Lejban wrote:Så man kan bortse ifrån detta om man inte har nån sorts pump som avfuktar?
Torr luft kör men med dels för att tryckökningen blir (mindre och) förutsägbar.
Det går lika bra att förutsäga tryckökningen med fuktig luft, bara man har lika mycket fukt i alla fyra hjulen (jämnt mellan hjulen och jämnt mellan tillfälle, år efter år).
Fyllning av alla fyra från tomt vid ett tillfälle: inga problem.
Påfyllning av två av hjulen med minikompressor i regnig depå: Nu är det garanterat olika.
Påfyllning av ett däck på en mack vars avfuktare inte varit tömd på ett halvår (dvs det är som en vattenslang): Nu är det inte alls lika längre.
Med tillräckligt med vatten i däcket kan man hamna i det dumma läget att du måste pysa ner från högt tryck eftersom kalltrycket är för lågt för att bygga värme (ett sånt läge fungerar aldrig i ett race, eftersom du knappast åker in och pyser några hekto efter fem varv).
Enklaste sättet att ha lika mycket fukt i däcken är att sikta på noll
Men det är lätt att vara petig när man kan fylla dykarflaskorna gratis på arbetstid...