2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Hemma och har inte riktigt smält den dunderlyckade helgen än.
Det räckte med två träningpass fö att lära mig den inte så komplicerade banan, kort bana gav även många omkörningar, så man fick testa lite spår och träna på att broma sig om folk.
I kvalet blev det värre, trafiken gjorde att jag bara fick två fria varv (och ett nästan fritt), vilka jag tyckte jag körde fullt i. När jag kom in i depån fick jag höra att jag var tvåa, men det visade sig att ingens sista varv hade räknas med. Efter det hade korrigeras så var jag trea, eftersom Ronnie lyckas slå mig med 3 hundrardela på just det sista varvet!
Jag var så klart jättenöjd md tredje startruta
I Race 1 kommer jag iväg bra, bättre än waern som är brevid vilket ger mig lungt igenom chikanen, och är strax ikapp Ronnie. Ronnie missar en växel, och jar är förbi, något varv senare så bromsarn han sig om på utsidan i chikanen, jag svär lite för jag bromsade aldeles för tidigt. Varvet efter missar han en växel igen och jag får ett försök till att hålla hoom bakom mig Denna gång lyckas jag hålla Ronnie bakom mig, även om jag måste ligga slickad emot betongmuren på rakan. Ronnie gör några tappra försök på utsidan, men när det är dags att varva så jag har tur och får ett litet försprång, håller detta in i mål på andra plats!
I Race 2 får jag starta femma, värmer däck som vanligt, står på gridden är och dundertaggad, lamperna tänds en och en och jag är snabb iväg på lyset, så snabb att efteråt kom några ur publiken och trodde jag tjyvstartat (vilken man kan se i mina filmer att jag inte gjorde )
Nu kommer det konstiga: ingen av bilarna framför åkte iväg särskilt fort, och nere i kurva ett är jag först med god marginal, funderar själv på om jag tjyvstartade, men visste ju att jag reagerat på lyset, kör för allt jag har, räknar med att ha Ronnie och Andreas i hasorna ganska snart, men efter 4-5 varv sådär ser jag ingen alls! Inte i backspageln, inte framför mig. Som i en skräckfilm därär alla bara försvinner... inga flaggor heller. Jag lungar ner tempot lite och fokuserar på att inte överhetta däck eller motor.
Psykologiskt påfrestande är ara förnamnet, tankarna flyger åt alla håll, vilket inte är att föredra när man kör räcerbil i massa km/h. Till slut börjar varvningarna och jag får annat att tänka på, sköönt! Kör lungt och försiktigt sista biten och är 4 sek före Ronnie in i mål. Lyckan är total!
I totalen för MX-5 Cup blev jag 3:a, vilket jag är jättenöjd med, långt över målsättningarna för i år. Nu får jag ta en funderare över hur satningen bil till nästa år, men först ska jag njuta av vinsten ett bra tag till!
Tack till alla för en underbar helg!
PS: Filmerna kommer sen så klart, med kamera framåt och bakåt
Det räckte med två träningpass fö att lära mig den inte så komplicerade banan, kort bana gav även många omkörningar, så man fick testa lite spår och träna på att broma sig om folk.
I kvalet blev det värre, trafiken gjorde att jag bara fick två fria varv (och ett nästan fritt), vilka jag tyckte jag körde fullt i. När jag kom in i depån fick jag höra att jag var tvåa, men det visade sig att ingens sista varv hade räknas med. Efter det hade korrigeras så var jag trea, eftersom Ronnie lyckas slå mig med 3 hundrardela på just det sista varvet!
Jag var så klart jättenöjd md tredje startruta
I Race 1 kommer jag iväg bra, bättre än waern som är brevid vilket ger mig lungt igenom chikanen, och är strax ikapp Ronnie. Ronnie missar en växel, och jar är förbi, något varv senare så bromsarn han sig om på utsidan i chikanen, jag svär lite för jag bromsade aldeles för tidigt. Varvet efter missar han en växel igen och jag får ett försök till att hålla hoom bakom mig Denna gång lyckas jag hålla Ronnie bakom mig, även om jag måste ligga slickad emot betongmuren på rakan. Ronnie gör några tappra försök på utsidan, men när det är dags att varva så jag har tur och får ett litet försprång, håller detta in i mål på andra plats!
I Race 2 får jag starta femma, värmer däck som vanligt, står på gridden är och dundertaggad, lamperna tänds en och en och jag är snabb iväg på lyset, så snabb att efteråt kom några ur publiken och trodde jag tjyvstartat (vilken man kan se i mina filmer att jag inte gjorde )
Nu kommer det konstiga: ingen av bilarna framför åkte iväg särskilt fort, och nere i kurva ett är jag först med god marginal, funderar själv på om jag tjyvstartade, men visste ju att jag reagerat på lyset, kör för allt jag har, räknar med att ha Ronnie och Andreas i hasorna ganska snart, men efter 4-5 varv sådär ser jag ingen alls! Inte i backspageln, inte framför mig. Som i en skräckfilm därär alla bara försvinner... inga flaggor heller. Jag lungar ner tempot lite och fokuserar på att inte överhetta däck eller motor.
Psykologiskt påfrestande är ara förnamnet, tankarna flyger åt alla håll, vilket inte är att föredra när man kör räcerbil i massa km/h. Till slut börjar varvningarna och jag får annat att tänka på, sköönt! Kör lungt och försiktigt sista biten och är 4 sek före Ronnie in i mål. Lyckan är total!
I totalen för MX-5 Cup blev jag 3:a, vilket jag är jättenöjd med, långt över målsättningarna för i år. Nu får jag ta en funderare över hur satningen bil till nästa år, men först ska jag njuta av vinsten ett bra tag till!
Tack till alla för en underbar helg!
PS: Filmerna kommer sen så klart, med kamera framåt och bakåt
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Jag har ingen aaaaaaaaaning om vad du syftar på!TPR wrote:Berätta nu...Torkel k wrote: Det blev en perfekt sista helg med Miatagänget och ett mer än värdigt avsked av min trogna Miata.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Jag tror vi gjorde samma sak allihop: Jag, Waern, Ronnie och Halbig. Vi hade nämligen alla sett heat tidigare under dagen då startern var uppmärksam på tjuvstarter och tände de gula lamporna, för att sedan backa tillbaka hela gänget igen. Så när Anders gjorde en ganska uppenbar tjuvstart (för sådant häner ju), kom på sig själv och stampade på bromsen igen, då tänkte vi alla att det naturligtvis skulle bli omstart. Waern och jag släppte båda gasen och Halbig berättade senare att han t o m hade lagt växeln i friläge igen. Då blev vi omkörda av klungan...Lejban wrote:Nu kommer det konstiga: ingen av bilarna framför åkte iväg särskilt fort, och nere i kurva ett är jag först med god marginal...
T o m speakern kommenterade (berättade farsan senare) att de inte borde låtit starten gå, men det var riktigt kul att köra upp sig genom fältet igen. Jag tror jag var nere på 9e plats och slutade 5a. Bra kamper och ett riktigt kul sista race i Miatan.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Det ska bli kul att se starten inifrån era bilar, jag stod nere vid chikanen och det syns inte därifrån.
Inte förrän Tobias kom helt själv...
Och det var kul att följa er uppköning, trodde ett tag att Kent H skulle ta en pallplats men sedan hann Hallbig ikapp.
Även Hallbigs och Waerns kamp kommenterades, speciellt att Andreas öppnade upp dörren rejält in i chikanen "Inte snygg racing!" tror jag kommentaren var.
Men jag antar att Andreas hade insett att han inte skulle hinna ifatt Ronny och valde att skojja lite med Waern istället.
För övrigt tyckte jag att speakern (det var väl LG?) hade bra koll på deltagarna, betydligt bättre än vad jag är van vid.
Inte förrän Tobias kom helt själv...
Och det var kul att följa er uppköning, trodde ett tag att Kent H skulle ta en pallplats men sedan hann Hallbig ikapp.
Även Hallbigs och Waerns kamp kommenterades, speciellt att Andreas öppnade upp dörren rejält in i chikanen "Inte snygg racing!" tror jag kommentaren var.
Men jag antar att Andreas hade insett att han inte skulle hinna ifatt Ronny och valde att skojja lite med Waern istället.
För övrigt tyckte jag att speakern (det var väl LG?) hade bra koll på deltagarna, betydligt bättre än vad jag är van vid.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Ser fram emot film på det! Min race2 film blev rätt tråkigTorkel k wrote:Jag tror vi gjorde samma sak allihop: Jag, Waern, Ronnie och Halbig. Vi hade nämligen alla sett heat tidigare under dagen då startern var uppmärksam på tjuvstarter och tände de gula lamporna, för att sedan backa tillbaka hela gänget igen. Så när Anders gjorde en ganska uppenbar tjuvstart (för sådant häner ju), kom på sig själv och stampade på bromsen igen, då tänkte vi alla att det naturligtvis skulle bli omstart. Waern och jag släppte båda gasen och Halbig berättade senare att han t o m hade lagt växeln i friläge igen. Då blev vi omkörda av klungan...Lejban wrote:Nu kommer det konstiga: ingen av bilarna framför åkte iväg särskilt fort, och nere i kurva ett är jag först med god marginal...
T o m speakern kommenterade (berättade farsan senare) att de inte borde låtit starten gå, men det var riktigt kul att köra upp sig genom fältet igen. Jag tror jag var nere på 9e plats och slutade 5a. Bra kamper och ett riktigt kul sista race i Miatan.
Jag hörde ju efteråt var som hänt, men jag hade dig precis mellan mig och Träff, och såg inte det som hände. Kent som stod bakom mig gjorde också en dunderstart, tror nästan han var tvåa ner i kurva ett, ifrån sjunde plats... Tror vi båda gjode nära perfekta starter, ni får se sen på filmen
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Jag tyckte också att jag gjorde en start i andra loppet som var på gränsen till överjordisk, MEN från sjätte startled brakade man rätt in i en vägg av nyvakna förare som bla försökte få i ettan igenLejban wrote:Ser fram emot film på det! Min race2 film blev rätt tråkigTorkel k wrote:Jag tror vi gjorde samma sak allihop: Jag, Waern, Ronnie och Halbig. Vi hade nämligen alla sett heat tidigare under dagen då startern var uppmärksam på tjuvstarter och tände de gula lamporna, för att sedan backa tillbaka hela gänget igen. Så när Anders gjorde en ganska uppenbar tjuvstart (för sådant häner ju), kom på sig själv och stampade på bromsen igen, då tänkte vi alla att det naturligtvis skulle bli omstart. Waern och jag släppte båda gasen och Halbig berättade senare att han t o m hade lagt växeln i friläge igen. Då blev vi omkörda av klungan...Lejban wrote:Nu kommer det konstiga: ingen av bilarna framför åkte iväg särskilt fort, och nere i kurva ett är jag först med god marginal...
T o m speakern kommenterade (berättade farsan senare) att de inte borde låtit starten gå, men det var riktigt kul att köra upp sig genom fältet igen. Jag tror jag var nere på 9e plats och slutade 5a. Bra kamper och ett riktigt kul sista race i Miatan.
Jag hörde ju efteråt var som hänt, men jag hade dig precis mellan mig och Träff, och såg inte det som hände. Kent som stod bakom mig gjorde också en dunderstart, tror nästan han var tvåa ner i kurva ett, ifrån sjunde plats... Tror vi båda gjode nära perfekta starter, ni får se sen på filmen
Christian Lund
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Faan hade ni inte tjatat bort flaggstart för dom som vet var det är så hade detta alldrig hänt haha!!
