Torkel Kristensson - MX5 -99a
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Efter lite testande lite med biltema-spacers och lovande resultat bestämde jag mig för att prova något seriösare. Efter ett par kvällar vid svarven på jobbet blev det såhär:
Och medan svarven ändå var igång så går det ju fort att svarva lite nylonplast också. Var tror ni den här hör hemma?
Japp! Ersätter luftmängdmätaren.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Snyggt Torkel!
Vill också ha en svarv!
Men du, rätta mig om jag har fel. Men luftmängdmätaren måste väl vara original på bilarna? Bara en liten känsla jag fick i bakhuvudet att det snackats om tidigare.
// Per
Vill också ha en svarv!
Men du, rätta mig om jag har fel. Men luftmängdmätaren måste väl vara original på bilarna? Bara en liten känsla jag fick i bakhuvudet att det snackats om tidigare.
// Per
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Backar på den.
"För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modiferias"
"För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modiferias"
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Lite OT.. men det är dags att presentera min nya tävlingsbil :
http://www.youtube.com/watch?v=SxtpRr0AWQY
http://www.youtube.com/watch?v=SxtpRr0AWQY
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Du får kolla upp vilka homologeringspapper det finns för den, 1270 för 1700cc och 1272 för 1500cc.
"Std/GT/GTS -65 över 1300cc" borde det väl bli (vet inte motorstorleken), så du får tampas med Elanerna
"Std/GT/GTS -65 över 1300cc" borde det väl bli (vet inte motorstorleken), så du får tampas med Elanerna
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Gött! 1.22 tider nästa år då!
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Haha, I like!Torkel k wrote:Lite OT.. men det är dags att presentera min nya tävlingsbil :
http://www.youtube.com/watch?v=SxtpRr0AWQY
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
1timma och 22minuter? Jo, det låter rimligt.Per Hammarsjö wrote:Gött! 1.22 tider nästa år då!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Last edited by TPR on Thu 14 Jul 2011, 20:40, edited 1 time in total.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Söndag kväll: HT kommer ur formen i Fredriks garage
Måndag kväll (i jobbets verkstad efter arbetsdagens slut): Rensning, tvätt, slipning och grundfärg
Tisdag kväll: Putsning och mall gjord till bakruta. Lackering och klarlack
Onsdag kväll: Insåg att Lexanbiten jag sett ut var 5cm för kort. Klantigt! Gjorde en bakruta med vad som fanns i verkstaden. Monterade HT på bilen.
Torsdag kväll: Flög av med ett brak i slutet på Anderstorps långa raka?? Bakrutan blåste ut? Det får vi se ikväll. Kan vara lite vanskligt att ligga precis bakom mig just ikväll. Rutan sitter med en miljon små bult/brickor/mutter så den lätt kan tas av och ersättas med en seriös under vintern. Vi får se om den sitter kvar på söndag kväll.
Tack till Fredrik (!!), kollegorna på Semcon och Andri som kommer med mat när jag mekar.
Måndag kväll (i jobbets verkstad efter arbetsdagens slut): Rensning, tvätt, slipning och grundfärg
Tisdag kväll: Putsning och mall gjord till bakruta. Lackering och klarlack
Onsdag kväll: Insåg att Lexanbiten jag sett ut var 5cm för kort. Klantigt! Gjorde en bakruta med vad som fanns i verkstaden. Monterade HT på bilen.
Torsdag kväll: Flög av med ett brak i slutet på Anderstorps långa raka?? Bakrutan blåste ut? Det får vi se ikväll. Kan vara lite vanskligt att ligga precis bakom mig just ikväll. Rutan sitter med en miljon små bult/brickor/mutter så den lätt kan tas av och ersättas med en seriös under vintern. Vi får se om den sitter kvar på söndag kväll.
Tack till Fredrik (!!), kollegorna på Semcon och Andri som kommer med mat när jag mekar.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Snyggt Torkel!
Vad väger HTn komplett?
Vad väger HTn komplett?
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Jag vet faktiskt inte. Den blev klar mitt i natten, så det kändes inte riktigt relevant att börja väga den. Den vägde 3,6kg då den om ur formen, med en hel del extra plast runt kanterna, så med plasten jag skar bort och alla bultar jag lagt till... 24kg? Rutan i 1mm lexan och alla små M4-bultar är som sagt bara temporär. En nitad och limmad (och därför tät!) ruta i 2mm lexan ska leta sig dit i vinter. Jag tror det blir strax under 5kg som klar. Min bil har tagit sig ned till sin viktgräns på 1029kg ganska smärtfritt nu faktiskt.Dennis Kullman wrote:Snyggt Torkel!
Vad väger HTn komplett?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Då får man gratulera; själv har jag "en bit" kvar till gränsen.Torkel k wrote:Jag vet faktiskt inte. Den blev klar mitt i natten, så det kändes inte riktigt relevant att börja väga den. Den vägde 3,6kg då den om ur formen, med en hel del extra plast runt kanterna, så med plasten jag skar bort och alla bultar jag lagt till... 24kg? Rutan i 1mm lexan och alla små M4-bultar är som sagt bara temporär. En nitad och limmad (och därför tät!) ruta i 2mm lexan ska leta sig dit i vinter. Jag tror det blir strax under 5kg som klar. Min bil har tagit sig ned till sin viktgräns på 1029kg ganska smärtfritt nu faktiskt.Dennis Kullman wrote:Snyggt Torkel!
Vad väger HTn komplett?
Så det behövdes en tät HT i helgen?
Racerapport?
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Väntar på leverans av ny växellåda. Stallchefen leder arbetet.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
En kort uppdatering från garaget: För tillfället har jag 2 växellådor bredvid bilen, men ingen monterad på plats. 6 växlade har kommit hem och 5 växlade har kommit ur. Men det rullar på lite lagom långsamt och vinter-makligt.
Idag hittade i alla fall det nya 4kg tunga svänghjulet från ILmotorsport sin plats i bilen. Tack för den Anders!
Någon som behöver en billig 5-växlad låda? /Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Det är bara att släpa med till tävlingarna, förr eller senare är den nån som behöver en.Torkel k wrote:Någon som behöver en billig 5-växlad låda?
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Visst, men mitt mellan första och andra racet kanske den inte är så billig längre!Niklas Falk wrote:Det är bara att släpa med till tävlingarna, förr eller senare är den nån som behöver en.Torkel k wrote:Någon som behöver en billig 5-växlad låda?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX-5 -99a
Nu är den nya 6växlade lådan på plats med ett lättare svänghjul från Ilmotorsport som kompis. Det blev en grymt lustfylld men lite nervig provtur igår kväll. (Förlåt mig, boende i Åsa Gård). Regn och slitna Yokos fick bilen att kännas som ett monster då den rev loss bakjulen på 2an. Klart underhållande. Men de patetiska helljusen och det kompakta mörkret, samt att bilen är avställd, gjorde provturen ganska kort. Allt verkar lira som det ska och lådan är verkligen silkeslen att växla. Mycket nöjd och kan rekommendera just den brittiska skroten till andra om någon funderar på att beställa prylar från ön.
Jag kan också konstatera att min lilla milda Miata nu (efter att hardtopen ersatt caben) är en riktig äkta racebil. Den passerar nämligen provet "skramlar och låter som om den är trasig, fast den är hel" med bravur.
Jag kan också konstatera att min lilla milda Miata nu (efter att hardtopen ersatt caben) är en riktig äkta racebil. Den passerar nämligen provet "skramlar och låter som om den är trasig, fast den är hel" med bravur.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX-5 -99a
Olympian är klar för burinstallation...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX-5 -99a
Tror du behöver nått mer än den där ståltråden sen. Visst det är lätt, men kan ev bli lite vobbligt i höga farter
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Torkel Kristensson - MX-5 -99a
Lite OT:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX-5 -99a
Ny dragbil! BMW325 -06 Touring. M-chassi och sportbla blaa... och det är redan snö på den.
Förresten, den gamla Volvon finns till salu här på forumet. /Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Här var det dåligt med Miata-info. Nåja, vintern har innehållet växellådsbyte, som jag skrev om ovan, en del allmän service, alltför lite utbyte av bakruta (trots att man har månader på sig blir det ändå inte gjort! ) och en del av detta:
Kommer man inte till banan blir det ingen racing gjord! Den gamla släpan har fått sig lite nya hjullager, rundsmörjning och en dos mycket behövlig färg.
I fredags (du luften var väldigt suddig) var det äntligen dags för touch down från pallbockarna och en provtur
Och igår (lördag) rullade vi ned till Skillingaryd och fick en godkänd besiktning av Björn Andersson.
Då fick jag prova nya bilen som dragbil också. Farthållare och riktig stereo gjorde resan avsevärt mycket angenämare , men jag tycker ändå den gamle Volvon 945ans backvarnarsystem var bättre då man ska koppla på släpet.
Den nya bilen låter: Pip... pip...piiip...pippippippiiiip-nära-nu-grabben! -piiiip! OMGNÄRA!AKTAPIIIPFÖRFANPIIIP! och då vet man att man har 1dm kvar till kroken.
Volvons system lät. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . "klonk" och då visste man att man skulle köra fram 1dm för att hamna perfekt. Man KAN såklart använda detta system även på den nya bilen, men det bär lite emot.
Sugen på att rejsa? Något så grymt!!
Kommer man inte till banan blir det ingen racing gjord! Den gamla släpan har fått sig lite nya hjullager, rundsmörjning och en dos mycket behövlig färg.
I fredags (du luften var väldigt suddig) var det äntligen dags för touch down från pallbockarna och en provtur
Och igår (lördag) rullade vi ned till Skillingaryd och fick en godkänd besiktning av Björn Andersson.
Då fick jag prova nya bilen som dragbil också. Farthållare och riktig stereo gjorde resan avsevärt mycket angenämare , men jag tycker ändå den gamle Volvon 945ans backvarnarsystem var bättre då man ska koppla på släpet.
Den nya bilen låter: Pip... pip...piiip...pippippippiiiip-nära-nu-grabben! -piiiip! OMGNÄRA!AKTAPIIIPFÖRFANPIIIP! och då vet man att man har 1dm kvar till kroken.
Volvons system lät. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . "klonk" och då visste man att man skulle köra fram 1dm för att hamna perfekt. Man KAN såklart använda detta system även på den nya bilen, men det bär lite emot.
Sugen på att rejsa? Något så grymt!!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Idag blev det VINST i det årliga SBP-lotteriet!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.