Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Motor:
1,8 liter, från USA vilket endast ger 128 hk, dessutom med mätarställning på +23000 mil. I ett försök att nå upp till de europiska lågmilarna har följande monterats: Raceland extraktorrör, originalkatalysator, 2,25" cat-back med 90 mm dual-tip pipor. Även MegasquirtPnP och en Innovate bredbandslambda har hittat ner i bilen, dock fortfarande DIYautotune.com basmapp som används, funkar dock bra.
Transmission:
Original med kvittrande utrampningslager så kopplingsbyte finns med på listan över potentiella jobb under säsongen
Chassi:
Coilovers med justerbar dämpning i 15 steg. Ingen aning om tillverkare, men ett klipp från ebay.de (2200:- inkl frakt) och än så länge har inte min förarkapacitet överstigit materialet .
Jackson Racing krängningshämmare fram och bak.
Hjulinställningsvärden:
Fram toe: -2,6 (totalt)
Fram camber: -2.04
Fram caster: 5,56
Bak toe: 1 (totalt)
Bak camber: -3.1
Fälgar/däck:
15x7,25" Dezent kopior skodda med 195/50-15 Toyo R888. Väger 16 kg med däck.
Bromsar:
Bromsok original, beläggen uppgraderade med Carbotech belägg, fram (XP8) och bak (AX6).
Interiör
Competion Cars störtbåge. 2 lager pulverlack + 1 lager klarlack
Cobra Monaco stol på originalunderrede.
Sparco 300 mockaratt (300 mm i diameter)
Sparco 4-punktsbälten, tyvärr 2" så dessa behöver uppgraderas
IL-Motorsport mätartavlor med kromringar runt tavlorna.
Aluminiumväxelspaksknopp (ev. bytas mot något mer greppvänligt)
Passagerarairbagen demonterad
Övrigt:
En USA-modell med A-package, vilket innebar Torsendiffad bakaxel, elspeglar, servo, läderratt samt högtalare i nackstöden. Dessutom utrustad med AC från fabrik. Bilen är tidigt importerad till tyskland (våren -95) och sedan brukad där fram till importen till Sverige under våren -06.
http://www.garaget.org/?car=34123
1,8 liter, från USA vilket endast ger 128 hk, dessutom med mätarställning på +23000 mil. I ett försök att nå upp till de europiska lågmilarna har följande monterats: Raceland extraktorrör, originalkatalysator, 2,25" cat-back med 90 mm dual-tip pipor. Även MegasquirtPnP och en Innovate bredbandslambda har hittat ner i bilen, dock fortfarande DIYautotune.com basmapp som används, funkar dock bra.
Transmission:
Original med kvittrande utrampningslager så kopplingsbyte finns med på listan över potentiella jobb under säsongen
Chassi:
Coilovers med justerbar dämpning i 15 steg. Ingen aning om tillverkare, men ett klipp från ebay.de (2200:- inkl frakt) och än så länge har inte min förarkapacitet överstigit materialet .
Jackson Racing krängningshämmare fram och bak.
Hjulinställningsvärden:
Fram toe: -2,6 (totalt)
Fram camber: -2.04
Fram caster: 5,56
Bak toe: 1 (totalt)
Bak camber: -3.1
Fälgar/däck:
15x7,25" Dezent kopior skodda med 195/50-15 Toyo R888. Väger 16 kg med däck.
Bromsar:
Bromsok original, beläggen uppgraderade med Carbotech belägg, fram (XP8) och bak (AX6).
Interiör
Competion Cars störtbåge. 2 lager pulverlack + 1 lager klarlack
Cobra Monaco stol på originalunderrede.
Sparco 300 mockaratt (300 mm i diameter)
Sparco 4-punktsbälten, tyvärr 2" så dessa behöver uppgraderas
IL-Motorsport mätartavlor med kromringar runt tavlorna.
Aluminiumväxelspaksknopp (ev. bytas mot något mer greppvänligt)
Passagerarairbagen demonterad
Övrigt:
En USA-modell med A-package, vilket innebar Torsendiffad bakaxel, elspeglar, servo, läderratt samt högtalare i nackstöden. Dessutom utrustad med AC från fabrik. Bilen är tidigt importerad till tyskland (våren -95) och sedan brukad där fram till importen till Sverige under våren -06.
http://www.garaget.org/?car=34123
Last edited by kroegarn on Sun 21 Mar 2010, 10:28, edited 2 times in total.
Nu är ett Megasquirt PnP beställt och bredbandslambda... mitt miljösamvete klarar inte mer nu ska det blir e85 på riktigt. Och finns inte tiden och finanser för MX-5 cup till nästa säsong så blir det iaf enklare att få dit kompressor/turbo
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Lite bilder
- Attachments
-
- miatasvartSmall.jpg
- (157.51 KiB) Downloaded 34 times
-
- miatasvart2.jpg
- (118.95 KiB) Downloaded 51 times
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Har idag startat upp bilen på grundmappen från DIYautotune, plättlätt att få igång det hela, det som tog tid var att få genom vaccumslangen genom torpedväggen till boxen Kunde tyvärr inte göra tändinställningen då lampan i tändinställningsverktyget var kaputt. Kvar att installera bredbandslambdan sedan kan man börja med mappning på allvar.... se om det går att plocka ut kännbar effekt ur en sugmotorinstallation
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Ahaaa tänkte jag inte ens på... fanns någon kontrollampa på sidan som sa "Double check" och jag tolkade det direkt som att lampan var trasig, vilket så här i efterhand känns aningen korkat . Tackar för tipset blir att kolla direkt imorgonCyberoid wrote:Kontrollera att du kopplat in verktyget rätt på 1:ans cylinder. Det ska vara rätt sida mot tändstiftet annars kommer det ingen signal.kroegarn wrote:Kunde tyvärr inte göra tändinställningen då lampan i tändinställningsverktyget var kaputt.
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Flyttat från annan tråd:
kroegarn
Medl. MX-5 Racing Club
Registreringsdatum: 04 mars 2008
Inlägg: 15
Ort: Linköping
Postat: fre jun 13, 2008 2:10 pm Rubrik: Up and running
Efter lite trassel/miss med kalibreringen av bredbandslambdan så är allt installerat och under kontroll, så nu kan hemma"chippandet" börja. Kan ju säga att suget efter överladdning inte blev mindre , även om jag inte har grepp om allt, så blir något sådant påhitt betydligt enklare nu.
Edit: Kan någon admin vara snäll och flytta "mig" till biltråden
_________________
__________________________________
Michael Gustafsson
MX5-cup 2009??
Senast ändrad av kroegarn den lör jun 14, 2008 9:43 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Mats Lundin
Medl. MX-5 Racing Club
Registreringsdatum: 26 februari 2008
Inlägg: 107
Ort: Nynäshamn
Postat: fre jun 13, 2008 8:56 pm Rubrik:
Kul med trimning, men hur ska du köra MX-5 Cup nu? Där gäller ju omoddad motor...
M.
Till överst på sidan
kroegarn
Medl. MX-5 Racing Club
Registreringsdatum: 04 mars 2008
Inlägg: 15
Ort: Linköping
Postat: lör jun 14, 2008 9:42 am Rubrik:
Fort och fel... när jag fick inte inlägget här?! Någon admin kanske kan flytta den till rätt ställe
Mats Lundin skrev:
Kul med trimning, men hur ska du köra MX-5 Cup nu? Där gäller ju omoddad motor...
M.
Mjoo jag vet... men än så länge är det väl bara i gråzonen om jag förstått det hela rätt. Blir ju "straffad" för programmerbar box, nämns om det måste vara originalbox?? Annars är det snabbt gjort att byta tillbaka (byta lambdasonden och sätta tilbaka originalboxen). Men nyfikenheten på hur man mappar tog överhanden... och läsa om det är ju inte samma sak som att praktisera Sedan vore det ju kul att få känna på en miata med åtminstone 200hkr (helst lite till)
_________________
__________________________________
Michael Gustafsson
MX5-cup 2009??
Re: Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Nu nybesiktigad helt utan anmärkningar och det var med "full" raceutrustning och Megasquirt box och bredbandslambda monterad. Så när är båda jag och bilen redo för Eksjö den 25 april
I övrigt har det inte hänt mer än småfix under vintern/hösten.... större dragögla baktill. Nu är det huvudströmbrytare och godkänt bälte som krävs... och all personlig utrustning. Hjälm är iaf på G men resten får vänta.
I övrigt har det inte hänt mer än småfix under vintern/hösten.... större dragögla baktill. Nu är det huvudströmbrytare och godkänt bälte som krävs... och all personlig utrustning. Hjälm är iaf på G men resten får vänta.
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Re: Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Idag fick jag hem en efterlängtad beställning från England (via Ebay). Så nu är åtminstone huvudet skyddat med godkänd utrustning.
Hjälmen
Väskan som skickades med kostnadsfritt:
Hjälmen
Väskan som skickades med kostnadsfritt:
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Re: Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Här har det inte hänt mycket... säsongen börjar närma sig så jag blev till slut tvungen att köpa på mig en ny uppsättning R-däck för att garageinspirationen skulle komma. Fläskade till med 215/50-15... så nu MÅSTE jag också höja den nu alldeles för låga bilen.
Ikväll bar det ut och demontera bakre bromsok. Höger var i gott skick med endast trasig damask. Vänster hade däremot dessutom fått sin justerskruv demolerad (såg avdragen ut). Men det ser ut på ILmotorsports bilder som att den bara ska vara en stump fast med hela kuggar i nederkanten. Bara hoppas att jag hinner få med en ny sådan i beställningen på lite smått och gott från IL som gjordes i eftermiddags.
Det som hörde till det "göttiga" i beställningen, givetvis då inte helt nödvändigt , var ställbara drop-links, men jag valde att bara ta två... så frågan är var man ska montera dem? Inbillar mig att jag har för mjuka fjädrar och tänkte trolla med krängningshämmarna först. Planen är nog att montera dem fram vilket borde ge mer understyrningstendenser? Mer överstyrd behöver den inte bli.
Sedan fick jag också se varifrån klonkljudet, jag började höra i höstas, kom ifrån... höger övre länkarmsbussningar var helt slut. Blir väl att byta övre och nedre länkarmar hö+vä baktill åtminstone... förhoppningsvis så lossar allt som det ska, men känns som ett väl digert arbete jag helst sluppit
Ikväll bar det ut och demontera bakre bromsok. Höger var i gott skick med endast trasig damask. Vänster hade däremot dessutom fått sin justerskruv demolerad (såg avdragen ut). Men det ser ut på ILmotorsports bilder som att den bara ska vara en stump fast med hela kuggar i nederkanten. Bara hoppas att jag hinner få med en ny sådan i beställningen på lite smått och gott från IL som gjordes i eftermiddags.
Det som hörde till det "göttiga" i beställningen, givetvis då inte helt nödvändigt , var ställbara drop-links, men jag valde att bara ta två... så frågan är var man ska montera dem? Inbillar mig att jag har för mjuka fjädrar och tänkte trolla med krängningshämmarna först. Planen är nog att montera dem fram vilket borde ge mer understyrningstendenser? Mer överstyrd behöver den inte bli.
Sedan fick jag också se varifrån klonkljudet, jag började höra i höstas, kom ifrån... höger övre länkarmsbussningar var helt slut. Blir väl att byta övre och nedre länkarmar hö+vä baktill åtminstone... förhoppningsvis så lossar allt som det ska, men känns som ett väl digert arbete jag helst sluppit
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Re: Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Så här såg det ut för några veckor sedan:
Nu är den inrullad i garaget och samtliga länkarmar är demonterade och iväglämnade för att få bussningarna utpressade. Inväntar leverans från UK på lite tuffare bussningar. Bakvagnens tillstånd just nu.
Bakre bromsoken renoverade vilket var lättare än jag inbillat mig från början
Däcken inför säsongen 2010
Nu är den inrullad i garaget och samtliga länkarmar är demonterade och iväglämnade för att få bussningarna utpressade. Inväntar leverans från UK på lite tuffare bussningar. Bakvagnens tillstånd just nu.
Bakre bromsoken renoverade vilket var lättare än jag inbillat mig från början
Däcken inför säsongen 2010
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Re: Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Haha, fin bildkroegarn wrote:Så här såg det ut för några veckor sedan:
*bild på snö*
Vad är det för bussningar du handlat?
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Tjaa som den "auktionsklippare" jag inbillar mig vara så blev det givetvis ett inköp därifrån. Någon britisk firma... säkert någon hemmaklåpare som svarvar i friggeboden Men förhoppningsvis kommer det bli bra. Så här sa annonsen iaf MADE IN THE UK by DEFLEX POLYURETHANE LTD och de verkar ha en skapligt seriös hemsida.
Ett komplett kit, fram, bak, krängningshämmare(till salu) och droplinks för 1200 ink frakt kändes som ett najsprajs.
Ett komplett kit, fram, bak, krängningshämmare(till salu) och droplinks för 1200 ink frakt kändes som ett najsprajs.
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Re: Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Så där... ungefär 3 månader senare så har jag till slut fått alla bussningar efter eget trassel, fel leveransadress = 1 mån extra innan det hittade fram, sedan visade det sig att 2 bussningar inte "skulle" var med i kittet... vilka de lovade att skicka kostnadsfritt = 1 dryg månad och inget blev skickat. Beställde till slut de två sista från BT Racing och fick de efter 3 veckor.... puhh
Halva bansäsongen borta och inte ens tänkt MX5-cupen, men iaf fått testa på MSLS i en BMW M3 och dessutom knipit silvret i klassen (6) . Så nu är ju bara frågan om man ska satsa på en sits i ett långloppsteam eller köra solo i MX5-cupen...
Men lufta bromsarna en gång till, fila lite på höger skärmkant för att rymma 215/50 däcken bättre. Slutligen rulla bilen genom SBP och samt lägga upp lite bilder på mitt tröstköp iform av en Garage Vary frontspoiler Jaa den där huvudströmbrytaren som legat i garaget över ett år kanske skulle monteras oxå
Framförallt börja köra på bana igen!!!
Halva bansäsongen borta och inte ens tänkt MX5-cupen, men iaf fått testa på MSLS i en BMW M3 och dessutom knipit silvret i klassen (6) . Så nu är ju bara frågan om man ska satsa på en sits i ett långloppsteam eller köra solo i MX5-cupen...
Men lufta bromsarna en gång till, fila lite på höger skärmkant för att rymma 215/50 däcken bättre. Slutligen rulla bilen genom SBP och samt lägga upp lite bilder på mitt tröstköp iform av en Garage Vary frontspoiler Jaa den där huvudströmbrytaren som legat i garaget över ett år kanske skulle monteras oxå
Framförallt börja köra på bana igen!!!
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Ut och kör!!!!
Tajt att hinna till SSM men sikta på att vara med på säsongsavslutningen i MX-5 Cupen på Falkenberg i september. Då kommer vi ha ett rejält grillparty i depån på lördagkvällen också!
Klart du skall köra CUP!!!!
Tajt att hinna till SSM men sikta på att vara med på säsongsavslutningen i MX-5 Cupen på Falkenberg i september. Då kommer vi ha ett rejält grillparty i depån på lördagkvällen också!
Klart du skall köra CUP!!!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Suck... så här lagom till besiktningen på torsdag morgon så ger vänster bakok upp helt och hållet. Läcker som ett såll vid packningen till handbromsarmen. Började efter att jag fick lite hjälp med att lufta ur den sista luften i systemet.
Renoverade båda bakre oken i vintras men passade just på den packningen. Men nu när jag byter och testar med de två packningsvarianter jag fick med så räcker inte de för att hålla tätt . Blir väl till att öppna på lädret och införskaffa nytt ok... vilket det förmodligen lär vara leveranstid på
Renoverade båda bakre oken i vintras men passade just på den packningen. Men nu när jag byter och testar med de två packningsvarianter jag fick med så räcker inte de för att hålla tätt . Blir väl till att öppna på lädret och införskaffa nytt ok... vilket det förmodligen lär vara leveranstid på
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Re: Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Surt.kroegarn wrote: Suck... så här lagom till besiktningen på torsdag morgon så ger vänster bakok upp helt och hållet. Läcker som ett såll vid packningen till handbromsarmen. Började efter att jag fick lite hjälp med att lufta ur den sista luften i systemet.
Renoverade båda bakre oken i vintras men passade just på den packningen. Men nu när jag byter och testar med de två packningsvarianter jag fick med så räcker inte de för att hålla tätt . Blir väl till att öppna på lädret och införskaffa nytt ok... vilket det förmodligen lär vara leveranstid på
Var/är i ungefär samma sits med trilskande bromsok bak. Köpte renoverade från mx5parts, tog en vecka att få hem dom. Lokala bromsgubben ville totalt 1000kr till för båda oken.
Christian Olsson
Re: Michael Gustafsson - MX-5 1,8 -94
Fick tag på ett 7k-mila ok på den lokala bilskroten så besiktningen imorse gick smärtfritt.. även om SBP herrn upplyste mig om att vänster spindelled började bli glapp.
Så efter mycket om och men så är iaf kärran klar för att nöta bana
Dock ser det ut som att Cup:en får vänta några år till då det med stor sannolikhet blir MSLS i ett långloppsteam med en BMW M3 (+ en Toyota Supra med stor puffra som ska byggas under hösten )
Så efter mycket om och men så är iaf kärran klar för att nöta bana
Dock ser det ut som att Cup:en får vänta några år till då det med stor sannolikhet blir MSLS i ett långloppsteam med en BMW M3 (+ en Toyota Supra med stor puffra som ska byggas under hösten )
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6