Mvh Roos
Mvh Roos
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Fasen Anders, det har du rätt i! Med flaggstart hade detta aldrig hänt. Men jag tror nog ändå man får skylla detta på förarna (och kanske lite på startern) och inte på tekniken. Om lamporna släcks och man INTE kör iväg, då får man nog skylla sig själv.Anders R wrote:Faan hade ni inte tjatat bort flaggstart för dom som vet var det är så hade detta alldrig hänt haha!!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
I A+B hade vi en gammal DRåkare som stack på andra lampan, det gav iaf tid för startern att fördröja den och försöka igen
Att dubbla en hel helg får lite konsekvenser;
såg inte ett C-race mer än på avstånd och lyssnade via speakern
träningsvärk i axlarna efter att ha bytt hjul 11 gånger (muskler jag inte känt av på många år)
byta frambelägg på varma bromsar under tidspress går förvånansvärt fort
på söndag morgon så började körningen sitta i ryggmärgen och det blev PB (53.163, men sist ändå) på rdäcken
slicks kan visst vara halkigare och långsammare än Rdäck
jag har nu kört ikapp så det blivit lika många heat på tre helger som en hel säsong i en klass
Att dubbla en hel helg får lite konsekvenser;
såg inte ett C-race mer än på avstånd och lyssnade via speakern
träningsvärk i axlarna efter att ha bytt hjul 11 gånger (muskler jag inte känt av på många år)
byta frambelägg på varma bromsar under tidspress går förvånansvärt fort
på söndag morgon så började körningen sitta i ryggmärgen och det blev PB (53.163, men sist ändå) på rdäcken
slicks kan visst vara halkigare och långsammare än Rdäck
jag har nu kört ikapp så det blivit lika många heat på tre helger som en hel säsong i en klass
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Bilder upplagda i Album
gallery/album.php?album_id=69
och naturligtvis på http://www.spvm.se/mediagalleri.html
gallery/album.php?album_id=69
och naturligtvis på http://www.spvm.se/mediagalleri.html
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Var det på detta varvet du satte fina 53.1 ? Akta curbsen
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Nä, det var på nåt av de få varven jag fick till chikanen (tog oftast med mig för mycket fart och för lite höjd).Josen wrote:Var det på detta varvet du satte fina 53.1 ? Akta curbsen
Antagligen var det nåt av varven jag jagade Johnny Gren (Jag behöver ju nåt att sikta på för att kunna koncentrera mig).
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Det blev en grymt bra bild, i alla fall!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Niklas Falk wrote:Nä, det var på nåt av de få varven jag fick till chikanen (tog oftast med mig för mycket fart och för lite höjd).Josen wrote:Var det på detta varvet du satte fina 53.1 ? Akta curbsen
Antagligen var det nåt av varven jag jagade Johnny Gren (Jag behöver ju nåt att sikta på för att kunna koncentrera mig).
Det va både en och två gåner man såg dig på två hjul efter chikanen. Nästa gång tar jag med mig kamera
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Men den stora frågan är:
ÄR DETTA 1,6 MM MÖNSTERDJUP????????
ÄR DETTA 1,6 MM MÖNSTERDJUP????????
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
gokarting.nu wrote:Men den stora frågan är:
ÄR DETTA 1,6 MM MÖNSTERDJUP????????
Sidomönstret syns inte när det rullar, och det är däcken på vänstersidan som hade minst mönster.
Huvudmönstret är det definitivt (var innan iaf detta sista pass) och det är ju det som gäller på vägen, men om 75% av alla mönsterbitar är det är en annan femma (Roadsporttexten har inte hängt med när Trafikverket ändrat). Ska man mäta från hajfenorna ner i huvudmönstret så är det det alltid (åtminstone tills greppgummit är borta).
Men det får bli nya däck tills nästa år, vad återstår att se, men jag hoppas få hem 9" inom några veckor (beställda i juni...) så alternativet Pirelli P7 CORSA Classic finns ju... (men plånboken tycker nog annat, 15 papp för ett set...).
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Såhär såg Race 1 ut inifrån min bil:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Och vinnaren av vem som växlar snabbast är: TORKEL!!!
Shit vad fort du växlar
Riktigt imponerande Torkel.
Den sexväxlade låda är grymt bra, men att det gick växla så fort...måste testas.
Kul att se hur Roadsport fungerar, Det Waern vinner i svängarna med lägre vikt, tar Torkel igen på rakorna med mer effekt.
Vikt effekt förhållande är en utjämnare.
Denna film är ett skolexempel på hur roligt det är i detta miatagäng, inga j.vla prejningar eller stängda dörrar.
Köra sida vid sida så här saktar inte ner farten mycket för er heller. Stålande
Shit vad fort du växlar
Riktigt imponerande Torkel.
Den sexväxlade låda är grymt bra, men att det gick växla så fort...måste testas.
Kul att se hur Roadsport fungerar, Det Waern vinner i svängarna med lägre vikt, tar Torkel igen på rakorna med mer effekt.
Vikt effekt förhållande är en utjämnare.
Denna film är ett skolexempel på hur roligt det är i detta miatagäng, inga j.vla prejningar eller stängda dörrar.
