2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Kämpa på Daniel!
Grym comeback Halbig!
Lycka till alla imorn, själv har jag blivit så sjuk att jag inte ens blir flaggvakt som var tanken imorn filma mycket så får jag se sen
Grym comeback Halbig!
Lycka till alla imorn, själv har jag blivit så sjuk att jag inte ens blir flaggvakt som var tanken imorn filma mycket så får jag se sen
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Riktigt surt att du blivit sjuk och missar racenLejban wrote:
Lycka till alla imorn, själv har jag blivit så sjuk att jag inte ens blir flaggvakt som var tanken imorn filma mycket så får jag se sen
För de som är intresserade är här kvalresultatet för Roadsport (A+B+C): Ser ut att bli riktigt tight i toppen mellan Halbig och Serwanski och en stenhård duell mellan Phil och Porsche-Henrik. Kul att se att Anders R har fått ihop drivlinan.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Så där, då har man kommit hem och hunnit ta det lugnt en stund, skönt det.
Helgen har varit även om det varit några mindre tillbakagång.
Första racet så satt jag som ett frågetecken när starten gick, flagg gubben såg jag utan problem men den lilla "vimpeln" såg jag aldrig, men det var bara att jaga på och efter en stund fick jag lite mera fart i bilen. För bättrade min tid från kvalet 1:47.853 till 1:42.864 vilket kändes skoj att man inte var borta då.
I race två så var jag med i starten lite bättre och sedan blev det lite spännande i i utgången av paris kurvan där jag jagade en röd bil?! igenom ett större damm moln så allt blev vitt för en stund. Sedan gick det väll ett eller två varv till innan min fullagning av grenröret pajade och så var det nog ingen som kunde undgå vem som körde en röd Miata med det snygga typsnitt av siffrorna. Sedan blev det det några fler varv innan jag fick en teknisk flagg för allt oljud jag gjorde. Putsade lite på bästa varvtid också 1:42.699.
Är glad att jag hade öronproppar med mig för annars hade jag blivit galen på ljudet på vägen hem.
Jag har alltid haft 3 mål med tävlingen och det har varit
1. Komma till tävlingen
2. Köra tävlingen
3. Komma hem med bilen efter tävlingen
1 och 3 lyckades jag med mer eller mindre, nr 2 känns lite si och så med.
Men i det stora så är jag super nöjd och får tacka alla för den hjälp jag fick med mina diverse frågor och problem.
Helgen har varit även om det varit några mindre tillbakagång.
Första racet så satt jag som ett frågetecken när starten gick, flagg gubben såg jag utan problem men den lilla "vimpeln" såg jag aldrig, men det var bara att jaga på och efter en stund fick jag lite mera fart i bilen. För bättrade min tid från kvalet 1:47.853 till 1:42.864 vilket kändes skoj att man inte var borta då.
I race två så var jag med i starten lite bättre och sedan blev det lite spännande i i utgången av paris kurvan där jag jagade en röd bil?! igenom ett större damm moln så allt blev vitt för en stund. Sedan gick det väll ett eller två varv till innan min fullagning av grenröret pajade och så var det nog ingen som kunde undgå vem som körde en röd Miata med det snygga typsnitt av siffrorna. Sedan blev det det några fler varv innan jag fick en teknisk flagg för allt oljud jag gjorde. Putsade lite på bästa varvtid också 1:42.699.
Är glad att jag hade öronproppar med mig för annars hade jag blivit galen på ljudet på vägen hem.
Jag har alltid haft 3 mål med tävlingen och det har varit
1. Komma till tävlingen
2. Köra tävlingen
3. Komma hem med bilen efter tävlingen
1 och 3 lyckades jag med mer eller mindre, nr 2 känns lite si och så med.
Men i det stora så är jag super nöjd och får tacka alla för den hjälp jag fick med mina diverse frågor och problem.
Daniel Jonsson
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Skönt Att höra inte bara jag var full vid starten av race 1.
hela line up var ett stort skämt. är helt otroligt om nån stod på rätt startruta.
likväl ,starten, jag kunde inte heller se nån flagga.
använd LAMPORNA !
eller var extremt tydlig med flaggor etc.
AR
hela line up var ett stort skämt. är helt otroligt om nån stod på rätt startruta.
likväl ,starten, jag kunde inte heller se nån flagga.
använd LAMPORNA !
eller var extremt tydlig med flaggor etc.
AR
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 19
- Joined: Thu 30 Oct 2008, 19:20
- Location: Norrköping
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
stog flaggvakt vid mjölby kurvan......Det var första gången jag sett en miata flyga över gruset utan att fastna bra fart där... glömt bort nr på bil så fort försvan han
Niklas Boberg
Niklas Boberg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Nr 86...Niklas Boberg wrote:stog flaggvakt vid mjölby kurvan......Det var första gången jag sett en miata flyga över gruset utan att fastna bra fart där... glömt bort nr på bil så fort försvan han
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
För oss som inte hade möjlighet att vara med: racerapporter, film och foto önskas från både bana och depå.
Andreas K
Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Ehh, ja det var en förvånandsvärt obekväm resa... Men det gäller att inte bromsa för mycket om man ska skita i kurvan s.a.s.Niklas Falk wrote:Nr 86...Niklas Boberg wrote:stog flaggvakt vid mjölby kurvan......Det var första gången jag sett en miata flyga över gruset utan att fastna bra fart där... glömt bort nr på bil så fort försvan han
-
- Posts: 36
- Joined: Sun 09 Jan 2011, 12:35
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
här kommer en annan variant på samma tema fast med röd bil.Niklas Falk wrote:Nr 86...Niklas Boberg wrote:stog flaggvakt vid mjölby kurvan......Det var första gången jag sett en miata flyga över gruset utan att fastna bra fart där... glömt bort nr på bil så fort försvan han
4 bilar kommer jämsides fram till mjölbykurvan jag försöker bromsa mig förbi 3 stycken vilket går bra i ca 2 sek
sedan kommer jag ut i gruset o alla 3 kör om, men jag lyckas hålla lagom sladd på bilen o är uppe igen ganska snabbt
så jakten fortsätter hinner ifatt Waern efter några varv o kör om i depåkurvan , nästa man är Niklas Falk o efter
några försök är jag förbi, vi byter placering flera gånger o jag lyckas precis komma före i mål.
Detta var min första körning på mantorp (kul bana) och jag har inte mycket att klaga på, men startflaggan
var nästan osynlig bak i fältet. Förbättrade tiden 5 sek från första till sista körning så jag är nöjd .
Grattis alla pristagare o vi ses på knutan
livet går INTE i repris
mx-5 #84
mx-5 #84
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Jag såg inte heller flaggan i race1, när jag såg att starten gick hade jag fortfarande friläge så det blev ett "shit också" i med ettan och ivägMagnus Ohlsson wrote: men startflaggan var nästan osynlig bak i fältet.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
http://www.mpunkten.se
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Jag hade en superkul helg! Bilen gick bra, Mantorp var kul att köra på, bra racing och kul i depån.
Efter att ha kommit ikapp Niklas på både warm up och kval var jag mäkta besviken då jag såg att han ändå kvalat in 0,08s bättre än jag. Jag fann mig, precis som på Kinnekulle, på 7e plats i roadsport C (6e Miata). På kvällen blev det korvgrillning samt att stå med en bärs i näven och titta på medan andra mekade servostyrning.
I race 1 (glömde kameran, typiskt ) började loppet med en lysande kombination: jag gjorde en bra start medan Niklas och Roos knappt gjorde någon start alls. Ett tag funderade jag på om jag råkat tjuvstarta, men insåg att jag helt enkelt kommit ihåg att sätta in mina linser denna morgon och därför såg flaggan, vilket de andra inte riktigt verkade göra. Tog 2 placeringar innan start/mål och ångade på så gott jag kunde. Niklas tog tillbaka sin placering och lite senare slank Per också djärvt förbi på insidan efter rakan med en mycket sen inbromsning.
I race 2 blev det mera racing. Gjorde även där en bra start och tog en placering (Niklas) innan första kurvan. Jag och Waern bytte plats i början, men tyvärr kunde inte Waerns tjurande spis hänga med på raksträckan. Det känns ganska trist att köra om dig på det sättet, Christoffer, det ska bli roligare att tampas med dig när du har hittat de där bortsprungna kusarna igen.
Jag var uppe jämsides med Per 2 gånger det där första varvet, men Per höll i och jag var alltid på "fel sida" i kurvan, så han tog tillbaka placeringen. Jag jagade på, men lite senare kom jag ut för långt Parien och hamnade med 2 hjul i gruset. Smutsen på däcken gjorde att det gick dåligt att bromsa i chickanen, så det blev en liten tur över curbsen där. Dennis i den röda 944 S2an (tävlande i B) hade tagit sig förbi Niklas o co och nu smet han om mig också ut på rakan. Sedan jagade jag honom varv efter varv. I början hade jag Niklas bakom mig, som en blå ond ande svävande i backspegeln ständigt letande efter en miss, men efter ett par varv blev Niklas så hårt uppvaktat av Magnus (tror jag?) att han var tvungen att kika i sin egen spegel istället. När de svängde kom jag ikapp Porschen, men så fort hjulen stod rakt drog han lätt ifrån. Jag kom nära nog att peta in nosen ett par gånger, så mina framhjul var i höjd med hans bakhjul, men förbi kom jag aldrig.
Ett riktigt kul race! Kameran var igång under andra racet i alla fall, så lite film kommer så småningom. Ser också fram emot att för en gång skulle se lite film och bilder från utifrån bilen! Henriksson, jag tror många väntar på att få se vad du filmade från läktaren. Racing på Mantorp var ju jättekul! Bred bana gav mycket action i racen … men egna heat i C står på önskelistan, som vanligt. Ser redan fram emot SSM!
Efter att ha kommit ikapp Niklas på både warm up och kval var jag mäkta besviken då jag såg att han ändå kvalat in 0,08s bättre än jag. Jag fann mig, precis som på Kinnekulle, på 7e plats i roadsport C (6e Miata). På kvällen blev det korvgrillning samt att stå med en bärs i näven och titta på medan andra mekade servostyrning.
I race 1 (glömde kameran, typiskt ) började loppet med en lysande kombination: jag gjorde en bra start medan Niklas och Roos knappt gjorde någon start alls. Ett tag funderade jag på om jag råkat tjuvstarta, men insåg att jag helt enkelt kommit ihåg att sätta in mina linser denna morgon och därför såg flaggan, vilket de andra inte riktigt verkade göra. Tog 2 placeringar innan start/mål och ångade på så gott jag kunde. Niklas tog tillbaka sin placering och lite senare slank Per också djärvt förbi på insidan efter rakan med en mycket sen inbromsning.
I race 2 blev det mera racing. Gjorde även där en bra start och tog en placering (Niklas) innan första kurvan. Jag och Waern bytte plats i början, men tyvärr kunde inte Waerns tjurande spis hänga med på raksträckan. Det känns ganska trist att köra om dig på det sättet, Christoffer, det ska bli roligare att tampas med dig när du har hittat de där bortsprungna kusarna igen.
Jag var uppe jämsides med Per 2 gånger det där första varvet, men Per höll i och jag var alltid på "fel sida" i kurvan, så han tog tillbaka placeringen. Jag jagade på, men lite senare kom jag ut för långt Parien och hamnade med 2 hjul i gruset. Smutsen på däcken gjorde att det gick dåligt att bromsa i chickanen, så det blev en liten tur över curbsen där. Dennis i den röda 944 S2an (tävlande i B) hade tagit sig förbi Niklas o co och nu smet han om mig också ut på rakan. Sedan jagade jag honom varv efter varv. I början hade jag Niklas bakom mig, som en blå ond ande svävande i backspegeln ständigt letande efter en miss, men efter ett par varv blev Niklas så hårt uppvaktat av Magnus (tror jag?) att han var tvungen att kika i sin egen spegel istället. När de svängde kom jag ikapp Porschen, men så fort hjulen stod rakt drog han lätt ifrån. Jag kom nära nog att peta in nosen ett par gånger, så mina framhjul var i höjd med hans bakhjul, men förbi kom jag aldrig.
Ett riktigt kul race! Kameran var igång under andra racet i alla fall, så lite film kommer så småningom. Ser också fram emot att för en gång skulle se lite film och bilder från utifrån bilen! Henriksson, jag tror många väntar på att få se vad du filmade från läktaren. Racing på Mantorp var ju jättekul! Bred bana gav mycket action i racen … men egna heat i C står på önskelistan, som vanligt. Ser redan fram emot SSM!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Läser om racen på SPVM förstasida:
Varför straffar vi dem som roar publiken??Han gjorde en ?donut? för publiken och bestraffades med tidstillägg för detta och hamnade därför utanför prispallen?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
För att vara väldigt tydlig: "Vi" har inte och kan inte straffa någon vid tävling, om du med "vi" syftar på MX5Racingclub eller någon därifrån.Lejban wrote:Varför straffar vi dem som roar publiken??
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Tack alla för kul helg i depån Kul att tjabba runt med kör-stinna miata förare
Lite film - taskig kvalitet på det hela men funkar att se på
http://www.youtube.com/watch?v=wi_VPPHpUNI
http://www.youtube.com/watch?v=TlR8_jWZoqQ
Lite film - taskig kvalitet på det hela men funkar att se på
http://www.youtube.com/watch?v=wi_VPPHpUNI
http://www.youtube.com/watch?v=TlR8_jWZoqQ
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Film från Race 2.
http://www.youtube.com/watch?v=qdgCuiIjE-o
Tyvärr var kameran inte igång under race 1.
http://www.youtube.com/watch?v=qdgCuiIjE-o
Tyvärr var kameran inte igång under race 1.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Lennart Pettersson
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Hej kära racingvänner,
Jag skulle ju inte köra alls i år men eftersom Farbror Roos hellre köper en bil som bara klyddar så får jag väl vara med ett tag till
Jag kan ju inte neka att jag fått lite blodad tand när det gått över förväntat såhär långt i år
Nåväl, jag kom till Mantorp med inställningen om att bli ifrånåkt deluxe av både Master Pihl, Onkel Halbig samt "jag är bredare än banbredden - Porsche-Henrik" eftersom jag dels inte hade en suck mot Pihl/Halbig på Kinnekullerakan och dels aldrig kört Mantorp.
Inför Mantorp hade jag bytat från 4,1:1 till 4,44:1 utväxling eftersom det var det jag trodde var Henriks fördel mot mig på Kinnekulle (4,3:1 (fast egentligen 4,1nånting:1 i och med 225) mot min 4,1:1) Tyvärr fick jag aldrig chansen att jämnföra skillnaden mot Herr Pihl och Porsche-Henrik verkade ha lite strul med bilen.
Bilen kändes även lite trött på Kinnekulle så hade jag kört till samma dyno som förra året och testade bilen. På Kinnekulle körde jag med helt otroligt hiskeliga 96whp (Så klaga inte på effekten Farbror Roos ). Lite skruvande på kamaxelgivaren och vipps så hade jag 111whp . Klantpolacken hade varit framme och ställt kamaxelgivaren fel i vinter och jag hade helt enkelt glömt de hästarna i garaget. TYVÄRR så är 111whp fortfarande 8whp färre än vad jag hade vid bänkningen inför förra säsongen (119whp) så glädjen är inte helt fullständig...
Nåväl, tyckte banan var ganska skoj och enkel och efter en cykeltur med Stefan Mumm runt banan på måndagsmorgonen så lyckades jag kapa ytterligare över en halv sekund på mina varvtider, tack Stefan För att förtydliga det hela så gick det alltså inte över en halv sekund fortare med cykel, även om det inte vore helt orimligt
Chassiet på bilen har jag jobbat med i två år så att det beter sig precis som det skall numera så det behövdes inga justeringar där utan det var bara att nöta varv och jaga Halbig.
Jag och Halbig hade en hel del roliga fighter i både racen men Halbig drog det längre strået och fick vinna båda racen. (Ja, för i min värld har han fortfarande vunnit båda racen)
Det roligaste var nästan att bråka med B-Bilar och köra om Max på yttern i Parisen och peka finger åt en Josen som riktar bakändan i fel riktning. Jag pekade för visso aldrig finger utan rattade järnet för att inte fickpakera i sidan på Farbrorn
Kvällen höjdpunkt var dock att sitta och prata strunt med folket, det var riktigt skoj.
Tack för ett jätteskojsig tävling.
ps. Saknade megasuperduperdriftmasterJimmy, hoppas vi ser honom på SSM.
ps2. Kul att det gick så bra för Per Oleskog och Ronnie där båda fick framskjutna placeringar.
ps3. Ses på SSM, ja för jag har definitivt fått ledigt till säsongens största arrangemang
ps4. Ska bli kul med omvänd startordning igen, saknade det på Mantorp
Jag skulle ju inte köra alls i år men eftersom Farbror Roos hellre köper en bil som bara klyddar så får jag väl vara med ett tag till
Jag kan ju inte neka att jag fått lite blodad tand när det gått över förväntat såhär långt i år
Nåväl, jag kom till Mantorp med inställningen om att bli ifrånåkt deluxe av både Master Pihl, Onkel Halbig samt "jag är bredare än banbredden - Porsche-Henrik" eftersom jag dels inte hade en suck mot Pihl/Halbig på Kinnekullerakan och dels aldrig kört Mantorp.
Inför Mantorp hade jag bytat från 4,1:1 till 4,44:1 utväxling eftersom det var det jag trodde var Henriks fördel mot mig på Kinnekulle (4,3:1 (fast egentligen 4,1nånting:1 i och med 225) mot min 4,1:1) Tyvärr fick jag aldrig chansen att jämnföra skillnaden mot Herr Pihl och Porsche-Henrik verkade ha lite strul med bilen.
Bilen kändes även lite trött på Kinnekulle så hade jag kört till samma dyno som förra året och testade bilen. På Kinnekulle körde jag med helt otroligt hiskeliga 96whp (Så klaga inte på effekten Farbror Roos ). Lite skruvande på kamaxelgivaren och vipps så hade jag 111whp . Klantpolacken hade varit framme och ställt kamaxelgivaren fel i vinter och jag hade helt enkelt glömt de hästarna i garaget. TYVÄRR så är 111whp fortfarande 8whp färre än vad jag hade vid bänkningen inför förra säsongen (119whp) så glädjen är inte helt fullständig...
Nåväl, tyckte banan var ganska skoj och enkel och efter en cykeltur med Stefan Mumm runt banan på måndagsmorgonen så lyckades jag kapa ytterligare över en halv sekund på mina varvtider, tack Stefan För att förtydliga det hela så gick det alltså inte över en halv sekund fortare med cykel, även om det inte vore helt orimligt
Chassiet på bilen har jag jobbat med i två år så att det beter sig precis som det skall numera så det behövdes inga justeringar där utan det var bara att nöta varv och jaga Halbig.
Jag och Halbig hade en hel del roliga fighter i både racen men Halbig drog det längre strået och fick vinna båda racen. (Ja, för i min värld har han fortfarande vunnit båda racen)
Det roligaste var nästan att bråka med B-Bilar och köra om Max på yttern i Parisen och peka finger åt en Josen som riktar bakändan i fel riktning. Jag pekade för visso aldrig finger utan rattade järnet för att inte fickpakera i sidan på Farbrorn
Kvällen höjdpunkt var dock att sitta och prata strunt med folket, det var riktigt skoj.
Tack för ett jätteskojsig tävling.
ps. Saknade megasuperduperdriftmasterJimmy, hoppas vi ser honom på SSM.
ps2. Kul att det gick så bra för Per Oleskog och Ronnie där båda fick framskjutna placeringar.
ps3. Ses på SSM, ja för jag har definitivt fått ledigt till säsongens största arrangemang
ps4. Ska bli kul med omvänd startordning igen, saknade det på Mantorp
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Jag hittar inte den del jag helst vill se: Avåkningen När är den?
Det kändes lite spännande att möta dig i mjölbykurvan.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Första filmen efter ca 6.15.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Tjena mittbena! Det verkade allt lite obekvämt att sitta så mitt på banan! Skönt att allt gick bra.TPR wrote:Första filmen efter ca 6.15.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Vilken besvikelse. Totalt bortgjord. Kan inte riktigt fatta att man kan få en sån hjärnblödning... Justerade bort mig helt på nya chassiet och fattade inte vad som hände eller varför bilen inte reagerade. Bättring krävs till SSM.ephas wrote: Porsche-Henrik verkade ha lite strul med bilen.
Däremot så lovar nya växellådan väldigt gott - mycket bättre snurr på grejjerna ut på rakan och väldigt skönt att ha 4 användabara växlar istf 2,5.
Hatten av för både Serwanski och Halbig, mästerligt rattat och grym speed!
Varvtider 2010: Falkenberg: 53.5 | Kinnekulle: 1.02.3 | Knutstorp: 1.10.7 | Mantorp: 1.35.1| Gotland: 1.36.3
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
haha, farsan ballo här , gillar din stajl robert!ephas wrote:Hej kära racingvänner,
Jag skulle ju inte köra alls i år men eftersom Farbror Roos hellre köper en bil som bara klyddar så får jag väl vara med ett tag till
Jag kan ju inte neka att jag fått lite blodad tand när det gått över förväntat såhär långt i år
Nåväl, jag kom till Mantorp med inställningen om att bli ifrånåkt deluxe av både Master Pihl, Onkel Halbig samt "jag är bredare än banbredden - Porsche-Henrik" eftersom jag dels inte hade en suck mot Pihl/Halbig på Kinnekullerakan och dels aldrig kört Mantorp.
Inför Mantorp hade jag bytat från 4,1:1 till 4,44:1 utväxling eftersom det var det jag trodde var Henriks fördel mot mig på Kinnekulle (4,3:1 (fast egentligen 4,1nånting:1 i och med 225) mot min 4,1:1) Tyvärr fick jag aldrig chansen att jämnföra skillnaden mot Herr Pihl och Porsche-Henrik verkade ha lite strul med bilen.
Bilen kändes även lite trött på Kinnekulle så hade jag kört till samma dyno som förra året och testade bilen. På Kinnekulle körde jag med helt otroligt hiskeliga 96whp (Så klaga inte på effekten Farbror Roos ). Lite skruvande på kamaxelgivaren och vipps så hade jag 111whp . Klantpolacken hade varit framme och ställt kamaxelgivaren fel i vinter och jag hade helt enkelt glömt de hästarna i garaget. TYVÄRR så är 111whp fortfarande 8whp färre än vad jag hade vid bänkningen inför förra säsongen (119whp) så glädjen är inte helt fullständig...
Nåväl, tyckte banan var ganska skoj och enkel och efter en cykeltur med Stefan Mumm runt banan på måndagsmorgonen så lyckades jag kapa ytterligare över en halv sekund på mina varvtider, tack Stefan För att förtydliga det hela så gick det alltså inte över en halv sekund fortare med cykel, även om det inte vore helt orimligt
Chassiet på bilen har jag jobbat med i två år så att det beter sig precis som det skall numera så det behövdes inga justeringar där utan det var bara att nöta varv och jaga Halbig.
Jag och Halbig hade en hel del roliga fighter i både racen men Halbig drog det längre strået och fick vinna båda racen. (Ja, för i min värld har han fortfarande vunnit båda racen)
Det roligaste var nästan att bråka med B-Bilar och köra om Max på yttern i Parisen och peka finger åt en Josen som riktar bakändan i fel riktning. Jag pekade för visso aldrig finger utan rattade järnet för att inte fickpakera i sidan på Farbrorn
Kvällen höjdpunkt var dock att sitta och prata strunt med folket, det var riktigt skoj.
Tack för ett jätteskojsig tävling.
ps. Saknade megasuperduperdriftmasterJimmy, hoppas vi ser honom på SSM.
ps2. Kul att det gick så bra för Per Oleskog och Ronnie där båda fick framskjutna placeringar.
ps3. Ses på SSM, ja för jag har definitivt fått ledigt till säsongens största arrangemang
ps4. Ska bli kul med omvänd startordning igen, saknade det på Mantorp
jag ser det hela faktiskt med mer humor än nån tror, du och halbig är extremt duktiga, lika kul o se
er köra faktiskt.
men roos har ju bara 2 sketna helger i en miata hitills, så känns inte som man ska förvänta sig så mycket.
jag kan ju få låna din dyno med min bil så kan vi ju se vad den lämnar i nuvarande skick.
utredningen fortskrider, o sen är det bara byta chaufför men då vet man ju det haha.
du är kul Robert ärligt, like your style
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Tack - var lite hårigt, men Elisen stannar snabbt med "both-feets-in" och med säkra piloter bakom kändes det rätt okTjena mittbena! Det verkade allt lite obekvämt att sitta så mitt på banan! Skönt att allt gick bra.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
Raderat av Robert
Last edited by ephas on Sun 12 Jun 2011, 03:41, edited 1 time in total.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: 2011-06-05 MX-5 Cup race 2 på Mantorp
raderat av AR
Last edited by Anders R on Mon 13 Jun 2011, 09:04, edited 1 time in total.