Josen snabbast på Mantorp, men Niklas vann

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:OK då har man den fantastiska vagnsboken. Vilket trams denna boken är :( Kladda med noteringar och små söta klister-märken.
Säkerhetsbesktningen på MGCC var ju seriösare än detta :shock:
Känns väldigt gammalmodigt detta - IT stöd verkar inte SBF har fattat.
Förstår att folk är sura på SBF för denna mjölkkossa...
Jag fick i a f en riktigt trevlig pratstund och en massa kul anekdoter från racingvärlden på köpet. :D
Dessutom fixade besiktningsmannen så att jag slipper förtursavgiften på 1000 kr.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote:
Jo men det behöver jag med :) Tro på dig själv nu :twisted:
Några bra tider första passet och det där med självförtroende blir lättare. :)
Vad gör dom bästa miatorna på Mantorp? Vad ligger medelbra tider på? Samt vad är en OK Rockietid?
Vet inte har letat efter varvtider för C men inte hittat några.

Om man tittar på BMW-cup/Alfa/SSK klasserna med motsvarande bilar så ligger de spannet på 1.36 - 1.42. Så kanske 1.39 - 1.40 tider för bra Miata tid ? Motorstinn bil verkar klart vara gynnad.

Jag fick i a f en riktigt trevlig pratstund och en massa kul anekdoter från racingvärlden på köpet.
Dessutom fixade besiktningsmannen så att jag slipper förtursavgiften på 1000 kr.
Godis - alltid något då :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Vad gör dom bästa miatorna på Mantorp? Vad ligger medelbra tider på? Samt vad är en OK Rockietid?
Det vet vi 9:20 på söndag :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Vad gör dom bästa miatorna på Mantorp? Vad ligger medelbra tider på? Samt vad är en OK Rockietid?
Det vet vi 9:20 på söndag :)
Helt rätt! 8) :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

En varm och skön kväll i en av Stockholms förorter, i fashionabla Snättringe. Där preppas det inför lördag.

Den blåa bilen är tänkt att bli min donatorbil efter att Mattias smält den på Kinnekulle 18 Juli.. :twisted:
Attachments
Meck! Lägg märke till hur mycket tid jag lägger på min fina trädgård och dess buskage..
Meck! Lägg märke till hur mycket tid jag lägger på min fina trädgård och dess buskage..
_V9B9990.jpg (294.61 KiB) Viewed 3813 times
Hård kille eller mjuk kille?
Hård kille eller mjuk kille?
endlink.jpg (124.86 KiB) Viewed 3814 times
Det står Erik A på ett och Hella på det andra.. Hämtas inom 24 timmar annars går dom ut på Tradera! ;)
Det står Erik A på ett och Hella på det andra.. Hämtas inom 24 timmar annars går dom ut på Tradera! ;)
paket.jpg (289.18 KiB) Viewed 3814 times
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Post by Eric »

Nää inte min krängare.. jag har gjort i ordning för att montera nu. Kanske måste ringa dej imorgon för att styra upp en hämtning. Ska traila ner bilen nästa helg till Sturup.


MVH Eric
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

OK då har man den fantastiska vagnsboken. Vilket trams denna boken är Kladda med noteringar och små söta klister-märken.
Säkerhetsbesktningen på MGCC var ju seriösare än detta
Känns väldigt gammalmodigt detta - IT stöd verkar inte SBF har fattat.
Förstår att folk är sura på SBF för denna mjölkkossa...
Jag förstår iofs poängen med boken.. Det är ju ett bevis på att den uppfyller kraven. Dvs besiktning på tävling kan ju vara lite mindre ingående.

Hade det inte varit så in i helvete dyrt så hade inte jag surat för den.. Men 2000 pix plus att besiktningsmannen ska ha pröjs.. Det är ju hans som gör allt jobb.. 2000:- för en klisterlapp och en röd bok.. Mja..
Jag vet en massa andra sätt också att göra det svårt för folk som vill börja tävla.. :)
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Post by Mattias Stahre »

Per Hammarsjö wrote: Den blåa bilen är tänkt att bli min donatorbil efter att Mattias smält den på Kinnekulle 18 Juli.. :twisted:
:evil:

Tror det ska vara tvärt om 8)
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Astrid
Posts: 8
Joined: Thu 28 Feb 2008, 01:13
Location: Sthlm

Svar på Pers bilder

Post by Astrid »

Känns skönt att tomten och entrén nu börjar likna den meckverkstad jag alltid trott att den ska göra, när man bor tillsammans med Per. :wink:

Vill även tillägga att det förutom miatorna var två andra bilar där igår kväll samt en motorcykel.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Jag viker mig för omständigheterna och lägger ner sommarens serie. Kommer sannolikt inte heller till Knutstorp SSM. Tråkigt men sant. Tar nya tag till nästa säsong. :twisted:

Jag tar också semester från racing i helgen, och passar på i det fina vädret att blöta ner kajaken i stället. 8)

Kör försiktigt på Mantorp - håll huvudet (och motorn) kallt.
Ser fram mot racerapporter i nästa vecka. :D

Rapporterar vidare om bilen när jag har något nytt att komma med.
M.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Mats Lundin wrote:Jag viker mig för omständigheterna och lägger ner sommarens serie. Kommer sannolikt inte heller till Knutstorp SSM. Tråkigt men sant. Tar nya tag till nästa säsong. :twisted:
M.
Tråkigt, Mats. :cry:
Du kan väl hålla oss uppdaterade i din biltråd.
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Post by hdzon »

Lördag kväll i depån på Mantorp

Grillning och bilsnack.

två kval på förmiddagen i morgon och två rejs på em.

Ni som kan kom och heja på våra miataförare.
Attachments
Pettson och Per diskuterar taktik inför rejset
Pettson och Per diskuterar taktik inför rejset
P1050881.JPG (46.1 KiB) Viewed 3698 times
Pettsons rejsekipage
Pettsons rejsekipage
P1050887.JPG (50.07 KiB) Viewed 3698 times
Per, Fredrik och Niklas bilar uppställda i depån inför söndagens tävling.
Per, Fredrik och Niklas bilar uppställda i depån inför söndagens tävling.
P1050876.JPG (58.46 KiB) Viewed 3698 times
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Post by hdzon »

Tider från första kvalet.

Niklas leder "stort" säger Josen och Per, men inte länge till....
Attachments
P1060166.JPG
P1060166.JPG (58.45 KiB) Viewed 3683 times
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Post by hdzon »

Josen är nu snabbast av miatorna på banan.

Per planerar ombyggnad av bilen för att bli snabbare.

Hoppas alla förare och bilar klara värmen som är här i Mantorp i dag.
Attachments
P1060196.JPG
P1060196.JPG (59.76 KiB) Viewed 3675 times
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
Astrid
Posts: 8
Joined: Thu 28 Feb 2008, 01:13
Location: Sthlm

Post by Astrid »

Trodde väl att man kunde lita på att det skulle ligga resultatlistor på forumet! Går ju inte att få tag på Per så det var bra att man kunde se här hur det ligger till med tiderna.
Hoppas Per inte börjar bygga om bilen allt för mycket så han inte lyckas ta sig hem sen
Lycka till kl 13! Aston tittar just nu på race, fast i tecknad form... :wink:
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Post by hdzon »

Josen bromsade på sig i F1 böjen så Niklas op Per kunde passera han.

Josen startar dock först av C-bilarna i rejs 2.
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Post by hdzon »

Niklas lyckades att passera Josen,

Pettson "parkerade" i Mjölby
Attachments
P1060662.JPG
P1060662.JPG (56.99 KiB) Viewed 3648 times
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Tack för rapporterna, Hans!
Josen snabbast; Niklas först i mål - inte helt oväntat kanske?
Är det racerutinen som ger utslag?

Hoppas gruskörningen inte ställde till något för Pettson.
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Post by kroegarn »

Nästan lika live som STCC :) Kul rapportering, inte ett DUGG avundsjuk... näääädåååå verkar inte alls kul ;)
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Bättre söndagar kan man ju ha... :shock:

Närå hur bra som helst. Lite varmt för oss och några av bilarna.. I en bil steg graderna en bit över flampunkt.. Inte någon i vår klass men i Clubman..
Blev tyvärr inte mycket kvar av den..

Själv har jag gått igenom bilen och det är åter dax att byta bromsskivor och klossar.. Fina repor på skivorna på väg hem.. Men nu har man lite tid inför nästa tävling och jag ska försöka att beställa i tid den här gången..

Lite sugen på att styva upp lite till med krängare bak och hårdare fjädrar bak/fram. Men vi får se vad plånboken tillåter. Blev lite tufft med två race på samma löning.

Nu ska jag uppdatera resultaten på mx5cup.se

Är det någon som var med idag och råkade ha en kamera med sig? Vi hade ingen egen fotograf på plats för SPVM och har lite ont om bilder från de olika heaten. Magnus, hade inte du en kompis intill dig som hade en hyffsad kamera hängande runt halsen?

Alla bilder mottages tacksamt. Hör av er till mig!

// Per
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Done.. Ser man till listan så verkar det som om modell NB dominerar cupen... :shock:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Helt KALAS vad snabbt detta kom upp!
Stort tack till Hdzon för snabba datorkunskaper :idea:

/ JOnas

ps. nu vill jag inte höra av någon (ni vet vem ni är) att det är mitt fel till att det inte gick så bra.. :lol:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Josen snabbast; Niklas först i mål - inte helt oväntat kanske?
Är det racerutinen som ger utslag?
Det är nog bara rutin att använda backmarkers i B som skydd alternativt medel att komma om.

I första racet tappade Joachim lite fokus och bromsade på sig lite lätt. I andra så blev han upphängd av en Boxer in i chikanen så jag tag idotspåret och klämde mig före med urkass utgång på rakan. Det blev ett dragrace hela vägen till Mjölby där jag var noslängden före på yttern. Vi gnuggade nästan backspeglar genom hela Mjölby men jag fick vara kvar på asfalten och kunde då knipa placeringen mha lägre utväxling uppför backen. Efter detta fick Joachim problem med Boxtern som var snabbare endast på rakorna (fick iofs fart på grejerna på slutet) och jag fick en liten lucka.

Det är alltid knepigt när man kör blandade klasser som går lite omlott vatvidsmässigt.

På tal om omlott så hade Bengt Metz lite problem med bränsletillförsel men innan det blev riktigt märkbart så passerade jag på yttern i Parisen fyra varv i rad (och Bengt brölade förståss om på rakan).

Med balans, hårda fjädrar och dämpare som passar går det att göra våldsamt fort i Mantorps kurvor.
Men som bana betraktat går det enormt mycket fortare att komma ner till "rätt" tider än på Knutstorp och Kinnekulle. Det är ju inte ett enda krön med sväng på... :shock: :D
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Kul att läsa så snart och kul med Hans bilder från depån.

Jag kommer tillbaka och abonnerar på sistaplatsen, men kanske inte förrän Falkenberg i september.

Niklas racerutin börjar nog ge utslag nu. Josen blir farlig framöver - också imponerande att förbättra sig så mycket mellan två pass på (nästan) ny bana.

Funkade det bra att köra så mycket på en dag, flöt programmet på? Höll bilarna, knappt de hann kallna mellan passen förstås?
M.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Mats Lundin wrote:Funkade det bra att köra så mycket på en dag, flöt programmet på? Höll bilarna, knappt de hann kallna mellan passen förstås?
M.
Det är urkasst enligt mig att komprimera körningen på detta vis, jag såg inte ett smack av nåt annat race (Tex Marie som kom iväg sist i starten i Clubmans Race1, men körde upp sig till vinst. Race2 vann hon från pole).
Nä, tvådagas med träningsmöjlighet på fredag eftermiddag är fortfarande det bästa formatet (men då måste man köra tillsammans med andra också). Det viktigaste är att förarsammanträdet är på lördag morgon (så de som inte kommer ifrån på fredagen kan vara med).

Fredrik hann se att tempmätaren började röra sig så det tejpades dit lite colakartonger och spolades kylare, sen fungerade det med. Förarna var nog det som tog mest stryk i värmen, det var inte mycket kvar av 12packet 1,5litersflaskor med vatten vi skaffade på lördag kväll.
Post Reply