Myran wrote:Diffen fixar du med hjälp av snäll kompis eller domkraft och pallbockar.
+1. Plocka ned diffen med bilen på pallbockar kan du göra själv. Som nästan allt är det lite lättare och roligare med en polare till hjälp, men går absolut att göra själv också. Diffen, prylarna runt omkring och de som fäster i diffen är stadiga saker, så var inte rädd för att ta i lite. Det faller under kategorin: "Kämpigt?" - Ja. "Svårt?"-Nej.
Ta loss ALLT runt omkring, även ljuddämparen. Tiden det tar att skruva av och på de delarna är ingenting jämfört med att ligga under bilen och bänkpressa diffen samtidigt som du försöker lirka den på plats runt dessa delar. Använd en garagedomkraft för att hissa diffen och upp ned och
akta så du inte får den i skallen! Diffen alltså. Domkraften litar jag på att du lyckas undvika.
Och så dagens tråk-råd från tråkiga Torkel: Kolla så du har en backuplösning för att få ur bussningarna innan du börjar skruva! Som t ex en verkstad med press.
Bussningarna själva är gjorda av 2 stålhalvor som gjutits in i gummi. Att säga att de "kan sitta lite hårt" är ungefär som att säga att det kan bli kämpigt att dra upp stubben från den 300åriga eken som sågats ned. Jag försökte med blåslampa, slägga och hat, men fick ge upp. En hydraulisk press på min arbetsplats fixade saken ganska lätt, men det är ju ingen man har hemma i garaget direkt.
Samma sak gäller för motorfästen: Du kan byta en sida i taget om du stöder och försiktigt höjer/vinklar motorn med en domkraft.