Lättas brukar vara att ta kontakt med något större racing-team i närheten och fråga om de kan hjälpa dig att göra det. Brukar kosta runt tusen-lappen om de är sjysstaVilka firmor kan göra cornerweighing och vad kostar det?
Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Då var 4 nya r-däck beställda
Det blev Toyo R888 igen (Yokohama kändes för dyra för mig och R888ornas regn-egenskaper är inte fel att ha när man ska transportera sig till och från Knutstorp och Falkenberg från Västerås). Ska köra slut på de blanka däcken jag har nu på konbana i juni och sedan blir det att köra in de nya däcken på väg ner till Knutstorp.
/Andreas K
Det blev Toyo R888 igen (Yokohama kändes för dyra för mig och R888ornas regn-egenskaper är inte fel att ha när man ska transportera sig till och från Knutstorp och Falkenberg från Västerås). Ska köra slut på de blanka däcken jag har nu på konbana i juni och sedan blir det att köra in de nya däcken på väg ner till Knutstorp.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Då var främre krängningshämmare från Jackson Racing monterad på bilen. Eftersom tanken med krängaren är att det ska gå fortare blev det även en modd som gör bilen långsammare :
Nya bromsskivor (som legat hemma i nästan ett år ) monterades fram. Med tanke på hur slitna de gamla var är det säkert 1 kg extra ofjädrad vikt på bilen nu. Men det känns iallafall tryggt att veta att skivorna inte riskerar att spricka.
Får se på söndag på Malmby hur bilen beter sig efter byte av främre krängningshämmare. En kort provkörning gav positiv feedback: bilen var inte märkbart stötigare och det kändes som den krängde mindre i kurvorna. Ska bli intressant attr se hur den beter sig när den pressas.
Dessutom har de nya Toyo R888 kommit och de ska på innan SSM
Om ni inte har kontakt med någon lokal däckshandlare kan jag rekommendera: http://ralphsdack.jetshop.se som har lågt pris på R888 och dessutom har gratis hemleverans på ett par dagar.
/Andreas K
Nya bromsskivor (som legat hemma i nästan ett år ) monterades fram. Med tanke på hur slitna de gamla var är det säkert 1 kg extra ofjädrad vikt på bilen nu. Men det känns iallafall tryggt att veta att skivorna inte riskerar att spricka.
Får se på söndag på Malmby hur bilen beter sig efter byte av främre krängningshämmare. En kort provkörning gav positiv feedback: bilen var inte märkbart stötigare och det kändes som den krängde mindre i kurvorna. Ska bli intressant attr se hur den beter sig när den pressas.
Dessutom har de nya Toyo R888 kommit och de ska på innan SSM
Om ni inte har kontakt med någon lokal däckshandlare kan jag rekommendera: http://ralphsdack.jetshop.se som har lågt pris på R888 och dessutom har gratis hemleverans på ett par dagar.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Då har bilen testats på Malmby flygfält med grövre krängare fram. Bilen kränger betydligt mindre och har blivit mer konsekvent i beteendet, dock åt det tråkigare (men förmodligen tidsmässigt) understyrningshållet.
Lyckades på eftermiddagen få till en tid i A-sprinten på 50,97 sekunder (1,3 sekunder bättre än tidigare) vilket jag tror beror mycket på krängningshämmaren. Som synes på klippet från rundbanan går det fortfarande att överstyra (och köra på gräset) om man är klantig
http://www.youtube.com/watch?v=oLBJ_YVpAsc
Min tanke nu är att behålla original krängare monterad bak till SSM men att ta med den grövre och skruva dit den om bilen är för understyrd på Knutan. Har jag riktig tur kan jag få hjälp av Halbig för att få ordning på min bil samtidigt som han själv glömmer bort att montera tillbaka sina egna hjul = en motståndare mindre (men det är klart, han kommer förmodligen göra bättre tider än mig även om han kör på bromsskivorna).
