Originaldelar från Svenska Mazda

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
cagiva
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 12
Joined: Tue 31 May 2011, 07:45

Originaldelar från Svenska Mazda

Post by cagiva »

Är det fler än jag som fått ett mycket grinigt bemötande från Mazdaåterförsäljare pga att man har en privatimport?
Finns det någon man kan beställa originaldelar från som inte betraktar privatimport som något katten släpat in?
Anders & Andreas Pettersson, Uppsala
Miata (US pack C) NA 1,8 1994 BRG
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Originaldelar från Svenska Mazda

Post by Torkel k »

Det vill jag också höra svaret på! Jag har fått höra att "det är ju bara skit med de där privatimporterade bilarna" från reservdelsavdelningen på Jacobssons i Jönköping och har fått leta upp komponentskoderna själv för att de inkompetenta jepparna inte lyckas hitta dem. Inte ens då jag har med mig den trasiga delen och förklarar var på bilen den sitter. De krävde t o m vid ett tillfälle att jag skulle betala i förväg och inte ha rätt att kräva tillbaka pengarna om det visade sig att delen inte passade (bult till hjulupphägningen), eftersom det var till en privatimporterad bil.

Samma bilhandlare säljer även BMW och lustigt nog är det en HELT annan visa när man behöver en del till DEN bilen, trots att även den var privatimporterad, men från det gyllene Tyskland istället. Iiiinga problem alls, glad för att du frågar och varmt välkommen åter.

Som straff för dessa dumheter köpte jag just en ny (begagnad, men ny för mig) BMW hos en annan firma istället. Och nu har de blivit uppköpta!! Haha!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Originaldelar från Svenska Mazda

Post by Victor »

cagiva wrote:Är det fler än jag som fått ett mycket grinigt bemötande från Mazdaåterförsäljare pga att man har en privatimport?
Finns det någon man kan beställa originaldelar från som inte betraktar privatimport som något katten släpat in?
Jag har inte behövt handla någonting på Mazda i Sverige hittills. Nu har jag i och för sig en tyskimport så den borde vara identisk på de flesta punkter och artikelnummer mot de svensksålda så det är nog ett mindre problem, jag förstår om det är värre för er som har USA-modeller.

Men framförallt är ju priserna sorgligt höga jämfört med MX-5 Parts och IL Motorsport, trots Miataklubbens 20% rabatt på delar.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
cagiva
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 12
Joined: Tue 31 May 2011, 07:45

Re: Originaldelar från Svenska Mazda

Post by cagiva »

cagiva wrote:Är det fler än jag som fått ett mycket grinigt bemötande från Mazdaåterförsäljare pga att man har en privatimport?
Finns det någon man kan beställa originaldelar från som inte betraktar privatimport som något katten släpat in?
I mitt fall var det en packbox och en packning som jag inte fick tag på hos MX5parts i England, små enkla saker för 110kr hos Mazda-handlaren.

Hur är det med BKM i Götene, kan man beställa originaldelar från dem utan att bli utskälld?
Anders & Andreas Pettersson, Uppsala
Miata (US pack C) NA 1,8 1994 BRG
User avatar
cagiva
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 12
Joined: Tue 31 May 2011, 07:45

Re: Originaldelar från Svenska Mazda

Post by cagiva »

Torkel k wrote:Det vill jag också höra svaret på! Jag har fått höra att "det är ju bara skit med de där privatimporterade bilarna" från reservdelsavdelningen på Jacobssons i Jönköping och har fått leta upp komponentskoderna själv för att de inkompetenta jepparna inte lyckas hitta dem. Inte ens då jag har med mig den trasiga delen och förklarar var på bilen den sitter. De krävde t o m vid ett tillfälle att jag skulle betala i förväg och inte ha rätt att kräva tillbaka pengarna om det visade sig att delen inte passade (bult till hjulupphägningen), eftersom det var till en privatimporterad bil.

Samma bilhandlare säljer även BMW och lustigt nog är det en HELT annan visa när man behöver en del till DEN bilen, trots att även den var privatimporterad, men från det gyllene Tyskland istället. Iiiinga problem alls, glad för att du frågar och varmt välkommen åter.

Som straff för dessa dumheter köpte jag just en ny (begagnad, men ny för mig) BMW hos en annan firma istället. Och nu har de blivit uppköpta!! Haha!
Krav på förskott och ingen returrätt var samma sak för mig (Tisnar bil i Uppsala)
Anders & Andreas Pettersson, Uppsala
Miata (US pack C) NA 1,8 1994 BRG
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Originaldelar från Svenska Mazda

Post by Myran »

cagiva wrote:
Torkel k wrote:Det vill jag också höra svaret på! Jag har fått höra att "det är ju bara skit med de där privatimporterade bilarna" från reservdelsavdelningen på Jacobssons i Jönköping och har fått leta upp komponentskoderna själv för att de inkompetenta jepparna inte lyckas hitta dem. Inte ens då jag har med mig den trasiga delen och förklarar var på bilen den sitter. De krävde t o m vid ett tillfälle att jag skulle betala i förväg och inte ha rätt att kräva tillbaka pengarna om det visade sig att delen inte passade (bult till hjulupphägningen), eftersom det var till en privatimporterad bil.

Samma bilhandlare säljer även BMW och lustigt nog är det en HELT annan visa när man behöver en del till DEN bilen, trots att även den var privatimporterad, men från det gyllene Tyskland istället. Iiiinga problem alls, glad för att du frågar och varmt välkommen åter.

Som straff för dessa dumheter köpte jag just en ny (begagnad, men ny för mig) BMW hos en annan firma istället. Och nu har de blivit uppköpta!! Haha!
Krav på förskott och ingen returrätt var samma sak för mig (Tisnar bil i Uppsala)

Mazda örebro behandlar inte mig sämre för jag haft import. Dom ljuger lika mycket och snackar lika mycket skit ovansett.

haft besiktningstrul med min nuvarande miata vid reg-bes och försökte få hjälp via dom. Dom hävdade att dom min sann pratat med mazda sveriges chef och deras huvedkontor och sagt att det var omöjligt att lösa problemet.

Var nära att ge upp där men efter telefonerat lite mera och faktiskt själv fått prata med mazda-sveriges chef samt samma referenser som dom gav mig från mazda fick jag svaret att dom inte hört ett knyst från örebro återförsäljaren.

Har även vänner som haft strul med orrby bil örebro där dom rent sagt bara stått och ljugit i stället för att göra sitt jobb.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Originaldelar från Svenska Mazda

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Men framförallt är ju priserna sorgligt höga jämfört med MX-5 Parts och IL Motorsport, trots Miataklubbens 20% rabatt på delar.
Alla handlar ju från Mazda Europes centrallager (Belgien), där MX5Parts och IL har 40%, dvs bra mycket bättre priser än reservedelsavdelningarna hos återförsäljarna får, inte konstigt att det blir billigare inklusive frakt från UK/DE.

Det blir lite mer komiskt när original reservdelar till Tyska bilar kan handlas billigare via USA (efter att Frakt+Tull/Moms lagts på)... :D
Post Reply