Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Nyss hemkommen ifrån ifrån ännu en resa till Örebro!
Jimmy och Myran kan miator vid det här laget, och jag har fått nya hockymatchpuckmotorfästen, byggt nytt insugsrör, bytt katalysator och petat dit diffbussningar i aluminium:
Jimmy och Myran kan miator vid det här laget, och jag har fått nya hockymatchpuckmotorfästen, byggt nytt insugsrör, bytt katalysator och petat dit diffbussningar i aluminium:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Jag är avensjuk på ditt insugsrör! Men vill inte kapa i min huv, jag vet, fegt Jag kan se 60+ grader i insugsluft. Men är mycket bättre när man kör med lite fart. Så jag tror att din plancering gör mycket gott, pricken över i:et hadde kanske vart en liten värmesköld på baksidan filtret så den inte suger för mycket värme från kylaren.
Sen när du testat får du återkomma med betygen om hårdare bussningar i drivlinan.
Och om hockypuck och aluminium är för race bil och polybussningar kanske mer för bruksbilen? Tänkte på fortplantning av ljud men kanske inte helt lätt på din bil heller då allt som ljuddämpar m.m är bortprioriterad
Vad väger bilen nu?
Sen när du testat får du återkomma med betygen om hårdare bussningar i drivlinan.
Och om hockypuck och aluminium är för race bil och polybussningar kanske mer för bruksbilen? Tänkte på fortplantning av ljud men kanske inte helt lätt på din bil heller då allt som ljuddämpar m.m är bortprioriterad
Vad väger bilen nu?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Bilen ska vägas i veckan förhoppningsvis, jag vill att den ska väga 880kg torr, det är nog lite optimistisk.
Ang kylaren: Så länge jag har splittern på så har jag inga som helst problem med kylningen.
Att köra med dessa hårda bussningar är inget att rekommendera någon gatbil. Jag hade innan helgen fått ordning på alla smågrejjer som lät av vibrationer, när jag körde hem igår kväll så skakade allt hehe. LYssnade på musik i lurar på vägen ner, på vägen upp hörde jag inget alls Sista gången jag kör bilen utan hörselkåpor.
Nog om bekvämlighet!
Prestandan är tillbaka i motorn nu, jag längtar till kinnekulle på fredag! Växla är ett sant nöje, nu svarar bilen direkt! Att man dessutom inte måste leta efter växelspaken längre är riktigt gott!
Ang kylaren: Så länge jag har splittern på så har jag inga som helst problem med kylningen.
Att köra med dessa hårda bussningar är inget att rekommendera någon gatbil. Jag hade innan helgen fått ordning på alla smågrejjer som lät av vibrationer, när jag körde hem igår kväll så skakade allt hehe. LYssnade på musik i lurar på vägen ner, på vägen upp hörde jag inget alls Sista gången jag kör bilen utan hörselkåpor.
Nog om bekvämlighet!
Prestandan är tillbaka i motorn nu, jag längtar till kinnekulle på fredag! Växla är ett sant nöje, nu svarar bilen direkt! Att man dessutom inte måste leta efter växelspaken längre är riktigt gott!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Kul att du är nöjd.Lejban wrote:Bilen ska vägas i veckan förhoppningsvis, jag vill att den ska väga 880kg torr, det är nog lite optimistisk.
Ang kylaren: Så länge jag har splittern på så har jag inga som helst problem med kylningen.
Att köra med dessa hårda bussningar är inget att rekommendera någon gatbil. Jag hade innan helgen fått ordning på alla smågrejjer som lät av vibrationer, när jag körde hem igår kväll så skakade allt hehe. LYssnade på musik i lurar på vägen ner, på vägen upp hörde jag inget alls Sista gången jag kör bilen utan hörselkåpor.
Nog om bekvämlighet!
Prestandan är tillbaka i motorn nu, jag längtar till kinnekulle på fredag! Växla är ett sant nöje, nu svarar bilen direkt! Att man dessutom inte måste leta efter växelspaken längre är riktigt gott!
Ang värme så verkar original bilarna klara sig bra med bara lite splitter och boxning av kylarne så ingen luft läcker förbi.
Min därimot överhettar ALLT och lite till. kanske dax för re-route och alu-kyl för min del :S
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Akut fråga,
hur långa hjälpfjädrar ska jag ha fram? jag har köp 6" höga fjädrar, men vet inte hur breda, hårda eller långa hjälpfjädrar jag behöver. I bak glappar det bara nån cm max, är det ok för SBP?
Vill inte betala tusenlappar för cornerwieght och sen förstöra det när jag petar på hjälpfjädrar...
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... er-springs
hur långa hjälpfjädrar ska jag ha fram? jag har köp 6" höga fjädrar, men vet inte hur breda, hårda eller långa hjälpfjädrar jag behöver. I bak glappar det bara nån cm max, är det ok för SBP?
Vill inte betala tusenlappar för cornerwieght och sen förstöra det när jag petar på hjälpfjädrar...
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... er-springs
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Enligt sbp får det inte glagga något tyvär. men sen vad som slinker igenom är en helt annan sak.Lejban wrote:Akut fråga,
hur långa hjälpfjädrar ska jag ha fram? jag har köp 6" höga fjädrar, men vet inte hur breda, hårda eller långa hjälpfjädrar jag behöver. I bak glappar det bara nån cm max, är det ok för SBP?
Vill inte betala tusenlappar för cornerwieght och sen förstöra det när jag petar på hjälpfjädrar...
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... er-springs
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Då behöver jag fyra fjädrar.
måste man ha dessa med? http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... le-adaptor
Känns surt att lägga massa pengar på skit som inte förbättrar bilen alls (men gör den tyngre), suck
måste man ha dessa med? http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... le-adaptor
Känns surt att lägga massa pengar på skit som inte förbättrar bilen alls (men gör den tyngre), suck
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Jepp, de behövs.
Har liggande om du vill låna hjälpfjäder men du kanske är ute efter permanent?
Har liggande om du vill låna hjälpfjäder men du kanske är ute efter permanent?
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Jag tackar för erbjudandet, men jag behöver permanent, antar att jag inte kan göra hjulinställning och cornerweight först, och sedan peta in dessa hjälpfjädrar inför bes?Per Hammarsjö wrote:Jepp, de behövs.
Har liggande om du vill låna hjälpfjäder men du kanske är ute efter permanent?
hur kan dessa kosta 2200:- ?? Jag sålde mina för typ 800 för dom gjorde bilen för hög, jävla GAZ borde betala...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Kan man bygga droplinks billigare? nån sorts vajer och bara bulta i bärarmarna och chassi?
Edit: droplinks får det bli! Fördelar, förstör inte inställningar, billiagre, och jag kan bygga dom efter kinnekulle
Edit: droplinks får det bli! Fördelar, förstör inte inställningar, billiagre, och jag kan bygga dom efter kinnekulle
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Drop links / End links kallas delen som kopplar krängsningshämmaren till bärarmen. Du menar nog "travel limiters" eller "drop stops" som stoppar bärarmarna från att falla ned för långt? Vad heter det på svenska egentligen?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Man kan instruera dem att placera lyftklossarna lite på bärarmarna så är problemet mindreMyran wrote:Enligt sbp får det inte glagga något tyvär. men sen vad som slinker igenom är en helt annan sak.
Hjälpfjädrar är ju bara för de som ska köra Offroad/rally eller har dämpare som inte är avsedda för fjädringsvägen (alltför långa dämparstänger).
Sen finns det iofs dämpare som inte klarar av att låta dämparstången/ventilpaketet vara dropstop (mina har gjort det i 12 år nu). Då måste ju ventilpaketet skyddas så det inte når max utfjädring med kraft.
