Diffbroms på NB?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Diffbroms på NB?

Post by TPR »

Funderar på att eventuellt göra ett impulsköp i veckan... :D
Är det någon som vet om alla NB 1.8 har Torsen-diff?
Bilen i fråga är en tyskimporterad NB -99.

Mvh Thomas
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Diffbroms på NB?

Post by Niklas Falk »

Alla tyska NB har det definitivt inte. Alla svensksålda hade det däremot.
10AE är väl den modell som det garanterat sitter i (annars har man ju noll koll på de tyska handlarnas specialmodeller).
På Autobahn så gör Torsendiffen inte så stor nytta.

Engleska Japanimporeter är lite enklare att hålla koll på , VS(sälj turbon) och RS är ju lite skoj.
http://www.dandycars.com/Frequently_Ask ... -2005).htm
Men man får ju betala lite för dem i UK, tyvärr.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Diffbroms på NB?

Post by TPR »

OK, tack för svaret.
Hur ser man om det är en diffbroms eller inte på en NB?
Ska som sagt kolla på en bil på onsdag men om det inte är diffbroms så är det ju inte så intressant...

Edit: Hittade denna men frågan är om det går att se från utsidan, kommer ju inte kunna skruva isär diffen... :think2:
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Diffbroms på NB?

Post by Victor »

Enligt premiärbroschyren i Tyskland har alla 1,8 (åtminstone 98:or) torsendiff:
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... B/MX03.JPG

Min tyskimporterade 99:a är jag nästan säker på att den har torsendiff för den beter sig precis som en sådan (drar lätt loss innerhjulet vid utfart på väg, spinner loss på båda om man släpper upp kopplingen lite tvärt med ena hjulet på grus och det andra på asfalt, oerhört lätt att rita ringar (åtminstone åt vänster, man får provocera lite mer åt höger för det vill understyra lite mer då, men innerhjulet sätter inte igång och svarva). Men jag ska öppna och kolla vid tillfälle för att få ro i själen :lol:


Ett par illustrerande klipp:
NB med torsen (så här beter sig min):
http://www.youtube.com/watch?v=h2ZhpOVr ... re=channel

NA med öppen diff (spinner bara på innerhjulet)
http://www.youtube.com/watch?v=07_QALXv ... re=channel
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Diffbroms på NB?

Post by TPR »

Får hoppas att även de flesta -99 har diffbroms.
Om det finns tillfälle vid provkörningen så får jag väl göra en liten test... :burnout:

Tack för svaren!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
fischlein
Posts: 52
Joined: Thu 16 Jul 2009, 11:08
Location: Bunkeflostrand

Re: Diffbroms på NB?

Post by fischlein »

Ursäkta trådkapningen!
Har en 1,8 94:a utan diff (spinner mycket innerhjul). Finns det diff att köpa som är bolt-on, eller man måste modifiera en hel massa?
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Diffbroms på NB?

Post by Niklas Falk »

fischlein wrote:Ursäkta trådkapningen!
Har en 1,8 94:a utan diff (spinner mycket innerhjul). Finns det diff att köpa som är bolt-on, eller man måste modifiera en hel massa?
Du köper enklast hel klump och byter.
Lös diff kostar lite mindre men ska ju monteras också (fråga Dennis hur skoj det är).
Post Reply