Jag har tidigare skrivit om detta och nu äntligen har jag fått ordning på det.
Efter en massa tips och fix fick jag kontakt med Uppsala motorslip (http://www.uppsalamotorslip.se), de berättade att de gjort garantijobb till Olle Olssonbolagen här i Uppsala när de var agenter för Mazda. Problemet var att ventilstyrningarna läckte olja ner i förbränningsrummet men höga HC som följd.
När jag importerade min NA 1,8 från 94 var HC högt så jag bytte kat och fick den genom besiktningen, året efter var HC uppe runt 400 igen. Jag rev ur toppen och mycket riktigt var styrningarna till avgasventilerna slut. Motorslip renoverade toppen (ca 10 000kr) men när jag kom till besiktningen var HC lik förbaskat för högt men nu på mer moderata 128 (gränsvärde 100). COn var också för hög. Jag testade med att tanka 50% E85 och ställa fram tändningen till 7-8 grader BDTC men det gjorde ingen som helst skillnad.
Som Bernie varnat för här på forumet misstänkte jag att katten tagit stryk av de skitiga avgaserna från de läckande ventilerna.
Ny kat (den gamla var kass) med helt sportsystem monterades av Uppsala avgasteknik för 6700 och nu till slut var värdena OK. HC mättes till 056, CO på tomgång 0,1 (gräns 0,5) och på varv 0,3 (gräns 0,3). hade nog gått att få ner CO lite till om jag kört motorn riktigt ordentligt varm.
Vad lär man sig av detta? Jo, är HC så högt som 400 och mer finns det troligen inga enkla knep utan det är bara att riva!
Dyrt blev det men va F, det är en kulturgärning att hålla gamla NAs vid liv
Vi ses på Malmby!
Mvh
Anders
Avgasvärden
Avgasvärden
Anders & Andreas Pettersson, Uppsala
Miata (US pack C) NA 1,8 1994 BRG
Miata (US pack C) NA 1,8 1994 BRG