Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Efter en hektiskt helg har jag, eller vänta inte jag, utan jimmy och henrik satt i stol, båge, ny ratt, och lättat lite till, det blev en ca 50mil också. Ganska bra jobbat på två dygn! Tack grabbar!
ps jag hjälpte till också lite
ps jag hjälpte till också lite
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Ser fram emot att se resultatet sen!
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Börjar se ut som en räcerbil nu
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Bilen höll första bankörningen HInne rinte skriva nu men här är en liten film!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Vagnbok, check!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Bra jobbat, Tobias! Dags att anmäla sig till första racet.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Jahapp, nu är raceoskulden tagen, och det va så skönt så nu måste man väl hålla på med det här resten av livet
Trots mitt nojjande o problemen att sitta still i depån så var jag lunget själv i bilen, med ett leende på läpparna.
Bilen går bra mer lite understyr, precis som jag bestämt i förväg, massa film kommer upp på interwebnätet inom kort som visar på det. Men är det verkligen roligast? När det regnade hade som mest kul för då kom även baken på min bil.
Ska fokusera på att trimma bilen sämsta del, dvs mig, eftersom att öka på bilens 131 trötta hk är alldeles för dyrt. Så det blir bensin däck och anmälningsavgifter för pengarna ist.
Trots mitt nojjande o problemen att sitta still i depån så var jag lunget själv i bilen, med ett leende på läpparna.
Bilen går bra mer lite understyr, precis som jag bestämt i förväg, massa film kommer upp på interwebnätet inom kort som visar på det. Men är det verkligen roligast? När det regnade hade som mest kul för då kom även baken på min bil.
Ska fokusera på att trimma bilen sämsta del, dvs mig, eftersom att öka på bilens 131 trötta hk är alldeles för dyrt. Så det blir bensin däck och anmälningsavgifter för pengarna ist.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Ett par bilder, först städat garage! (inte lika mycket plats när bilen intill är på plats)
Vinst-run på gröndal framdäcken tar i plasten under skärmarna...det låter illa
Vinst-run på gröndal framdäcken tar i plasten under skärmarna...det låter illa
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Efter knutstorp har jag kommit igång och jobbat lite på bilen, kallluftsintag har petat ihop, var både kul och enkelt efter att jag upptäckt vad en nittång är
Sedan åkte jag till Örebro i helgen för att fixa på ett nytt avgassystem samt ett grenrör som jag köpt, men som inte passade på min bil direkt (antingen för det är högerstyrt, eller för att den är japansk).
Myran och Jimmy är grymma, jag försöker hjälpa till men vips hade dom byggt mig ett nytt avgassystem, som låter brum brum!
Jag har en halvfärdig splitter byggd i garaget med, och lite annat roligt på g, så det kommer mera....
Luftintag
Luften kommer in både över och under framlyktan, ska byggas om när jag får på plastlock på lysena.
Bygga bygga
Nytt grenrör
Nytt avgassystem (Custom made )
Nu hamnade nya hörselskydd på inköpslistan för långfärder. Man kan säga att detta var dödsstöten för all brukisanvändning av bilen.
Paula har fått svans
Intressant observation: Skillnad på 6" och 6,5" fälgar, samma 195 toyo däck...
Ganska mycket grepp som tappas, man borde kanske köpa 7" nu...
Min Räcerbil
Sedan åkte jag till Örebro i helgen för att fixa på ett nytt avgassystem samt ett grenrör som jag köpt, men som inte passade på min bil direkt (antingen för det är högerstyrt, eller för att den är japansk).
Myran och Jimmy är grymma, jag försöker hjälpa till men vips hade dom byggt mig ett nytt avgassystem, som låter brum brum!
Jag har en halvfärdig splitter byggd i garaget med, och lite annat roligt på g, så det kommer mera....
Luftintag
Luften kommer in både över och under framlyktan, ska byggas om när jag får på plastlock på lysena.
Bygga bygga
Nytt grenrör
Nytt avgassystem (Custom made )
Nu hamnade nya hörselskydd på inköpslistan för långfärder. Man kan säga att detta var dödsstöten för all brukisanvändning av bilen.
Paula har fått svans
Intressant observation: Skillnad på 6" och 6,5" fälgar, samma 195 toyo däck...
Ganska mycket grepp som tappas, man borde kanske köpa 7" nu...
Min Räcerbil
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Om du ändå ska köpa nya fälgar så hade jag nog rekommenderat dig ett par 6UL 15x8.Lejban wrote: Intressant observation: Skillnad på 6" och 6,5" fälgar, samma 195 toyo däck...
Ganska mycket grepp som tappas, man borde kanske köpa 7" nu...
De är lättare än många 15x7 och du får dessutom upp stabiliteten i däckstommen som både Toyo och Kumho saknar.
Att köra 195 Toyo på 8" ser jag inte som ett problem.
Ska du ha lätta 7" så ska du nog i alla fall ner på Ultraleggeravikter som är 5,4kg (+- några hundra gram verkar det som). Jag känner skillnad på Ultraleggera (5,4kg) och Superleggera (5,0kg) och många 7" väger idag alldeles för mycket. Jag hade en uppsättning no-name 7" en gång i tiden som vägde typ 9kg, det är stoooor skillnad.
Eller så tar du lån, går loss helt och köper Volk CE28N, de kostar bara si sådär 20 papp + frakt från japan, för ett set men de väger å andra sidan 4,1kg styck *onani*
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Jag har 6,5" fälgar som väger 10,5kg stycket som jag kör på just nuephas wrote:Massa text om dyra saker och onani
Lånade allt jag fick när jag köpte/byggde bilen i vintras, så får nog inte låna mer tyvärr, kanske är tur det. Funderade på att köpa Team Dynamics fälgar (6,9kg st) men valde att lägga pengarna på anmälningavgiften på Anderstorp istället, det är roligare
Enligt TWS så rekommenderar Toyo 7" breda fälgar till 195-däck, borde inte 8" blir dyrare, tyngre och sämre för däcket?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
En halv tum över "max" är inga problem. 205or på 8" ger ändå lite bullig däcksida på Toyo (Kumho är lite smalare så fälgkanten går precis mot backen när man lägger dem ner).Lejban wrote:Enligt TWS så rekommenderar Toyo 7" breda fälgar till 195-däck, borde inte 8" blir dyrare, tyngre och sämre för däcket?
195 på 8" kanske ger lite lite tyskstuk, men du har ju då fälgar som tar 225 utan problem, om det skulle locka nån gång i framtiden.
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Som referens har jag precis lagt Federal 595 RS-R 205/50 R15 (halv-R-däck) på 8"x15" fälgar och de däcken måste vara ganska breda för sin storlek (precis som Toyo) för det är en rejäl "fälgskyddskant" kvar och inget tyskstuk alls. Denna dimension är specad för 5,5"-7,5" med 6,5" som "rekommenderad".
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
precis som robert påtalade vinner du , bättre stabilitet i däcket för tävling.
genom att gå upp i fälg bredd, bortsett från framtida fördelar.
åka med ballong däck på smal fälg är inte att rekomendera för tävlings bruk då bäst o tillägga.
och dom fälgar han rekomenderade är samma jag köpt, bra saker till vettigt pris.
nu har jag iof nog sabbat en på kurbsen redan haha.
nu har du ju nytt avgas också till skillnad från mitt orginal, blir jobbigt detta.
vad ska jag nu hittta på ! ?
Nya tändstift kanske .
men gör det du tror på mental styrka brukar överbrygga det mesta .
mvh Roos
genom att gå upp i fälg bredd, bortsett från framtida fördelar.
åka med ballong däck på smal fälg är inte att rekomendera för tävlings bruk då bäst o tillägga.
och dom fälgar han rekomenderade är samma jag köpt, bra saker till vettigt pris.
nu har jag iof nog sabbat en på kurbsen redan haha.
nu har du ju nytt avgas också till skillnad från mitt orginal, blir jobbigt detta.
vad ska jag nu hittta på ! ?
Nya tändstift kanske .
men gör det du tror på mental styrka brukar överbrygga det mesta .
mvh Roos
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Oj vilka tunga fälgar. Att det ens finns så tunga .
Heter det inte "lättmetallfälgar"??
Du har myyyyycket tid att vinna på en uppsättning 5-6kg fälgar med Kumho K61.
Dina frågor verkar ha blivit besvarade av andra .
Det finns för övrigt folk som kör 205 på 9" (dock inte bland de svenska miatorna) och det funkar rätt bra faktiskt så du behöver inte vara oroligt för 195 på 8" (relativt samma förhållande som 205 på 8,5")
Då vore den naturliga frågan varför jag då inte kör på 8".
Det finns egentligen tre anledningar till detta.
1. Jag har lättare fälgar än vad som finns tillgängligt i 8" för rimliga pengar (5kg/st)
2. Jag har ställt in chassi efter 205 på 7". Även om det "naket" är bättre att köra 205 på 8" så är det inte alls
säkert att det kommer gå fortare om man sätter 205 på 8" på en bil man optimerat för 205/7" och samma sak gäller för 225. Ta Andreas Halbig som exempel. Han körde låga tior på SSMkvalet med 225 på 8" för att han ville prova. Hans bil är optimerad för 205 och när han slängde på 205 till första racet körde han 1(!) sekund snabbare. Optimerar du en bil för 225 så kan det säkert gå fortare än med 205 men "bolt on" är ingen garanti för att köra förbättrade varvtider.
3. Pengar...
Om man bytar till 225 så får man egentligen börja om från början vad gäller allt, om man vill få ut de sista tiondelarna då så att säga. Bromsar, hjulvinklar, däcktryck, utväxling, växlingspunkter ja en hel del saker ändras helt enkelt.
Jag har personligen inte testat 6UL 15*8, men bara hört positiva saker om dem och de står specade som 3:e lättaste fälgen som serietillverkas i 15x8. De andra två fälgarna finns inte tillgängliga i 4x100. (och Volk TE37 är för övrigt inte fälgmodellen som du kanske bekostar dig när de kostar halva din bils värde, hehehehehe).
Med andra ord, ska du köpa helt nya fälgar så rekommenderar jag dig varmt 6UL 15x8 och precis som de tidigare skrivits så är du "framtidssäkrad" för den dagen du vill köra 225. Du kan köpa direkt från 949 i USA eller via en leverantör i England. Är nog nästa billigare via england pga moms etc. PMa Halbig så kan han ge dig länken, jag kan den inte.
Ska du köpa begagnat så köp fälgar runt eller under 6kg. Jag köpte en uppsättning OZ Ultraleggera (5,4kg) för 4500:- på blocket inkl däck jag kunde sladda en massa med . Det är inte superbilligt men när man konstaterar att en fälg fortfarande fyller sin funktion till 100% efter en fälg till fälg -kontakt "Royal" (syftar på incidenten där jag och pihl gick ihop på Kinnekulle) så är man rätt tacksam att man kostat på sig en kvalitetsfälg som håller för smällar och inte sviker dig när du ligger i ledning i ett race.
Team Dynamics fälgar är bra och hållbara fälgar. Används som enhetsfälgar i flera serier, tycker dock att de är lite väl tunga för sin storlek.
Vi som kör så motorsvagt (förutom halbig med turbo och pihl med kompressor ) måste tänka på varje gram och synnerhet de gram som roterar.
Heter det inte "lättmetallfälgar"??
Du har myyyyycket tid att vinna på en uppsättning 5-6kg fälgar med Kumho K61.
Dina frågor verkar ha blivit besvarade av andra .
Det finns för övrigt folk som kör 205 på 9" (dock inte bland de svenska miatorna) och det funkar rätt bra faktiskt så du behöver inte vara oroligt för 195 på 8" (relativt samma förhållande som 205 på 8,5")
Då vore den naturliga frågan varför jag då inte kör på 8".
Det finns egentligen tre anledningar till detta.
1. Jag har lättare fälgar än vad som finns tillgängligt i 8" för rimliga pengar (5kg/st)
2. Jag har ställt in chassi efter 205 på 7". Även om det "naket" är bättre att köra 205 på 8" så är det inte alls
säkert att det kommer gå fortare om man sätter 205 på 8" på en bil man optimerat för 205/7" och samma sak gäller för 225. Ta Andreas Halbig som exempel. Han körde låga tior på SSMkvalet med 225 på 8" för att han ville prova. Hans bil är optimerad för 205 och när han slängde på 205 till första racet körde han 1(!) sekund snabbare. Optimerar du en bil för 225 så kan det säkert gå fortare än med 205 men "bolt on" är ingen garanti för att köra förbättrade varvtider.
3. Pengar...
Om man bytar till 225 så får man egentligen börja om från början vad gäller allt, om man vill få ut de sista tiondelarna då så att säga. Bromsar, hjulvinklar, däcktryck, utväxling, växlingspunkter ja en hel del saker ändras helt enkelt.
Jag har personligen inte testat 6UL 15*8, men bara hört positiva saker om dem och de står specade som 3:e lättaste fälgen som serietillverkas i 15x8. De andra två fälgarna finns inte tillgängliga i 4x100. (och Volk TE37 är för övrigt inte fälgmodellen som du kanske bekostar dig när de kostar halva din bils värde, hehehehehe).
Med andra ord, ska du köpa helt nya fälgar så rekommenderar jag dig varmt 6UL 15x8 och precis som de tidigare skrivits så är du "framtidssäkrad" för den dagen du vill köra 225. Du kan köpa direkt från 949 i USA eller via en leverantör i England. Är nog nästa billigare via england pga moms etc. PMa Halbig så kan han ge dig länken, jag kan den inte.
Ska du köpa begagnat så köp fälgar runt eller under 6kg. Jag köpte en uppsättning OZ Ultraleggera (5,4kg) för 4500:- på blocket inkl däck jag kunde sladda en massa med . Det är inte superbilligt men när man konstaterar att en fälg fortfarande fyller sin funktion till 100% efter en fälg till fälg -kontakt "Royal" (syftar på incidenten där jag och pihl gick ihop på Kinnekulle) så är man rätt tacksam att man kostat på sig en kvalitetsfälg som håller för smällar och inte sviker dig när du ligger i ledning i ett race.
Team Dynamics fälgar är bra och hållbara fälgar. Används som enhetsfälgar i flera serier, tycker dock att de är lite väl tunga för sin storlek.
Vi som kör så motorsvagt (förutom halbig med turbo och pihl med kompressor ) måste tänka på varje gram och synnerhet de gram som roterar.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Här är den engelska återförsäljaren: http://www.motmotorsport.co.uk
Jag köpte därifrån nyligen och frakten till Sverige för fyra st 6UL 8"x15" är £100 (kommer hemkört med DHL). Frakten från USA gör att det blir dyrare att ta det därifrån.
Aktuell kalkyl:
949 Racing
Fälgar $636,00 (troligen ingår centreringsringar, de går inte att köpa separat i webshopen)
Frakt $332,64
Summa $968,64
Med moms (25%), tull (räknat på 5%, kan vara lägre), valutaväxlingspåslag på Eurocardet (2%) och en dollarkurs på 6,28 SEK blir det 8138 SEK.
MOT Motorsport
Fälgar £596,00
Centreringsringar £3,00
Frakt £100,00
Summa £699,00
Med direktöverföring till bank och en pundkurs på 10,23 SEK blir det 7151 SEK.
Jag köpte därifrån nyligen och frakten till Sverige för fyra st 6UL 8"x15" är £100 (kommer hemkört med DHL). Frakten från USA gör att det blir dyrare att ta det därifrån.
Aktuell kalkyl:
949 Racing
Fälgar $636,00 (troligen ingår centreringsringar, de går inte att köpa separat i webshopen)
Frakt $332,64
Summa $968,64
Med moms (25%), tull (räknat på 5%, kan vara lägre), valutaväxlingspåslag på Eurocardet (2%) och en dollarkurs på 6,28 SEK blir det 8138 SEK.
MOT Motorsport
Fälgar £596,00
Centreringsringar £3,00
Frakt £100,00
Summa £699,00
Med direktöverföring till bank och en pundkurs på 10,23 SEK blir det 7151 SEK.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Hej om du bestämmer dig för att köpa 6ul från england.
så behöver jag en ny fälg silver 8 tum,
jag kan betala halva total frakten om du slänger med den så spar du några kronor
själv för besväret.
mvh Anders R
så behöver jag en ny fälg silver 8 tum,
jag kan betala halva total frakten om du slänger med den så spar du några kronor
själv för besväret.
mvh Anders R
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Tack Robert, Victor, Niklas! Mycket tack vare er och er hjälp som vår klubb frodas
Absolut blir det nya fälgar till nästa års tävlingar, får se dock om jag får ihop pengarna innan denna säsong är över.
Aerotech day
Idag har jag tillsammans med flickvännen(!) byggt klart en rejäl splitter i plyfa och aluminium, 9,5cm är lägsta höjd för att komma ur garaget, över trottoaren och ned på gatan Sen jag har massa övervikt, så jag smygit på en vinge bak med (Den jimmy körde med förra året). har även sågat upp bakre ko(vind)fångaren så den är mer optimerad (ser med badass ut bakifrån dvs )
Här har vi inte hunnit måla den
dags att täcka lysena med kanske?
Nu står färgen o torkar inför morgondagens regnlekar på Gröndal (där det endå inte går så fort så areo gör nån skillnad
Absolut blir det nya fälgar till nästa års tävlingar, får se dock om jag får ihop pengarna innan denna säsong är över.
Aerotech day
Idag har jag tillsammans med flickvännen(!) byggt klart en rejäl splitter i plyfa och aluminium, 9,5cm är lägsta höjd för att komma ur garaget, över trottoaren och ned på gatan Sen jag har massa övervikt, så jag smygit på en vinge bak med (Den jimmy körde med förra året). har även sågat upp bakre ko(vind)fångaren så den är mer optimerad (ser med badass ut bakifrån dvs )
Här har vi inte hunnit måla den
dags att täcka lysena med kanske?
Nu står färgen o torkar inför morgondagens regnlekar på Gröndal (där det endå inte går så fort så areo gör nån skillnad
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Bra sätt att utnyttja övervikten på
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Nu borde ju folk höra när du kommer i depon i alla fall.
Grannen underade nyfiket dagen efter vad det var för muller han hört på kvällen när du åkte hem
(här i byn blir inte folk sura över motorljud. dom blir nyfikna och vill också vara me)
Grannen underade nyfiket dagen efter vad det var för muller han hört på kvällen när du åkte hem
(här i byn blir inte folk sura över motorljud. dom blir nyfikna och vill också vara me)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Det är lungt, kommentera på! Det är bra att bli ifrågasatt.Anders R wrote:Ärligt lovar sista gången jag kommenterar dig o din bil,
du har alldrig funderat på att du har inte mos i maskin för att dra denna vinge o front?
det ser ju jätte ballt ut men ?
mvh AR
Splitter
Vikt: ca 5kg
Denna bör sänka drag och minska lyft, jag tror till den grad att det kompenserar för de 5kg som den väger. Dessutom blev kylningen bättre märkte jag igår.
Vinge
Vikt: 2kg kanske?
Denna ger downforce, men förmodligen även lite drag. Dock är den väldigt lätt att skruva av och på. På fredag ska jag köra en heldag och testa om jag vinner eller inte på den.
Att det ser tufft ut är också viktigt, eller iallafall att jag blir glad av bilen. Köra fortast eller vinna är inte lika viktigt som att va glad
Jo tack, jävlar vad folk vänder på huvudet nu när man kommer, gick trevliga kommentarer av de på träffen igår med att den lät gött. Jag njuter i alla fall, tackar myran!! Säg till när jag ska fixa nått åt dig!Myran wrote:Nu borde ju folk höra när du kommer i depon i alla fall.
Grannen underade nyfiket dagen efter vad det var för muller han hört på kvällen när du åkte hem
(här i byn blir inte folk sura över motorljud. dom blir nyfikna och vill också vara me)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Idioti
Just nu jävligt besviken på mig själv då jag inte får ihop ekonomin för att köra på Anderstorp i helgen Dels för att jag inte har fast lön, och dels för jag har dålig koll. Sommaren blev massa tvångssemester, när jag egentligen hellre ville jobba.
Anmälningsavgift + Träningsavgift + Straffavgift + Transponderhyra + Nya däck + bensin blir nog upp emot 10k för en helg, och det har jag helt enkelt inte ens om jag lever på bröd och vatten resten av månaden. Inte så sugen på att låna mer pengar nu när räntorna går upp heller. Bättre inse faktum och ta nya tag till nästa år
Surt att alla tävlingarna ligger mitt i sommaren så tätt, i höst kommer jag ha massa pengar, men inga tävlingar finns...
*slut på gläll*
I allafall...
Aerodynamik
Körde på sviestadbanan i fredags, hade riktigt kul, med Timmy, Lennart (som dök upp i en MX3:a ) och massa annat trevligt folk.
Konstaterade att splittern har gjort min bil mer överstyrd än innan, samt känslan av att jag kan bromsa senare. Vingen bak tar bort delar av detta överstyr, körde både med vingen och utan, skilladerna är små, tophastigheten på rakan blir nån km/h långsammare med vinge, men den ger stabilare bil i högre hastigheter så den får sitta kvar. Inga problem att köra under 1.10 hela tiden, med 1.09.4 som bästa var (ifall nån vart där och vill jämföra).
Ska bli spännande på Kinnekulle nästa vecka och se om jag kan slå mitt personbästa ifrån i våras i och med förbättringarna jag gjort.
Just nu jävligt besviken på mig själv då jag inte får ihop ekonomin för att köra på Anderstorp i helgen Dels för att jag inte har fast lön, och dels för jag har dålig koll. Sommaren blev massa tvångssemester, när jag egentligen hellre ville jobba.
Anmälningsavgift + Träningsavgift + Straffavgift + Transponderhyra + Nya däck + bensin blir nog upp emot 10k för en helg, och det har jag helt enkelt inte ens om jag lever på bröd och vatten resten av månaden. Inte så sugen på att låna mer pengar nu när räntorna går upp heller. Bättre inse faktum och ta nya tag till nästa år
Surt att alla tävlingarna ligger mitt i sommaren så tätt, i höst kommer jag ha massa pengar, men inga tävlingar finns...
*slut på gläll*
I allafall...
Aerodynamik
Körde på sviestadbanan i fredags, hade riktigt kul, med Timmy, Lennart (som dök upp i en MX3:a ) och massa annat trevligt folk.
Konstaterade att splittern har gjort min bil mer överstyrd än innan, samt känslan av att jag kan bromsa senare. Vingen bak tar bort delar av detta överstyr, körde både med vingen och utan, skilladerna är små, tophastigheten på rakan blir nån km/h långsammare med vinge, men den ger stabilare bil i högre hastigheter så den får sitta kvar. Inga problem att köra under 1.10 hela tiden, med 1.09.4 som bästa var (ifall nån vart där och vill jämföra).
Ska bli spännande på Kinnekulle nästa vecka och se om jag kan slå mitt personbästa ifrån i våras i och med förbättringarna jag gjort.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95
Hemma efter en kul dag på Kinnekulle. Hade överklockat ECUn, fått på vinge och splitter, dessutom skulle min kompis Johann få prova att köra bil på bana för första gången i sitt liv.
Började dagen med att slipa ner PB till 1.03.75, vilket är nästan en halvsekund bättre än när vi tävlade i våras, detta trots passagerarstol, brandsläckar och full tank. Något som gjorde mig ännugladare är att jag nu vågade gå stumt under bron, samt endast lyfta på väg tillbaka under bron utan att bromsa (om Waern kan, kan jag tänkte jag ). När jag tittar på telemetrin så ser jag dock att jag körde lite långsammare i som sista kurvorna, så det finns fortfarande mer att ta av.
Johanns banåkaoskuld blev spännande, både för mig och honom. Han hade bara kört min bil ca 10mil på vägen ner (första gången i högerstyrt) och aldrig i sitt liv kört på konbana, eller ens sladdat med en bil. Det till trots satt jag döskraj första varven för johann hade tydligen inte så stora inbyggda spärrar emot att köra fort som båda jag och han trodde i förväg haha, det bådar gott för framtiden. Hans andra pass gick mycket bättre, och i slutet satt jag o tittade ut genom sidofönstret och va relativt lugn
Bilen kändes riktigt bra, jag litar på den och den gör det jag vill mest hela tiden, dock på eftermiddagen svappade jag VF och VB däck, utan att fixa till däckstrycket. detta gjorde bilen lite väl överstyrd. han ha haft med att det däcket som då hamnade VB va rätt slut. Resulterade i en spännande sladd i näst sista kurvan, men redde ut det som tur är
Tack till Jimmy på åkte med o agerade instruktör i ett pass, så fick man lära sig lite mer.
jag tänkte fortsätta på mönstret:
1.05.XX första gången på kullen
1.04.XX andra gången
1.03.XX tredje gången
weeee
Började dagen med att slipa ner PB till 1.03.75, vilket är nästan en halvsekund bättre än när vi tävlade i våras, detta trots passagerarstol, brandsläckar och full tank. Något som gjorde mig ännugladare är att jag nu vågade gå stumt under bron, samt endast lyfta på väg tillbaka under bron utan att bromsa (om Waern kan, kan jag tänkte jag ). När jag tittar på telemetrin så ser jag dock att jag körde lite långsammare i som sista kurvorna, så det finns fortfarande mer att ta av.
Johanns banåkaoskuld blev spännande, både för mig och honom. Han hade bara kört min bil ca 10mil på vägen ner (första gången i högerstyrt) och aldrig i sitt liv kört på konbana, eller ens sladdat med en bil. Det till trots satt jag döskraj första varven för johann hade tydligen inte så stora inbyggda spärrar emot att köra fort som båda jag och han trodde i förväg haha, det bådar gott för framtiden. Hans andra pass gick mycket bättre, och i slutet satt jag o tittade ut genom sidofönstret och va relativt lugn
Bilen kändes riktigt bra, jag litar på den och den gör det jag vill mest hela tiden, dock på eftermiddagen svappade jag VF och VB däck, utan att fixa till däckstrycket. detta gjorde bilen lite väl överstyrd. han ha haft med att det däcket som då hamnade VB va rätt slut. Resulterade i en spännande sladd i näst sista kurvan, men redde ut det som tur är
Tack till Jimmy på åkte med o agerade instruktör i ett pass, så fick man lära sig lite mer.
jag tänkte fortsätta på mönstret:
1.05.XX första gången på kullen
1.04.XX andra gången
1.03.XX tredje gången
weeee
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se