Andreas E wrote:Nu har styrelsen fattat beslut om hur klassningen av r-däck och gatdäck i MX-5 Sprint Cupen ska ske från och med säsongen 2014: - R-däck klassen: Treadwear mindre än 200
- Gat-däck klassen: Treadwear större än eller lika med 200.
Huvudskälen till denna förändring är att:
- skillnaden mellan r-däck och så kallade "semi" r-däck visat sig väldigt liten i MX-5 Sprint Cup tävlingarna pga att man inte hinner få upp optimal temp i r-däcken
- tanken med gatdäcksklassen är att man ska kunna placera sig högt upp i resultatlistan även om man har en i det närmaste standard-miata med vanliga däck - som det varit senaste 1-2 säsongerna har det inte varit möjligt
För resten av 2013 gäller så klart de gamla "gamla" reglerna (bestämdes redan innan nuvarande säsongen):
- R-däck klassen: Treadwear mindre än eller lika med 100
- Gat-däck klassen: Treadwear större än 100. Dock är det fritt fram för de som kör med "semi r-däck" (Treadwear typiskt 140-180) att köra i r-däck klassen om de hellre vill det.
/Andreas E
Bra att det är beslutat nu iaf!
Det viktigaste är ju att ha kul på körningarna
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson) Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Vinna?? Inte alls,lika villkor va det och det gör att man kanske kan ha det ännu roligare på träffarna!! Förresten,ska du vara med? Du har ju sålt din...
wrider wrote:Va bra att `Nilledäcken` hamnar i R-däcks klassen,då kan vi i gat däcks klassen köra på lika villkor!
Jag som har investerat i "Nilledäck" med tillhörande Miata för att slippa komma sist i standardklassen
Å så hamnar man i Raceklassen
// Mats
Jag kan hjälpa dig att bli en vass chaufför OM du lånar ut bilen till mig så jag kan piska upp Bergman-Bengtsson nästa år!
Jag tycker det iaf är bra att det är beslutat. Nu kan man/ni besluta vilken inriktning man/ni vill göra med bilen.
Hoppas att den härliga stämningen fortsätter även nästa år!
Ha det bra
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson) Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Ja nu kanske vi slipper denna diskutionen om semi R-däck. Tills någon kommer på någon annan anledning som ska ändras
Håller med Nille att det viktigaste är väl att vi har skoj på våra träffar. Alla behöver ju inte älska tävlingsmomentet.
Conny Lundell wrote:Ja nu kanske vi slipper denna diskutionen om semi R-däck. Tills någon kommer på någon annan anledning som ska ändras
Håller med Nille att det viktigaste är väl att vi har skoj på våra träffar. Alla behöver ju inte älska tävlingsmomentet.
Conny
Samtidigt har diskussion lett fram till ett beslut som gör att inga tveksamheter behöver finnas längre när det gäller däck i alla fall.7
Det är klart att vi har skoj men när det kommer till "tävlingsmoment" är det lätt att det växer ut små horn (ibland stora )
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck 3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien) 2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck 12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race 5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck 6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Conny Lundell wrote:Ja nu kanske vi slipper denna diskutionen om semi R-däck. Tills någon kommer på någon annan anledning som ska ändras
Håller med Nille att det viktigaste är väl att vi har skoj på våra träffar. Alla behöver ju inte älska tävlingsmomentet.
Conny
Samtidigt har diskussion lett fram till ett beslut som gör att inga tveksamheter behöver finnas längre när det gäller däck i alla fall.7
Det är klart att vi har skoj men när det kommer till "tävlingsmoment" är det lätt att det växer ut små horn (ibland stora )
Nästa steg är att förbjuda kompressor!! Det vore ju roligare om alla körde på samma villkor
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson) Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miatamannen wrote:
Samtidigt har diskussion lett fram till ett beslut som gör att inga tveksamheter behöver finnas längre när det gäller däck i alla fall.7
Å jag som trodde att vi har haft ett reglemente i år också som entydigt bestämt vad som gäller för däcken
Conny Lundell wrote:Ja nu kanske vi slipper denna diskutionen om semi R-däck. Tills någon kommer på någon annan anledning som ska ändras
Håller med Nille att det viktigaste är väl att vi har skoj på våra träffar. Alla behöver ju inte älska tävlingsmomentet.
Conny
Samtidigt har diskussion lett fram till ett beslut som gör att inga tveksamheter behöver finnas längre när det gäller däck i alla fall.7
Det är klart att vi har skoj men när det kommer till "tävlingsmoment" är det lätt att det växer ut små horn (ibland stora )
Nästa steg är att förbjuda kompressor!! Det vore ju roligare om alla körde på samma villkor
Inte förbjuda men jag hadde förstått att man skiljer mer på de som har dubbla effekten än de som har lite extra grepp i däcken.
Miatamannen wrote:
Samtidigt har diskussion lett fram till ett beslut som gör att inga tveksamheter behöver finnas längre när det gäller däck i alla fall.7
Å jag som trodde att vi har haft ett reglemente i år också som entydigt bestämt vad som gäller för däcken
//Mats
Det fanns ett reglemente även i år men det har förändrats. ....
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck 3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien) 2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck 12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race 5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck 6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Conny Lundell wrote:Ja nu kanske vi slipper denna diskutionen om semi R-däck. Tills någon kommer på någon annan anledning som ska ändras
Håller med Nille att det viktigaste är väl att vi har skoj på våra träffar. Alla behöver ju inte älska tävlingsmomentet.
Conny
Samtidigt har diskussion lett fram till ett beslut som gör att inga tveksamheter behöver finnas längre när det gäller däck i alla fall.7
Det är klart att vi har skoj men när det kommer till "tävlingsmoment" är det lätt att det växer ut små horn (ibland stora )
Nästa steg är att förbjuda kompressor!! Det vore ju roligare om alla körde på samma villkor
Inte förbjuda men jag hadde förstått att man skiljer mer på de som har dubbla effekten än de som har lite extra grepp i däcken.
Ja nu måste vi stävja FUSKET med kompressor!!!
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson) Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Nille wrote:
Ja nu måste vi stävja FUSKET med kompressor!!!
Ha Ha Ha , vem skulle skaffa kompressor till sin eventuella NC ???
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck 3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien) 2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck 12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race 5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck 6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Nille wrote:
Ja nu måste vi stävja FUSKET med kompressor!!!
Ha Ha Ha , vem skulle skaffa kompressor till sin eventuella NC ???
Då vill jag givetvis köra i en egen "fusk" klass . Det vore lite pinsamt att tävla med kompressor mot folk som kör med helt orginal motor
Ja Nille, du är ju redan van att köra i "fusk klass".
Måste ha varit pinsamt att köra med R däck i gatdäcksklassen...
Skaffa en ny Miata, utrusta den med kompressor och vi startar en egen klass.
Vilka däck kör vi på?
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck 3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien) 2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck 12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race 5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck 6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Jag tycker att Nille och Janne B.B kan få en egen klass som vi kan kalla Clownklassen där folk med bredare trut än öppningen på skuffluckan får vara med,hahaha
wrider wrote:Jag tycker att Nille och Janne B.B kan få en egen klass som vi kan kalla Clownklassen där folk med bredare trut än öppningen på skuffluckan får vara med,hahaha
Janne är på! Bara han vinner en buckla
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson) Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
wrider wrote:Jag tycker att Nille och Janne B.B kan få en egen klass som vi kan kalla Clownklassen där folk med bredare trut än öppningen på skuffluckan får vara med,hahaha
Janne är på! Bara han vinner en buckla
Absolut !!
Jag vinner ju hellre mina bucklor än köper dom (via material) som andra gör....
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck 3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien) 2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck 12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race 5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck 4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck 6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Japp - samma regler 2017 som det var senaste 2 åren.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.