Bogseröglor

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Friis
Posts: 33
Joined: Sun 19 Jul 2009, 00:17
Location: Denmark

Bogseröglor

Post by Friis »

Hei

Et lille spørgsmål til bogseröglor. Er det tilladt og er der nogen af jer, der bruger de originale bogseröglor i MX-5 cup????
fischlein
Posts: 52
Joined: Thu 16 Jul 2009, 11:08
Location: Bunkeflostrand

Re: Bogseröglor

Post by fischlein »

Friis wrote:Hei

Et lille spørgsmål til bogseröglor. Er det tilladt og er der nogen af jer, der bruger de originale bogseröglor i MX-5 cup????
Jag vet egentligen inte svaret på din fråga eftersom jag inte kör i cupen. Men en av besiktningskille sa till mig att om jag skulle köra i Roadsport C så var öglan var för liten. Men jag kunde sätta i en typ av tygstrop (eller liknande) med större ögla så skulle det funka.
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Bogseröglor

Post by Andreas E »

Bogseröglorna behöver uppfylla kraven som SBF ställer för racing i TR-1:
TR 5.10 Bogserögla
Alla bilar ska fram och baktill vara utrustade med bogserögla. Bogseröglan får endast användas när bilen ska bogseras. Öglan ska inte användas vid lyftning av bilen. Bogseröglan ska vara klart synlig och målad gul, röd eller orange. Öglans inre diameter ska vara minimum Ø 60 mm.


Innerdiametern på originalöglorna på miatan är dessvärre för liten för att vara godkänd.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Friis
Posts: 33
Joined: Sun 19 Jul 2009, 00:17
Location: Denmark

Re: Bogseröglor

Post by Friis »

Okay tak for jeres svar. Tror at jeg sætter en gul eller rød strop i de originale ögla.
Post Reply