Köra sida vid sida så här saktar inte ner farten mycket för er heller. Stålande
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
-
- Posts: 36
- Joined: Sun 09 Jan 2011, 12:35
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
VILKET RACE!!! jag höll på att sätta gröten i halsen, och du hinner med å vinka också Torkel
grymt kört av båda två . Själv hade jag det inte lika spännande,i race 1 jagade jag
Leif (alpine) o i race 2 var jag efter Anders T , båda med samma resultat,förlorade på rakan o kom ifatt
i kurvorna ,Leif hade jag nog inte fått köra om ändå för han körde med varningsblinkers på
grattis till alla vinnare
Tack Bertil T , Pelle o Marcus för mat dryck o godis,det var mycket uppskattat.
grymt kört av båda två . Själv hade jag det inte lika spännande,i race 1 jagade jag
Leif (alpine) o i race 2 var jag efter Anders T , båda med samma resultat,förlorade på rakan o kom ifatt
i kurvorna ,Leif hade jag nog inte fått köra om ändå för han körde med varningsblinkers på
grattis till alla vinnare
Tack Bertil T , Pelle o Marcus för mat dryck o godis,det var mycket uppskattat.
livet går INTE i repris
mx-5 #84
mx-5 #84
- Per-Arne Andersson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 28
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 17:44
- Location: Falkenberg
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Nu har Per Nilsson fått ut alla bilderna från Falkenberg på sin Bildblogg http://macedvard.blogg.se Hoppas vi ses till nästa år ute på banorna. (Glöm inte titta på bilderna från Knutstorp, som ligger på Pers sida http://macedvard.blogg.se/2012/july/)
Pelle Blå Falkenberg
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Lång racerapport från Falkenberg av Andreas Eckemark
Precis som inför tidigare tävlingshelger 2012 hade jag några grundmålsättningar inför avslutningen på Falkenberg:
- Äntligen få köra en bil utan understyrning
- Köra tillräckligt fort för att inte bli varvad under racen
- Köra hem med bilen i samma skick som när jag kom till banan
- Vinna totalsegern i standardklassen
Sedan hade jag några ytterligare ”önskemål”:
- Sätta varvtid som var lika bra eller bättre än de andra som kör i standardklassen
- Vinna minst ett av rejsen i standardklassen
Fredag - Träning
När jag på fredag morgon rullade in i depån var de flesta redan på plats i kylan och blåsten. Efter att ha hjälp till att få upp klubbtältet och lastat ur allt ur bilen var det dags att göra sig redo för första träningspasset. Efter att jag plågats av understyrning hela säsongen var jag riktigt nyfiken på hur bilen skulle bete sig när jag bytt bussningar i framvagnen och därmed fått mer camber. Även om Falkenbergbanan inte är min favorit (inte så mycket variation och mycket fullgas utan svängar att tala om) gav träningen mersmak för bilen var helt klart mindre understyrd. Även på andra träningspasset kändes bilen OK även om det fanns kvar lite understyrningstendenser uppför backen i Nyhemskurvan samt genom Ginstkurvan.
Planen var att jag skulle tälta i depån på natten mellan fredag och lördag men jag fick ge upp försöken att få upp tältet pga det blåste så förbannat . Istället körde jag till föräldrarna som bor en knapp timme söderut.
Lördag - Tidkval
Efter tidigt förarmöte + besiktning av bilen på lördagmorgonen blev det en del väntan på tidskvalet. Det var en hel del trafik men jag lyckades få några fria varv på slutet efter att ha varit inne i depån en gång. Hamnade på plats 12 av 19 (andra plats i standardklassen) vilket jag var ganska nöjd med även om jag hade hoppats på lite bättre tid. Åkte och utnyttjade föräldrarnas gästfrihet även på lördagskvällen (och missade därmed tyvärr den gemensamma middagen i klubbtältet ).
Söndag - Race 1:
På söndag morgon var det dags för första rejset. Då vi var flera bilar inom några tiondelar såg jag fram emot ett roligt race och det blev det också. Jag fick till en bra start med min slirande koppling och hade hoppat upp till plats 10 när vi var igenom chikanen. Dock var de två förarna jag tagit mig förbi både klart snabbare och Magnus O. susade förbi mig nästan direkt. Den andra bilen med Erik B. bakom ratten höll jag bakom mig något varv innan jag valde att släppa förbi honom efter högfartskurvan. Min tanke med det var att jag skulle förhoppningsvis skulle kunna hänga på honom och därigenom köra fortare än om jag körde defensivt. Denna plan slog dessvärre tillbaka då jag istället fick Björn N. som jagade mig bakifrån. Eftersom han också kör i standardklassen var det inte tal om att släppa förbi honom och jag lyckades (för en gångs skull ) hålla en bil bakom mig resten av rejset trots att Björn var något snabbare än mig. I mål skilde det 3 tiondelar mellan oss och jag slutade på 12 plats precis om jag startade. Satte också mitt bästa varv på 55,1 sekunder i racet 1.
