Övervarvning

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
fischlein
Posts: 52
Joined: Thu 16 Jul 2009, 11:08
Location: Bunkeflostrand

Övervarvning

Post by fischlein »

Tyckte jag skrev en tråd om detta i veckan, men nu hitar jag den inte... Kanske ska trycka på skicka?
Kortar ner min fråga något p.g.a. lathet...

Finns det övervarvningsskydd på en 1,8l motor, något som går in och bryter när man gasar på för mycket utan att växla? Eller brytpunkten är när kolven skjuter ut genom huven? Har aldrig vågat varva så långt...
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Övervarvning

Post by Andreas E »

fischlein wrote:Tyckte jag skrev en tråd om detta i veckan, men nu hitar jag den inte... Kanske ska trycka på skicka?
Kortar ner min fråga något p.g.a. lathet...

Finns det övervarvningsskydd på en 1,8l motor, något som går in och bryter när man gasar på för mycket utan att växla? Eller brytpunkten är när kolven skjuter ut genom huven? Har aldrig vågat varva så långt...
Det finns ett övervarningsskydd på både 1,6 och 1,8 motorerna (används flitigt av vissa förare på bana...).
Så länge motorn är varm är det inga problem att dra motorn så långt det går - de är tämligen robusta och tål det.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
fischlein
Posts: 52
Joined: Thu 16 Jul 2009, 11:08
Location: Bunkeflostrand

Re: Övervarvning

Post by fischlein »

Andreas K wrote: Det finns ett övervarningsskydd på både 1,6 och 1,8 motorerna (används flitigt av vissa förare på bana...).
Så länge motorn är varm är det inga problem att dra motorn så långt det går - de är tämligen robusta och tål det.

/Andreas K
Tackar för info, då behöver jag inte oroa mig för det. När vi ändå är inne på detta...
Var har man generellt som bäst moment i motorn? Alltså var i registret bör man växla för att hamna på "rätt" varvtal? Generellt då alltså...
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Övervarvning

Post by Torkel k »

Jodå, varvstopped går in en bra bit innan något går sönder.

För bäst effekt: Dra den till rött. :twisted: Den tål det.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Övervarvning

Post by xtimmyx »

Jag brukar dra min till precis innan varvstopp, där har man flest placebo-hästar. :banana:
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Övervarvning

Post by Lejban »

jag har läst mig till att växla 2-3 i min 1.8 NA görs bäst på 6500 varv och 3-4 på 7000. 1-2 blir när det blir och 5an har jag aldrig använt på bana :) Men om ens motor inte är standard så ändras ju detta.
It works out that the optimal shift point in a stock Miata that's trying to maximize acceleration is somewhere between 6500 and 7000 RPMs. The 2-3 shift, where speed (and drag) is lower, can be executed closer to the 6500 number, while the 3-4 shift can be made closer to 7000 RPMs. In no case does it ever help to shift above 7000 RPMs in a stock Miata, regardless what your racing instructor may tell you.
Källa: http://www.bayareamiatadrivers.com/arti ... orque.html
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Övervarvning

Post by Niklas Falk »

Nja, gör du växlingskurvor med den 5vxl och försöker maximera arean under använd momentkurva har jag för mig att 1-2 ska ske vid 8000+, 2-3 vid 7200, 3-4 vid 6800, 4-5 vid 6400, ungefär ur minnet.
Det är mao inte fel att dra till original stoppet vid alla växlingar förutom 4-5, där det kan löna sig att kortväxla.
Drar du längre och du får ett accelerationsryck på nästa växel så är det ett tecken på att du missat lite möjlig acceleration (som du bör ha fått om du växlat tidigare).

Rent generellt börar det bli resnonanser i diverse saker på motorn vid 7500-8000, ventilfjädrarna börjar bli lite mjuka för använding vid 8000 (så ventilerna flyter, dvs hinner inte stänga). resonanserna kan innebära att trottelaxeln går av och lite annat (inte alls ovanligt för trimmade som kör med 8500 som varvstopp).

Men med original 6900 alt 7200 (äkta rpm, inte enligt visaren), är det bara att varva på och njuta.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Övervarvning

Post by Lejban »

Jag tvivlar inte på din kunskap, men motivera gärna varför dina siffror är motsägelsefulla mot dom jag hittade?

Sen är det svårt att varva med än 7200 med original :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Övervarvning

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Jag tvivlar inte på din kunskap, men motivera gärna varför dina siffror är motsägelsefulla mot dom jag hittade?

Sen är det svårt att varva med än 7200 med original :)
Det finns långa diskussioner om hur och varför man kan räkna olika på lite diverse ställen.
Det enklaste är att jaga reda på dragraceräknare och jobba med momentkurva och växellådans drevning.
Jag kan minnas fel (som alltid) men att dra 1an så långt det bara går ger ändå ganska lågt varv på 2an (men inte så länge).

Att du inte når varvet för optimalt 1-2 är en effekt av kompromisser. Så tätt mellan 1-2 skulle bli lite jobbigt i en vardagsbil, om du inte ska ha 7växlat eller så.

Jag ska se om jag hittar diskussionerna och kurvorna senare ikväll.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Övervarvning

Post by Josen »

Att dra bilen till högsta möjliga varvtal ger natruligt att nästa växel landar rätt i varvtal > ger mera driv(acc.
Och eftersom vi kör på race-banor med lite motstånd tjänar du mera på att varva högt > rätt nästa växel vs att hitta optimalt effekt uttag. Bilar som har sprut (Civino/MS..) tjänar mesta på att dra bilen till ~8000 rpm och på så sätt snabbare/(alltid vara i) utnyttja en 16v motor som miatans effek-spann som ligger mellan 5500 - 7200 rpm
Så varva allt vad det går :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Övervarvning

Post by Niklas Falk »

Niklas Falk wrote:Det finns långa diskussioner om hur och varför man kan räkna olika på lite diverse ställen.
Hittade en av dem
http://forum.miata.net/vb/showpost.php? ... stcount=14

Men att testa själv är alltid bäst, det finns ju risk att man lär sig nåt på egen hand (en klart underskattad grej).

Sen kan man ju analysera med http://performancetrends.com/download.htm#drp och liknande.
Tar jag min momentkurva så förutsätter den analysen att den ska dras till stoppet på alla växlar, trots att jag själv märker (både i rumpan och på accelrationsloggen) att det lönar sig att växla till femman vid ca 6800 och inte dra till 7500.
Post Reply