/Andreas K
Lyckades på eftermiddagen få till en tid i A-sprinten på 50,97 sekunder (1,3 sekunder bättre än tidigare) vilket jag tror beror mycket på krängningshämmaren. Som synes på klippet från rundbanan går det fortfarande att överstyra (och köra på gräset) om man är klantig
http://www.youtube.com/watch?v=oLBJ_YVpAsc
Min tanke nu är att behålla original krängare monterad bak till SSM men att ta med den grövre och skruva dit den om bilen är för understyrd på Knutan. Har jag riktig tur kan jag få hjälp av Halbig för att få ordning på min bil samtidigt som han själv glömmer bort att montera tillbaka sina egna hjul = en motståndare mindre (men det är klart, han kommer förmodligen göra bättre tider än mig även om han kör på bromsskivorna).
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!::))
IT´S A DATE
IT´S A DATE
- Attachments
-
- bar.så.de.vet.hahahahahaha.jpg (35.7 KiB) Viewed 4692 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Med det utseendet är mycket tillåtet på första daten.
För att citera en engelsman på jobbet:
"she looks so good I wouldn't mind if she eat crackers in bed, even if Crackers was my dog"
/Andreas K
För att citera en engelsman på jobbet:
"she looks so good I wouldn't mind if she eat crackers in bed, even if Crackers was my dog"
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Hur går det med reparationerna Hoppas du hinner till Kalaset
De e mycke nu...
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Har inte börjat ännu (tokmycket på jobbet sista veckan och har nu börjat semestern i sommarstugan). Men igår kom dörren som Fredrik H sålde billigt till Västerås med bussgods så idag blir det en dag i garaget. Målet är att få dörren på plats samt justera skärmarna lite fram och bak så att däcken går fritt innan bankalaset. Sedan får det vänta till efter semestern med att lämna in bilen för banka ut plåten på riktigt (lämna in på verkstad) och därefter blir det ett besök på Hammarsjös Lack och Lyft för att få den fin igen.Magnus Pettson wrote:Hur går det med reparationerna Hoppas du hinner till Kalaset
Med lite tur kommer kostnaderna för denna onödiga smäll gå på under 10000 kr - hade blivit närmare 25000 om det inte varit för:
- Fredrik H som sålde en dörr så billigt
- Per H som ställer upp med lackhjälp, visade sig vara snordyrt att lämna in till lackfirma
- Blivande svärföräldrarna som lånar ut bil till oss så vi slapp köpa sommarbil
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Under rådande omständigheter får man väl säga att det låter rätt bra
De e mycke nu...
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Du dansar snart i ringen igen, hann ju knappt nudda golvet...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Blev en ganska lång dag i garaget (tog nästan 2 timmar att få upp dörren som gått i baklås - fick kapa upp ett stort hål i dörren med vinkelslip för att komma åt låsmekanismen) men ni sitter det en svart dörr på bilen
Det som återstår är lite justering av dörren så att det är jämna glipor runt om, sedan ska skärmkanterna få en omgång till med hammare och gummiklubba och sista så ska bilen höjas lite bak (för att hjulen ska gå fritt bak). Ja, just det, bakspegel måste fixas till "nya" dörren oxå.
Hur som helst - bankalas here I come
En liten fråga: Två hål i dörren är tätade med geg efter att dörren använts som plastningsmall - hur får man smartast bort det Povade att slå med en dorn men det gick inte.
/Andreas K
PS. Tusen tack Fredrik för dörren (förutom färgen sitter den som en smäck) och tipsen om plastclips för listen.
Det som återstår är lite justering av dörren så att det är jämna glipor runt om, sedan ska skärmkanterna få en omgång till med hammare och gummiklubba och sista så ska bilen höjas lite bak (för att hjulen ska gå fritt bak). Ja, just det, bakspegel måste fixas till "nya" dörren oxå.
Hur som helst - bankalas here I come
En liten fråga: Två hål i dörren är tätade med geg efter att dörren använts som plastningsmall - hur får man smartast bort det Povade att slå med en dorn men det gick inte.
/Andreas K
PS. Tusen tack Fredrik för dörren (förutom färgen sitter den som en smäck) och tipsen om plastclips för listen.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Kan inget om gegg men förövrigt:
De e mycke nu...
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Är gegget hårt eller mjukt? Gissar på att det är hårt iom att du provade att slå med dorn. Prova att borra?
Fredrik har säkert lösningen på problemet.
Fredrik har säkert lösningen på problemet.
Christian Olsson
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Är det mjukt gegg så är det oljebeständig lera. Skrapa och putsa...
Är det plast, gelcoat eller polyester, så är det lite som att plocka bort torkad stearin. Kommer du under kanten och fläcker till får du bort stora bitar utan skadad yta men börjar det smula sig så krävs det pill och tålamod. Det är av naturliga skäl mkt lättare att få bort plast om ytan under är fin...
Gott att du är på G. Ses på kullen!!
Är det plast, gelcoat eller polyester, så är det lite som att plocka bort torkad stearin. Kommer du under kanten och fläcker till får du bort stora bitar utan skadad yta men börjar det smula sig så krävs det pill och tålamod. Det är av naturliga skäl mkt lättare att få bort plast om ytan under är fin...
Gott att du är på G. Ses på kullen!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Var inne i stan igen i förrgår och spenderade ett antal timmar i garaget.
Nu är dörren bra injusterad när den är stängd (när den är öppen hänger den ner 2-3 mm i bakkant men för att justera det behöver jag plocka bort framskärmen och det orkar jag inte nu) och lånebilen är återlämnad till svärföräldrarna
När jag höll på passade jag även på att jämna till de buckliga skärmkanterna så att däcken inte tar i (plåt är hårt och det krävdes en del jobb med gummihammaren) + av samma anledning höjde jag bilen bak 5 mm.
När bilen ändå var uppe på pallbockar åkte krängningshämmaren från Jackson Racing på bak. Ska bli intressant och se om bilen är körbar på Kinnekulle nästa fredag efter detta (hoppas på svalt och uppehåll så jag kan jämföra med tidigare i år).
/Andreas K
Nu är dörren bra injusterad när den är stängd (när den är öppen hänger den ner 2-3 mm i bakkant men för att justera det behöver jag plocka bort framskärmen och det orkar jag inte nu) och lånebilen är återlämnad till svärföräldrarna
När jag höll på passade jag även på att jämna till de buckliga skärmkanterna så att däcken inte tar i (plåt är hårt och det krävdes en del jobb med gummihammaren) + av samma anledning höjde jag bilen bak 5 mm.
När bilen ändå var uppe på pallbockar åkte krängningshämmaren från Jackson Racing på bak. Ska bli intressant och se om bilen är körbar på Kinnekulle nästa fredag efter detta (hoppas på svalt och uppehåll så jag kan jämföra med tidigare i år).
Det gick bra med hjälp av borrmaskin att få bort det hårda plastliknande materialet i hålen, tack för tipsen.Fredrik Henriksson wrote:Är det mjukt gegg så är det oljebeständig lera. Skrapa och putsa...
Är det plast, gelcoat eller polyester, så är det lite som att plocka bort torkad stearin. Kommer du under kanten och fläcker till får du bort stora bitar utan skadad yta men börjar det smula sig så krävs det pill och tålamod. Det är av naturliga skäl mkt lättare att få bort plast om ytan under är fin...
Gott att du är på G. Ses på kullen!!
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Vad nice att det går framåt.
1st Backspegel är på väg till dig förresten
1st Backspegel är på väg till dig förresten
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Superephas wrote:Vad nice att det går framåt.
1st Backspegel är på väg till dig förresten
Har egentligen bara en sak på att göra listan nu (förutom montering av backspegel) och det är en ny hjulinställning. Frågan är bara om jag får möjlighet att göra det innan Kinnekulle. Eftersom jag är ute i sommarstugan är jag beroende av bilen och frågan om det går att hitta en firma som nu i semestertider kan göra en seriös hjulinställning medans man väntar (vad tar en hjulinställning på verkstad medrätt verktyg - 1 timme eller mer/mindre?).
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Jag förmodar att dina bultar till länkarmar osv, inte sitter hårt. Då borde det gå relativt fort hos en kunnig firma. En timme, en och en halv?
Christian Olsson
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Hade tur då backspegeln dök upp i tisdags (samma dag som jag var inne i stan) så nu kan jag se bakåt igen
Hade tänkt få till en hjulinställning innan Kinnekulle men det fanns inte tid till det (bra att ha något att skylla på när det går långsamt på fredag ). Så här ser den funktionella men inte så fina sidan av bilen ut nu: /Andreas K
Edit: Glömde en sak - en lättningsmodd har hunnits med: originalbatteriet har bytts mot ett MC-batteri från Biltema.
Hade tänkt få till en hjulinställning innan Kinnekulle men det fanns inte tid till det (bra att ha något att skylla på när det går långsamt på fredag ). Så här ser den funktionella men inte så fina sidan av bilen ut nu: /Andreas K
Edit: Glömde en sak - en lättningsmodd har hunnits med: originalbatteriet har bytts mot ett MC-batteri från Biltema.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Kallas väl racepatina??Andreas K wrote:... Så här ser den funktionella men inte så fina sidan av bilen ut nu:
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Ser grymt seriöst ut - Stenhård racing bil.
Andreas vid korvkiosken: "Ah, det där är ju inget! Du skulle sett min förra bil! Ibland får man ju offra lite lack för att komma först *höhöö*."
Synd du inte är singel, du har ju värsta ragg-faktorn där. Men det är klart - förmodligen inte för tjejer.
Andreas vid korvkiosken: "Ah, det där är ju inget! Du skulle sett min förra bil! Ibland får man ju offra lite lack för att komma först *höhöö*."
Synd du inte är singel, du har ju värsta ragg-faktorn där. Men det är klart - förmodligen inte för tjejer.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Under semestern har det inte blivit mycket gjort med bilen, den har mest fungerat som brukstransport till och frn sommarstugan:
Har tänkt mig typ 2,3 - 2,5 camber fram, 2-2,2 camber bak och 0 toe bak. Frågan är bara hur mycket toe-out fram jag ska ta för att få bort understyrningen men samtidigt få en bil som inte är för stirrig till vardagskörningen
/Andreas K
Men nu har jag iallafall bokat in tid för hjulinställning till nästa onsdag fm (18/8) så jag direkt kan testa på Gelleråsens onsdagsträning Har tänkt mig typ 2,3 - 2,5 camber fram, 2-2,2 camber bak och 0 toe bak. Frågan är bara hur mycket toe-out fram jag ska ta för att få bort understyrningen men samtidigt få en bil som inte är för stirrig till vardagskörningen
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Då får vi alltså se dej på Gälleråsen nästa onsdag Vi tar nog en sväng idag, oxå
De där med toe i samband med lite extra camber är kanske inte så enkelt iom, som Niklas nämnde, ett hjul som man lutar vill ju svänga, det är ju så man svänger med motorcykel. Så för vardagskörning så kanske de ska vara lite toe out för att kompensera lutningen Likadant bak då igentligen. Antar att det har en del med lufttryck att göra oxå, mindre tryck inte så känsligt.. Så hellre lite ut än in i alla fall. Det där borde firman där du ställa in bilen ha koll på. Fram är ju så enkelt att ändra själv; står hjulen för väg och du ska åka kona eller teknisk bana (Kinnekulle) så vrider man ut lämplig sida lägger sej och skruvar ut så mycket man vill. Har man då koll vad man gör,märk upp kanske, så vrider man tillbaks när man ska åka hem Ett halvt varv eller kanske ett helt räcker för att det ska märkas skillnad. Vi kan kolla lite på Gälleråsen nästa vecka, har med mej grejer så vi kan kolla.
De där med toe i samband med lite extra camber är kanske inte så enkelt iom, som Niklas nämnde, ett hjul som man lutar vill ju svänga, det är ju så man svänger med motorcykel. Så för vardagskörning så kanske de ska vara lite toe out för att kompensera lutningen Likadant bak då igentligen. Antar att det har en del med lufttryck att göra oxå, mindre tryck inte så känsligt.. Så hellre lite ut än in i alla fall. Det där borde firman där du ställa in bilen ha koll på. Fram är ju så enkelt att ändra själv; står hjulen för väg och du ska åka kona eller teknisk bana (Kinnekulle) så vrider man ut lämplig sida lägger sej och skruvar ut så mycket man vill. Har man då koll vad man gör,märk upp kanske, så vrider man tillbaks när man ska åka hem Ett halvt varv eller kanske ett helt räcker för att det ska märkas skillnad. Vi kan kolla lite på Gälleråsen nästa vecka, har med mej grejer så vi kan kolla.
De e mycke nu...
Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C
Jag siktar också på att köra Gälleråsen den 18/8.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
http://www.mpunkten.se