MGCC KM1 2008 10/5

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Dennis Kullman wrote:
Josen wrote:Uppfattade inte det riktigt hade fullt upp med att släppa av för Dennis som tydligen inte heller såg mig ;) - är lite lurigt i den kurvan. Man inbjuds till att köra om där men det går ju ganska fort där så man vill inte riskera något. :shock:
Personligen tycker jag att det är ett (för oss) olämpligt ställe att ge sig på en omkörning - om man inte är före redan på krönet - p g a riskerna.
Jag vet inte heller hur ni gör, men inte f-n vrider jag på huvudet för att kolla bakåt i en situation där hastigheten är såpass hög och broms, växling och insvängning måste tajmas på hundradelar när...
Syns ni inte i backspegeln eller ögonvrån så är ni för långt bakom för att ha rätt till spår.
Håller helt med dig, Dennis. Lyckas man få med sig mycket fart genom Airport Bend (speciellt på första varvet när det är lite stökigt) så kan man hinna passera innan man är uppe på krönet. Är man inte förbi då så gör man klokast i att backa av igen. Annars blir det en "Ted Björk -Robban Dahlgren" garanterat. Jag förväntar mig inte att den som ligger på utsidan ska ha full koll på att jag ligger på insidan i "döda vinkeln" dessutom. Det var ju precis det som hände nu också. Jag backade av ganska tidigt och Josen släppte in dig så alla kom igenom utan problem :D

Hade vi försökt åka 3 i bredd genom kurvan hade nog minst 2 bilar hamnat i sandfållan/räcket på utsidan. Det sunda förnuftet säger givetvis att det inte går.

I övrigt tycker jag vi åter bjöd på underhållande men "fair" racing. Inga plåtkontakter i vår lilla grupp bakom ledartrion :wink:
Jag valde ju dessutom att låta Hans D passera när jag insåg att jag bara skulle få ägna mig åt att köra defensivt och stänga hela racet.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Dennis Kullman wrote:
Josen wrote:Uppfattade inte det riktigt hade fullt upp med att släppa av för Dennis som tydligen inte heller såg mig ;) - är lite lurigt i den kurvan. Man inbjuds till att köra om där men det går ju ganska fort där så man vill inte riskera något. :shock:
Personligen tycker jag att det är ett (för oss) olämpligt ställe att ge sig på en omkörning - om man inte är före redan på krönet - p g a riskerna.
Jag vet inte heller hur ni gör, men inte f-n vrider jag på huvudet för att kolla bakåt i en situation där hastigheten är såpass hög och broms, växling och insvängning måste tajmas på hundradelar när...
Syns ni inte i backspegeln eller ögonvrån så är ni för långt bakom för att ha rätt till spår.
Själv tycker jag att bara för att man har mycket att göra så kan man ju inte strunta att titta sig om kring. Vi andra har väl lika mycket att göra ?
Bara för att du inte ser innebär det ju inte att vi är för långt bakom :shock: ?
Håller med om att det farligt och köra om där därför backade jag av.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Att lämna plats är ju nåt som gäller alla, inte bara den som är framför...
Vill man sikta på insidan i den vänstern skulle jag inte vara främmande för att gränsla innercurbsen för att öka sannolikheten att det kommer två bilar igenom. Men om den eventuella kontakten sker utan att några axlar är omlott så är det rätt enkelt att peka finger (allt annat är mera svårbedömt).
När man skär nosen av den på insidan kan man ha åsikter om riskerande av eget väl och ve (tex vill man ha en Josen med låsta bromsar i sidan eller ska man besöka sandfållan litegrand istället). För att vinna måste man ju först komma i mål och man får dessutom mer poäng på andra plats än i sandfållan.

Men den inbromsningen på Sturup är betydligt mer "busy" än alla inbromsningar på Knutan (möjligen är Lito i närheten). Det finns aldrig nån ursäkt för att inte ha uppsikt men man kan ju lägga med sannolikheten för andra förares misstag i riskkalkylen (sina egna misstag har man naturligtvis koll på :)).
En lite passus kan vara att när man kör öppet är det mycket enklare att hålla koll på andra bilar. Brölande insug på Caterhams hörs genom peltorkåporna och man har inga problem att uppfatta när de är i närheten (trots att de inte syns). Symaskintysta miator är däremot svåra att hålla koll på, men de syns rätt bra i backspeglarna ;).
Eller genom vindrutan när man inte orkar hålla emot längre. :D
Last edited by Niklas Falk on Wed 14 May 2008, 16:20, edited 1 time in total.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Själv tycker jag att bara för att man har mycket att göra så kan man ju inte strunta att titta sig om kring. Vi andra har väl lika mycket att göra? Bara för att du inte ser innebär det ju inte att vi är för långt bakom :shock: ?
Håller med om att det farligt och köra om där därför backade jag av.
Titta sig omkring :? Det gör jag på skogspromenaden. :wink:
Mitt resonemang bygger på att eftersom vi kör framåt, så tittar vi förhoppningsvis framåt... och då är det lättare för den som ligger bakom att ha god uppsikt. Jag tror inte att det blir säker racing om vi tittar bakåt i trängda lägen.

Själv valde jag att inte ens gå nära dig när jag låg i samma situation (jag höll vänster över krönet, men backade av när jag insåg att det inte skulle gå på ett schysst sätt). Eftersom vi alla är amatörer räknar inte jag med att alla har full uppsikt bakåt.

Jag ligger gärna bumper mot bumper :twisted: , men den här typen av situationer undviker jag helst.

Betyder det här att jag inte får åka på din trailer? :wink:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Betyder det här att jag inte får åka på din trailer?
Ja det beror ju allt på hur dina skogspromenader avlöper i fortsättningen ;)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:Mitt resonemang bygger på att eftersom vi kör framåt, så tittar vi förhoppningsvis framåt... och då är det lättare för den som ligger bakom att ha god uppsikt. Jag tror inte att det blir säker racing om vi tittar bakåt i trängda lägen.
Känns som ett vettigt resonemang. Jag har ju iofs mer MC-erfarenhet när det gäller bankörning och där ska man inte kolla bakåt, utan man har ansvar att inte köra in i framförvarande cykel...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Angåde att göra en "Ted Björk"

Läste STCC domarbeslut i senaste Motosport om Ted Björks omkörning i Airport Bend där Dahlgren inte lämnde plats och hamnade i sanfållan ( Björk backde alltså inte av ;) )

Björk går friande ur incidenten med motiveringen från domarna.
"..bilarna är positionerde så att Dahlgren skall lämna plats"
Vill inte tjata om detta men känner faktist ett visst stöd över min körning på Sturup av detta Nu vet vi detta till nästa rejs 8)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Angåde att göra en "Ted Björk"

Läste STCC domarbeslut i senaste Motosport om Ted Björks omkörning i Airport Bend där Dahlgren inte lämnde plats och hamnade i sanfållan ( Björk backde alltså inte av ;) )

Björk går friande ur incidenten med motiveringen från domarna.
"..bilarna är positionerde så att Dahlgren skall lämna plats"
Vill inte tjata om detta men känner faktist ett visst stöd över min körning på Sturup av detta Nu vet vi detta till nästa rejs 8)
Menar du din körning mot Fredrik efter rakan eller nerför backen som fallet ovan handlar om?
Om du menar det senare, så vidhåller jag det jag skrev ovan och som flera verkar hålla med om; vi kör inte STCC...
Jag kommer även i fortsättningen att utgå från att den som ligger bakom har bäst uppsikt (även om det är jag som ligger bakom...) och agerar därefter.
Det är en annan sak att släppa förbi någon som är snabbare än att gå åt sidan för att någon kör chicken-race/kamikaze-stunts.

Jag har förresten från flera håll fått uppskattande kommentarer om vår körning i lördags och det är ju kul - det ska vi inte förringa. :D
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Menar du din körning mot Fredrik efter rakan eller nerför backen som fallet ovan handlar om?
Båda, vi kör inte STCC men det hindrar ju inte oss att lära från dem ;)
Jag kommer även i fortsättningen att utgå från att den som ligger bakom har bäst uppsikt (även om det är jag som ligger bakom...) och agerar därefter
Visst men man måste ha lite känsla för vad som händer runt bilen och agera efter det. Nu menar jag inte att du skulle ha släppt men du kan väl hålla med om man känner att det finns en bil i när-zon kan man ta det lite easy med snabba turn-in och inte köra som om man vore själv ?

Själv brukar jag öppna upp någon meter mot curbs så ev innerbil har någonstans att ta vägen ( försöker i alla fall ) - syndar säkert med ;)
Jag har förresten från flera håll fått uppskattande kommentarer om vår körning i lördags och det är ju kul - det ska vi inte förringa.
Vill inte alls föringa ? Roligt att vi kan bjuda på underhållning och göra reklam för KM serien :) En riktigt karamell att tänka tillbaka på :D


Kul fim från Max här

http://video.google.com/videosearch?q=m ... itesearch=

Ser hur stilla vi står mot Fredrik :?
Post Reply