Fredrik Henriksson MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Jag skulle satsa på dörrarna.. Dom väger bly!
Dörrar (om du har dörrsträva, det kan vara bra att ha sidoskydd) och baklucka är de enda delarna där det är rimligt att spara vikt med eget plastande.
Framskärmarna är så lätta och flimsiga i plåt så du spar inte mycket. Men om du har en form och skadar en plastskärm så är det bara att skära rent, kasta skrotet i formen och plasta på för att fixa en skada. Plåtskärmar är jobbigare att fixa till (men spricker inte vid minsta knuff).

Men dörrarna måste ju också fungera, det är inte enkelt om man ska plasta allt.
Bakluckan kan ju ersättas med enkelt skal och fyra huvlås (eller två huvlås och "insticksfäste" i framkant).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Jag vet inte vad bilprovningen säger om plastdörrar. Det finsn säkert en gräns när de blir alltför flimsiga.
Att bibehålla stålstrukturen underlättar nog passform och stabilitet.

Men ståldörrar känns rätt bra att ha, det blir ju inte som en Caterham där armbågen kan vinka fritt i lösa luften.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Japp..

Kolla Wiklunds Alfa...
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Hur mycket stryk tog hardtoppen?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Snyggt!

Hinner du bli klar med min till fredag ;)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Skojja bara..

När/om jag monterar bur istället så tänkte jag som Niklas skräddarsy en topp till den.. Den jag har kan lättas rätt hårt.. Har ju redan skurit i den..
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Ingen som har koll på om man får använda PetG-plast till bakrutan?
Roadsportreglementet wrote:6.7 Karosseri
Reservhjul får demonteras. Ratt och stolar får utbytas (se Gemensamma säkerhetsbestämmelser).
Passagerarsäte får demonteras. (Att lätta bilen genom att avlägsna passagerarsätet är en enkel och
mycket billig åtgärd som vi därför bör tillåta.) Passagerarsätet i öppen bil får täckas med
sittbrunnskapell av mjukt textilmaterial. Inredning, t.ex. dörrsidor och instrumentbräda i
säkerhetsmässigt utförande ska finnas, dock får inredning bakom bakre delen av framstolarna
demonteras.
Hardtop eller sufflett är fria att montera eller demontera. Sidorutor och bakrutor får ersättas med
plastrutor
. Huvudstrålkastare, blinkers och bromsljus får ej flyttas. På öppen bil får vindruta med
fästram demonteras och ersättas med annan ruta. Spoilers och skärmbreddare får monteras. Inga
aerodynamiska anordningar får eftermonteras på bilens undersida med undantag av diffusor. Ej
bärande, karossdetaljer får utbytas med dito i säkerhetsmässigt godtagbart material. (Då tidigare text
angav glasfiber eller aluminium kan tex inte kolfiber användas, om så sker måste man borra i bilen för
att se detta, mao en regel som ej kan kontrolleras, därför denna skrivning som tillåter allehanda
material)
PET är en plast :D
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Köper i sånt fall i vinter.. Bygger gör jag inte den här gången...
Speciellt inte när OMP har en helbur för 6000 kr.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Fredrik Henriksson wrote:Funderar också på helbur. Efter lite googling tycker jag att denna ser ganska vettig ut...
http://www.saferacer.com/miata-cage-mia ... ductid=543
Just denna har bara 38x 2,5 i rördim. Det måste väl vara 45x2,5 eller 50x2 i huvudbågen?
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Fredrik Henriksson wrote:Funderar också på helbur. Efter lite googling tycker jag att denna ser ganska vettig ut...
http://www.saferacer.com/miata-cage-mia ... ductid=543
Ser också ut som om den bygger ut i dörrarna. Har för mig att det finns något sagt om att dörrinsidor måste finnas.
M.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Saferacer buren är en Spec Miata bur de använder i USA.

