Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Då har man meckat lite mer och dragit av bultarna till bärarmarna bak (Tack Henrik?! för att du varnade mig om detta så jag gjorde det med "lite" framförhållning)... Vad heter dessa bultar? Dvs de för att ställa cambern...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/662Per Hammarsjö wrote:Vad heter dessa bultar? Dvs de för att ställa cambern...
Nummer från påsarna:
NA80-28-66ZD (bult med bricka)
NA80-28-473A (den lösa brickan)
B001-39-037B (muttern)
Beställ snabbt som attan, ingen har hemma utan de beställer från Belgien (leverans Torsdag passar väl din vanliga planering?)
Jag har iofs två som jag skulle kunna skicka upp imorgon mot att du fixar ersättning.
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Skönt att se att ni mekar i god tid i vanlig ordning.Per Hammarsjö wrote:Då har man meckat lite mer och dragit av bultarna till bärarmarna bak (Tack Henrik?! för att du varnade mig om detta så jag gjorde det med "lite" framförhållning)... Vad heter dessa bultar? Dvs de för att ställa cambern...
Du byter alla bultarna samtidigt antar jag? De kostar inte så väldigt mycket och är en billig försäkring mot framtida problem.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Ajdå... Tänkte att det var lagervara... Får jaga imorgon helt enkelt! Annars hör jag av mig Niklas!
Tanken var att byta alla. Har bara dragit av två so far. Lämnade den andra sidan som tur är?! Går väl att få loss de också med lite smörjning och värme..
Tanken var att byta alla. Har bara dragit av två so far. Lämnade den andra sidan som tur är?! Går väl att få loss de också med lite smörjning och värme..
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Får du inte bort dem och vill knäcka så funkar frys/rost-medel bra (finns på mekonomen), spraya en halv burk och låt det verkar och dra till sen. Går skallen av och du kan knacka ut resten.
Har också någon bult liggadens om det skulle saknas som jag kan sponsra med
Har också någon bult liggadens om det skulle saknas som jag kan sponsra med
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Frysmetoden kanske är smidigare än att värma? Man slipper ju att bussningarna brinner upp också...
Bultarna dimper ner på onsdag morgon så det finns gott om tid! Bromsskivor var det värre med men jag tror mina ska hålla ett race till...
Bultarna dimper ner på onsdag morgon så det finns gott om tid! Bromsskivor var det värre med men jag tror mina ska hålla ett race till...
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Tror.. Hur är det med beläggen då? Vill ju inte att du ska göra en "niklas"Bromsskivor var det värre med men jag tror mina ska hålla ett race till...
Better 2 be safe than sorry...
Keep it up!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Japp man pajar inte bussningarnaFrysmetoden kanske är smidigare än att värma? Man slipper ju att bussningarna brinner upp också...
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Beläggen var det värre med.. Dom kommer tydligen inte för en på Måndag. Får kolla mina frambelägg och se om dom håller ett race.
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Per jag tar med mina beg XP10 - det var mera än vad jag trodde kvar på dem, de pallar racen igenom och jag sponsrar dig med dessa
Har också ett par beg skivor i bra skick (XP10 körda) om du vill ha.
/Joachim
Har också ett par beg skivor i bra skick (XP10 körda) om du vill ha.
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Tack Josen! Jag har meck imorgon. Ska undersöka hur det står till med bromsarna då!
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Ta gärna med dig dem Josen!
Har inte hunnit titta på bromsarna ännu. Just nu känner jag bara ett stort hat mot biljäveln. Ingenting går som jag vill..
Har inte hunnit titta på bromsarna ännu. Just nu känner jag bara ett stort hat mot biljäveln. Ingenting går som jag vill..
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
2st H&R 180-60-070 är hittade och lastade
- CG Leijonhufvud
- Posts: 1197
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Laxne
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
elektrisk mutterdragare och 5-56 funkar bäst, ssssskkkkkakar liksom loss dem, mindre risk för att de går av. (har praktiskt testat båda varianterna frys- mutterdragare) med frys gick de av....
CG Leijonhufvud
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
OK jag tar med demTa gärna med dig dem Josen!
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Uhh.. Man hinner inte med någonting efter semestern.
Bilen står och gråter och när man tog ut den härom dagen så tro fan att man fick punka igen.
Måste hitta bussningar lite snabbt. Frågan är om man ska satsa på Delrin eller om man bara ska köra på original?
Har hittat en uppsättning från ett företag i USA men dom ska ha 5000 spänn för ett kit. Lite väl mycket.
Motorn måste kollas också. Bra att veta om man ska skaffa en ny inför vinterarbetet eller ej. Fortfarande sugen på att släppa din Pettsson?
// Per
Bilen står och gråter och när man tog ut den härom dagen så tro fan att man fick punka igen.
Måste hitta bussningar lite snabbt. Frågan är om man ska satsa på Delrin eller om man bara ska köra på original?
Har hittat en uppsättning från ett företag i USA men dom ska ha 5000 spänn för ett kit. Lite väl mycket.
Motorn måste kollas också. Bra att veta om man ska skaffa en ny inför vinterarbetet eller ej. Fortfarande sugen på att släppa din Pettsson?
// Per
- Lars Stahre
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 60
- Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
- Location: Vällingby
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Har du kollat på ISC RACING http://www.iscracing.net/Miata_suspension.htm ?
Lite otydligt hur dom anger hur många satser man ska ha men nog kostar deras delrinbussningar betydligt mindre än 5000:-
Vi har polyuretanbussningar köpta i England på våran. Dom var billiga men besvärliga att pressa dit. Delrin verkar mycket enklare att installera.
Lite otydligt hur dom anger hur många satser man ska ha men nog kostar deras delrinbussningar betydligt mindre än 5000:-
Vi har polyuretanbussningar köpta i England på våran. Dom var billiga men besvärliga att pressa dit. Delrin verkar mycket enklare att installera.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Dom har jag haft kontakt med. Men skickade en beställning dit i Juni och har fortfarande inte fått något svar. Får väl ligga på igen...
Nu har jag iallafall fått lite ordning på motorproblemet. Ibland finns hjälpen närmre än man tror. En vän är verkstadschef med goda kontakter och tror en reparation av motorn inte går på så värst mycket med tanke på att allt redan är gjort med motorn. Sweet! Nu kommer jag spara 4 liter olja per säsong!
Nu har jag iallafall fått lite ordning på motorproblemet. Ibland finns hjälpen närmre än man tror. En vän är verkstadschef med goda kontakter och tror en reparation av motorn inte går på så värst mycket med tanke på att allt redan är gjort med motorn. Sweet! Nu kommer jag spara 4 liter olja per säsong!
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Sa han något specifikt om vad det kan vara?Per Hammarsjö wrote:Dom har jag haft kontakt med. Men skickade en beställning dit i Juni och har fortfarande inte fått något svar. Får väl ligga på igen...
Nu har jag iallafall fått lite ordning på motorproblemet. Ibland finns hjälpen närmre än man tror. En vän är verkstadschef med goda kontakter och tror en reparation av motorn inte går på så värst mycket med tanke på att allt redan är gjort med motorn. Sweet! Nu kommer jag spara 4 liter olja per säsong!
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Antingen vevhusvent men det tror inte jag. Eller så, med största sannolikhet, ventiltätningarna. Så en lite topprenovering behövs göras igen. Men det var inga stora summor. Den här gången tänker jag inte bli blåst av inkompetenta USA-mekar.
- Mattias Stahre
- Posts: 186
- Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Per Hammarsjö wrote:Antingen vevhusvent men det tror inte jag. Eller så, med största sannolikhet, ventiltätningarna. Så en lite topprenovering behövs göras igen. Men det var inga stora summor. Den här gången tänker jag inte bli blåst av inkompetenta USA-mekar.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Löser det sig för dig Per?
Vill ju ha den guldiga på Knutan igen innan säsongen är slut.
Vill ju ha den guldiga på Knutan igen innan säsongen är slut.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Har varit lite tyst av mig på sistone. Mycket med hus och jobb.
Sen tar det tid när man ska köpa ny bil också.. Men idag blev den levererad!
Sen tar det tid när man ska köpa ny bil också.. Men idag blev den levererad!
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Oroväckande tyst.....kul att se att det rör på sig.Per Hammarsjö wrote:Har varit lite tyst av mig på sistone. Mycket med hus och jobb.
Sen tar det tid när man ska köpa ny bil också.. Men idag blev den levererad!
Fasen vilken nice bil(d)! Vart är den tagen?
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C
Du menar vart är de tagna?Cyberoid wrote: Vart är den tagen?
Per har ju magiska fingrar...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5