Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Hur såg din camberspread ut innan och hur var balansen?
Med så mycket camber bak så finns det risk för lite understyrt. Lika runt om eller lite mer fram skulle jag gissa på (utan att du behöver kompensera med krängare och dämparjusteringar). Fram är det ju max som gäller, sen balanserar man lite lagom bak (beroende på grepp/slitage/temp). Men klockan luras inte och den som inte provar är en fegis.
Det är ju lite Volvovarning att ha så mycket camber bak (men du är ju under 10 grader iaf)
Med så mycket camber bak så finns det risk för lite understyrt. Lika runt om eller lite mer fram skulle jag gissa på (utan att du behöver kompensera med krängare och dämparjusteringar). Fram är det ju max som gäller, sen balanserar man lite lagom bak (beroende på grepp/slitage/temp). Men klockan luras inte och den som inte provar är en fegis.
Det är ju lite Volvovarning att ha så mycket camber bak (men du är ju under 10 grader iaf)
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Ja, eller temperaturen? Jag tar med en tempprobe så kollar vi på Fredagsträningen.Dennis Kullman wrote:
Kanske lite i aggressivaste laget bak, men det får (varv)tiden utvisa.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Schysst!Cyberoid wrote:Ja, eller temperaturen? Jag tar med en tempprobe så kollar vi på Fredagsträningen.Dennis Kullman wrote:
Kanske lite i aggressivaste laget bak, men det får (varv)tiden utvisa.
Är det någon som tar med någon form av cambermätare (och toe...) på SSM? Så att man kan justera vid behov...
Niklas kommentar får mig att fundera på hur jobbig understyrning jag kommer få i "nedförsbackehögern" (vad den nu heter...) mellan idioten och lito...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
När jag tänker efter (inte före... ) så är det rätt mycket som pekar på understyrning (och tro't eller ej - understyr gör den); brutalkrängare fram (RB hollow), RBs krängare bak - i mjukaste läget (av 2); nu dessutom mer camber bak än fram...Niklas Falk wrote:Hur såg din camberspread ut innan och hur var balansen?
Med så mycket camber bak så finns det risk för lite understyrt.
Det är ju lite Volvovarning att ha så mycket camber bak (men du är ju under 10 grader iaf)
Innan (med original end-links) kunde jag inte sätta bakre krängaren i det hårdare läget (ännu tidigare hade jag dessutom ingen diffbroms), men NU kan jag ju faktiskt prova det hårdare läget...
Mycket som kan bli fel nu...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Efter kopplingsbytet har min växellåda börjat föra en massa väsen vid gasuppsläpp.
Det är ett ganska elakt skrapande ljud som försvinner helt när man frikopplar och minskar/försvinner vid gaspådrag.
Vad kan det vara?
Är det dags att köpa en reservlåda?
Det är ett ganska elakt skrapande ljud som försvinner helt när man frikopplar och minskar/försvinner vid gaspådrag.
Vad kan det vara?
Är det dags att köpa en reservlåda?
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Säg gärna till om du hittar roten till ljudet. Sådär har min låda alltid låtit. Tror inte det är någon fara faktiskt.Dennis Kullman wrote:Efter kopplingsbytet har min växellåda börjat föra en massa väsen vid gasuppsläpp.
Det är ett ganska elakt skrapande ljud som försvinner helt när man frikopplar och minskar/försvinner vid gaspådrag.
Vad kan det vara?
Är det dags att köpa en reservlåda?
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 52
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
- Location: Stockholm
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Vad har du för koppling? Om du har en sport variant så kanske fjädrarna i navet inte är optimerade för minskat rassel ljud från växellådan. Har du original lamell så är det inte det.Dennis Kullman wrote:Efter kopplingsbytet har min växellåda börjat föra en massa väsen vid gasuppsläpp.
Det är ett ganska elakt skrapande ljud som försvinner helt när man frikopplar och minskar/försvinner vid gaspådrag.
Vad kan det vara?
Är det dags att köpa en reservlåda?
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
MX-5 NB 1999 Modifierad
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Det är en ACT stage 1.Hans Drangel wrote:Vad har du för koppling? Om du har en sport variant så kanske fjädrarna i navet inte är optimerade för minskat rassel ljud från växellådan. Har du original lamell så är det inte det.
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Efter att vi bytt koppling och svänghjul på min ena så började den oxå att låta sådär (så man undrar om något är fel), men det verkade inte vara någon fara på färden. Allt var precis som innan förutom tillkommet skrammel/rassel.
Och som Cyberoid skrev:
Och som Cyberoid skrev:
Säg gärna till om du hittar roten till ljudet.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
OK. Då hoppas jag på det bästa.JOnas wrote:Efter att vi bytt koppling och svänghjul på min ena så började den oxå att låta sådär (så man undrar om något är fel), men det verkade inte vara någon fara på färden. Allt var precis som innan förutom tillkommet skrammel/rassel.
Och som Cyberoid skrev:Säg gärna till om du hittar roten till ljudet.
Kollade på STCC lite igår kväll - det skrapade rätt bra i dem också...
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Idag blev det lite bromsservice. Kolvarna har gått väldigt trögt i framoken, så jag tog ur dem för inspektion. Dammtätningarna har varit spruckna ett tag och min lathet har straffats genom att kolvarnas krom skadats...
Nu var det inte läge att vänta på nya kolvar, så det blev nya tätningar och i med kolvarna igen. De gamla tätningarna hade förresten svällt ganska kraftigt...
Det blev också nya skivor och Carbotech XP10 belägg.
Körde in beläggen enligt Carbotech's anvisningar (fast på allmän väg, så riktigt racetempo blev det inte...).
Vilken skillnad! Jag inser nu att det här har varit en av orsakerna till mina problem i år!
Nu var det inte läge att vänta på nya kolvar, så det blev nya tätningar och i med kolvarna igen. De gamla tätningarna hade förresten svällt ganska kraftigt...
Det blev också nya skivor och Carbotech XP10 belägg.
Körde in beläggen enligt Carbotech's anvisningar (fast på allmän väg, så riktigt racetempo blev det inte...).
Vilken skillnad! Jag inser nu att det här har varit en av orsakerna till mina problem i år!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Tänk att även en Miata kan behöva lite kärlek ibland
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Ja, det är nästan så man skäms; finlira med hjulvinklar, men strunta i basics som bromsar.Niklas Falk wrote:Tänk att även en Miata kan behöva lite kärlek ibland
Lyckades förresten skada mig igen - på ett riktigt korkat sätt!
Man kan trycka ut kolven med tryckluft, men ha inga fingrar mellan kolven och oket!
Vilken j-la smäll!
Pekfingertoppen är helt blå, men benet höll, så jag är nöjd som Henke sa...
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Du tar då priset Dennis...!Lyckades förresten skada mig igen
Krya på det! (fingret alltså)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Tack!JOnas wrote:Du tar då priset Dennis...!Lyckades förresten skada mig igen
Krya på det! (fingret alltså)
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Här var det länge sen jag skrev något...
Säsongen är slut och det blev till slut 4:e plats i MX-5 Cup.
Körde bara en tävling i MSCC KM, men den vann jag.
Till nästa säsong blir det lite lättning...
Just nu är det dock annat som är mer aktuellt - se bifogad bild.
Säsongen är slut och det blev till slut 4:e plats i MX-5 Cup.
Körde bara en tävling i MSCC KM, men den vann jag.
Till nästa säsong blir det lite lättning...
Just nu är det dock annat som är mer aktuellt - se bifogad bild.
- Attachments
-
- Svart guld
- DSC_3832.jpg (445.36 KiB) Viewed 3511 times
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
cykelporr!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Visst är det snyggt!
Det enda jag var säker på inför cykelköpet var att det INTE skulle bli en kolfiberram - så gick det med det...
Ur sportvagnsperspektiv är det lite kul att kolla närmare på dämparna; gaffeln är luftfjädrad åt båda hållen; man kan alltså ställa höjden med luft. På dämparen justeras lågfartskompression och retur separat precis som på¨mina KW; skillnaden är att här kan man justera kompression medan man cyklar.
Bak är det likadant förutom den automatiska "Brain"-funktionen...
Det enda jag var säker på inför cykelköpet var att det INTE skulle bli en kolfiberram - så gick det med det...
Ur sportvagnsperspektiv är det lite kul att kolla närmare på dämparna; gaffeln är luftfjädrad åt båda hållen; man kan alltså ställa höjden med luft. På dämparen justeras lågfartskompression och retur separat precis som på¨mina KW; skillnaden är att här kan man justera kompression medan man cyklar.
Bak är det likadant förutom den automatiska "Brain"-funktionen...
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Dennis Kullman wrote:Visst är det snyggt!
Det enda jag var säker på inför cykelköpet var att det INTE skulle bli en kolfiberram - så gick det med det...
Ur sportvagnsperspektiv är det lite kul att kolla närmare på dämparna; gaffeln är luftfjädrad åt båda hållen; man kan alltså ställa höjden med luft. På dämparen justeras lågfartskompression och retur separat precis som på¨mina KW; skillnaden är att här kan man justera kompression medan man cyklar.
Bak är det likadant förutom den automatiska "Brain"-funktionen...
Cool cykel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Btw...
F´låt dennis att jag skruvade på dina dämpare den där sommardagen. Som vanligt omoget av mig...
- Attachments
-
- Kullman.impar.i.parken...jpg (149.31 KiB) Viewed 3588 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Det är lugnt; gips är ingen bristvara.gokarting.nu wrote:Dennis Kullman wrote:Visst är det snyggt!
Det enda jag var säker på inför cykelköpet var att det INTE skulle bli en kolfiberram - så gick det med det...
Ur sportvagnsperspektiv är det lite kul att kolla närmare på dämparna; gaffeln är luftfjädrad åt båda hållen; man kan alltså ställa höjden med luft. På dämparen justeras lågfartskompression och retur separat precis som på¨mina KW; skillnaden är att här kan man justera kompression medan man cyklar.
Bak är det likadant förutom den automatiska "Brain"-funktionen...
Cool cykel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Btw...
F´låt dennis att jag skruvade på dina dämpare den där sommardagen. Som vanligt omoget av mig...
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
"Är huvudet dumt får kroppen lida". DU är bland vänner - min kropp har också fått lida en del i garaget.Dennis Kullman wrote:Lyckades förresten skada mig igen - på ett riktigt korkat sätt!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Skönt att höra att man inte är ensam.Sleipner wrote:"Är huvudet dumt får kroppen lida". DU är bland vänner - min kropp har också fått lida en del i garaget.Dennis Kullman wrote:Lyckades förresten skada mig igen - på ett riktigt korkat sätt!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
Sorry kapningen, (igen):)+2*4=ofta.
Va kul det var idag dennis!
Trodde snön skulle vara ett hinder för en manlig cykeltur, men det var ju både bra och dåligt att den var där.
Jag har nu framkallat korten, snabbt va?!
Synd bara att dämparinställningen hakat upp sig efter vår tur i parken:)
Va kul det var idag dennis!
Trodde snön skulle vara ett hinder för en manlig cykeltur, men det var ju både bra och dåligt att den var där.
Jag har nu framkallat korten, snabbt va?!
Synd bara att dämparinställningen hakat upp sig efter vår tur i parken:)
- Attachments
-
- Kullman.Halmstads.stolthet.vintertränar.jpg (32.95 KiB) Viewed 3535 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
På bilden ser man ju min _bakåt_volt strax innan den är klar.
Inspirerad av OS.
Inspirerad av OS.