Jag behåller den: NB -98 140 hk

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Jag behåller den: NB -98 140 hk

Post by P-O Håkansson »

Välanvänd bil som från början kördes i MX-5 Cup i Scheweiz, se http://www.mx-5cup.ch (#773 Wani Finkbohner).
h_sida.JPG
Jag har insett att jag tyvärr inte har tid att ha två hobbybilar och överväger att sälja min MX-5:a. Den togs till Sverige av en dansk MSCC-medlem som hade bilen registrerad hos en svensk klubbkompis.

Bilen är skrynklig på vänstersidan efter en incident på Sturup Raceway 2008. Bilen fick en ny fälg plus nya delar i hjulupphängningen men plåten har aldrig blivit fixad.
v_sida.JPG
v_sida_2.JPG
bak.JPG
nos.JPG
Våren 2013 fick bilen en begagnad original cylindertopp efter att det uppstått en spricka i den förra.
motorrum.JPG
Bilen har den skruvade fullbur som den utrustades med från början i cupen. Tyvärr har den aldrig haft vagnbok i Sverige eftersom jag nöjt mig med att köra i MSCC:s klubbmästerskap. Rören i buren är 40 mm och det är inte möjligt att ha trepunktsbälten i samtidigt som buren. Jag brukar ta ur buren när det är dags för kontrollbesiktning, det medföljer original rullbälten.
kupe.JPG
Det sitter coilovers runtom med Eibach fjädrar 100 Nm/mm fram, 70 bak. Diffen byttes på cupbilarna, jag har tyvärr ingen koll på vad det är för "hårdvara" inuti, men bilens hastighetsmätare visar exakt 25% för mycket jämfört med en GPS som referens.

Bland övriga modifieringar märks I.L. Motorsport Viper-nos, short shift kit, cold air intake och Snap-on rattnav. Motorhuvens bakkant har diskret aerostyling efter att jag en gång glömt huvlåsen... Det kom väl till pass när jag monterade huvudbrytare som bryter på rätt sätt till elektronikboxen. Det finns en vippströmbrytare för att slå av/på ABS-systemet.
motorhuv.JPG
Efter sista tävlingen i höstas hörde jag att det är dags att byta ett av framhjulslagren, det andra byttes härom året. Bilen har O.Z. Ultraleggera med Toyo R888 205/50-15 från 2013. Däcken har bara gått på bana under två MSCC KM förra året, samma sak för Green Stuff beläggen fram. Det medföljer ytterligare fyra O.Z. racingfälgar (med gamla R-däck) av den typ som satt på bilarna i Schweiz, fälgarna passar nog bättre till rally än racing...

Vikt strax under 1090 kr enligt MSCC:s klubbvåg med bränslemätaren på nära tom tank. Detta är uppmätt med bilen i raceskick så som jag kört den, d.v.s. med original "fullvikts" hardtop med glasruta, elhissar med glasrutor, standard Mazda passagerarstol och inga glasfiber luckor/dörrar. Möjligtvis saknar bilen underredsmassa etc. p.g.a. att fabriken visste att bilen skulle användas i MX-5 cupen.

Mina personliga varvrekord:

Sturup 1.13,549 (https://www.youtube.com/watch?v=WUJ2lCGt1FE)

Knutstorp 1.13,6 (förre ägaren körde 1.12,4)

Det medföljer även två stora trälårar med diverse originaldelar från inredningen, airbags, original ratt, i stort sett alla mattor, en ny koppling m.m. Dessutom två st. raka ändrör som kan ersätta den stora bakre ljuddämparen. Funkar kanske inte så bra på bana med dagens bullerkrav... Jag har provkört med ett sådant rör själv, det var ett söndagsnöje jag minns med stor glädje!

Jag har svårt att sätta ett pris, ring eller PM:a mig ett lagom bud.

Mvh,
P-O Håkansson
0722 - 515 548
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Säljes: NB -98 140 hk

Post by Niklas Falk »

P-O Håkansson wrote:Diffen byttes på cupbilarna, jag har tyvärr ingen koll på vad det är för "hårdvara" inuti, men bilens hastighetsmätare visar exakt 25% för mycket jämfört med en GPS som referens.
Jag har för mig att din slutväxel är 5.1:1 från Mazda Motorsport. Min 4.875:1 ger 19% för mycket på hastighetsmätaren, jämfört med 4.1:1.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Säljes: NB -98 140 hk

Post by Myran »

Har en rak dörr liggandes dok i fel färg ;)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Re: Säljes: NB -98 140 hk

Post by P-O Håkansson »

Jag har kommit fram till att jag behåller bilen själv. Det känns för tomt att inte ha någon banbil och jag kan inte få tag på något liknande material till de pengar jag blivit erbjuden om jag får återfall och mer tid att köra.

Jag har letat och letat i Firefox, Chromium och Opera (kör naturligtvis Ubuntu :-), men hittar ingen knapp för att ändra rubrik på meddelanden eller för att ta bort dem, tipsa mig gärna...

Tack till de som visat intresse,
P-O
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Jag behåller den: NB -98 140 hk

Post by Niklas Falk »

Rubriken ändrad.

Fixa till det värsta med bucklorna (och sätt lite dekor så de inte syns) och njut av körningen :)
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

PO THE RETURN!!!!!!!!!!!!!
PO THE RETURN!!!!!!!!!!!!!
Kom igen nu P-O!

Bra val :up:

Det finns ingen anledning att köra någonting annat än Miataracing!!
Du kommer alltid ha någon att rejsa med i miatagänget

Kolla A & B i Roadsport o hela Modsport (regnrejs undantaget), hur många ligger side by side i mer än en sväng efter de två först varven?

Miatisterna gör nästan inget annat :burnout:
Den bilen behöver miatakompisar o miatarejsingen behöver DIG!!!!

Speciellt denna säsongen :bow: du är saknad på tävlingarna-din bil är saknad på tävlingarna :banana:

Snart vaknar Niklas Falk upp också, så är ni två brödramiator (Niklas & P-O´s bil har ett koppling om jag fattat rätt) bland alla frisörmesmiator.
Kör med oss i Roadsport C DENNNA SÄSONG :banana:


Bli Übercooooola igen P-O & Niklas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re:

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Bli Übercooooola igen P-O & Niklas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Med en vevstake genom blocket så kanske jag kan lockas att fixa bluprintad standardmotor istället (men delarna till ett sånt bygge är dyrare än renovera trimmad motor...).
Post Reply