Sen går det snabbare att byta hjul med kort utfjädring
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Haha därför dom såg så korta/tjocka ut när jag googlade mina droplinks är hela ,jag menade drop stop limiters heela tidenTorkel k wrote:Drop links / End links kallas delen som kopplar krängsningshämmaren till bärarmen. Du menar nog "travel limiters" eller "drop stops" som stoppar bärarmarna från att falla ned för långt? Vad heter det på svenska egentligen?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Idag har bilen fått riktig hjulinställning för första gången i min ägo, och även cornerweight. Kan säga att vinkarna va lite hur som helst innan hehe. Nu är det fixat. Matchvik var med förare och tredjedels tank 973kg dvs perfekt Dyrt blev det, men ni andra säger ju att det är värt, på fredag får vi se kram på er.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Shit, du har verkligen fått till en riktigt rejsbil nuLejban wrote:Idag har bilen fått riktig hjulinställning för första gången i min ägo, och även cornerweight. Kan säga att vinkarna va lite hur som helst innan hehe. Nu är det fixat. Matchvik var med förare och tredjedels tank 973kg dvs perfekt Dyrt blev det, men ni andra säger ju att det är värt, på fredag får vi se kram på er.
Ska bli kul att se vad du kommer få för varvtider i år.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Japp Anderas, det ska bli dunderkul! Och du med ditt startnummer, har ju lite press på dig
Jag har även fått en ny sponsor! Läs mer här:
http://lejbanracing.blogspot.com/2012/0 ... acing.html
Jag har även fått en ny sponsor! Läs mer här:
http://lejbanracing.blogspot.com/2012/0 ... acing.html
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Vagnboksbes igår, fick nedslag på samma som så många andra, stora hål emellan kupé och baklucka. Så isg blir det till att kapa till lite aluskivor och nita fast så gott det går. Lite konstig att samma besman tyckte olika i år emot förra. Dessutom har jag sagt till nykomlingar att man inte behöver göra något åt detta... Några timmar i garaget kan jag leva med
Jag har dessutom förlängt sponsoröverrenskommelser med Conoa AB och Pophunters AB idag! Uppskattningvis 20-25% av mina totala kostnader för dom 3 tävlingarna är nu sponsorfinansierade (inkluderar inte träning).
Jag har dessutom förlängt sponsoröverrenskommelser med Conoa AB och Pophunters AB idag! Uppskattningvis 20-25% av mina totala kostnader för dom 3 tävlingarna är nu sponsorfinansierade (inkluderar inte träning).
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Redo för kullen!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Ser riktigt najs ut!
Är det fritt fram att vara åskådare på Kinnekulle?
Är det fritt fram att vara åskådare på Kinnekulle?
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Japp gratis är gott. Kom och säg hej i depån med, stå inte bara och uggla på en kullechriss wrote:Ser riktigt najs ut!
Är det fritt fram att vara åskådare på Kinnekulle?
Publikinfo: http://www.sskserien.se/?page_id=543
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Snyggt Tobias!Lejban wrote:Redo för kullen!
Christian Lund
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Bilen skodd med fyra sprillans Toyo R888, och tack vare TWS Däck och J&M Bygg i Ljusdal så kostade detta mig inget. Tackar så mycket!
I två dagar har jag försökt få dit nån aluplåt mellan kupé och baklucka, och nu skiter jag i det, lämnar iväg bilen för att fixa detta efter helgen. Tiden räcker inte till. Om jag fick köra med hålen förra året måste jag kunna även i år?
I två dagar har jag försökt få dit nån aluplåt mellan kupé och baklucka, och nu skiter jag i det, lämnar iväg bilen för att fixa detta efter helgen. Tiden räcker inte till. Om jag fick köra med hålen förra året måste jag kunna även i år?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
eftersom Torkel är så underbar, så ringer han till mig och löser mitt problem (iaf tremporärt), jag åker ehelt enkelt till Swedol (nått sorts industriföretag som torkel tipsade om och köper lite isolering:
Kostar en hundring och borde stå emot lite eld tycker manMOTORRUMSISOLERING, SJÄLVHÄFTANDE
För isolering av motorhuven och motorrumsväggen mot kupén. Tillverkad av komprimerad skumplast med pålagd aluminiumfolie och en självhäftande undersida. Isoleringen är svårantändlig och uppfyller norm FMVSS302.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Är det typ samma sak som biltemas Ljuddämpningsplatta?
http://biltema.se/sv/Sok/?query=d%C3%A4mpmatta
http://biltema.se/sv/Sok/?query=d%C3%A4mpmatta
Daniel Jonsson
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Riktigt läcker din bil Tobias!
Kör hårt på kullen!
Kör hårt på kullen!
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld