SSM, Knutstorp 4-6/7 Eftersnack, Resultat, bilder, Filmer

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:...
8 Miator av 10 i C, resten av Roadsport har inte riktigt vaknat än men vi borde bli närmare 30 i startfältet. Det blir lite brum brum ner mot första sväng :)
...
Huj, d blir trångt! :shock: Tittat på ditt U-tubeklipp från knutstorp. Det ser ut att vara ganska små ytor att samsas på, i jämförelse med Mantorp iaf. Även avåkningsytorna ser minimala ut. Det gäller att hålla hårt i ratten! :shock:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote:...
8 Miator av 10 i C, resten av Roadsport har inte riktigt vaknat än men vi borde bli närmare 30 i startfältet. Det blir lite brum brum ner mot första sväng :)
...
Huj, d blir trångt! :shock: Tittat på ditt U-tubeklipp från knutstorp. Det ser ut att vara ganska små ytor att samsas på, i jämförelse med Mantorp iaf. Även avåkningsytorna ser minimala ut. Det gäller att hålla hårt i ratten! :shock:
Knutstorp är kanon-kul :) Inte riktigt lika kul och utmanade/svår som Kullen men nästan. Upplever också Knutan säkrare än Kullen. Finns några luriga ställen, Micro-krönet är väl det som sticker ut mest.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Micro-krönet är väl det som sticker ut mest.
"NGK"-krönet (samma knöl med sväng men olika namn i olika tidsåldrar) är det enda "risky" ställe där det är lite fart. Bäcken är inte helt ovanligt att man snurrar heller och då kan det gå illa ut på rakan (murar är flyttade och däcksbarriärer tillagda).

Knutan är annars Rock'nRoll med betydligt fler ställen där man kan hämta hem en dålig kurvpassage (återigen jämfört med kinnekulle).
Högfartsdelen är härlig med kortrakan som höjdpunkten (när man tagit krönet rätt och kan äta billängder på de framför). Hårnålen till Lito är inte fel det heller, mest beroende på om man är snabbare eller långsammare än de runt om.

Hoppas att jag inte skruvat bort mig jämfört med i höstas bara :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Micro-krönet är väl det som sticker ut mest.
"NGK"-krönet (samma knöl med sväng men olika namn i olika tidsåldrar) är det enda "risky" ställe där det är lite fart. Bäcken är inte helt ovanligt att man snurrar heller och då kan det gå illa ut på rakan (murar är flyttade och däcksbarriärer tillagda).

Knutan är annars Rock'nRoll med betydligt fler ställen där man kan hämta hem en dålig kurvpassage (återigen jämfört med kinnekulle).
Högfartsdelen är härlig med kortrakan som höjdpunkten (när man tagit krönet rätt och kan äta billängder på de framför). Hårnålen till Lito är inte fel det heller, mest beroende på om man är snabbare eller långsammare än de runt om.

Hoppas att jag inte skruvat bort mig jämfört med i höstas bara :D
Över NGK krönet har man ju redan dansat av en gång så det ser jag ingen anledning att göra igen. Hur man åker av över bäcken/ut på rakan med en så effektfattig bil som Miatan har jag aldrig fattat så det får ni gärna visa. :wink:

Själv tycker jag inbromsningen och högern efter rakan är svårast att få till samt att hitta rätt spår/hastighet i kurvan efter nedförsbacken. Men rent allmänt en väldigt trevlig bana som lätt bjuder publiken på spännande rejs.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Själv tycker jag inbromsningen och högern efter rakan är svårast att få till samt att hitta rätt spår/hastighet i kurvan efter nedförsbacken. Men rent allmänt en väldigt trevlig bana som lätt bjuder publiken på spännande rejs.
Bromsa vid 50m och tag en vid turn-in så att curbspetsen på insidan touchas som sen apex. Om du lyckas rätt så kommer du att med ett rattutslag kunna köra från turn-in hela vägen ned mot svackan (med svag touch på Amulanscurbsen).
Jag har lyckats med detta nån enstaka gång och så åker fyran i tidigare än annars (dvs det går fortare).

Men ibland har man en Josen på insidan vid inbromsningen och då får man offra spåret lite (ännu senare turn-in och försöka ta tillbaka på insidan (är ju även insidan på krönet)) :D

Efter krönet är det "bara" att stå på och hoppas att asfalten räcker till på kortrakan (högerkanten närmar sig fort, lite beroende på balansen i bilen och spåret på krönet).
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Efter rakan ska man, enligt mina instruktörer, hålla vänsterkanten en bit in i kurvan innan man svänger in och tar apex. Sedan glider man ut till vänster vid ambulansen följt av högerkanten nerför och vänsterkanten uppför mot krönet. Då kan man göra hela högersvängen på ett rattutslag. Över krönet (NGK- eller Micro-krönet beroende av hur gammal man är :wink: ) gäller det att gå in sent. Sånt är svårt men nödvändigt för att komma rätt i nästa vänster. Faran är att ligga för tajt över krönet vilket ger en tidigare utgång och drift över till vänster, där man ligger för långt till vänster vid vänsterböjen ut på korta rakan.

Det är lätt att beskriva i teorin, mycket svårare att genomföra i praktiken. Jag har nog gjort 300 varv på Knutstorp men fegar fortfarande över krönet. Kanske har man hört för många skräckhistorier om "baklänges in i muren" för att kunna koppla av. Dessutom är muren flyttad nu...
M.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Man kan nog skippa fredagsträningen, d räcker juh att läsa all den samlade kunskapen här! :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Man kan nog skippa fredagsträningen, d räcker juh att läsa all den samlade kunskapen här! :D
Det är bara att ta rygg och bli bogserad runt. Josen brukar vara bra föråkare att fokusera på (har hjälpt mig två MGCC Höstrace i rad) :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Man kan nog skippa fredagsträningen, d räcker juh att läsa all den samlade kunskapen här! :D
Det är bara att ta rygg och bli bogserad runt. Josen brukar vara bra föråkare att fokusera på (har hjälpt mig två MGCC Höstrace i rad) :)
Will do! :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Nu är det slut med att vara föråkare ;)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Nu är det slut med att vara föråkare ;)
Menar du att du skall ligga efter? ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Nu är det slut med att vara föråkare ;)
:lol:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Nu finns det en Affisch att sprida också.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Hur skall ni bo ? Är det campar-livet som gäller ?
Själv tänkte jag hyra en stuga/rum någonstans, vet ni något som är bättre sämre än andra ställen ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Hur skall ni bo ? Är det campar-livet som gäller ?
Själv tänkte jag hyra en stuga/rum någonstans, vet ni något som är bättre sämre än andra ställen ?
Skoj att du anmält dig :D
Nu är vi 30 anmälda i Roadsport, tre till så får MGCC trevliga problem (om nu banlicensen var 32 standardbilar).

Det finns massor av vandrarhem i närheten, jag minns inte vad det heter som jag bodde på 2006 men de flesta är mycket rimliga och lägstanivån är ju rätt hög (en snål skånsk frukost vet jag inte hur den ser ut).
Sen har iaf jag inte så höga krav på en sovplats (lugnare än mellan E4an och ett Dieselaggregat kan det iofs vara...).
Det fungerade bra att tälta förra året (trots regn). Iår har jag bättre tält och luftbädd så nu kanske man kan njuta lite tom (sladdvindan till elen kommer med iaf, 7" platt-TV och kupévärmare kanske...).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Skoj att du anmält dig
Blir kanon :) men ser att 30 st roadsport bilar på Knutan kan bli tufft ?
Fria varv blir omöjligt ? Kanske blir en uppdelning ? A+B+C tror jag inte kommer att fungera
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Skoj att du anmält dig
Blir kanon :) men ser att 30 st roadsport bilar på Knutan kan bli tufft ?
Fria varv blir omöjligt ? Kanske blir en uppdelning ? A+B+C tror jag inte kommer att fungera
Jodå, man får bara vara lite frisk i omkörningarna liknande MGCC KM5 ifjol (tidsträningen alltså). Vi var 23 på Kinnekulle och jag lyckades få fem ganska fria varv då.

Det är värre för A och B :)

Det hade varit skoj med 3-4 C-bilar till, då hade vi fått köra själva (rimligaste uppdelningen iaf).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:
Skoj att du anmält dig
Blir kanon :) men ser att 30 st roadsport bilar på Knutan kan bli tufft ?
Fria varv blir omöjligt ? Kanske blir en uppdelning ? A+B+C tror jag inte kommer att fungera
Jodå, man får bara vara lite frisk i omkörningarna liknande MGCC KM5 ifjol (tidsträningen alltså). Vi var 23 på Kinnekulle och jag lyckades få fem ganska fria varv då.

Det är värre för A och B :)

Det hade varit skoj med 3-4 C-bilar till, då hade vi fått köra själva (rimligaste uppdelningen iaf).
Kullen är ju 'större' än Knutan och nu är det drya 30 bilar :shock: - kommer några till vet jag. Tror skillnade på bilar i Roadsport SSM kommer vara ännu större än på Kullen Kan bli farligt.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Vi får se hur det delar upp sig (om det kommer några till).

Annars tränar du ju med samma bilar hela fredagen så du hinner lära dig vilka som är snabba vart. Att bli passerad på innern över krönet av en gul Datsun är lite "speciellt".

Annars har ju Knutan två jättefina passageställen (egenterligen ännu flera). Jämfört med Kullen är det enklet att blanda bilar.

Man kan ju undvika att blocka snabbare bilar innan racet iaf :).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

31 and counting :)

Jag kan nog lova att det aldrig varit 10 Miator anmälda till samma (nationella, osäker på MGCC KM) tävling i Sverige någonsin förr.

Undrar om Roadsport blir större än Standard Ny på SSM? Inte för att det spelar nån jätteroll men det är lite skoj att vara största klassen.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Då håller vi tummarna för Mats L då!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Då håller vi tummarna för Mats L då!
11 Miator borde skapa lite fototillfällen, en tajt utfart på en av fredagsträningarna kanske? Upp mot Krönet blir det en vacker svans. :D

För PR-material syns det ju inte om det är race eller inte.

Efter detta borde Per Lidström ha lättare att sälja Cupen uppåt (kan man hoppas iaf).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

33st nu! :shock: Hoppas Roadsport C får ett eget heat... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Då har vi väl visat Mazda ett stort start-fält. Är det inte med framöver efter detta ser jag ingen anledning att inte vända sig åt ett annat håll ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:33st nu! :shock: Hoppas Roadsport C får ett eget heat... :)
Nja "SAAB 96 Sport 1963" och "van diemen 89" är knappast Roadsport A, det är Äldre Std och Formel Ny har jag för mig.
Post Reply