Tänkte dela med mig av mina snabbaste varv från mina två senaste trackdays om någon skulle kunna tänkas vara intresserad. Konstruktiv kritik uppskattas självfallet också för den delen trots att jag främst kör för nöje och inte är så ambitiös med varvtidsjagandet.
1:23.44 @ Gelleråsen 2011-05-07:
http://www.youtube.com/watch?v=b9r52OrWat8
1:14.04 @ Knutstorp 2011-05-15:
http://www.youtube.com/watch?v=8WzAV7QpxAc
Och som bonus så försökte jag mig på lite larv de sista 4-5 varven på Knutan. Gick oväntat bra ändå måste jag säga.
http://www.youtube.com/watch?v=02hZmot4Sms
Timmy Lundin - Gelleråsen+Knutstorp+Larv
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Timmy Lundin - Gelleråsen+Knutstorp+Larv
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Timmy Lundin - Gelleråsen+Knutstorp+Larv
Snyggt! Gillar larv-varv.
Vore inte standard klassen i cupen något?
Vore inte standard klassen i cupen något?
Jonas Bernhardt
Re: Timmy Lundin - Gelleråsen+Knutstorp+Larv
Kul att se skillnaden i kurvhastighet mot min bil (med krängande standardchassi) vid samma tillfälle.
Vad använder du för tidtagningsutrustning och kamera förresten?
Vad använder du för tidtagningsutrustning och kamera förresten?
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Timmy Lundin - Gelleråsen+Knutstorp+Larv
Det är ju inte utan att tanken slagit mig, men är lite för rädd om bilen för att våga mig på något sådant.Bernie wrote:Vore inte standard klassen i cupen något?
Hehe, ja även om fjädrarna är alldeles för mjuka så blev man av med en hel del krängning iaf tack vare sänkningen. Men hårdare fjädrar är i princip ett måste. Den slår igenom ganska enkelt nu under inbromsning eller hård kurvtagning på ojämnt underlag. I övrigt är jag så nöjd med mina taiwan-dämpare att de nog får sitta kvar en bra stund till.Victor wrote:Kul att se skillnaden i kurvhastighet mot min bil (med krängande standardchassi) vid samma tillfälle.
Kameran är en GoPro HD Hero, och tidtagningen sköter jag genom ett Python-skript jag skrivit där jag matar in vilka bildrutor från videon jag passerar mållinjen på.Victor wrote:Vad använder du för tidtagningsutrustning och kamera förresten?
Det blir bara 0.04 sekunders precision, men som sagt, jag jagar ju inte varvtider egentligen.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Timmy Lundin - Gelleråsen+Knutstorp+Larv
Blev lite inspirerad av en varvtidsjämförelse jag såg från förra F1-kvalet så jag slängde ihop en liknande med mitt och min fars bästa varv.
Är jävligt impad av honom med tanke på att det var hans första trackday och att han knappt kört min bil alls innan. Intressant att jämföra spårval och dess konsekvenser som blir ganska tydliga när man ser det såhär.
Och för den som undrar, min far har faktiskt två fullt fungerande armar, även den andra aldrig syns i videon.
http://www.youtube.com/watch?v=YeUY_-A_mB0
Är jävligt impad av honom med tanke på att det var hans första trackday och att han knappt kört min bil alls innan. Intressant att jämföra spårval och dess konsekvenser som blir ganska tydliga när man ser det såhär.
Och för den som undrar, min far har faktiskt två fullt fungerande armar, även den andra aldrig syns i videon.
http://www.youtube.com/watch?v=YeUY_-A_mB0
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Timmy Lundin - Gelleråsen+Knutstorp+Larv
Kul jämförelse!xtimmyx wrote:Blev lite inspirerad av en varvtidsjämförelse jag såg från förra F1-kvalet så jag slängde ihop en liknande med mitt och min fars bästa varv.
Är jävligt impad av honom med tanke på att det var hans första trackday och att han knappt kört min bil alls innan. Intressant att jämföra spårval och dess konsekvenser som blir ganska tydliga när man ser det såhär.
Och för den som undrar, min far har faktiskt två fullt fungerande armar, även den andra aldrig syns i videon.
http://www.youtube.com/watch?v=YeUY_-A_mB0
Dock fattade jag inte först att den snabbare videon pausades vid varje mellantid så jag kunde inte förstå hur det kunde vara så liten skillnad över mållinjen
Vad det gäller krängning så kan du nog faktiskt tjäna på att höja bilen en aning (ja, höja). Om man sänker mer än att länkarmarna är vågräta (vilket din bil nästan garanterat är, den såg rätt låg ut) så kommer bilen kränga mer vid en viss fjäderhårdhet. Så om man vill ha ut max krängstyvhet av en viss fjäderuppsättning så är det länkarmarna i våg som "ska" vara det optimala.
Att det slår igenom vid gupp i kurva tyder på för kort fjädringsväg jämfört med fjäderhårdheten vilket också förbättras med lite högre ride height (om du höjder den med fjädern, inte nere på benet). Angående fjädringsväg så brukar det i allmänhet vara bak som är problemet (i alla fall på NA).
Så prova att höja bilen lite. Dock förlorar man lite statisk camber men det borde gå att justera ut lite till (vet du vad du har för cambervinklar och har du gjort hjulinställning efter bytet till coilovers?).
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition