Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Då har man meckat lite mer och dragit av bultarna till bärarmarna bak (Tack Henrik?! för att du varnade mig om detta så jag gjorde det med "lite" framförhållning)... Vad heter dessa bultar? Dvs de för att ställa cambern...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Vad heter dessa bultar? Dvs de för att ställa cambern...
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/662

Nummer från påsarna:
NA80-28-66ZD (bult med bricka)
NA80-28-473A (den lösa brickan)
B001-39-037B (muttern)

Beställ snabbt som attan, ingen har hemma utan de beställer från Belgien (leverans Torsdag passar väl din vanliga planering?)

Jag har iofs två som jag skulle kunna skicka upp imorgon mot att du fixar ersättning.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Cyberoid »

Per Hammarsjö wrote:Då har man meckat lite mer och dragit av bultarna till bärarmarna bak (Tack Henrik?! för att du varnade mig om detta så jag gjorde det med "lite" framförhållning)... Vad heter dessa bultar? Dvs de för att ställa cambern...
Skönt att se att ni mekar i god tid i vanlig ordning. :) :up:

Du byter alla bultarna samtidigt antar jag? De kostar inte så väldigt mycket och är en billig försäkring mot framtida problem.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Ajdå... Tänkte att det var lagervara... Får jaga imorgon helt enkelt! Annars hör jag av mig Niklas!

Tanken var att byta alla. Har bara dragit av två so far. Lämnade den andra sidan som tur är?! Går väl att få loss de också med lite smörjning och värme..
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Får du inte bort dem och vill knäcka så funkar frys/rost-medel bra (finns på mekonomen), spraya en halv burk och låt det verkar och dra till sen. Går skallen av och du kan knacka ut resten.
Har också någon bult liggadens om det skulle saknas som jag kan sponsra med :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Frysmetoden kanske är smidigare än att värma? Man slipper ju att bussningarna brinner upp också...

Bultarna dimper ner på onsdag morgon så det finns gott om tid! :) Bromsskivor var det värre med men jag tror mina ska hålla ett race till...
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by JOnas »

Bromsskivor var det värre med men jag tror mina ska hålla ett race till...
Tror.. :| Hur är det med beläggen då? Vill ju inte att du ska göra en "niklas" :think2:

Better 2 be safe than sorry... :o

Keep it up! :wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Frysmetoden kanske är smidigare än att värma? Man slipper ju att bussningarna brinner upp också...
Japp man pajar inte bussningarna :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Beläggen var det värre med.. Dom kommer tydligen inte för en på Måndag. Får kolla mina frambelägg och se om dom håller ett race.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Per jag tar med mina beg XP10 - det var mera än vad jag trodde kvar på dem, de pallar racen igenom och jag sponsrar dig med dessa :)
Har också ett par beg skivor i bra skick (XP10 körda) om du vill ha.

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Tack Josen! Jag har meck imorgon. Ska undersöka hur det står till med bromsarna då!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Ta gärna med dig dem Josen!

Har inte hunnit titta på bromsarna ännu. Just nu känner jag bara ett stort hat mot biljäveln. Ingenting går som jag vill..
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Niklas Falk »

2st H&R 180-60-070 är hittade och lastade :)
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by CG Leijonhufvud »

elektrisk mutterdragare och 5-56 funkar bäst, ssssskkkkkakar liksom loss dem, mindre risk för att de går av. (har praktiskt testat båda varianterna frys- mutterdragare) med frys gick de av....
CG Leijonhufvud
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Ta gärna med dig dem Josen!
OK jag tar med dem :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Uhh.. Man hinner inte med någonting efter semestern.
Bilen står och gråter och när man tog ut den härom dagen så tro fan att man fick punka igen.

Måste hitta bussningar lite snabbt. Frågan är om man ska satsa på Delrin eller om man bara ska köra på original?
Har hittat en uppsättning från ett företag i USA men dom ska ha 5000 spänn för ett kit. Lite väl mycket.

Motorn måste kollas också. Bra att veta om man ska skaffa en ny inför vinterarbetet eller ej. Fortfarande sugen på att släppa din Pettsson?

// Per
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Lars Stahre »

Har du kollat på ISC RACING http://www.iscracing.net/Miata_suspension.htm ?
Lite otydligt hur dom anger hur många satser man ska ha men nog kostar deras delrinbussningar betydligt mindre än 5000:-
Vi har polyuretanbussningar köpta i England på våran. Dom var billiga men besvärliga att pressa dit. Delrin verkar mycket enklare att installera.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Dom har jag haft kontakt med. Men skickade en beställning dit i Juni och har fortfarande inte fått något svar. Får väl ligga på igen...

Nu har jag iallafall fått lite ordning på motorproblemet. Ibland finns hjälpen närmre än man tror. En vän är verkstadschef med goda kontakter och tror en reparation av motorn inte går på så värst mycket med tanke på att allt redan är gjort med motorn. Sweet! Nu kommer jag spara 4 liter olja per säsong! :)
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Mattias Stahre »

Per Hammarsjö wrote:Dom har jag haft kontakt med. Men skickade en beställning dit i Juni och har fortfarande inte fått något svar. Får väl ligga på igen...

Nu har jag iallafall fått lite ordning på motorproblemet. Ibland finns hjälpen närmre än man tror. En vän är verkstadschef med goda kontakter och tror en reparation av motorn inte går på så värst mycket med tanke på att allt redan är gjort med motorn. Sweet! Nu kommer jag spara 4 liter olja per säsong! :)
Sa han något specifikt om vad det kan vara?
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Antingen vevhusvent men det tror inte jag. Eller så, med största sannolikhet, ventiltätningarna. Så en lite topprenovering behövs göras igen. Men det var inga stora summor. Den här gången tänker jag inte bli blåst av inkompetenta USA-mekar.
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Mattias Stahre »

Per Hammarsjö wrote:Antingen vevhusvent men det tror inte jag. Eller så, med största sannolikhet, ventiltätningarna. Så en lite topprenovering behövs göras igen. Men det var inga stora summor. Den här gången tänker jag inte bli blåst av inkompetenta USA-mekar.
:up:
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Löser det sig för dig Per?

Vill ju ha den guldiga på Knutan igen innan säsongen är slut.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Har varit lite tyst av mig på sistone. Mycket med hus och jobb.

Sen tar det tid när man ska köpa ny bil också.. Men idag blev den levererad! ;)
superlight.jpg
superlight.jpg (356.58 KiB) Viewed 2214 times
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Cyberoid »

Per Hammarsjö wrote:Har varit lite tyst av mig på sistone. Mycket med hus och jobb.

Sen tar det tid när man ska köpa ny bil också.. Men idag blev den levererad! ;)
superlight.jpg
Oroväckande tyst.....kul att se att det rör på sig.

Fasen vilken nice bil(d)! 8) :up: Vart är den tagen?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote: Vart är den tagen?
Du menar vart är de tagna? :wink:
Per har ju magiska fingrar... :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply