Torkel Kristensson - MX5 -99a

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

Idag var bilen klar och kunde släpas hem från plåtslagaren. :P Det är skönt att ha eget släp nu för tiden.
Åkte hem.JPG
Den som jobbat på att räta ut bilen är "SvetsarBengt" i Tenhult. Eftersom han är en trevlig prick med ett gott öga till oss med startnummer på sidan gjorde han inte bara ett snyggt jobb, utan dessutom till ett riktigt(!) bra pris. Rekommenders till alla i området. Bilen har mätts och kollats, men allt var rakt och som Bengt uttryckte det var det "bara den folietunna plåten" som behövde dras ut igen. Bengt jobbar oftast med bilar som tillverkats innan jag föddes... :mrgreen:
Lagad 1.JPG
Nu är bilen klar för att spacklas, slipas och lackeras i fram. Bak höll lacken både för smällen och för att dras ut igen. :up: Nu är vi vid vändpunkten - Slut på att ta isär. Dags att sätta ihop. Och det är ju roligare!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by waern »

Gött Torkel. Ihopsättning är bra mycket roligare :up: jag vill med komma dit nån gång...
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Niklas H »

Hej Torkel!

Noterade ditt luftintag och funderade lite snabbt på om du hålborrat nej i hjulhuset där (då ordinarie luftglipa saknas på högersidan). En annan undran är vilka mått du kör på silikonböjen, jag tror att ett sådant luftintag kommer att ingå i min vårservice.
Niklas Holmlöv
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

Hej Niklas,

Kul att du blev inspirerad. Något borrande kom det aldrig till. Jag körde med lyktor från en -02a på min -99a och de glada gliporna mellan lyktan och fronten såg ut att släppa in nog med luft. :) Om jag minns rätt så köpte jag slangen på do88.se. Kommer inte ihåg vad måtten är, du får mäta flödesmätaren och spjällhuset, men det fanns en slang som passade perfekt.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Niklas H »

Klart jag blev inspirerad, snyggt och simpelt, har funderat på den lösningen men inte sett någon som gjort den. Borde vara 2,5", då får man tänja ett par mm, men det borde gå. Kul bil :)
Niklas Holmlöv
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

Niklas H wrote:Klart jag blev inspirerad, snyggt och simpelt, har funderat på den lösningen men inte sett någon som gjort den. Borde vara 2,5", då får man tänja ett par mm, men det borde gå. Kul bil :)
Den kröken jag köpte har olika mått i ändarna. Ett mått passar spjällhuset och ett passar flödesmätaren. Jag minns inte vad mått är, men du får mäta och slå i deras webkatalog ett tag, så hittar du säkert rätt.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

Som tur är så har jag en generös arbetsplats som lånat ut verkstad, maskinen och lackbox. Där kunde jag hamra, spackla och slipa delarna som skadades på Falkenberg.
2 kofångare en spoiler och en skärm.JPG
Ett stort tack till min kollega Stefan som höll i lacksprutan med lysande resultat (trots mitt usla underarbete) då delarna skulle bli gröna och vackra igen.
Lackering.JPG
Idag var Andri förkyld och nerbäddad i soffan, så jag och stallchefen tog ett tag i garaget. Eller i alla fall jag. Stallchefen tuggade tuggben ett tag och somnade sedan i sparcosätet där hon drömde om framtida segrar... eller om att jaga katter. Det är ganska svårt att avg;ra skillnaden :think2: .
Vi började dagen såhär…
Före bak.JPG
…och såhär.
Före front.JPG
Och vi slutade dagen såhär…
Efter bak.JPG
…och såhär.
Efter front.JPG
Visst kan man se att delarna rättats ut, mest pga mina tillkortakommanden som plåtslagare, men det duger gott till en racingMiata.
Kofångaren.JPG
Skärmen.JPG
Den nya fina ALU-kylaren från Arrows gillar inte stenskott, så jag snickrade ihop en grill av lite nät från Feltema. Notera också att jag plockat bort min SpecMiata tow hook som är i 4mm stål. Den rörde aldrig vid MGn vid krocken, men det fick mig att inse vilka onödiga extra skador den kunde ställa till med på en polares bil, så jag bytte ut den mot den på bilden.
Grill.JPG
Luft måste ju kylaren ha för att göra sitt jobb, så en ALU-plåt snidades till för att leda luften rätt.
Plåt under.JPG
Mycket kvar att göra såklart, men idag kom vi en bra bit framåt. Nu ser hon ut som en bil igen!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Cyberoid »

Gott jobbat Torkel! Den ser nästan ut som ny igen. :up:

Tack för att tog bort konservöppnaren i fronten. Jag kan inte förstå att sådana kan vara tillåtna egentligen? Populärt i USA men absolut förbjudet i UK.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

Cyberoid wrote:Gott jobbat Torkel! Den ser nästan ut som ny igen. :up:

Tack för att tog bort konservöppnaren i fronten. Jag kan inte förstå att sådana kan vara tillåtna egentligen? Populärt i USA men absolut förbjudet i UK.
Inte bara tillåten, den var ett krav då jag och bilen bodde i USA ihop! Jo, det är lustigt hur olika det kan vara ibland. Där krävdes t ex också att man alltid hade caben nere på banan (t o m vid regn och i North Carolina kan det regna rejält!) av säkerhetsskäl. Samma avsikter, olika åsikter...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Dennis Kullman »

Ser bra ut Torkel! :up:
Jag får lite dåligt samvete... min bakskärm är inte uträtad än - och den incidenten var 2009... :oops:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

Här har det varit dåligt med uppdateringar. Nåväl: Vi har flyttat in i nya huset och Miatan har flyttat in i nya garaget där den genast fick sällskap av bruks-BMWn, som behövde nya bromsrör. Tänk vad kul det inte alls är att byta bromsrör på en 10år gammal bil... :bang: :work:

Igår SBF-besiktigades bilen nere i Skillingaryd och imorgon är det dags för SBP. Så ikväll måste jag stuva i stolarna, koppla upp tutan, kolla så mina ombyggda USA-lyktor funkar som de ska och be en stilla bön till SBP-gudarna, kanske offra en varnsingstriangel eller så.

Undrar om jag kan köra genom besiktningen med Sparcostolen? :think2: Det är så sabla bökigt att byta stol på förarsidan...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

Idag tog jag Miatan till jobbet, eftersom jag har besiktning i eftermiddag och... det snöar!!?!?!! :doh: Allvarligt talat, det är den 3e maj, jag har kört Miatan med R-däck till jobbet och det snöar? Varför bosatte sig människor här uppe i norr från början egentligen? :think2:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

Hur man tvärvänder en dålig besiktning: Läs och lär, alla nybörjare. :ass:

Besiktningen börjar med att besiktningskvinnan utbrister: ”Men det är ju en racebil! Den kan du ju inte besiktiga!” :doh: Vidare döms buren ut som olaglig, Sparcoratten får underkänt och bilen kan inte besiktigas eftersom jag ”gjort saker med den”. Men skam den som ger sig... Efter lite lirkande och förklarande att ”Roadsport innebär att bilen måste vara en vanlig gatbil, så denna tävlingsbilen är besiktig många gånger förrut” samt att ”reglementet kräver original motor, så du kan vara säker på att det inte finns trim på denna bil” börjar hon ge med sig lite. Då buren visar sig inte alls vara en bur, utan en helt laglig rullbåge samt att bilen faktiskt inte SKA ha airbag på förarsidan går det bättre. Och till sist, efter att ha kollat att bilen mycket riktigt varit besiktiga förrut, regbesiktigad t o m vid införseln i landet samt att SBPs regler bara nämner att fjädrarna ska sitta kvar på bilen då den lyfts, kan vi sätta igång med besiktningen.
Gött mos! :bananahead:

Då kommer nästa problem: besiktningsdamen når inte pedalerna och Sparco sätet går inte att flytta fram mer. :roll:
- ”Kan jag köra bilen genom proven, kanske?”
- ”Njaa, du vet väl inte hur man gör ett bromsprov?”
- ”Nej, men jag känner att jag har grunderna för att lära mig.”.
Sagt och gjort, jag kör bilen genom proverna. Nu kryper det fram att besiktningsdamen har en Porsche 996, som skrämt henne då och då på vått underlag. En plats på SPVMs track day, med löfte om racingförare som intruktör säljs snabbt in. Sedan drar vi 2 snabba varv runt byggnaden för att värma katten och ett extra för att det är kul.

Besöket avslutas med överräckning av ett blankt besiktningprotokal :win: :racesmile: mot en post-it med ”SPVM.se, Klicka på 6/6 track day” på. Vi får se om hon dyker upp.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Andreas E »

Imponerande :!: Vad var det du jobbade med - säljer dammsugare eller begagnade bilar :?:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by TPR »

Grattis!

