Höga HC-värden

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
cagiva
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 12
Joined: Tue 31 May 2011, 07:45

Höga HC-värden

Post by cagiva »

Har problem att få min NA 1,8 från 1994 genom bilprovningen pga för höga HC-värden, främst på tomgång men även i viss mån på varv. CO-halten är OK (0,2 på tomgång och 0,3 på varv) och Lambda är också bra (1,0). Har gjort de vanliga servicemomenten - olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter och stift (dock ej tändkablar).

Någon som råkat ut för samma sak och har en idé om vart man främst bör söka felet? (Självdiagnosen indikerar inget).

Tacksam för alla tips

Anders Uppsala
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Höga HC-värden

Post by Conny Lundell »

cagiva wrote:Har problem att få min NA 1,8 från 1994 genom bilprovningen pga för höga HC-värden, främst på tomgång men även i viss mån på varv. CO-halten är OK (0,2 på tomgång och 0,3 på varv) och Lambda är också bra (1,0). Har gjort de vanliga servicemomenten - olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter och stift (dock ej tändkablar).

Någon som råkat ut för samma sak och har en idé om vart man främst bör söka felet? (Självdiagnosen indikerar inget).

Tacksam för alla tips

Anders Uppsala
Ja byt ut tändkablarna, ett vanligt fel att kablarna orsakar misständningar. Kan rekomendera dessa http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/233.
Miatan behöver köras hårt innan besiktning så den blir riktigt varm.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
cagiva
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 12
Joined: Tue 31 May 2011, 07:45

Re: Höga HC-värden

Post by cagiva »

tack Conny, den "bluddrar" lite på tomgång vilket ju också kan vara misständning pga dåliga kablar
Anders & Andreas Pettersson, Uppsala
Miata (US pack C) NA 1,8 1994 BRG
User avatar
cagiva
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 12
Joined: Tue 31 May 2011, 07:45

Re: Höga HC-värden

Post by cagiva »

Hej igen,
Bytte till Magnacor kablar och justerade tändningen, den stod på ca 14grader och jag ändrade till 10-11. Men ingen skillnad, åkte till SBP och fick hjälp att mäta men HC-värdet är fortfarande runt 400 (gränsvärde 100).

En mek jag känner gissade på läckande injektor. Att byta alla 4 till nya original blir dyrt, de kostar 140 GBP på MX%Parts i England. På amerikanska hemsidor har jag hittat renoverade injektorer (remanufactured) för ca 50USD, på samma sida tar de 120 USD för nya Mazda original. Det finns också olika varumärken som GB, Beck Arnley mfl.

se t ex
http://www.autopartswarehouse.com/mmp/m ... parts.html
http://www.streetracingshop.com/srs/?N= ... 11921+9294

Någon som har några erfarenheter och kan ge tips för att hitta rätt i denna jungel?

Mvh
Anders
Anders & Andreas Pettersson, Uppsala
Miata (US pack C) NA 1,8 1994 BRG
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Höga HC-värden

Post by Dennis Kullman »

Katalysatorn?
User avatar
cagiva
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 12
Joined: Tue 31 May 2011, 07:45

Re: Höga HC-värden

Post by cagiva »

Katalysatorn är ny, från däckonline 1300kr - inte farligt. Den gamla var helt slut - bara en tom burk.
Anders & Andreas Pettersson, Uppsala
Miata (US pack C) NA 1,8 1994 BRG
User avatar
cagiva
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 12
Joined: Tue 31 May 2011, 07:45

Re: Höga HC-värden

Post by cagiva »

cagiva wrote:Hej igen,
Bytte till Magnacor kablar och justerade tändningen, den stod på ca 14grader och jag ändrade till 10-11. Men ingen skillnad, åkte till SBP och fick hjälp att mäta men HC-värdet är fortfarande runt 400 (gränsvärde 100).

En mek jag känner gissade på läckande injektor. Att byta alla 4 till nya original blir dyrt, de kostar 140 GBP på MX5Parts i England. På amerikanska hemsidor har jag hittat renoverade injektorer (remanufactured) för ca 50USD, på samma sida tar de 120 USD för nya Mazda original. Det finns också olika varumärken som GB, Beck Arnley mfl.

se t ex
http://www.autopartswarehouse.com/mmp/m ... parts.html
http://www.streetracingshop.com/srs/?N= ... 11921+9294

Någon som har några erfarenheter och kan ge tips för att hitta rätt i denna jungel?
Nu har jag i varje fall rett ut vad som är "remanufactured injectors", de är helt enkelt bara begagnade som är rengjorda och testade. Har hittat en kille i Michigan, USA dit man kan skicka sina injektorer för avancerad rengöring och test, kostar runt 100USD för alla fyra. se
http://www.cruzinperformance.com/
Mvh
Anders
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Höga HC-värden

Post by Myran »

http://www.bjprace.se/ har grejjer för både rengörning och test av spridare. Så slipper du skicka grejjerna runt hela jordklotet.


Ska du bara rengöra så räcker det egentligen med en ultraljudstvätt.. går köpa hos typ clasohlson för en 500-600kr.


Har dok svårt o se att det skulle bero på spidarna men vem vet.

cheklista:
Insugsrör läkage. (även alla vakumslangar!)
luftmassemätare.
lambdasond.
AVGASLÄCKAGE! (stoppa trasa i avgasröret så hur du fall det pyser)
Skick på tändstift? rätt gnistgap?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
cagiva
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 12
Joined: Tue 31 May 2011, 07:45

Re: Höga HC-värden

Post by cagiva »

Tack Myran, återkommer och skickar spridarna till dig när det är dags att ställa undan bilen för säsongen, tänker åtgärda detta så jag vet att det är OK till besiktningen i vår. MVH /Anders
Anders & Andreas Pettersson, Uppsala
Miata (US pack C) NA 1,8 1994 BRG
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Höga HC-värden

Post by Bernie »

Att stoppa i trasan och kontrollera läckage är ju absolut inget fel. Det är ju både ett enkelt och billigt test, men i det här fallet? Hur skulle ett avgasläckage kunna ge höga HC-värden? :think2:

Om det läcker före katten blir lätt alla värden tokiga, så visst. Men nu var det väl bara HC som var för högt. Och mig veterligen ger läckage efter katten förhöjda lambada-värden, men inte HC. Bilprovningen mäter ju alltid längst bak i avgasröret. Om det läcker på vägen innebär det att avgaserna som kommer dit spätts ut av tjuvluft, vilket skulle visa lägre värden för HC än man egentligen har.

Gällande eventuellt kat-fel, tycker jag värdena är alldeles på tok för höga för att det skulle vara kattens fel. En välmående miata-motor helt utan katalysator skulle teoretiskt kanske ge värden mellan säg 80 och 180 HC ppm. En frisk genomsnitts katalysatorbil i originalutförande hamnar ofta runt 20, när allt är som det skall. Nyare bilar idag har så fin avgasrening och kattarna nära förbränningsrummen att de hamnar under 5 i princip med en gång efter de startats, för att ge lite perspektiv. 400 är högt... 60-tals-jänke-högt.

Du kanske bör vara rädd om din nya fina katt. Med så hög andel oförbränd bensin i avgaserna kanske den kan ta skada. Inte köra i onödan, så att säga. Men jag kanske är överdrivet försiktig.

Inget ont som inte för något gott med sig. Du kanske kan täcka upp dina utgifter genom att fakturera transportstyrelsen för att du håller vägkanterna fria från växtlighet! :up: :P
Jonas Bernhardt
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Höga HC-värden

Post by Myran »

Jag tror mera på läckage i insugsrör eller trasiga lambdasond än att det skulle vara en spridare som hängt sig. men man vet ju aldrig. alltid bäst att kolla det billiga först och allt allt är i bra skick.

Har faktiskt aldrig hört någon inom min bekantskapskrets som råkat ut för spridare som hängt sig :o
Bernie wrote:Att stoppa i trasan och kontrollera läckage är ju absolut inget fel. Det är ju både ett enkelt och billigt test, men i det här fallet? Hur skulle ett avgasläckage kunna ge höga HC-värden? :think2:

Om det läcker före katten blir lätt alla värden tokiga, så visst. Men nu var det väl bara HC som var för högt. Och mig veterligen ger läckage efter katten förhöjda lambada-värden, men inte HC. Bilprovningen mäter ju alltid längst bak i avgasröret. Om det läcker på vägen innebär det att avgaserna som kommer dit spätts ut av tjuvluft, vilket skulle visa lägre värden för HC än man egentligen har.

Gällande eventuellt kat-fel, tycker jag värdena är alldeles på tok för höga för att det skulle vara kattens fel. En välmående miata-motor helt utan katalysator skulle teoretiskt kanske ge värden mellan säg 80 och 180 HC ppm. En frisk genomsnitts katalysatorbil i originalutförande hamnar ofta runt 20, när allt är som det skall. Nyare bilar idag har så fin avgasrening och kattarna nära förbränningsrummen att de hamnar under 5 i princip med en gång efter de startats, för att ge lite perspektiv. 400 är högt... 60-tals-jänke-högt.

Du kanske bör vara rädd om din nya fina katt. Med så hög andel oförbränd bensin i avgaserna kanske den kan ta skada. Inte köra i onödan, så att säga. Men jag kanske är överdrivet försiktig.

Inget ont som inte för något gott med sig. Du kanske kan täcka upp dina utgifter genom att fakturera transportstyrelsen för att du håller vägkanterna fria från växtlighet! :up: :P
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Höga HC-värden

Post by Kraniel »

Hittade du orsaken?

Jag fick (förutom spanska flaggan för att ett bakhjul höll på att ramla av) liknande värden hos SBP i går:

CO: 0,3 (0,5)
CO 2500: 0,6 (0,3)
HC: 150 (100)
Lambda: 1,03 (0,97-1,03)

Bilen var hyfsat varmkörd, men hade stått still kanske 20 minuter efter det. Katalysatorknas? Kanske läge att skaffa racekat på en gång.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Höga HC-värden

Post by Victor »

Kraniel wrote:Hittade du orsaken?

Jag fick (förutom spanska flaggan för att ett bakhjul höll på att ramla av) liknande värden hos SBP i går:

CO: 0,3 (0,5)
CO 2500: 0,6 (0,3)
HC: 150 (100)
Lambda: 1,03 (0,97-1,03)

Bilen var hyfsat varmkörd, men hade stått still kanske 20 minuter efter det. Katalysatorknas? Kanske läge att skaffa racekat på en gång.
Troligen katen, jag hade problem med lite hög CO vid 2500, allt annat ok (även HC) och detta blev bra med katbyte.

Dock har du samtidigt ganska hög lambda, låg den still där eller skrev de bara in värdet på övre gränsen?
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Höga HC-värden

Post by Kraniel »

Victor wrote:Dock har du samtidigt ganska hög lambda, låg den still där eller skrev de bara in värdet på övre gränsen?
Jag vet faktiskt inte, jag var lite mentalt stukad när själva mätningen ägde rum och noterade bara att HC låg högt (även om värdet sakta kröp nedåt under 10-15 sekunder).
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Höga HC-värden

Post by Lejban »

Åk till nån av dom privata besikningarna, jag har aldrig hör ett gott ord om SBP, och aldrig en ont om Appulus eller carspect... Dom förstår service. ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply