Ha - också ett sätt att de det Men OK nog om detDet gnälls inte utan det är ett rent konstaterande.
Men nog om det i denna tråden.
KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Det där får du gärna förklara någon gång om du vill?Josen wrote:Vad gäller ni för - Inte hjälper en diff om det är blött, gör det snarare mera svårtkört ?
Tomas Köp P-Os bil och se till att det blir lite verkstad av det istället för snack
Visst, båda hjulen släpper samtidigt men nog katten går det snabbare än att stå still med ett spinnande hjul...
Men vi behöver inte kladda mer om det här.
I Henriks fall så bidrog nog de dåliga däcken till att utgångarna var mindre optimala.
Värst vad rykten sprider sig snabbt!
P-O har bestämt sig för att behålla sin bil.
Så jag letar vidare.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Så det går fortare om båda hjulen spinner menar du ? Kör mjukare, släpp krängaren och jobba med körningen, där sitter farten inte i diff eller ABS trolleriVisst, båda hjulen släpper samtidigt men nog katten går det snabbare än att stå still med ett spinnande hjul...
Men vi behöver inte kladda mer om det här.
I Henriks fall så bidrog nog de dåliga däcken till att utgångarna var mindre optimala.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Vill inte dra en hel fysiklektion för dig men du håller nog med om att ytterhjulet får mer viktöverföring och därmed större friktionskraft?
Om man pga avsaknaden av diffbroms inte kan utnyttja detta så kommer det påverka accet.
Jag vill tvärtom påstå att diffbromsen gör mer skillnad vid vått än vid torrt, speciellt med de låga effekterna vi pratar om här.
Att man sedan måste jobba med körningen och inställningen av bilen är en självklarhet.
Ps. Måste ju säga emot dig ibland! Ds.
Om man pga avsaknaden av diffbroms inte kan utnyttja detta så kommer det påverka accet.
Jag vill tvärtom påstå att diffbromsen gör mer skillnad vid vått än vid torrt, speciellt med de låga effekterna vi pratar om här.
Att man sedan måste jobba med körningen och inställningen av bilen är en självklarhet.
Ps. Måste ju säga emot dig ibland! Ds.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Men bara i blands. Måste ju säga emot dig ibland! Ds.
Jo visst men man kan ju inte sitta och blå-gasa som en idiot ? Om det spinner SLUTA gasa, om du inte har diff så varnar den före det spinner loss på båda hjulen och det är en fördel tycker jag i alla fall i bött + att det blir mindre giftigt att köra. I torrt har vi ju grepp som vi missar att utnyttja utan diff-hjälp men inte i blött ?Vill inte dra en hel fysiklektion för dig men du håller nog med om att ytterhjulet får mer viktöverföring och därmed större friktionskraft?
NU fick vi inte lite mera gnäll ocksåI Henriks fall så bidrog nog de dåliga däcken till att utgångarna var mindre optimala.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Hur fort du kan köra spelar inte så stor roll när du har en bromskloss framför dig som kan lägga sig ivägen, bromsa senare och skutta ur kurvan snabbare.Josen wrote:Så det går fortare om båda hjulen spinner menar du ? Kör mjukare, släpp krängaren och jobba med körningen, där sitter farten inte i diff eller ABS trolleri
Det var ingen större konst att hålla Henrik bakom ganska länge (och riktigt underhållande i slutet på rakan ). Jag föll bara på eget grepp (tänkte testa om greppet fanns för 2an i Idioten, returen visade tydligt att känslan i gasfoten saknades).
Om känslan i gasfoten är bristfällig så ger en torsen mycket mer moment i backen än en öppen diff. Du lättade väl inte bort till öppen diff (kanske tom till en från en 1,6a) när du pillade på den gröna?
Det går ju att rösta med fötterna lixom
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
TPR wrote:Var det därför de två 944:orna hamnade i grusfållan i första racet?Måns Wilke wrote:Vi noterade också att samtliga 944or hade problem med bromsbalansen, somliga mer än andra. De verkar ha för mycket bromsverkan bak...
Dvs ingen kontakt med någon annan?
Det ryktades att den silvriga var inblandad i incidenteten när Fieron snurrade.
Vet ej. Jag stod bara flaggpost på förmiddagen och lämnade Knutan efter lunch.
Den vinröda 944an snurrade på ena träningen pga låsta bakbromsar och var nära ytterligare några gånger.
Den blåröda renutten var också mer än lovligt ostabil i slutet på rakan. Den ålade sin in i första kurvan.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Jag som har diffbroms (dock ej ABS) höll mig hemma för att inte diffbromsen skulle göra en annars usel förare till överlägsen segrare.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Kanondag!
Här kommer en kort osammanhängande sammanfattning av dagen sett ur ett Henrikssonskt perspektiv...
Vaknar för sent får stressa...
Kommer på under ditresan att jag inte fyllt på luft sedan sista Cuprejset och får i stressen stanna på en mack och fylla luft för regnsetup.
Kommer till Knutan 08:45 och förarmötet är kl.08:45, vi kör 09:00 och jag ska hinna förarmöte, lasta av bilen, anmäla mig, besiktiga bilen och göra mig ordning för lineup! Sju hjärnblödningar senare och mkt hjälp av Thomas Phil (supertack Thomas! kör jag ut sent i tidskvalet och får tyvärr bara en handfull varv. I blötan lyckas jag sätta kval ett:s andra bästa tid vilket jag är nöjd med då jag knappt hann få upp tempen i däcken. Grattis till Robert Zerwanski som fick bästa tid i kval 1!
Kval 2 går än bättre, det regnar även detta heat och det är mkt vatten på banan men jag lyckas ändå få till bästa tid även om jag inte åker Toyo(vill bara som ni andra ödmjukt underförstått säga att jag är bäst! ) . ABS:en underlättar i Liton och sen broms på start och målrakan. Med bästa kvaltid totalt i Roadsport C tog jag hem segern i MSCC:s KM5, kul!
Race 1 blir en soppa! Jag startar i pole men har orutin vad det gäller start i blöta så jag varvar för mkt och spinner hejdlöst en stund varpå jag ser Halbig ta täten men även Robert kommer förbi. Robert nöjer sig inte med min skalp utan satsar friskt för att även plocka Halbig i starten med resultat ett besök i kurva etts sandfålla. Nån bil till kör av och det hela leder till omstart.
Halbig kom förbi och får därför starta i pole i omstarten. Det spinner lite mindre i denna starten då jag är lite mjukare och det slutat regna (men banan är fortfarande sur) men jag kommer inte en meter närmare Halbig till första kurvan som för övrigt blir ett livsfarligt getingbo i blötan för den som är rädd om sin kaross. Kaos med bilar högt och lågt och jag minns inte riktigt men jag tror att vi bara kommer ett varv innan det krockas och det blir dags för ny omstart. (Var f.ö. jag och en bil till som var inblandad i krocken, trodde hela fronten var rökt då det small jävlar men det blev bara glas-skador och kosmetiska sprickor i noskonan.)
När det var dags för tredje omstarten inträffar nåt mkt märkligt. Vi vinkas ut ur depån till vad jag och många med mig tror är ett linupvarv till en ny stående start. Jag värmer däck hela första varvet och har Robert och Andreas jättelångt framför mig. När jag kommer ut på start och målrakan ser jag grönflaggen och förstår att racet helt plötsligt är igång!!!!!! Andreas är i kurva ett och Robert mitt på rakan när jag ser flaggan, en snabb titt i backspegeln och jag inser att folk bakom mig är lika blåsta som jag!! Till råga på allt räknade dom in tidigare körda varv så det blev bara några få varv där man fick sikta på att komma ifatt Robert. Mattafaran försprång var omöjligt att jaga ikapp... Allt bra i övrigt MSCC men här var ni fel på det...
Inför race 2 hade solen tittat fram och banan hade fått en och annan torr fläck om än fortfarande blöt och hal till 80%. Jag uppskattade innan racet att det nu kanske fanns möjlighet att gå ner mot 1.16-1,17-tider då jag kört 1.20 på regnbana tidigare under dagen. Jag startade som nr två efter Hallbig med Robert strax efter till höger. Jag får till en ok start men jag ser tydligt att Robert aldrig tänkt ge upp innerspåret då han strax innan kurvan lägger bilen så nära min högra bakskärm att jag skulle gjort en polispiruett om jag bara andats på ratten åt höger, så det blir till att släppa. Första varven är vi vad jag uppfattar fyra bilar som ligger rätt tätt med Halbig först, Robert tvåa, jag trea med Niklas sniffandes i rumpen. Jag känner helt klart att jag har mkt mer fart i bilen än vad vi taktar runt varven på så jag kan ligga mkt tätt på Robert. Efter ett par varv åker Robert av banan i vänstern upp mot Idioten och då tog det bara några kurvor innan jag var uppe i baken på Hallbig. Nu börjar ett frustrationshelvete som heter duga. Andreas "Mattafaran" Halbig är jävulskt skicklig på att göra sig stor på banan!!!!! Vi ligger och åker runt på 1.20-tider dvs samma tider som i dyblötan men det går inte att komma om!!! Han sladdar överallt och man skulle kunna tro att han är en vettvilling utan någon kontroll alls men på nåt sätt så lyckas han behålla biljäkeln på banan och man kan inte göra annat än att bli imponerad över hur han gång på gång får kontroll på bilen efter att rumpen viftat mer än svansen på en löpande tik!!! Jag i röven på tiken som en galen hund och är uppe på ryggen vid flera tillfällen men det går bara inte!!! Jag tänker vid flera tillfällen att "snart åker han av" men enda gången han är av ( med alla fyra hjulen iaf ) är i vänsterkurvan upp mot Idioten. Då åker jag upp så jag är nån meter från att vara jämsides med honom i backen och tänker GÖTT!! eftersom han fortfarande är utanför banan. Men vad gör the man without a nerv då?!! U guessed it! Han svänger in!!!!!! Han ska in på banan igen och det är bara inse att min karma ger igen för alla gråzons omkörningar man sjäv varit inblandad i under sommaren (skratt) Det är ju bara jag som får göra sånt!!!!!!
Well well, shit happens och det är på´t igen som gäller men tyvärr kom jag aldrig om. Jag var förbi på mot slutet av startrakan vid ett tillfälle men jag hade ytterspår och vågade inte svänga in då man inte kan vara säker på att det hade gått att få stopp på Mattafaran.
När målflaggan kom vart jag jäkligt störd och besviken på mig själv att jag inte lyckats ta mig om. Lustigt att man tar det så allvarligt när man är mitt inne i det. I efterhand är det bara att gratulera Andreas till segern och ett vara imponerad av ett uppvisande som fått vilken driftkung som helst att bli avundsjuk!!
Kul att Robert gick bra i blötan, Toyo hjälper men 1080kg gör det inte...
Synd att inte Drangel, Per, Andreas, Kullman, Waern mfl kunde komma...
Åkte med i Henriks bil, han har fått till ett bra chassi med små medel, påminde om min bil i känsla och fart... (fast min e bäst så klart! )
Mitt kamerabatteri tog slut i kval 2!
Någon ny miatakille var där...
Jag blev skärrad efter krocken...
Älskar min bil...
MSCC är duktiga på att ordna event, betalar gladeligen medlemsavgiften nästa år också...
Regn jämnar ut bilarna...
Radical verkar kul...
En Transit går inte fortare än 80 i kraftig motvind...
Niklas missade pallen!! Men så var det inte SPVM iofs...
Yoko är inte lika bra som Toyo i blötan men mil bättre än Kuhmo i det underlaget. I torrt är det hugget som stucket mellan Yoko och Kuhmo vilket gör Yoko till den bästa kompromissen by far...
F.n kan jag inte få mina kameraprylar att lira linan ut nån gång för, alltid är det nåt, ljud, vinkel, slut batteri, besiktningsgubbar, fel minneskort, fullt minneskort, fel sorts batteri, fästen går av, kamerahus spricker mm mm...
Nästa säsong kommer bli Rock´nRoll så det skriker om det!!! Köp en miata nu för faen om du läser denna tråd och inte har en!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sugen på att se filmer...
Här kommer en kort osammanhängande sammanfattning av dagen sett ur ett Henrikssonskt perspektiv...
Vaknar för sent får stressa...
Kommer på under ditresan att jag inte fyllt på luft sedan sista Cuprejset och får i stressen stanna på en mack och fylla luft för regnsetup.
Kommer till Knutan 08:45 och förarmötet är kl.08:45, vi kör 09:00 och jag ska hinna förarmöte, lasta av bilen, anmäla mig, besiktiga bilen och göra mig ordning för lineup! Sju hjärnblödningar senare och mkt hjälp av Thomas Phil (supertack Thomas! kör jag ut sent i tidskvalet och får tyvärr bara en handfull varv. I blötan lyckas jag sätta kval ett:s andra bästa tid vilket jag är nöjd med då jag knappt hann få upp tempen i däcken. Grattis till Robert Zerwanski som fick bästa tid i kval 1!
Kval 2 går än bättre, det regnar även detta heat och det är mkt vatten på banan men jag lyckas ändå få till bästa tid även om jag inte åker Toyo(vill bara som ni andra ödmjukt underförstått säga att jag är bäst! ) . ABS:en underlättar i Liton och sen broms på start och målrakan. Med bästa kvaltid totalt i Roadsport C tog jag hem segern i MSCC:s KM5, kul!
Race 1 blir en soppa! Jag startar i pole men har orutin vad det gäller start i blöta så jag varvar för mkt och spinner hejdlöst en stund varpå jag ser Halbig ta täten men även Robert kommer förbi. Robert nöjer sig inte med min skalp utan satsar friskt för att även plocka Halbig i starten med resultat ett besök i kurva etts sandfålla. Nån bil till kör av och det hela leder till omstart.
Halbig kom förbi och får därför starta i pole i omstarten. Det spinner lite mindre i denna starten då jag är lite mjukare och det slutat regna (men banan är fortfarande sur) men jag kommer inte en meter närmare Halbig till första kurvan som för övrigt blir ett livsfarligt getingbo i blötan för den som är rädd om sin kaross. Kaos med bilar högt och lågt och jag minns inte riktigt men jag tror att vi bara kommer ett varv innan det krockas och det blir dags för ny omstart. (Var f.ö. jag och en bil till som var inblandad i krocken, trodde hela fronten var rökt då det small jävlar men det blev bara glas-skador och kosmetiska sprickor i noskonan.)
När det var dags för tredje omstarten inträffar nåt mkt märkligt. Vi vinkas ut ur depån till vad jag och många med mig tror är ett linupvarv till en ny stående start. Jag värmer däck hela första varvet och har Robert och Andreas jättelångt framför mig. När jag kommer ut på start och målrakan ser jag grönflaggen och förstår att racet helt plötsligt är igång!!!!!! Andreas är i kurva ett och Robert mitt på rakan när jag ser flaggan, en snabb titt i backspegeln och jag inser att folk bakom mig är lika blåsta som jag!! Till råga på allt räknade dom in tidigare körda varv så det blev bara några få varv där man fick sikta på att komma ifatt Robert. Mattafaran försprång var omöjligt att jaga ikapp... Allt bra i övrigt MSCC men här var ni fel på det...
Inför race 2 hade solen tittat fram och banan hade fått en och annan torr fläck om än fortfarande blöt och hal till 80%. Jag uppskattade innan racet att det nu kanske fanns möjlighet att gå ner mot 1.16-1,17-tider då jag kört 1.20 på regnbana tidigare under dagen. Jag startade som nr två efter Hallbig med Robert strax efter till höger. Jag får till en ok start men jag ser tydligt att Robert aldrig tänkt ge upp innerspåret då han strax innan kurvan lägger bilen så nära min högra bakskärm att jag skulle gjort en polispiruett om jag bara andats på ratten åt höger, så det blir till att släppa. Första varven är vi vad jag uppfattar fyra bilar som ligger rätt tätt med Halbig först, Robert tvåa, jag trea med Niklas sniffandes i rumpen. Jag känner helt klart att jag har mkt mer fart i bilen än vad vi taktar runt varven på så jag kan ligga mkt tätt på Robert. Efter ett par varv åker Robert av banan i vänstern upp mot Idioten och då tog det bara några kurvor innan jag var uppe i baken på Hallbig. Nu börjar ett frustrationshelvete som heter duga. Andreas "Mattafaran" Halbig är jävulskt skicklig på att göra sig stor på banan!!!!! Vi ligger och åker runt på 1.20-tider dvs samma tider som i dyblötan men det går inte att komma om!!! Han sladdar överallt och man skulle kunna tro att han är en vettvilling utan någon kontroll alls men på nåt sätt så lyckas han behålla biljäkeln på banan och man kan inte göra annat än att bli imponerad över hur han gång på gång får kontroll på bilen efter att rumpen viftat mer än svansen på en löpande tik!!! Jag i röven på tiken som en galen hund och är uppe på ryggen vid flera tillfällen men det går bara inte!!! Jag tänker vid flera tillfällen att "snart åker han av" men enda gången han är av ( med alla fyra hjulen iaf ) är i vänsterkurvan upp mot Idioten. Då åker jag upp så jag är nån meter från att vara jämsides med honom i backen och tänker GÖTT!! eftersom han fortfarande är utanför banan. Men vad gör the man without a nerv då?!! U guessed it! Han svänger in!!!!!! Han ska in på banan igen och det är bara inse att min karma ger igen för alla gråzons omkörningar man sjäv varit inblandad i under sommaren (skratt) Det är ju bara jag som får göra sånt!!!!!!
Well well, shit happens och det är på´t igen som gäller men tyvärr kom jag aldrig om. Jag var förbi på mot slutet av startrakan vid ett tillfälle men jag hade ytterspår och vågade inte svänga in då man inte kan vara säker på att det hade gått att få stopp på Mattafaran.
När målflaggan kom vart jag jäkligt störd och besviken på mig själv att jag inte lyckats ta mig om. Lustigt att man tar det så allvarligt när man är mitt inne i det. I efterhand är det bara att gratulera Andreas till segern och ett vara imponerad av ett uppvisande som fått vilken driftkung som helst att bli avundsjuk!!
Kul att Robert gick bra i blötan, Toyo hjälper men 1080kg gör det inte...
Synd att inte Drangel, Per, Andreas, Kullman, Waern mfl kunde komma...
Åkte med i Henriks bil, han har fått till ett bra chassi med små medel, påminde om min bil i känsla och fart... (fast min e bäst så klart! )
Mitt kamerabatteri tog slut i kval 2!
Någon ny miatakille var där...
Jag blev skärrad efter krocken...
Älskar min bil...
MSCC är duktiga på att ordna event, betalar gladeligen medlemsavgiften nästa år också...
Regn jämnar ut bilarna...
Radical verkar kul...
En Transit går inte fortare än 80 i kraftig motvind...
Niklas missade pallen!! Men så var det inte SPVM iofs...
Yoko är inte lika bra som Toyo i blötan men mil bättre än Kuhmo i det underlaget. I torrt är det hugget som stucket mellan Yoko och Kuhmo vilket gör Yoko till den bästa kompromissen by far...
F.n kan jag inte få mina kameraprylar att lira linan ut nån gång för, alltid är det nåt, ljud, vinkel, slut batteri, besiktningsgubbar, fel minneskort, fullt minneskort, fel sorts batteri, fästen går av, kamerahus spricker mm mm...
Nästa säsong kommer bli Rock´nRoll så det skriker om det!!! Köp en miata nu för faen om du läser denna tråd och inte har en!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sugen på att se filmer...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Efter att ha kört större delen av årets bandagar i blött samt fått mig en lektion i ABS och diffbromsens inverkan under ett pass i Fredriks passagerarsäte på Knutan känner jag att jag har ganska "torrt om fötterna" vad gäller diffbromsens inverkan.Josen wrote: Jo visst men man kan ju inte sitta och blå-gasa som en idiot ? Om det spinner SLUTA gasa, om du inte har diff så varnar den före det spinner loss på båda hjulen och det är en fördel tycker jag i alla fall i bött + att det blir mindre giftigt att köra. I torrt har vi ju grepp som vi missar att utnyttja utan diff-hjälp men inte i blött ?
Han åkte lika fort med mig i passagerarsätet under medåkarpasset som jag lyckades kvala under förmiddagen. Det kändes ganska förnedrande. Men sen kör jag ju som en kråka också...
I Henriks fall så bidrog nog de dåliga däcken till att utgångarna var mindre optimala.
Tolka det hur du vill men man borde väl få analysera varför inte farten finns där utan att uppfattas som gnällig?! Det var en ganska omfattande däcksdiskussion under dagen (som du missade) där vi åkte på många olika varianter av däck (märke, mönsterdjup och ålder etc). En erfarenhet som kan gagna alla ifall man tillåts "gnälla lite på greppet" i en eftersnackstråd.Josen wrote: NU fick vi inte lite mera gnäll också
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Ja ja men nu är det färdigt gnällt om detta i tråden Låt oss gå vidare....tillåts "gnälla lite på greppet" i en eftersnackstråd.
Är det någon som bjuder oss 'experter' på film ?
Fredrik hur gick det med Fireon ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Japansk stridsvagn mot Amerikansk 80talssportbil...Josen wrote:Fredrik hur gick det med Fireon ?
Hål i dörren och flyttad A-stolpe (knäckt vindruta och reservhjulet fick inte plats på passagerarplats efteråt). Borde inte vara oändligt svårlagat. Fredrik var intresserad av att åtminstonde köra SSM nästa år (klart intresserad av att vara "ivägen" för fler miator oftare)
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Uj måste smällt rätt bra ! Miata-klanen har snart ett tufft rykte att leva upp till nästa år Man får nog passa sig så det inte får konsekvenser för att få köra sportvagns-rejs...Hål i dörren och flyttad A-stolpe (knäckt vindruta och reservhjulet fick inte plats på passagerarplats efteråt).
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Fieron är gjord i plast, krävs inte så mycket.Josen wrote: Uj måste smällt rätt bra !
Fredrik hade ett trasigt blinkersglas som motbevis.
Däremot såg jag inte att rutan var sönder på Fieron?
Den körde ju vidare så kan inte varit jätteilla.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
(rutan var lite solfjädersspräckt nere i hörnet)TPR wrote:Fieron är gjord i plast, krävs inte så mycket.Josen wrote: Uj måste smällt rätt bra !
Fredrik hade ett trasigt blinkersglas som motbevis.
Däremot såg jag inte att rutan var sönder på Fieron?
Den körde ju vidare så kan inte varit jätteilla.
Inte nog med att det är plastpaneler, "plåtreglarna" som plastpanelerna skruvas i (nyskapande på 80talet) är nog inte lika homogent sammanfogade som en vanlig pressad kaross. Hålet var väl stort som en handske ungefär.
Smällen såg inte så illa ut och grunden var tvärkast under inbromsning (kraftig riktningsförändring när det greppade).
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Kul att han inte reagerade omvänt!Niklas Falk wrote:Japansk stridsvagn mot Amerikansk 80talssportbil...Josen wrote:Fredrik hur gick det med Fireon ?
Hål i dörren och flyttad A-stolpe (knäckt vindruta och reservhjulet fick inte plats på passagerarplats efteråt). Borde inte vara oändligt svårlagat. Fredrik var intresserad av att åtminstonde köra SSM nästa år (klart intresserad av att vara "ivägen" för fler miator oftare)
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Prästens lilla kråka måste väl vara de som körde ner i diket?Cyberoid wrote: Han åkte lika fort med mig i passagerarsätet under medåkarpasset som jag lyckades kvala under förmiddagen. Det kändes ganska förnedrande. Men sen kör jag ju som en kråka också...
Du rattar grymt stabilt med bra kontroll! Sen att några av oss fuskat och rattat denna banan i blöta förra året och därmed redan kände till vart fästet fanns har ju inte så mkt med förarskills att göra utan mer med inlärning genom trail & error...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Med tanke på hur det hela gick till så finns det ganska lite fog för omvänd reaktion. Henriks film lär förklara...Dennis Kullman wrote:Kul att han inte reagerade omvänt!Niklas Falk wrote:Japansk stridsvagn mot Amerikansk 80talssportbil...Josen wrote:Fredrik hur gick det med Fireon ?
Hål i dörren och flyttad A-stolpe (knäckt vindruta och reservhjulet fick inte plats på passagerarplats efteråt). Borde inte vara oändligt svårlagat. Fredrik var intresserad av att åtminstonde köra SSM nästa år (klart intresserad av att vara "ivägen" för fler miator oftare)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Jag tänkte inte så mycket på skuldfrågan utan mer på allmän risk för skador i racesituationer.Fredrik Henriksson wrote:Med tanke på hur det hela gick till så finns det ganska lite fog för omvänd reaktion. Henriks film lär förklara...Dennis Kullman wrote: Kul att han inte reagerade omvänt!
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Nu är vi djävligt intresserade av den där filmen Inte sura nu Henrik, vi är alla kompisar. Jag lovar att du får provköra ev kommade räser som plåster för att jag retar dig liteHenriks film lär förklara...
Jag la ut film race 1 SSM till allas glädje att häckla - bjud tillbaka nu
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
JA - Var är filmen Henrik ??
Vill se !!
Vill se !!
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Håller på att ladda upp bilder på Rejsa nu, tar dock lite tid...
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59899
Tror inte Henrik har tillgång till Internet för tillfället så det kan ta ett tag innan den kommer upp.
Edit: Nu ligger bilderna uppe på Rejsa. Som vanligt blir kvalitén inte den bästa när man laddar upp bilder där...
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59899
Tror inte Henrik har tillgång till Internet för tillfället så det kan ta ett tag innan den kommer upp.
Edit: Nu ligger bilderna uppe på Rejsa. Som vanligt blir kvalitén inte den bästa när man laddar upp bilder där...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Flyttad.
Last edited by gokarting.nu on Wed 07 Oct 2009, 22:42, edited 2 times in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Enligt inbjudan så stod det tydligt att filmning endast var OK om det uppfyller SBFs reglemente vad gäller kamerafäste samt är för privat bruk. Därmed kan jag nog inte lägga ut denna filmen på tuben tyvärr...Josen wrote:Nu är vi djävligt intresserade av den där filmen Inte sura nu Henrik, vi är alla kompisar. Jag lovar att du får provköra ev kommade räser som plåster för att jag retar dig liteHenriks film lär förklara...
Jag la ut film race 1 SSM till allas glädje att häckla - bjud tillbaka nu
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10
Det går ju att lägga upp utan att dela med sig (stor vits). Vimeo är inte lika "offentligt" om man nu bryr sig.Cyberoid wrote:Därmed kan jag nog inte lägga ut denna filmen på tuben tyvärr...