Här är film från race 1 med nya GoPro kameran:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... NQ52LL3HHU
Söndag - Race 2:
Startade i tolfte rutan och i samband med den lite röriga starten kom jag iväg bra igen trots att Renaulten två led fram stod helt still. Tappade lite fokus när jag såg att närmaste förare rak framför mig var Andreas Halbig . Var uppe på 9-10 plats genom chikanen men fegade lite på väg in i Nyhemskurvan kurvan och släppte av för att undvika risken att få plåtkontakt med Björn N. som låg på innern. Det lilla gasuppsläppet gjorde att även Marcus F. smet förbi och så var jag nere på plats 12 igen. Sedan följde några varv där jag jagade Marcus F. utan att komma riktigt närma för att göra någon attack samtidigt som Erik B. låg direkt bakom mig hela tiden (han var precis som i race 1 klart snabbare än mig). Efter knappt halva loppet tappade jag fokus och missade turn-in till högfartskurvan och då smet Erik förbi direkt. Efter detta fortsatte jag att göra lite misstag (bland annat ett stort hjärnsläpp när jag växla ner till 2:an istället för 3:an inför Ginstkurvan ) och tappade direktkontakt med bilarna framför. Men i och med att de fightades om placeringar framför mig och Christian L var ute i sanden i chikanen fick jag lite mer kontakt. När Christian sedan snurrade i chikanen kom jag förbi och var återigen 12:a. När det närmade sig målgång såg jag Tobias svart bil i backspegeln (grattis till segern Tobias ) men med en liten marginal slapp jag bli varvade och var nära att ta mig förbi Marcus F. på sista varvet som gick långsamt pga bensinbrist. Slutade återigen på tolfte plats (2 i standardklassen).
Här är film från race 2:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... N9Hv8hlCns
Hur gick det då med de mål jag satt upp:
Lyckades med tre av grundmålen:
- Jag vann totalsegern i standardklassen efter 2 andraplatser under helgen Dock lite pinsamt att vinna totalsegern utan att vara etta i ett enda race
- Klarade mig (med väldigt liten marginal i race 2) ifrån att bli varvad.
- Precis som tidigare racehelger körde jag lite försiktigt vilket gjorde att bilen inte fick någon rejs-patina förutom ett litet stenskott på vindrutan.
Däremot fick jag inte till en bil som var helt befriad från understyrning – fortfarande plogade bilen en del i vissa kurvor . Ska prova att byta tillbaka till original krängningshämmare på någon träff i vår och se om det gör susen. Annars kanske det får bli att byta till lite mjukare fjädrar fram eller hårdare bak får att få bättre balans.
Mina högre mål lyckades jag inte heller nå då både Christian L. och Björn N. var snabbare än mig och dessutom tog var sin seger i racen Men jag var iallafall 1,25 sekunder snabbare med nya bilen än när jag körde här förra gången.
Till sist:
- Även om jag tycker att Falkenberg banan är den minst roliga vi kör på under året var arrangemanget väldigt proffsigt i år med spännande racing, mycket att titta på och kanonstämning i depån
- Tack till alla som hjälpte till att ta ner klubbtältet på söndagen
- Stort tack till Andreas H för att du tagit hand om klubbtältet hela året
- Stort tack till Hans D som är en klippa i depån
- Stort tack till de som sponsrad klubben under helgen (Per-Arne Andersson med dricka, Bertil med mat, Marcus med tilltugg och Andreas H med pokaler)
- Tack till Björn, Erik, Christian och Marcus för att det blev så roligt på banan för min del.
- Grattis till Andreas H för vinsten av MX-5 Cup och Roadsport C
- Grattis till Tobias för första (och sista?) segern i klass Modifierad
- Imponerad av Daniel Js körning med en 1,6 liters NA (inte bästa bilen på denna banan)
Kanske dax att ge sig ut i garaget och packa ur bilen (har inte rört den sedan jag kom hem i söndags kväll)
/Andreas E
Precis som inför tidigare tävlingshelger 2012 hade jag några grundmålsättningar inför avslutningen på Falkenberg:
- Äntligen få köra en bil utan understyrning
- Köra tillräckligt fort för att inte bli varvad under racen
- Köra hem med bilen i samma skick som när jag kom till banan
- Vinna totalsegern i standardklassen
Sedan hade jag några ytterligare ”önskemål”:
- Sätta varvtid som var lika bra eller bättre än de andra som kör i standardklassen
- Vinna minst ett av rejsen i standardklassen
Fredag - Träning
När jag på fredag morgon rullade in i depån var de flesta redan på plats i kylan och blåsten. Efter att ha hjälp till att få upp klubbtältet och lastat ur allt ur bilen var det dags att göra sig redo för första träningspasset. Efter att jag plågats av understyrning hela säsongen var jag riktigt nyfiken på hur bilen skulle bete sig när jag bytt bussningar i framvagnen och därmed fått mer camber. Även om Falkenbergbanan inte är min favorit (inte så mycket variation och mycket fullgas utan svängar att tala om) gav träningen mersmak för bilen var helt klart mindre understyrd. Även på andra träningspasset kändes bilen OK även om det fanns kvar lite understyrningstendenser uppför backen i Nyhemskurvan samt genom Ginstkurvan.
Planen var att jag skulle tälta i depån på natten mellan fredag och lördag men jag fick ge upp försöken att få upp tältet pga det blåste så förbannat . Istället körde jag till föräldrarna som bor en knapp timme söderut.
Lördag - Tidkval
Efter tidigt förarmöte + besiktning av bilen på lördagmorgonen blev det en del väntan på tidskvalet. Det var en hel del trafik men jag lyckades få några fria varv på slutet efter att ha varit inne i depån en gång. Hamnade på plats 12 av 19 (andra plats i standardklassen) vilket jag var ganska nöjd med även om jag hade hoppats på lite bättre tid. Åkte och utnyttjade föräldrarnas gästfrihet även på lördagskvällen (och missade därmed tyvärr den gemensamma middagen i klubbtältet ).
Söndag - Race 1:
På söndag morgon var det dags för första rejset. Då vi var flera bilar inom några tiondelar såg jag fram emot ett roligt race och det blev det också. Jag fick till en bra start med min slirande koppling och hade hoppat upp till plats 10 när vi var igenom chikanen. Dock var de två förarna jag tagit mig förbi både klart snabbare och Magnus O. susade förbi mig nästan direkt. Den andra bilen med Erik B. bakom ratten höll jag bakom mig något varv innan jag valde att släppa förbi honom efter högfartskurvan. Min tanke med det var att jag skulle förhoppningsvis skulle kunna hänga på honom och därigenom köra fortare än om jag körde defensivt. Denna plan slog dessvärre tillbaka då jag istället fick Björn N. som jagade mig bakifrån. Eftersom han också kör i standardklassen var det inte tal om att släppa förbi honom och jag lyckades (för en gångs skull ) hålla en bil bakom mig resten av rejset trots att Björn var något snabbare än mig. I mål skilde det 3 tiondelar mellan oss och jag slutade på 12 plats precis om jag startade. Satte också mitt bästa varv på 55,1 sekunder i racet 1.
Här är film från race 1 med nya GoPro kameran:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... NQ52LL3HHU
Söndag - Race 2:
Startade i tolfte rutan och i samband med den lite röriga starten kom jag iväg bra igen trots att Renaulten två led fram stod helt still. Tappade lite fokus när jag såg att närmaste förare rak framför mig var Andreas Halbig . Var uppe på 9-10 plats genom chikanen men fegade lite på väg in i Nyhemskurvan kurvan och släppte av för att undvika risken att få plåtkontakt med Björn N. som låg på innern. Det lilla gasuppsläppet gjorde att även Marcus F. smet förbi och så var jag nere på plats 12 igen. Sedan följde några varv där jag jagade Marcus F. utan att komma riktigt närma för att göra någon attack samtidigt som Erik B. låg direkt bakom mig hela tiden (han var precis som i race 1 klart snabbare än mig). Efter knappt halva loppet tappade jag fokus och missade turn-in till högfartskurvan och då smet Erik förbi direkt. Efter detta fortsatte jag att göra lite misstag (bland annat ett stort hjärnsläpp när jag växla ner till 2:an istället för 3:an inför Ginstkurvan ) och tappade direktkontakt med bilarna framför. Men i och med att de fightades om placeringar framför mig och Christian L var ute i sanden i chikanen fick jag lite mer kontakt. När Christian sedan snurrade i chikanen kom jag förbi och var återigen 12:a. När det närmade sig målgång såg jag Tobias svart bil i backspegeln (grattis till segern Tobias ) men med en liten marginal slapp jag bli varvade och var nära att ta mig förbi Marcus F. på sista varvet som gick långsamt pga bensinbrist. Slutade återigen på tolfte plats (2 i standardklassen).
Här är film från race 2:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... N9Hv8hlCns
Hur gick det då med de mål jag satt upp:
Lyckades med tre av grundmålen:
- Jag vann totalsegern i standardklassen efter 2 andraplatser under helgen Dock lite pinsamt att vinna totalsegern utan att vara etta i ett enda race
- Klarade mig (med väldigt liten marginal i race 2) ifrån att bli varvad.
- Precis som tidigare racehelger körde jag lite försiktigt vilket gjorde att bilen inte fick någon rejs-patina förutom ett litet stenskott på vindrutan.
Däremot fick jag inte till en bil som var helt befriad från understyrning – fortfarande plogade bilen en del i vissa kurvor . Ska prova att byta tillbaka till original krängningshämmare på någon träff i vår och se om det gör susen. Annars kanske det får bli att byta till lite mjukare fjädrar fram eller hårdare bak får att få bättre balans.
Mina högre mål lyckades jag inte heller nå då både Christian L. och Björn N. var snabbare än mig och dessutom tog var sin seger i racen Men jag var iallafall 1,25 sekunder snabbare med nya bilen än när jag körde här förra gången.
Till sist:
- Även om jag tycker att Falkenberg banan är den minst roliga vi kör på under året var arrangemanget väldigt proffsigt i år med spännande racing, mycket att titta på och kanonstämning i depån
- Tack till alla som hjälpte till att ta ner klubbtältet på söndagen
- Stort tack till Andreas H för att du tagit hand om klubbtältet hela året
- Stort tack till Hans D som är en klippa i depån
- Stort tack till de som sponsrad klubben under helgen (Per-Arne Andersson med dricka, Bertil med mat, Marcus med tilltugg och Andreas H med pokaler)
- Tack till Björn, Erik, Christian och Marcus för att det blev så roligt på banan för min del.
- Grattis till Andreas H för vinsten av MX-5 Cup och Roadsport C
- Grattis till Tobias för första (och sista?) segern i klass Modifierad
- Imponerad av Daniel Js körning med en 1,6 liters NA (inte bästa bilen på denna banan)
Kanske dax att ge sig ut i garaget och packa ur bilen (har inte rört den sedan jag kom hem i söndags kväll)
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Bra rejsrapport namne
Det viktigaste: vad händer vid 11:30 race 1?
Det viktigaste: vad händer vid 11:30 race 1?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Och shit vad du bromsar ikapp ALLA!!!
Det är imponerande med tanke på din bils vikt Andreas
Det är imponerande med tanke på din bils vikt Andreas
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Det var egentligen inget speciellt utan en kombination av:gokarting.nu wrote:Bra rejsrapport namne
Det viktigaste: vad händer vid 11:30 race 1?
- att jag glömde att växla upp till 4:an. I bilen kändes det som jag körde på varvtalsstoppet hur länge som helst men på filmen visade det sig inte vara så lång tid
- frustration av att jag inte fick till Ginstkurvan (lyckades så gott som aldrig få ordentligt med fart där)
- lite stress av att Björn N. låg tätt bakom
Är oxå förvånad över hur tidigt många bromsar. Jag har ju visserligen stora bromsarna på min NB men samtidigt har jag ju drygt 1140 kg att släpa på så jag borde snarare bromsa sämre än bättre än bilarna runt omkring miggokarting.nu wrote:Och shit vad du bromsar ikapp ALLA!!!
Det är imponerande med tanke på din bils vikt Andreas
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Här kommer race 2 från Falkenberg:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.