Använd skisserna i TR reglementet i stället så blir det mindre problem vid vagnboksbesiktningar etc. NASCAR stuket på dörrsträvor brukar inte gillas här.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf

Under avsnitt 5.8 hittar du allt som rör skyddsburen.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Ska man köpa färdig bur är det ju lämpligt att välja en FIA homologerad.. ;)

Den där lär inte vara det. Och dessutom kostar den lika mycket som OMP's så varför frakta hem något från USA? Extra frakt och ev tull/moms tillkommer ju också från staterna. Krångla inte nu.. ;)
Last edited by Per Hammarsjö on Sat 12 Jul 2008, 17:53, edited 2 times in total.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

OMP ROLL BARS
AB/105P/225 >1998
Attachment points: 10
Weight kg: 27 ( Då är det bara att börja lätta igen då! ;) )
Homologation: FIA
Note: Fe45 steel multipoint bolt-in roll cage with door bars (must be cut to fit and welded).

http://www.ompracing.it/prodotti.html?c ... anguage=en

Jag ska kolla med Trendab nästa vecka igen och se om det skett någon prisförändring det senaste året. Senast jag fick svenskt pris på den var i Maj förra året och då skulle det landa på runda 6000 spänn. INKL leverans!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Ahh så var det ja..

Jo du.. Det är bättre om du håller dig bakom mig.. :)

Kanske ska göra så jag med.. Kruxet är väl att det drar iväg i kostnad med material ändå..
Ska räkna på det..
Vad var det Niklas sa. En burbyggare tar 15.000 för en färdig bur?
En polare tar ingenting men man får ju tjata länge innan det blir gjort.. :)Tror en långtradare från Italien går i ljusets hastighet i jämförelse.. :)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Fredrik Henriksson wrote:Använde ett tunt blad och bågfil för att såga bort glasfiberskägget ut med kanterna på formen. Gör inte det! Det blev småsprickor i gelcoaten runt kanterna på formen så nu har jag fått slipa ner kanterna och lagt glasfiberspackel... :( Glasfiberspackel är hårt att slipa i och det tar tid!... :x

Nu vet jag hur man gör när man ansar skägget, så dags... :roll:
Hur ska man göra på rätt sätt då?
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Senast jag fick svenskt pris på den var i Maj förra året och då skulle det landa på runda 6000 spänn. INKL leverans!
Inte alls farligt. Snarare rätt billigt tycker jag.
Det är ju helt klart en bra investering. (man känner sig säkrare & blir mer styv i korken) :wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Vad använder du i mellan som sandwich?
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredriks kära internetuppkoppling har lagt av så han kan nås på tel. 0703-709563
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Viking wrote:Fredriks kära internetuppkoppling har lagt av så han kan nås på tel. 0703-709563
Då får han ju inget påminnelsemail om fredagen då...
Kan du påminna Fredrik om att det är förarsammanträde 9.00 på Kinnekulle.
Det blir ingen lunch på plats (Korvgubben tyckte inte vi var lönsamma för semestervikarier).
Han ska komma ihåg plastkorten med licens och klubbmedlemsskap (förutom allt annat).
:)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Hmm, undrar om man kan intressera Bollebygds Duracellkanin för en CoupéHT under vintern (med Guernybubbla). Det krävs ju "bara" lite pluggmaterial, ögonmått och en sjuh_vetes massa tid :)

HT-skalet så jättebra ut på Kullen, lite justeringar, tillägg (om du inte ska ha dit innerdelen) till formen så kommer den vacuumformade kolfibervarianten (fler hekto lättare ju) bli suverän. :D
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Jag skulle kunna tänka mig RX7look genom att kapa HTn rakt av (precis ovanför rutramen och göra en stut i plast som man målar ram på insidan på. List och tejp tätar den mot skärmar, baklucka och HT :)
Men stilpolisen kanske straffar nåt sånt :D

Men först ska jag kanske fundera på permanent trailerlösning eftersom en HT förhindrar min däckstransport... Desutom slipper jag riskera regbesiktning vid poliskontroll.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

:o behöver du ingen sömn..!??? :shock:
Hm, hur var nu ordspråket: "När Henriksson jobbar står blixten stilla" :roll:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Post by kroegarn »

IMPONERANDE arbetsflit :)
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Du breddar väl skärmarna när du ger dig på dom? :)
Funderar på att göra det med min.. Få den lite fläskigare..
Post Reply