Men var damen verkligen kortare än en Torkel...? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

TPR wrote:Men var damen verkligen kortare än en Torkel...? :think2:
Säger mannen som behöver trappstege för att klättra in i Miatan?! :nyah:

Jag är projektledare för ett konsultbolag. Ett yrke som på flera punkter inte är helt olikt dammsugarförsäljning. :mrgreen:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Per Hammarsjö »

Berättar du verkligen hela sanningen här Torkel? ;)

Gött i alla fall! Har du fått på dina dämpare? Monterade mina i går. Bilen gungar skönt. :think2: Känns extremt mjuk om jag jämför med mina tidigare men det kanske berodde mer på trötta dämpare?

// Per
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Per Hammarsjö »

Sådär ja... Blir förstås mindre gungigt om man sätter dem i ett hårdare läge... :D
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

Nu har de sista förberedelserna gjorts. Fjädrarna bak byttes mot kortare (GAZ-coilovers, ni vet) från Demon-Tweeks. I fram var de redan utbytta mot fjädrar jag hade hemma. Hjulinställning gjord, ventilkåpans packning bytt, eftersom den började svettas precis ovanför grenröret, vilket fick det att lukta Volvo, samt lackering av den delen av tröskeln som var grundfärgssvart efter lagningen av rostskadan.
Mycket plast blir det:
Mycket plast.JPG
Resultatet blev ganska bra. Nästan för bra, eftersom resten av tröskeln är rejält blästrad. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte lackerade hela tröskeln. Men det kan man ju göra senare.
Det blev ganska bra.JPG
Och så måste jag bara visa vilken cool spindel jag hittade i garaget! Stor som en femkrona.
Cool spindel.JPG
Nu är bilen parkerad på släpan och väntar på att få åka till Kullen. Dags att lasta upp Volvon med verktyg, domkraft, fällstol och redbull.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Fredrik Henriksson »

Cool bil och cool spindel! :)

Jobbat sent så jag går ut i garaget nu. Hörde att det ev blir regn vilket är lite keligt då säkringen till transpondern går när jag kör vindrutetorkare. Så roligt var det inte att starta sist på Gotland p.g.a. uteblivna tider så jag får nog koppla om det där inatt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by TPR »

Jag eskorterade ut en likadan spindel från mitt garage i onsdags.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

På Kinnekulle drabbades bilen av ett oljeläckage. Det visade sig vara det enklaste jobbet som gjorts innan racet som var orsaken till felet, som det inte sällan är. :roll: Den nya packningen till ventilkåpan hade hamnat snett på ett ställe. Märktes knappt vid provturen hemma, men märktes tydligt efter ett par varv på Kinnekulle. Tack till ni killar som hjälpte till!

Generatorn fick sig en oljedusch och började protestera, men höll hela racet. På trackday på Mantorp sjöng den som ett helt koppel katter, men höll ändå bilen igång hela dagen. Efter sannering av motorrummet tog jag med generatorn till en bilelfirma här i Jönköping: "Laddstationen". Där i testbänk laddade generatorn noll, intet, nada, zip, nothing, niente! Tydligen hade oljan brunnit lite glatt i generatorn också. Kostnaden för renovering var så när kostnaden för en ny, så det blev en ny generator. Tips till er i området: Laddstationen gillar tävlingsbilar och ger schyst racing-rabatt, om än inte officiellt. Leverans på 24h är också praktiskt. :up:

Ny generator är installerad, oljan är borttvättad, däcket med flat-spot ligger på höger bak (i mina memoarer kommer det omnämnas som "hur man bränner 1200kr på 15meter") och stallchefen har fått ett nytt tuggben... Vi är så klara för Mantorp som vi blir. :mrgreen:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by TPR »

Vad hände med däcket?

Min generator vägrade snurra när jag startade upp igår, stått still ett år. Rök som fan och luktade bränt. Trodde först den hade bränt men det var bara remmen. Drog runt den med hylsnyckel och sedan funkade den. Iaf tillfälligt...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

TPR wrote:Vad hände med däcket?
Jag låste upp på väg in i kvarnen och jag släppte av för lite, så vänster fram började rulla, men höger stod still ett tag till.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a

Post by Torkel k »

"MIATA" blev för långt...
MX5.JPG
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply