Waerns räser flyttade alltså till Linköping i september...
Kanonbil, men lite hostig i motorn. Planerna för hösten var att:
- Få ordning på motorsidan.
- Montera oljekylare och djupare kylare.
- Sätta i diff.
Efter några tappra försök att få gamla motorn att gå rent så gav jag upp. Som tur var fick jag med en lös extramotor som dessutom har 140 hästars-topp. Ut med den gamla och in med den ny-gamla, en bra guide finns här.
Bara några slangar och sladdar kvar att ansluta, sedan fylla på vätskor och sen dags att vrida på nyckeln:
Startade den? Ja. Gick rent? YEEESSSS!
Till erfarenhetsbanken går:
- Originaldelar är inte alltid fel. Det satt en ny 'pirat'-termostat i nya motorn som jag jämförde med en ny originaltermostat som jag köpt. Alldeles sanslöst otroligt vad det skiljer i hur mycket de öppnar när man kokar och jämför de båda.
Efter att i somras åkt bakom en NB som kokade och tyvärr sett några kollegor få ännu allvarligare problem med NB-motorer så bestämde jag mig för att kylning iallafall inte borde skada. På köpet med oljekylaren följde ett 'oil filter relocation' kit som också blivit monterat. Kanske lite onödigt men svårt att bara låta det ligga. Det finns förresten 3 oanvända fästhål som med hjälp av L-profiler får oljekylaren att sitta bra:
Till erfarenhetsbanken går:
- Det är oklart om det flyttade oljefiltret bidrar till lägre oljetryck eller inte. Mätaren åker lite jojo och ibland ligger den kvar på 1 kg/cm2, vilket känns lite lågt. Jag hoppas på enkelt fel som glapp/dålig kontakt eller smuts i oljetrycksgivaren. Nästa steg blir att sätta dit annan givare och annan mätare för att se om det blir någon skillnad. Annars blir det att tänka om...
Till sist så har jag snöat in på att köra med diff. Fick möjlighet att köpa Kents Torsendiff och har med hjälp av den här beskrivningen bytt ut den öppna diffen. Har även bytt packboxar och typiskt nog så läcker det vid ingående axel, se pil. Märkligt nog så läcker det bara när ingående axel är roterad till ett speciellt läge, som om att den har en skada. Nästa steg blir att ta loss axeln och se om det går att hitta någon orsak.
Till erfarenhetsbanken går:
- Det är något alldeles oerhört vad PPF:ens bultar har satt sig efter 20 år. Fick använda mycket (över-)våld innan den var loss från diffen.
- Lagerförspänningen som han skriver om i guiden gick inte ställa in på det sätt som kan beskriver. Hade skaffat en begagnad stor mikrometer men det visade sig att 'tornen' där lagren sitter med åren hade böjt sig utåt en liten anings aning. Väldigt lite men så pass att toleranserna på måttet inte stämde. Det fick bli att ställa 'lagom' för hand istället.
Det visar sig att Civincos styrning av tomgångsventilen inte är riktigt anpassad efter ventilen. Det ska gå på en frekvens på ca 500 Hz men det går bara att ställa in på 38 eller 150 Hz i boxen. Ventilen gör nog sitt jobb men den låter förskräckligt och jag är inte säker på att den håller lika länge. Någon som har hittat nån lösning på det