danielj wrote:Varit en okay vecka.
Vagnbok - Check
Hjälm - Check
Hans - Check
Anmälan till Mantorp - Check
Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Känns inte så konstigt att man behöver öronproppar för att köra bilen hem från Mantorp.
Någon som känner igen vad detta kan vara för något sorts grenrör?
Går i tankarna på ett nytt eller betala någon för att laga det, tips eller förslag mottages gärna.
Någon som känner igen vad detta kan vara för något sorts grenrör?
Går i tankarna på ett nytt eller betala någon för att laga det, tips eller förslag mottages gärna.
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Det ser ut som ett Raceland-grenrör. Kostar c:a 1500:- för ett nytt.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
WOW! Snacka om raka rör! Om resten är av svetsarna är av samma kvalitet hade inte jag brytt mig om att försöka laga det.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Njaa, Raceland är det nog inte, jämför med bilderna i länk nedan:Victor wrote:Det ser ut som ett Raceland-grenrör. Kostar c:a 1500:- för ett nytt.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73081&highlight=
Jag hade nog satsat på ett nytt grenrör, framför allt med de priserna.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Bilderna ifrån rejsa ser inte heller ut som raceland:TPR wrote:Njaa, Raceland är det nog inte, jämför med bilderna i länk nedan:Victor wrote:Det ser ut som ett Raceland-grenrör. Kostar c:a 1500:- för ett nytt.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73081&highlight=
Jag hade nog satsat på ett nytt grenrör, framför allt med de priserna.
http://www.raceland.com/products/ro-hmx ... -na-90-1.6
Dock ser daniels bild ut som raceland
Slutsats: köp av Martin på rejsa
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Nej, det var skillnad det också...
Men det är ett Raceland grenrör.
Hur som helst, bilderna som ligger i Martins annons på Rejsa är på min brors grenrör.
Dvs det är det som Martin på Orion Racing säljer och som flertalet i cupen kör med, ska själv montera mitt snart.
Och för det priset är det nog inte värt att försöka laga det gamla.
Men det är ett Raceland grenrör.
Hur som helst, bilderna som ligger i Martins annons på Rejsa är på min brors grenrör.
Dvs det är det som Martin på Orion Racing säljer och som flertalet i cupen kör med, ska själv montera mitt snart.
Och för det priset är det nog inte värt att försöka laga det gamla.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Någon som vet om det finns eftermarknads kamrem skydd?
Har märkt att packningarna är bra dåliga och skydden är de också, nya på mx5parts var ju inte så prisvärda.
Hittar jag inget prisvärt så blir det nog bara nya packningar från www.flyinmiata.com om ingen annan har något tips?
Har märkt att packningarna är bra dåliga och skydden är de också, nya på mx5parts var ju inte så prisvärda.
Hittar jag inget prisvärt så blir det nog bara nya packningar från www.flyinmiata.com om ingen annan har något tips?
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Nu börjar stressen komma.
Monterat ett M-Tuned reroute system för någon vecka sedan men temperaturen har varit konstig och idag så pendlar det mellan 90 och 110 grader (med det högre om man börjar gasa lite)
Plockade isär och kollade temostaten där det hade slingrat sig lite gäng tejp runt men som var lätt att ta bort men bilen går fortfarande varmt !!!!
Om jag kör och märker att det blir varmt, så trycker jag ner kopplingen och rullar en sväng så går den ner till 90 grader efter en stund men så fort man börjar köra igen så är den på väg upp igen..
termostaten är monterad så den spetsiga delen är mot radiatorn (den sidan som man ser här)
Någon som har någon ide vad det kan vara?!
Monterat ett M-Tuned reroute system för någon vecka sedan men temperaturen har varit konstig och idag så pendlar det mellan 90 och 110 grader (med det högre om man börjar gasa lite)
Plockade isär och kollade temostaten där det hade slingrat sig lite gäng tejp runt men som var lätt att ta bort men bilen går fortfarande varmt !!!!
Om jag kör och märker att det blir varmt, så trycker jag ner kopplingen och rullar en sväng så går den ner till 90 grader efter en stund men så fort man börjar köra igen så är den på väg upp igen..
termostaten är monterad så den spetsiga delen är mot radiatorn (den sidan som man ser här)
Någon som har någon ide vad det kan vara?!
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Testa utan termostat och se om det blir någon skillnad.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Hej hå, snart ett år sedan en uppdatering i min tråd
Mina värme problem försvann efter jag insåg att följer man instruktionerna så blir det bättre, trodde jag var smart föra året och monterade termostaten ungefär bredvid insuget (30-40cm slang efter motorn och 30-40cm innan kylaren), så jag gissar att det tog långtid att värma vattnet fram till termostaten innan den öppnade och man fick lite flöde igenom systemet. Det löste sig och jag kom ju iväg till SSM utan problem 2011.
Det som har hänt i år är ett nytt batteri och batterifäste + köpte mig en glasfiber hardtop vilket borde betyda ca 20-30kg lättare bil.
Dock har jag lättat bilen på ett ställe som jag ångrar mig, saknar en skruv till växellådan men har inte lyckats hitta vart jag får tag på en ny sådan (originalet fick fötter och flyttade utan att adress ändra )
Någon som vet vart jag kan hitta en ny (Mazda -90 5 vxl)
Mina värme problem försvann efter jag insåg att följer man instruktionerna så blir det bättre, trodde jag var smart föra året och monterade termostaten ungefär bredvid insuget (30-40cm slang efter motorn och 30-40cm innan kylaren), så jag gissar att det tog långtid att värma vattnet fram till termostaten innan den öppnade och man fick lite flöde igenom systemet. Det löste sig och jag kom ju iväg till SSM utan problem 2011.
Det som har hänt i år är ett nytt batteri och batterifäste + köpte mig en glasfiber hardtop vilket borde betyda ca 20-30kg lättare bil.
Dock har jag lättat bilen på ett ställe som jag ångrar mig, saknar en skruv till växellådan men har inte lyckats hitta vart jag får tag på en ny sådan (originalet fick fötter och flyttade utan att adress ändra )
Någon som vet vart jag kan hitta en ny (Mazda -90 5 vxl)
Daniel Jonsson
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Ditt bultbekymmer löser dom nog åt dig på mazda.
Kan beställa nästan allt där, iaf min erfarenhet.
Kan beställa nästan allt där, iaf min erfarenhet.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Men det underlättar om du har reservdelskatalogen och kan dubbelkolla numret innan du beställer en bult för några hundralappar på chans.gokarting.nu wrote:Ditt bultbekymmer löser dom nog åt dig på mazda.
Kan beställa nästan allt där, iaf min erfarenhet.
http://www.mazdaspeeddevelopment.com/pa ... apubs.html
99787-0860 kanske (på sidan 48 i Engine-Chassis 1990)?
I 99ans reservdelskatalog heter den 99787-0860G (8st).
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Tack Andreas, Niklas.
Var inne på mazdaspeeddevelopment.com sida men var lite osäker på om det skulle vara samma som till min vilket det borde vara.
Får ta och ringa till Mazda och höra om de har någon sådan, tror vi att chansen finns att 99an har samma?
Var inne på mazdaspeeddevelopment.com sida men var lite osäker på om det skulle vara samma som till min vilket det borde vara.
Får ta och ringa till Mazda och höra om de har någon sådan, tror vi att chansen finns att 99an har samma?
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Jag har varit och plockat hem delar från Högdalens Bilskadecenter. De har varit otroligt hjälpsamma och duktiga på att hitta delar som jag knappt ens kunde beskriva vad de var. De har sprängskiss i datorn över i princip hela bilen man kan titta på också så ser man att det garanterat blir rätt bult.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Högdalens Bilskadecenter var också lite osäkra på vilken nr det skulle vara på bulten och deras bilder var lika om inte samma som det på www.mazdaspeeddevelopment.com.
Hur som beställde jag en bult som kom hem på 3 dagar från europa lagret för den tunga (ironi) kostnaden av 52kr, så får se om den passar också nu men det tror jag den kommer göra.
Hur som beställde jag en bult som kom hem på 3 dagar från europa lagret för den tunga (ironi) kostnaden av 52kr, så får se om den passar också nu men det tror jag den kommer göra.
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Igår såg jag Daniels bil på gatan, besiktigad och ihopsatt, fullt fungerande SSM om några dagar!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
SBP besiktning = Besiktad igår utan anmärkning
SBF besiktning = Märket kom i veckan
Hjulinställning = Fixad idag (dock behövs nog en corner weight för att det ska bli optimalt)
Hardtop = Monterad till 95%, en Tobias kom med förbättrings punkter
Däck = Som det ser ut så blir det nya 195or imorgon
Man känner att det börjar närma sig något.
SBF besiktning = Märket kom i veckan
Hjulinställning = Fixad idag (dock behövs nog en corner weight för att det ska bli optimalt)
Hardtop = Monterad till 95%, en Tobias kom med förbättrings punkter
Däck = Som det ser ut så blir det nya 195or imorgon
Man känner att det börjar närma sig något.
Daniel Jonsson