Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Jag hittade ingen annan tråd om detta trots att jag sökte.
Har dock svårt att tro att ingen annan postat om detta tidigare på detta forum, så länka gärna om ni känner till en bra tråd som jag missat..
Vid körning på bana så rekommenderas det att man höjer lufttrycket med 0,5 - 1,0.
Men det verkar variera en del med vad folk kör med på gatan, mellan 1,9 och 2,4 har jag hört.
Detta ger en total variation på bana från 2,4 till 3,4...
Frågor:
1) Ni som kör / har kört med gatdäck på (kon)bana, vad har ni för tryck?
2) När mäter ni upp detta tryck (hur varma däck)?
3) Vad är för- resp. nackdelarna med högre eller lägre tryck i gatdäck på (kon)bana?
Har dock svårt att tro att ingen annan postat om detta tidigare på detta forum, så länka gärna om ni känner till en bra tråd som jag missat..
Vid körning på bana så rekommenderas det att man höjer lufttrycket med 0,5 - 1,0.
Men det verkar variera en del med vad folk kör med på gatan, mellan 1,9 och 2,4 har jag hört.
Detta ger en total variation på bana från 2,4 till 3,4...
Frågor:
1) Ni som kör / har kört med gatdäck på (kon)bana, vad har ni för tryck?
2) När mäter ni upp detta tryck (hur varma däck)?
3) Vad är för- resp. nackdelarna med högre eller lägre tryck i gatdäck på (kon)bana?
// Fredrik Hesse
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Jag kör Toyo T1R 195 50 15. Började med kall tryck på 1,9 bar på gata och bana men detta va för bekvämt på gata men slet ytterkanterna och va för mjukt när man började svänga. Nu har jag 2,4 bar kall tryck och tycker detta fungerar kanon på gata (anings hårt men det är nog coilovers fel.) och bana, både Nürburing och 15 minuters pass på knutstorp. Som vanligt gäller det att testa sig fram men detta kanske skyndar på processen
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Tack.
Visst gäller det att testa sig fram, men det är alltid bra med några start värden som iaf kanske inte är helt fel.
Visst gäller det att testa sig fram, men det är alltid bra med några start värden som iaf kanske inte är helt fel.
// Fredrik Hesse
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
På Gröndal senast så mätte jag upp en skillnad på 0.15 mellan varma och kalla däck, men då var kanske inte däcken jättevarma så det kan säkert skilja mer. Jag kör med ca 2.4 (kallt) till vardags med mina 205/40 x 17, så jag höjer bara något inför bankörning. Jag tror det sklijer en del mellan stommarna på olika däck, har man en styv stomme tror jag inte man ska behöva höja så mycket. Man kan ju kolla om det sliter mycket på kanterna, speciellt på vänstersidan, då bör man höja trycket något.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Jag körde med 2,8 (kallt) sist, jag ska prova 2,4 (kallt) nästa gång.
Borde man få mer grepp med lägre tryck?
Borde man få mer grepp med lägre tryck?
// Fredrik Hesse
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Högre tryck ger mindre anläggningsyta mot vägen och det borde ge mindre grepp. Men för lågt tryck ger deformation av däcket, speciellt i sidled, och det ger också sämre grepp. Så det finns naturligtvis ett tryck som är det optimala. Sedan finns det naturligtvis andra aspekter som komfort, vägljud mm men det kan vi bortse ifrån i det här sammanhanget. . Det som jag tror är det viktigaste, och kanske anledningen till rekommendationen att höja trycket, är nog ändå värmeutvecklingen i däcken vid bankörning. Ett vanligt däck klarar ca 65 grader har jag läst någonstans, och ett R-däck ca 85 grader. Lågt tryck i däcken ger mer värme och då kommer man lätt upp i farliga temperaturer i ett gatdäck. Det har hänt mig en gång, på Kinnekulle för 2 år sedan, och det var en ganska läskig upplevelse när det plötsligt blev väldigt halt...
För övrigt tycker jag att en pump och en däcktrycksmätare är obligatoriska tillbehör vid banträffar (ibland finns det kompressor på plats).
För övrigt tycker jag att en pump och en däcktrycksmätare är obligatoriska tillbehör vid banträffar (ibland finns det kompressor på plats).
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
- Eddiebengtson
- Posts: 34
- Joined: Sat 13 Apr 2013, 11:31
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Jag körde 2,8 på Malmby i torsdags. Resan ner från Sundsvall blev väldigt stötig och på konbanan kändes det halt. Det dåliga greppet kunde dock lika väl bero på att däcken är från 2004. Det positiva va att däcken nöttes väldigt jämnt och fint vilken borde antyda att det inte sladdrade så mycket och det tänker jag beror på det höga trycket. Nästa gång ska jag prova 2,6 och se hur det känna.
205/45/16 bridgestone toranza (original däcken från 2004, treadwear 140)
205/45/16 bridgestone toranza (original däcken från 2004, treadwear 140)
Edvard Bengtson
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Är det verkligen så stora skillnader i tryck beroende på fälgstorlek? På min Miata tyckte fabriksgubbarna (NB 140) att 195/50/15 ska ha 1.8 bar i tryck.
Chriss 2.4 bar låter ju sjukt mycket....?
Chriss 2.4 bar låter ju sjukt mycket....?
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Precis så har jag också uppfattat det. Men kör jag med 1.8-1.9 är det jätte bekvämt men jag sliter däcken i ytterkanterna som tyder på för lågt däckstryck. Nu är jag nere på 2.2 då det va lite väl stötigt med 2.4. Vet inte om det är stommarna som är mjuka på T1R?glitch wrote:Är det verkligen så stora skillnader i tryck beroende på fälgstorlek? På min Miata tyckte fabriksgubbarna (NB 140) att 195/50/15 ska ha 1.8 bar i tryck.
Chriss 2.4 bar låter ju sjukt mycket....?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Lite off topic, men vad tycker du om T1R däcken?
// Fredrik Hesse
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
T1R är mitt föredragna gatdäck, trycket kan vara mellan 1.8 och 2.5 på gatan. På banan skulle jag ha så lågt som jag kunde utan att det känns som däcken krängs av fälgen, och vad det är beror på vem som kör. 2.5 är väl en bra utgångspunkt.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Jag är jätte nöjd med T1R som både gat och ban däck. Förutsägbara och jämna vid körning, håller länge och är lätta och inte stötigaFWH wrote:Lite off topic, men vad tycker du om T1R däcken?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Hm, intressant att ni kör så höga tryck. Blir till att testa lite högre tryck då på Gröndal.
Jag har tidigare kört 1.8 runtom enligt fabriksspec och sen när däcken blivit varma på ban till och med släppt ut luft enligt resonemanget att när däcken blir varma ökar ju trycket ändå.
Men det kan också förklara varför jag slet sjukt mycket på ytterkanterna förra året framförallt vänster fram.
Jag har tidigare kört 1.8 runtom enligt fabriksspec och sen när däcken blivit varma på ban till och med släppt ut luft enligt resonemanget att när däcken blir varma ökar ju trycket ändå.
Men det kan också förklara varför jag slet sjukt mycket på ytterkanterna förra året framförallt vänster fram.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Japp, skriver dock detta till alla som läser: kom ihåg att denna tråd är för gatdäck, för R-däck och semi-rdäck så fungarar det annorlundaglitch wrote:Hm, intressant att ni kör så höga tryck. Blir till att testa lite högre tryck då på Gröndal.
Jag har tidigare kört 1.8 runtom enligt fabriksspec och sen när däcken blivit varma på ban till och med släppt ut luft enligt resonemanget att när däcken blir varma ökar ju trycket ändå.
Men det kan också förklara varför jag slet sjukt mycket på ytterkanterna förra året framförallt vänster fram.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Och vad gäller då Tobias?
Jag har RSR595 respektive Toyo R1R, hur ska jag resonera då?
Jag har RSR595 respektive Toyo R1R, hur ska jag resonera då?
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Dessa är semi-r däck.glitch wrote:Och vad gäller då Tobias?
Jag har RSR595 respektive Toyo R1R, hur ska jag resonera då?
Jag körde RS-R igår, och då höll jag tycket under 2.1 varmt. R888 som jag körde på racebilen mådde bäst under 2.0. R1R är väl lite samma. viktigt att prova sig fram med, det beror ju lite på körstil osv med.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Jag fick just besked att att R1R bara finns att få tag på i 225/50-16.
Någon som har förslag på ett däck som finns i Miata dimensionen 205/45-16?
Någon som har förslag på ett däck som finns i Miata dimensionen 205/45-16?
// Fredrik Hesse
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Fast de finns på Dackonline...FWH wrote:Jag fick just besked att att R1R bara finns att få tag på i 225/50-16.
// Fredrik Hesse
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Kolla på ebay.de och ebay.co.uk det är billigare att köpa där!
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Börjat köra in mina 888 inför lite sommar träffar
Det jag har skrivet om att de är väldigt hårda i stommarna och att de blir obekvämt stämmer inte. Jag tror att jag körde gata med dem och dämparna inställda på hårdaste läget så det va handhavande fel
Det jag har skrivet om att de är väldigt hårda i stommarna och att de blir obekvämt stämmer inte. Jag tror att jag körde gata med dem och dämparna inställda på hårdaste läget så det va handhavande fel
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Var inne på ebay och kollade efter kumho V70 R-däck 205/50/15 och hittade för 98 pund på demontweek outlet.Nille wrote:Kolla på ebay.de och ebay.co.uk det är billigare att köpa där!
Någon som har handlat däck på demontweek outlet? Är det samma som demontweek. Köpte hjälm där och det gick ju bra.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana
Kolla bara att firman har bra rating! Många skickar till Sverige fast det står att dom inte gör det.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT