Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Gott jobbat Tobias! Kul att se att du satsar. Nu vill vi ha bildbevis på samtliga installationer också.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Det kommer Torkel, men inte idag. Idag så blev det demontering, Bilen är sen tidigare på pallbockar, idag plockades stol och bälten ut, taket och ratten av. Batteriet åkte ur med, vägde 10-11kg. Lättade bort lite grejjer i samma veva ca 1 kg till. Repade lacken flera gånger, men jag har gett upp, det är omöjligt i mitt astrånga garage att inte göra
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Kul och se att det händer en massa. Du borde ha sparat 3-4kg per huv/lucka. Det gjorde jag och då tror jag att du kapat bort lite mer än mig faktiskt Hehehe.
Toklätta så att du kommer en bra bit under 963 istället och så kan du kasta in en passagerarstol permanent som barlast som hjälper cornerweighten och bilbalansen väldigt mycket + fördelen av att alltid ha en passagerarstol i och ändå ligga på gränsen. För att komma dit tror jag dock du behöver gå loss lite med vinkelslip alternativt skaffa prylar i glasfiber
Dörrarna döljer nästan 15kg/st....
Oj, råkade jag skriva det precis...
Toklätta så att du kommer en bra bit under 963 istället och så kan du kasta in en passagerarstol permanent som barlast som hjälper cornerweighten och bilbalansen väldigt mycket + fördelen av att alltid ha en passagerarstol i och ändå ligga på gränsen. För att komma dit tror jag dock du behöver gå loss lite med vinkelslip alternativt skaffa prylar i glasfiber
Dörrarna döljer nästan 15kg/st....
Oj, råkade jag skriva det precis...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Nja, högerstyrt behöver ju inte lastas på passagerarsidan som vänsterstyrda behöver (för att ha mer vikt på högersidan för extrema banor som Falkenberg).
Vill man välta vikten mer åt höger så lättar man bara vänsterdörren och har maximal förarskydd kvar i högerdörren.
Blytackor i högertröskeln är ett annat knep...Om man nu råkar bli för lätt.
Jag borrar cylindrarna istället (för att "slippa" lätta), men det är ju inte lämpligt för alla.
Vill man välta vikten mer åt höger så lättar man bara vänsterdörren och har maximal förarskydd kvar i högerdörren.
Blytackor i högertröskeln är ett annat knep...Om man nu råkar bli för lätt.
Jag borrar cylindrarna istället (för att "slippa" lätta), men det är ju inte lämpligt för alla.
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Tjena,
tackar för tipsen. Dörrarna får vara orörda, passagerardörren skyddar ju flickvännen, så där kapar jag sist. Förardörren skyddar mig, och jag gillar att leva Om jag får i en fullbur, då blir det däremot att tänka på detta igen.
tackar för tipsen. Dörrarna får vara orörda, passagerardörren skyddar ju flickvännen, så där kapar jag sist. Förardörren skyddar mig, och jag gillar att leva Om jag får i en fullbur, då blir det däremot att tänka på detta igen.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Lejban, du har missuppfattat det hela . Du ska köra om folk, inte in i folk och därför behöver du varken krockskyydd i dörrar eller krockbalkar fram/bak. Jag lever fortfarande... (dock själv förvånad när jag tänker efter)Lejban wrote:Tjena,
tackar för tipsen. Dörrarna får vara orörda, passagerardörren skyddar ju flickvännen, så där kapar jag sist. Förardörren skyddar mig, och jag gillar att leva Om jag får i en fullbur, då blir det däremot att tänka på detta igen.
Förresten, du tycker alltså om din flickvän?
hehe
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Just det, glömde att Lajban kör högerstyrt...Niklas Falk wrote:Nja, högerstyrt
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Leksaker:
Nån som vet vad dom små metallgrejjerna är? Ser ut som ventiler till en cykel typ.
Nån som vet vad dom små metallgrejjerna är? Ser ut som ventiler till en cykel typ.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Som dubblar som lås för bussningen i bärarmen (så de inte snurrar).Bernie wrote:Smörjnipplar?
http://949racing.com/installingzerkfittings.aspx
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Tackar. Ja, jag funderade på det då man inte gärna vill att dessa snurrar det minsta...Niklas Falk wrote:Som dubblar som lås för bussningen i bärarmen (så de inte snurrar).Bernie wrote:Smörjnipplar?
http://949racing.com/installingzerkfittings.aspx
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Gah timmy påpekade nu att dessa gängade hål inte finns orginal... hjälp tänkte jag först, men han påpekade att man tydligen kan skapa gängor själv! Och vipps så löste han massa andra problem jag har med fastsättning av grejjer! GängverktygssatsLejban wrote:Tackar. Ja, jag funderade på det då man inte gärna vill att dessa snurrar det minsta...Niklas Falk wrote:Som dubblar som lås för bussningen i bärarmen (så de inte snurrar).Bernie wrote:Smörjnipplar?
http://949racing.com/installingzerkfittings.aspx
Fruktansvärt jobbigt att inte ha all kunskap när man ska designa lösningar Nått annan baskunskap som jag kanske missat? Kanske nån bygg bil for dummies hemsida som jag kan plugga in? Alla verkar anta att man vet sånt här...
Passar på att fråga en annan sak: Hur höjer jag enklast bakluckan så den passar karossen igen efter lättningen? Jag hittade nått som heter rörisolering på cleas ohlsson, det var typ skumgummi som skulle sitta runt rör. funkar, eller har ni en bättre lösning?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Omöjligt att svara på, det finns säkert många saker som en del som har mekat länge inte vet om som andra anser vara självklara.Lejban wrote:Nått annan baskunskap som jag kanske missat? Kanske nån bygg bil for dummies hemsida som jag kan plugga in? Alla verkar anta att man vet sånt här...
Passar på att fråga en annan sak: Hur höjer jag enklast bakluckan så den passar karossen igen efter lättningen? Jag hittade nått som heter rörisolering på cleas ohlsson, det var typ skumgummi som skulle sitta runt rör. funkar, eller har ni en bättre lösning?
Men angående bakluckan så skulle jag nog försöka göra någon form av stöd i fast material, skumplast och liknande brukar sjunka ihop med tiden. Några bockade plåtbitar skruvade i luckan med lite eltejp runt delen som går emot karossen kanske? Spånar fritt utan att veta exakt hur det ser ut.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Jag utgår från att din baklucka numera hålls på plats med vanliga huvlus, dvs ett lås som går igenom bakluckan och låses med sprint på ovansidan? Så nu ligger den lite för lågt och skramlar omkring. Detta löses busenkelt med en stump gummislang, t ex en bit från ett kasserat oljekylsystem. Gummislang är klart att föredra då den inte skaver på andra komponenter, utesluter skrammel och kan skäras till rätt längd på 2sekunder. Jag demonstrerar och donerar en bit slang när du kommer på besök på söndag.Lejban wrote:Passar på att fråga en annan sak: Hur höjer jag enklast bakluckan så den passar karossen igen efter lättningen? Jag hittade nått som heter rörisolering på cleas ohlsson, det var typ skumgummi som skulle sitta runt rör. funkar, eller har ni en bättre lösning?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Du har förstått det helt rätt.Torkel k wrote:Jag utgår från att din baklucka numera hålls på plats med vanliga huvlus, dvs ett lås som går igenom bakluckan och låses med sprint på ovansidan? Så nu ligger den lite för lågt och skramlar omkring. Detta löses busenkelt med en stump gummislang, t ex en bit från ett kasserat oljekylsystem. Gummislang är klart att föredra då den inte skaver på andra komponenter, utesluter skrammel och kan skäras till rätt längd på 2sekunder. Jag demonstrerar och donerar en bit slang när du kommer på besök på söndag.Lejban wrote:Passar på att fråga en annan sak: Hur höjer jag enklast bakluckan så den passar karossen igen efter lättningen? Jag hittade nått som heter rörisolering på cleas ohlsson, det var typ skumgummi som skulle sitta runt rör. funkar, eller har ni en bättre lösning?
Låter klockrent! Taget!
Ja jag har fixat dom bakre huvlåsen, men eftersom jag även tagit bort gångjärnen, så ska jag montera huvlås även fram. Tänke göra det efter att luckarn är tillbaka på rätt höjd. Det är väl 2cm fel eller så och eftersom bakluckan nu saknar all stabilitet, så behövs den nog hålla upp hela vägen runt.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Nu jävlar kör vi hårt! Vem är me?
- Intrumentbrädan skickad till kalmar för flockning
- tändkablar, tändstift och svarta blinkers mm beställda ifrån mx-5parts.
- Fälgar beställda ifrån 949 racing
- Framlyktorna är nästan klara (plastlock)
- Och nyss så har danielj fixat mig ett garage som kostar 1400:- MINDRE i månaden än det jag har idag Daniel!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Rock onLejban wrote:Nu jävlar kör vi hårt! Vem är me?
nej jag har inte vunnit på lotto, faktist sparat lite. nu hoppas pengarna räcker till julklappar med haha
- Intrumentbrädan skickad till kalmar för flockning
- tändkablar, tändstift och svarta blinkers mm beställda ifrån mx-5parts.
- Fälgar beställda ifrån 949 racing
- Framlyktorna är nästan klara (plastlock)
- Och nyss så har danielj fixat mig ett garage som kostar 1400:- MINDRE i månaden än det jag har idag Daniel!
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Kan förresten meddela att Tobias är skyldig att ha inspirerat till en nytagen licens i lördags.
Att få en sån hälsning på Sturup var minst sagt oväntat
Att få en sån hälsning på Sturup var minst sagt oväntat
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Lysande! Gott jobbat!Niklas Falk wrote:Kan förresten meddela att Tobias är skyldig att ha inspirerat till en nytagen licens i lördags.
Att få en sån hälsning på Sturup var minst sagt oväntat
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Awsome! Vad roligt att höra!Niklas Falk wrote:Kan förresten meddela att Tobias är skyldig att ha inspirerat till en nytagen licens i lördags.
Att få en sån hälsning på Sturup var minst sagt oväntat
Berätta gärna vem och på vilket sätt (om det är via forumet här eller simracingfolket eller rejsa?)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Bra att du gör allt detta klart innan du säljer för 40 laxar till mig!!Lejban wrote:Nu jävlar kör vi hårt! Vem är me?
nej jag har inte vunnit på lotto, faktist sparat lite. nu hoppas pengarna räcker till julklappar med haha
- Intrumentbrädan skickad till kalmar för flockning
- tändkablar, tändstift och svarta blinkers mm beställda ifrån mx-5parts.
- Fälgar beställda ifrån 949 racing
- Framlyktorna är nästan klara (plastlock)
- Och nyss så har danielj fixat mig ett garage som kostar 1400:- MINDRE i månaden än det jag har idag Daniel!
Lennart Pettersson
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Jag är vegitarian, så jag vet inte vad en lax kostar, men om det är tio tusen, då har vi en deal!Lennart wrote: Bra att du gör allt detta klart innan du säljer för 40 laxar till mig!!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Igår blev det några timmar i garaget. Jag är jätteduktig på att göra alla grejjer samtidigt, så i vanliga fall blir ingenting klart, men igår lyckades jag iaf byta ventilkåpapackningen och tändstift och tändstiftakablar.
Packningen behövdes verkligen bytas, så här såg det ut när jag drog ur ett av tändstiften: Fint blev det med nya kablar och putsade iaf 10min på kåpan innan jag tröttnade: Ny placering av luftfilter, luften borde vara kallast här, och dessutom så skapar splittern ett visst övertryck, rätta mig om jag har fel. det enda är att filtret kan få en del vatten på sig ifall det regnar... vad säger ni? Bakluckan är nu höjd till rätt höjd, genom att ta bort listen och ersätta den med rörisolering så spar man även 600g. Tyvärr så hade jag slarvat bort ett huvlås, så inte heller detta blev helt klart. Sen var jag tvungen att skruva på blingblinkersen, bara för att se hur det kommer se ut:
Packningen behövdes verkligen bytas, så här såg det ut när jag drog ur ett av tändstiften: Fint blev det med nya kablar och putsade iaf 10min på kåpan innan jag tröttnade: Ny placering av luftfilter, luften borde vara kallast här, och dessutom så skapar splittern ett visst övertryck, rätta mig om jag har fel. det enda är att filtret kan få en del vatten på sig ifall det regnar... vad säger ni? Bakluckan är nu höjd till rätt höjd, genom att ta bort listen och ersätta den med rörisolering så spar man även 600g. Tyvärr så hade jag slarvat bort ett huvlås, så inte heller detta blev helt klart. Sen var jag tvungen att skruva på blingblinkersen, bara för att se hur det kommer se ut:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Efter ännu lite jobb i garaget så har jag lyckas komma till vändpunkten; nu har jag inget mer som ska skruvas av bilen, u nu är det bara tvätta, måla, bygga och skruva ihop kvar:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se