Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Hej
Då var det dax för mig att visa mig lite här. Har sneglat runt en del under försommaren på vad för klasser det finns inom racing som skulle kunna vara ett alternativ för att kunna köra lite racing på "riktigt". Har obefintlig erfarenhet av det i fullskala så det blir spännande, dock har jag kört ett gäng år inom mini-racing och lite sim-racing (Men är ju inte riktigt samma sak).
Sedan efter lite letande så fastnade jag helt klart för Roadsport C klassen men framförallt för MX-5 Cupen pgr av känslan och strukturen på informationen man hittar på nätet har klart varit trevligast och bäst här. Så jag hoppas verkligen att jag gjort rätt val nu när jag tog mig i akt och köpt mig Myrans "gamla" bil. Anledning till att det blev den var först och främst för att den var nästan färdig för att ställa på banan och när man inte är någon meckar kung eller har tillgång till så mycket ännu så är det något jag föredrar.
Så målet nu är att kunna vara med på en tävling i år och för att lyckas med detta så borde det vara huvudbrytare + bågen som behöver fixas för att klara en vagnsbokbesiktning. Men innan dess (2 Juli) är det licens kurs som gäller.
Motor:
- Original 1.6 116hk? (Hur många som rymt vet jag inte)
- Okänt extratorgrenrör i rostfritt (funderar på byte av den i framtiden)
- Biltema slutdämpare (funderar på byte av den i framtiden)
Chassi:
- XYZ SuperSport dämpare
Fälg och Däck
- 15x7 6UL Bronze fälgar med Toyo 888
Bromsar:
- Carbotech Fram: XP10 Bak: XP8
Interiör:
- Rensad inredning (det mesta men det finns alltid mer om man vill)
- Ratt - check
Exteriör:
- Sliten Cab med hål i rutan
- Elantennen, borta med vinden?!
Säkerhet:
- CC (Competition Cars) Båge
- Sexpunktsbälte - check
- Sparco sprint V stol
- Huvudbrytare
Övrigt:
- Vet ej ännu vad man kan hitta i den.
Önskelista/Planeringslista:
- Lättare batteri om det finns behov av det.
Lånade lite struktur men berätta inte för någon
Då var det dax för mig att visa mig lite här. Har sneglat runt en del under försommaren på vad för klasser det finns inom racing som skulle kunna vara ett alternativ för att kunna köra lite racing på "riktigt". Har obefintlig erfarenhet av det i fullskala så det blir spännande, dock har jag kört ett gäng år inom mini-racing och lite sim-racing (Men är ju inte riktigt samma sak).
Sedan efter lite letande så fastnade jag helt klart för Roadsport C klassen men framförallt för MX-5 Cupen pgr av känslan och strukturen på informationen man hittar på nätet har klart varit trevligast och bäst här. Så jag hoppas verkligen att jag gjort rätt val nu när jag tog mig i akt och köpt mig Myrans "gamla" bil. Anledning till att det blev den var först och främst för att den var nästan färdig för att ställa på banan och när man inte är någon meckar kung eller har tillgång till så mycket ännu så är det något jag föredrar.
Så målet nu är att kunna vara med på en tävling i år och för att lyckas med detta så borde det vara huvudbrytare + bågen som behöver fixas för att klara en vagnsbokbesiktning. Men innan dess (2 Juli) är det licens kurs som gäller.
Motor:
- Original 1.6 116hk? (Hur många som rymt vet jag inte)
- Okänt extratorgrenrör i rostfritt (funderar på byte av den i framtiden)
- Biltema slutdämpare (funderar på byte av den i framtiden)
Chassi:
- XYZ SuperSport dämpare
Fälg och Däck
- 15x7 6UL Bronze fälgar med Toyo 888
Bromsar:
- Carbotech Fram: XP10 Bak: XP8
Interiör:
- Rensad inredning (det mesta men det finns alltid mer om man vill)
- Ratt - check
Exteriör:
- Sliten Cab med hål i rutan
- Elantennen, borta med vinden?!
Säkerhet:
- CC (Competition Cars) Båge
- Sexpunktsbälte - check
- Sparco sprint V stol
- Huvudbrytare
Övrigt:
- Vet ej ännu vad man kan hitta i den.
Önskelista/Planeringslista:
- Lättare batteri om det finns behov av det.
Lånade lite struktur men berätta inte för någon
Last edited by danielj on Fri 27 May 2011, 20:21, edited 5 times in total.
Daniel Jonsson
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Välkommen till Klubben
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Välkommen!
Roligt att se en till som kört både mini-racing och sim-racing innan, tror du kommer se fler likheter mellan dom olika rejsingformerna än du tror. Myran sa att du kört Nitro Turing också, och det går ju undan ordentligt!!
Så reaktionsförmågan lär i varje fall vara väl intrimmad.
Härligt att du satsar på cupen med!
Roligt att se en till som kört både mini-racing och sim-racing innan, tror du kommer se fler likheter mellan dom olika rejsingformerna än du tror. Myran sa att du kört Nitro Turing också, och det går ju undan ordentligt!!
Så reaktionsförmågan lär i varje fall vara väl intrimmad.
Härligt att du satsar på cupen med!
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Tackar Måns/Jimmy
Körde dock bara en säsong Nitro Turing, 1:10 IC var det jag körde mest ut (många år sedan nu) men i hjärtat har det nog alltid varit 1:12 efter första gången man körde det (ute som inne)
Körde dock bara en säsong Nitro Turing, 1:10 IC var det jag körde mest ut (många år sedan nu) men i hjärtat har det nog alltid varit 1:12 efter första gången man körde det (ute som inne)
Daniel Jonsson
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Välkommen!
Kul att du har som mål att börja rejsa!
En bra idé är att börja köra i klass.2. I år är ett test år för klass.2 men till nästa år kommer det att spikas vad som skall vara tillåtet i den klassen långsiktigt. Ser man till din bil är det bara extraktorgrenröret och de stora bromsarna som skulle kunna bli problem i nästa års Klass.2. Byter du dessa grejer mot orginal och sätter dina framtidsplaner med brytare mm till verket har du ju en klockren klass.2 bil. (om du inte börjar direkt i klass.1 kan ju 6 kolvsbromsar och grenrör sparas till en framtida klass.1 satsning)
Kul att du har som mål att börja rejsa!
En bra idé är att börja köra i klass.2. I år är ett test år för klass.2 men till nästa år kommer det att spikas vad som skall vara tillåtet i den klassen långsiktigt. Ser man till din bil är det bara extraktorgrenröret och de stora bromsarna som skulle kunna bli problem i nästa års Klass.2. Byter du dessa grejer mot orginal och sätter dina framtidsplaner med brytare mm till verket har du ju en klockren klass.2 bil. (om du inte börjar direkt i klass.1 kan ju 6 kolvsbromsar och grenrör sparas till en framtida klass.1 satsning)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Välkommen till forumet Daniel!Fredrik Henriksson wrote:Ser man till din bil är det bara extraktorgrenröret och de stora bromsarna som skulle kunna bli problem i nästa års Klass.2.
Vad gäller extraktorrör så är det väl OK även i Klass 2? Så det är egentligen bara bromsarna som begränsar.
Fredrik Henriksson skrev i klass 2 tråden: wrote: Avgassystemet är fritt så länge Roadsportreglementet och bilprovningen godkänner det.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Helt rätt, men jag pratar om vad som ev kan komma att gälla nästa år. Extratorgrenrör förs det diskussion om i övrigt är allt lugnt på bilen...Cyberoid wrote:Välkommen till forumet Daniel!Fredrik Henriksson wrote:Ser man till din bil är det bara extraktorgrenröret och de stora bromsarna som skulle kunna bli problem i nästa års Klass.2.
Vad gäller extraktorrör så är det väl OK även i Klass 2? Så det är egentligen bara bromsarna som begränsar.
Fredrik Henriksson skrev i klass 2 tråden: wrote: Avgassystemet är fritt så länge Roadsportreglementet och bilprovningen godkänner det.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Hej
Jo det är klass2 jag har tänkt mig att börja med, primärt är det ju mest att få komma ut på bana och köra som är det jag är ute efter.
Var god strunta och läs följande text.
[/size]
Jo det är klass2 jag har tänkt mig att börja med, primärt är det ju mest att få komma ut på bana och köra som är det jag är ute efter.
Var god strunta och läs följande text.
Code: Select all
Idag kom dock första problemet, hur fasiken får man bort panelen så man kommer åt säkringarna precis vid ovan förarens fötter? Steg ett var väll att skruva bort plasten som sitter precis under ratten och då med lite möda kan man ju sticka in huvudet och se att det finns en låda där men helt omöjligt att direkt göra något bra med sakerna.
(Måste man köra sig själv ett varv i tvättmaskinen så man krymper ännu mer? Har aldrig blivit beskylld för att vara stor)
Varför jag är där och rotar är att pgr av nuvarande elhissar brytarna så kom de åt en mutter och nu har jag en ruta ½ nere (Tur att det är sommar sol än så länge)
Daniel Jonsson
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Vad roligt Daniel!
En bild på kärran kanske
Hoppas du kanske tjuvstartar på Falkenberg iår redan:)
En bild på kärran kanske
Hoppas du kanske tjuvstartar på Falkenberg iår redan:)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Då har vi nog redan träffats någon gång tror jagdanielj wrote:Tackar Måns/Jimmy
Körde dock bara en säsong Nitro Turing, 1:10 IC var det jag körde mest ut (många år sedan nu) men i hjärtat har det nog alltid varit 1:12 efter första gången man körde det (ute som inne)
Jag körde Mellansvenska Elbilscupen mellan 04 och 08, men bara 1:10 i olika former då, inget 1:12.
Hoppas vi får rejsa på Falkenberg senare i år!
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Så där, nu har jag fixat lite suddiga bilder på bilen.
Jag funderar nog mer och mer om det inte är klass1 som gäller ändå direkt (spelar ingen roll om det blir poäng eller inte så länge jag kommer till start och kan ta mig hem efter för egen maskin)
Så det är ju följande saker som jag vet om som är fel eller i grå zonen för vad tanken med klass2 är och känner jag mig rätt så kommer de förbli som det är så länge inget är regelvidrigt
Jag funderar nog mer och mer om det inte är klass1 som gäller ändå direkt (spelar ingen roll om det blir poäng eller inte så länge jag kommer till start och kan ta mig hem efter för egen maskin)
Så det är ju följande saker som jag vet om som är fel eller i grå zonen för vad tanken med klass2 är och känner jag mig rätt så kommer de förbli som det är så länge inget är regelvidrigt
- Inredning är uttagen
- plywood läpp fram
- Bromsar
- Måste köra med spacers för att få plats med fälgarna, vet ej hur pass jag ligger till här.
- Ser något konstigt ut i motorutrymmet? Första Miatan som jag kollat i jag är ingen mekaniker heller.
- Vad är det för fälg?
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Hej Daniel!
Dina fälgar heter Dotz Imola, samma fälg har jag på min SAAB.
http://www.garaget.org/?car=105137&image=1366793
Dina fälgar heter Dotz Imola, samma fälg har jag på min SAAB.
http://www.garaget.org/?car=105137&image=1366793
Bengt Jönsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Tackar Bejon, alltid skönt att veta vad man har på bilen.
Har en uppsättning till fälgar men där vet jag inte ens märket, någon som känner igen de?
Har en uppsättning till fälgar men där vet jag inte ens märket, någon som känner igen de?
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Har inte hänt så mycket på bilen än så länge, har fått på nya gatdäck på de okända fälgarna "Continental SportContact 3 195/45 R16" så man kan köra med bilen lagligt i alla fall.
Just nu går funderingarna på hitta några race fälgar och sälja av Dotz Imola fälgarna billigt.
En polare säger att det bör finnas 15" fälgar som ska svälja stora bromsar utan något större problem (han tänkte på Rota Grid) Någon som vet något om dessa eller andra fälgar som inte väger super farligt och tar lite större bromsar.
Annan fundering som snurrar i huvudet är ju om man bara är dum som har kvar bromsarna på bilen istället för att montera tillbaka original och där med slippa alla bekymmer med att fundera på vilka fälgar som passar eller inte?
Just nu går funderingarna på hitta några race fälgar och sälja av Dotz Imola fälgarna billigt.
En polare säger att det bör finnas 15" fälgar som ska svälja stora bromsar utan något större problem (han tänkte på Rota Grid) Någon som vet något om dessa eller andra fälgar som inte väger super farligt och tar lite större bromsar.
Annan fundering som snurrar i huvudet är ju om man bara är dum som har kvar bromsarna på bilen istället för att montera tillbaka original och där med slippa alla bekymmer med att fundera på vilka fälgar som passar eller inte?
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Det verkar som om det räcker långt med originalbromsar i Cupen. Å andra sidan har väl ingen provat bromsar liknande dina. Om din bil är i ordning, och du har ekonomin att underhålla bromsarna (belägg, större fälgar dyrare däck), så skulle iaf jag kört vidare på de stora.danielj wrote: Annan fundering som snurrar i huvudet är ju om man bara är dum som har kvar bromsarna på bilen istället för att montera tillbaka original och där med slippa alla bekymmer med att fundera på vilka fälgar som passar eller inte?
Christian Olsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Tjenare Danne,
Välkommen till landets trevligaste forum. Kan ju bero på att vi alla är lite smyghomo och kör frisörbilar. Kul att du också klivit ur garderoben
Rota Slipstream i 15x7 klarar också ganska stora bromsar och de väger ca 6kg/fälgen lite beroende på ET etc.
Jag vet folk som kört dessa med 300mm bromsar dock inte specifikt med de ok du använder.
Den enda anledning som jag hade viljat behålla dina bromsar det är ifall det visar sig att ditt ok+skiva är lättare än orginal 1,6 eller 1,8 annars hade jag omgående bytat till orginal. Orginalok med skivor och ett par riktigt bra belägg så har du bromskraft så det räcker och blir över utan att det överhettar.
Jag kör med XP10 fram resp XP8 bak och det fungerar alldeles utmärkt.
Det finns säkert någon "gaträser" som hade uppskattat stora och häftiga eloxerade alu-ok .
Om du har orginalprylar kvar så hade jag bara lämnat iväg dem eller renoverat dem själv så att de glider lätt och inte kärvar eller dylikt och slängt på dem asap.
Jag har faktiskt ingen aning om det finns någon som kör med eftermarknads-ok?!
Jag har ett par slitsade/borrade Bremboskivor men jag kommer ersätta dessa med Mazda orginal när det är dags.
Välkommen till landets trevligaste forum. Kan ju bero på att vi alla är lite smyghomo och kör frisörbilar. Kul att du också klivit ur garderoben
Rota Slipstream i 15x7 klarar också ganska stora bromsar och de väger ca 6kg/fälgen lite beroende på ET etc.
Jag vet folk som kört dessa med 300mm bromsar dock inte specifikt med de ok du använder.
Den enda anledning som jag hade viljat behålla dina bromsar det är ifall det visar sig att ditt ok+skiva är lättare än orginal 1,6 eller 1,8 annars hade jag omgående bytat till orginal. Orginalok med skivor och ett par riktigt bra belägg så har du bromskraft så det räcker och blir över utan att det överhettar.
Jag kör med XP10 fram resp XP8 bak och det fungerar alldeles utmärkt.
Det finns säkert någon "gaträser" som hade uppskattat stora och häftiga eloxerade alu-ok .
Om du har orginalprylar kvar så hade jag bara lämnat iväg dem eller renoverat dem själv så att de glider lätt och inte kärvar eller dylikt och slängt på dem asap.
Jag har faktiskt ingen aning om det finns någon som kör med eftermarknads-ok?!
Jag har ett par slitsade/borrade Bremboskivor men jag kommer ersätta dessa med Mazda orginal när det är dags.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Tackar Pingen och ephas
Har kvar original bromsarna så kan alltid återgå till dessa eller om man hittar 1,8l versionen som ska vara lite större som jag fattar det som (i början vill man nog att materialet inte ska sätta begränsningen när det handlar om säkerhets saker, fast man kanske uppfinner problem också som egentligen inte finns?)
Hur som, här kommer en uppdatering som kanske inte bil relaterat men nog så viktig.
Finn ett eller två fel
Har kvar original bromsarna så kan alltid återgå till dessa eller om man hittar 1,8l versionen som ska vara lite större som jag fattar det som (i början vill man nog att materialet inte ska sätta begränsningen när det handlar om säkerhets saker, fast man kanske uppfinner problem också som egentligen inte finns?)
Hur som, här kommer en uppdatering som kanske inte bil relaterat men nog så viktig.
Finn ett eller två fel
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Ingen som orkade gissa alltså?
Det var nog bara för att det var för enkelt att se att jag inte lyckades få med mig någon hjälm från trendab efter som min storlek/modell inte fanns hemma i lager.
Målet har ju varit att kunna vara med på bankalaset på Kinnekulle men utan hjälm lär det inte bli något av det. Tips på annat bra ställe som finns i Stockholms området eller på vägen till Kinnekulle som inte har semesterstängt?
Det var nog bara för att det var för enkelt att se att jag inte lyckades få med mig någon hjälm från trendab efter som min storlek/modell inte fanns hemma i lager.
Målet har ju varit att kunna vara med på bankalaset på Kinnekulle men utan hjälm lär det inte bli något av det. Tips på annat bra ställe som finns i Stockholms området eller på vägen till Kinnekulle som inte har semesterstängt?
Daniel Jonsson
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Fixa ett besök på biltema.
Billigt och funkar tillsvidare.
Billigt och funkar tillsvidare.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Jag kommer ta med en extra hjälm för utlåning om det finns behov. Det är en vanlig öppen MC-hjälm (OK för bankalaset) som passar ett normalstort herrhuvud (tror det är storlek 50).
Får du inte ta på hjälm på annat håll kan du låna denna.
/Andreas K
Får du inte ta på hjälm på annat håll kan du låna denna.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Här händer det inte mycket och semestern tar snart slut.
Har börjat försöka montera huvudströmbrytaren men fastnar lite med det. Tycker mig få dubbla budskap från verkligheten och el schema på bilen, planen är att koppla in brytaren efter följande instruktionerna.
1990_Miata Wiring Diagrams.pdf :
På sida 3 i sektion B2 så ser man att det ska gå en vit kabel från säkrings dosan till generatorn och skall sitta på samma sida som plus kabeln mot säkringarna
1990_Miata System Wiring Diagrams.pdf :
På sida 5 ser man att det sitter en 80A säkring mellan plus polen på batteriet och den vita kabeln på generatorn (Detta är vad som stämmer med verkligheten också som jag kan se det)
Nu känner jag mig ganska osäker på vart som blir bäst att koppla in huvudströmbrytaren så den kan stoppa både batteriet och generatorn på bästa sätt och önskar gärna lite feedback på det.
Har börjat försöka montera huvudströmbrytaren men fastnar lite med det. Tycker mig få dubbla budskap från verkligheten och el schema på bilen, planen är att koppla in brytaren efter följande instruktionerna.
1990_Miata Wiring Diagrams.pdf :
På sida 3 i sektion B2 så ser man att det ska gå en vit kabel från säkrings dosan till generatorn och skall sitta på samma sida som plus kabeln mot säkringarna
1990_Miata System Wiring Diagrams.pdf :
På sida 5 ser man att det sitter en 80A säkring mellan plus polen på batteriet och den vita kabeln på generatorn (Detta är vad som stämmer med verkligheten också som jag kan se det)
Nu känner jag mig ganska osäker på vart som blir bäst att koppla in huvudströmbrytaren så den kan stoppa både batteriet och generatorn på bästa sätt och önskar gärna lite feedback på det.
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Verkar som alla mina uppdatering kommer börja med följande
Här händer det inte mycket
Det har kommit hem saker till bilen under hösten så som bustningar och ett re-rout kit men inget sitter på bilen ännu vilket gör att man skäms över vilken dålig fart man har.
Vad som händer för stunden är att jag håller på att renovera original bromsarna, främst för att kunna besikta bilen till våren men sedan så kommer jag troligen låta dessa sitta på bilen resten av tiden också med några roliga 15" hjul i stället för jätte bromsar på tunga 16".
Just nu så bubblar det ordagrant i garaget Testar att göra en elektrolyt "rengöring" av bromsdelarna innan de får lite färg på sig
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... sc&start=0
Här händer det inte mycket
Det har kommit hem saker till bilen under hösten så som bustningar och ett re-rout kit men inget sitter på bilen ännu vilket gör att man skäms över vilken dålig fart man har.
Vad som händer för stunden är att jag håller på att renovera original bromsarna, främst för att kunna besikta bilen till våren men sedan så kommer jag troligen låta dessa sitta på bilen resten av tiden också med några roliga 15" hjul i stället för jätte bromsar på tunga 16".
Just nu så bubblar det ordagrant i garaget Testar att göra en elektrolyt "rengöring" av bromsdelarna innan de får lite färg på sig
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... sc&start=0
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Blev en premiär tur med Miatan igår och kunde köra in den i garaget utan hjälp också, så det finns hopp att den överlever mitt novis mekande.
Är egentligen inte så mycket som har hänt men kör nu med original bromsok runt om med Carbotech X10/X8 klossar, behöver dock trimma in bromsoken bak för att få lite bättre stumhet i pedalen och kanske lite mer bromsverkan där?
Nu kommer även två par trevlig lätta 15" fälgar med däck kunna monteras jämfört med de tunga sakerna jag hade innan (troligen finns det hyfsat "nytt" komplett XYZ bromskit till salu för den som behöver större bromsar)
Sedan sitter det nya bussningar och motorkuddar på bilen (inga diff bussningar ännu dock)
Fick ju även bort styr servopumpen så det blir lite lättare bil men tyngre styrning, har inte utvärderad det nog ännu dock om jag gillar det eller inte men det kommer.
Är egentligen inte så mycket som har hänt men kör nu med original bromsok runt om med Carbotech X10/X8 klossar, behöver dock trimma in bromsoken bak för att få lite bättre stumhet i pedalen och kanske lite mer bromsverkan där?
Nu kommer även två par trevlig lätta 15" fälgar med däck kunna monteras jämfört med de tunga sakerna jag hade innan (troligen finns det hyfsat "nytt" komplett XYZ bromskit till salu för den som behöver större bromsar)
Sedan sitter det nya bussningar och motorkuddar på bilen (inga diff bussningar ännu dock)
Fick ju även bort styr servopumpen så det blir lite lättare bil men tyngre styrning, har inte utvärderad det nog ännu dock om jag gillar det eller inte men det kommer.
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Varit en okay vecka.
Vagnbok - Check
Hjälm - Check
Hans - Check
Anmälan till Mantorp - Check
Det ända jag inte är 100% nöjd med är att hjälm storleken på OMP Speed mellan FIA2005 och 2010 verkar har ändrats eller så har mitt huvud krympt lite under vintern. Testade FIA2005 modellen i höstas och tyckte den passade bra men efter som det inte blev något raceande då så avvaktade jag lite på den nya versionen som jag beställde över nätet i tron att den borde vara ungefär samma
Blir att låta egot växa lite mer och kanske lite mera hår också då , nääää men så illa är det inte.
Kanske någon som har en någorlunda ny OMP SPEED 10 (eller liknande) med hans fästen i storlek small som vill byta?
Vagnbok - Check
Hjälm - Check
Hans - Check
Anmälan till Mantorp - Check
Det ända jag inte är 100% nöjd med är att hjälm storleken på OMP Speed mellan FIA2005 och 2010 verkar har ändrats eller så har mitt huvud krympt lite under vintern. Testade FIA2005 modellen i höstas och tyckte den passade bra men efter som det inte blev något raceande då så avvaktade jag lite på den nya versionen som jag beställde över nätet i tron att den borde vara ungefär samma
Blir att låta egot växa lite mer och kanske lite mera hår också då , nääää men så illa är det inte.
Kanske någon som har en någorlunda ny OMP SPEED 10 (eller liknande) med hans fästen i storlek small som vill byta?
Daniel Jonsson
Re: Daniel Jonsson MX-5 1.6 NA 1990
Det kan inte varit så stor skillnad mellan FIA2005 och FIA2010, måste varit mitt minne som inte klarade sig över vintern. Så det blev en tur till den lokala hjälm affären trendab idag och köpte mig en OMP Grand Prix intergralhjälm i storlek small.
Sitter 100ggr bättre
Sitter 100ggr bättre
Daniel Jonsson