2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Hört svaller på rejsa att Halbig och Waern vart och tjyvtränat
Jag själv har aldrig kört ett varv på banan, så det borde vara jag som ska träna efter och ha läst alla ställen man kan åka av på måste jag nog ta det väldigt lungt och försiktigt haha. Tur att vi iaf har en hel dags träning på fredagen!
Nån som vet om det finns ett schhema över hur mycket träning man får?
Jag själv har aldrig kört ett varv på banan, så det borde vara jag som ska träna efter och ha läst alla ställen man kan åka av på måste jag nog ta det väldigt lungt och försiktigt haha. Tur att vi iaf har en hel dags träning på fredagen!
Nån som vet om det finns ett schhema över hur mycket träning man får?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
http://www.spvm.seLejban wrote:Nån som vet om det finns ett schhema över hur mycket träning man får?
Roadsport C 11:40, 16:15
Se till att dra maximal nytta av dem.
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Så träning 09-17 betydde 40min??
Synd, det lär man inte hinna få upp nån fart på. Får bli många varv i simulatorn då. Nån som vill berätta vilka växlar som används så jag kan få simulatorn att stämma? 2an i chikanen, men resten?
Synd, det lär man inte hinna få upp nån fart på. Får bli många varv i simulatorn då. Nån som vill berätta vilka växlar som används så jag kan få simulatorn att stämma? 2an i chikanen, men resten?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
1 an i chikanen
3an uppför backen ,sen 5 an
inför rakan 2 an behåll den tills det ylar lägg i 4 an
skit i bromsa det är för nybörjare .
mvh Roos
3an uppför backen ,sen 5 an
inför rakan 2 an behåll den tills det ylar lägg i 4 an
skit i bromsa det är för nybörjare .
mvh Roos
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Du menar väl 3an i chikanen och Ginstkurvan, och femman från mitten på depåmuren (4an går i efter Nyhemskrönet och mitt på långcurbsen ut på rakan).Lejban wrote:Så träning 09-17 betydde 40min??
Synd, det lär man inte hinna få upp nån fart på. Får bli många varv i simulatorn då. Nån som vill berätta vilka växlar som används så jag kan få simulatorn att stämma? 2an i chikanen, men resten?
Det är många olika blandningar av utväxlingar på banan numera (inte alla som kör 5vxl och 4,1:1).
Vad Roos har får dogboxlåda (den skriker nog som en katt iofs) kan man försöka klura ut
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Ha ha !!
man bjuder inte ut sin katt !!
o vad för utvx jag har vete faan , det vet henriksson 4, 80 skulle det va.
mvhAR
man bjuder inte ut sin katt !!
o vad för utvx jag har vete faan , det vet henriksson 4, 80 skulle det va.
mvhAR
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Nu har jag bara kört en tävlingshelg på Falkenberg och det för två år sedan, men jag var helt säker på att det var så snävt genom chikanen att 2:an var ett måste ( iallafall med 5 växlad låda).Niklas Falk wrote:...
Du menar väl 3an i chikanen och Ginstkurvan, och femman från mitten på depåmuren (4an går i efter Nyhemskrönet och mitt på långcurbsen ut på ...
Men jag litar på dig Niklas och antar att 3:an gäller om man kan köra fort nog.
Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Du kan nog behöva klura ett tag med 6vxl och 3,636 (för det är väl inte en fempetare du har?).Andreas E wrote:Men jag litar på dig Niklas och antar att 3:an gäller om man kan köra fort nog.
Mina växlingspunkter är för 5vxl med 4,875:1 så de stämmer garanterat inte för nån annan.
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Nu har dom lärt sig att man kan köpa ett rödljus, så det blir start med lampor ändå
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
På grund av familjeskäl så har jag bokat av falkenberg tyvär !
Ni får ha det kul utan mig haha.
Om ingen köper bilen ( kostar 80 000 kr) så syns vi väl nästa år.
Mvh AR
Ni får ha det kul utan mig haha.
Om ingen köper bilen ( kostar 80 000 kr) så syns vi väl nästa år.
Mvh AR
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Riktigt tråkigt Anders - hoppas det allt blir väl för dig
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Hej tack !Josen wrote:Riktigt tråkigt Anders - hoppas det allt blir väl för dig
ja detta blev lite surt !
Mvh AR
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Vilket tält ska jag ta? Jag brukar tälta i depån på Kullen, där är det ju gräs som på vilken camping som helst, men hur ser det ut i Falkenberg? Är det asfalt eller grus, gräs?
Christian Lund
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Jahclund wrote:Är det asfalt eller grus, gräs?
Övre depån grus, men stenhårt (en del av gruset har gräs på sig, men det blir inte mjukare för det).
Nedre depån, singel/makadam
Det finns nog gräskanter men det är ju inte där man vill ha tältet.
Ta ett självstående tält som klarar sig utan pinnar i backen (dvs endast barlastning inne i tältet).
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Tack Falk! Då får det bli popuptältet! Synd, mitt oranga/blå Jofatält hade passat bland veteranbilarna.Niklas Falk wrote:Jahclund wrote:Är det asfalt eller grus, gräs?
Övre depån grus, men stenhårt (en del av gruset har gräs på sig, men det blir inte mjukare för det).
Nedre depån, singel/makadam
Det finns nog gräskanter men det är ju inte där man vill ha tältet.
Ta ett självstående tält som klarar sig utan pinnar i backen (dvs endast barlastning inne i tältet).
Christian Lund
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Det närmar sig! Det är med blandade känslor jag ser fram emot detta race på Falkenberg. Banan och jag är inte direkt de finaste av vänner. Jag har haft sönder splittern efter vattenplaning på start/målrakan två gånger, samt fått en smäll av en MG-midget en gång på den banan. Jag tror mitt resultat av "skadefria besök" ligger på ganska exakt 50% just nu. Låt oss hoppas att detta race skickar mig över 50/50 gränsen!
Ska bli superkul att ses igen och tävla. Jag tror det kan bli riktigt bra racing denna helg!
Ska bli superkul att ses igen och tävla. Jag tror det kan bli riktigt bra racing denna helg!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Jag hade tänkt komma upp och träna lite på fredag, men med bruten arm blir det svårt...
Ska försöka komma upp och heja på er någon av dagarna.
Kanske t o m i en miata (frugans).
Ska försöka komma upp och heja på er någon av dagarna.
Kanske t o m i en miata (frugans).
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Bilen är hemma på Transportern, hem vid lunch imorgon för slutpackning och rull ner till Falkenberg (som ju ligger lyxigt nära). Av de saker jag planerat att göra sen Anderstorp blev det exakt ingenting...
Men fyra träningar, två kval och fyra raceheat ska nog gå bra ändå
Men fyra träningar, två kval och fyra raceheat ska nog gå bra ändå
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Torkel !Torkel k wrote:Det närmar sig! Det är med blandade känslor jag ser fram emot detta race på Falkenberg. Banan och jag är inte direkt de finaste av vänner. Jag har haft sönder splittern efter vattenplaning på start/målrakan två gånger, samt fått en smäll av en MG-midget en gång på den banan. Jag tror mitt resultat av "skadefria besök" ligger på ganska exakt 50% just nu. Låt oss hoppas att detta race skickar mig över 50/50 gränsen!
Ska bli superkul att ses igen och tävla. Jag tror det kan bli riktigt bra racing denna helg!
jag har exakt samma fealing över denna bana .historiskt. men varje ny tävling är en ny möjlighet!!
och med ditt nya självförtroende kommer det gå super !
Tänk dock smart , på poäng tabell , du behöver plocka så du kommer trea.
det kan ju löna sig i mindre slagsmål på banan också . blink blink-
han som inte kan flaggor ens , skit i den gasa nu !
Mvh AR
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Vart dundersjuk i veckan, nästan så resan inte blev av, men idag har jag mått bättre och bilen är skodd med nya toyos och packad till bristningsgränsen. Ska försöka ha det så lungt som möjligt, så borde jag vara full frisk till på söndag när det gäller
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Tyvärr kommer inte Oleskog till start.
Ny motor är på väg, men säsongen är avslutad för Per.
Rolf Osbech med Joachim(Josen) i bihang fick igång Marcus Fabricius bil.
En annan motor sitter nu i.
Bilen är nu på Mölndals däckservice för 4hjulsinst.
Och mattafaran fick på sig en grunka som beställdes och köptes i nov...2011...levererades igår...ja se dessa amerikanare.
Är lite fundersam inför Falkenberg, vad händer om någon lägger en protest mot de nya regndäcken.
Är det tävlingsledningen som får det på sitt bord då. och vad händer med slutresultatet?
Och Doughnuts, blir det några Doughnuts?
Målgång först i december kanske
Ny motor är på väg, men säsongen är avslutad för Per.
Rolf Osbech med Joachim(Josen) i bihang fick igång Marcus Fabricius bil.
En annan motor sitter nu i.
Bilen är nu på Mölndals däckservice för 4hjulsinst.
Och mattafaran fick på sig en grunka som beställdes och köptes i nov...2011...levererades igår...ja se dessa amerikanare.
Är lite fundersam inför Falkenberg, vad händer om någon lägger en protest mot de nya regndäcken.
Är det tävlingsledningen som får det på sitt bord då. och vad händer med slutresultatet?
Och Doughnuts, blir det några Doughnuts?
Målgång först i december kanske
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Bilen är nytvättad (snabbt och dåligt), har fått nya däck (Yokohama som alla vet inte går att köra fort med...) och står nu halvpackad med färsk hjulinställning och väntar i garaget. Resten av packningen ligger i lägenheten och imorgon efter jobbet blir det att kasta i det sista och rulla ner mot Halland.
Tråkigt att Per O inte kommer till start men bra att Marcus F kommer och fyller upp startfältet.
Vi ses på banan på fredag fm.
/Andreas E
PS. Eftersom jag tänkte hålla lite bättre koll på däckslitaget nu när jag bytt däck har jag en fråga: Vad är lämpligt däckstryck när man kör på vanlig väg - transport till och från bana? Ska man köra med lite högre tryck eller är det lika bra att köra med samma kalltryck som när man kör på bana?
Tråkigt att Per O inte kommer till start men bra att Marcus F kommer och fyller upp startfältet.
Vi ses på banan på fredag fm.
/Andreas E
PS. Eftersom jag tänkte hålla lite bättre koll på däckslitaget nu när jag bytt däck har jag en fråga: Vad är lämpligt däckstryck när man kör på vanlig väg - transport till och från bana? Ska man köra med lite högre tryck eller är det lika bra att köra med samma kalltryck som när man kör på bana?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Söndag förmiddag kan ju bli sånt väglag.gokarting.nu wrote:Är lite fundersam inför Falkenberg, vad händer om någon lägger en protest mot de nya regndäcken.
Är det tävlingsledningen som får det på sitt bord då. och vad händer med slutresultatet?
Patrick kommer väl att rådfråga mig lite skulle jag gissa, och det är ju "egen skärning" som blir nöten att tolka (jag får väl ta med nån slant vi kan singla ).
Mattafaran har ju redan vunnit C, men CUPen är lite mer öppen...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Kör med åtminstone det tryck som du kör med på bana, dvs petar i varmtrycket kallt (jag antar att du inte kör så du bygger värme när du transporterar dig). Peta gärna i drygt 2 kilo (jag körde med 2,5 när jag transporterade på egna hjul), det drar lite mindre soppa då också.Andreas E wrote:PS. Eftersom jag tänkte hålla lite bättre koll på däckslitaget nu när jag bytt däck har jag en fråga: Vad är lämpligt däckstryck när man kör på vanlig väg - transport till och från bana? Ska man köra med lite högre tryck eller är det lika bra att köra med samma kalltryck som när man kör på bana?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2012-09-07 MX-5 CUP Race 5-6 - Falkenberg
Tack Niklas för snabb svar. Blir till att trycka i lite luft innan det bär iväg ikväll eftersom däcken hade ca 1,5 bar (ganska bra kalltryck för bankörning) när jag hämtade bilen på verkstaden.Niklas Falk wrote:Kör med åtminstone det tryck som du kör med på bana, dvs petar i varmtrycket kallt (jag antar att du inte kör så du bygger värme när du transporterar dig). Peta gärna i drygt 2 kilo (jag körde med 2,5 när jag transporterade på egna hjul), det drar lite mindre soppa då också.Andreas E wrote:PS. Eftersom jag tänkte hålla lite bättre koll på däckslitaget nu när jag bytt däck har jag en fråga: Vad är lämpligt däckstryck när man kör på vanlig väg - transport till och från bana? Ska man köra med lite högre tryck eller är det lika bra att köra med samma kalltryck som när man kör på bana?
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.