KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Om det nu blir regn, kommer väll de mjuka bilarna att gynnas.
Är det inte så?
  1. De som stannar kvar på det svarta gynnas mest :D
  2. Sen gäller det att få däcken att fungera, sen kan man prata chassi.
  3. ABS är mer fördelakrigt än de 5% extra vikt det ger
  4. Mjuka krängare hjälper
Mjuk körstil med lite känsla i ratt och gaspedal hjälper till med punkt 1.
I en del fall kan fokusering på däcken (att få lite temp i dem) vara viktigare än mjukt chassi (annars hade det inte varit så jämnt bakom Drangel förra året).

Morgonen ser ut som upptorkande just nu (men jag har inget sug efter att vara där kvällen innan):
http://www.yr.no/sted/Sverige/Sk%C3%A5n ... _time.html
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote: (men jag har inget sug efter att vara där kvällen innan):
http://www.yr.no/sted/Sverige/Sk%C3%A5n ... _time.html
På tal om det. När åker ni ner från Gbg? Lördag kväll eller Söndag morgon?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:På tal om det. När åker ni ner från Gbg? Lördag kväll eller Söndag morgon?
Med den väderprognosen, söndag natt med mål att landa i depån 7:00.

Yokisar har väl bra våtgrepp på vid 8 grader (kanske köra ner i full mundering för att inte frysa)? :D
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by gokarting.nu »

Cyberoid wrote:
Niklas Falk wrote: (men jag har inget sug efter att vara där kvällen innan):
http://www.yr.no/sted/Sverige/Sk%C3%A5n ... _time.html
På tal om det. När åker ni ner från Gbg? Lördag kväll eller Söndag morgon?

Jag åker ner på söndag morgon.

Vid ca 5,30 tror jag.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Josen »

Om det nu blir regn, kommer väll de mjuka bilarna att gynnas.
Är det inte så
Ja mjukare bilar gynnas alltid vid sämre grepp eftersom viktförskjutningen går långsammare i bilen (smooth)
Sen är Toyos helt överlägsna Yokos (medium) i blött. Jag har fick mina Toyosar att funka bästa med högt lufttryck ~ 2.5 och lossade krängare. Kunde ju förra året slå softa miator och med ABS:er :banana:
Leta torra spår och bromsa till höger slutet av rakan där det är minst gummi - tjänar man massor på :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Cyberoid »

gokarting.nu wrote:
Cyberoid wrote:
Niklas Falk wrote: (men jag har inget sug efter att vara där kvällen innan):
http://www.yr.no/sted/Sverige/Sk%C3%A5n ... _time.html
På tal om det. När åker ni ner från Gbg? Lördag kväll eller Söndag morgon?

Jag åker ner på söndag morgon.

Vid ca 5,30 tror jag.
Usch ja, och då ska man lasta bilen på morgonen också. :zzzzzzz: Nästa år tycker jag vi bara kör eftermiddagar. 8)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by gokarting.nu »

Och Kinnekulle, Falkenberg endast, less distans!

Josen din räv, du skulle inte SÅLT!
Attachments
gissa.josen....jpg
gissa.josen....jpg (93.36 KiB) Viewed 2913 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Leta torra spår och bromsa till höger slutet av rakan där det är minst gummi - tjänar man massor på :)
Regnspår är ofta att köra där man inte kör när det är torrt, gummisvarta områden är no-no och att veta vart det är bankat hjälper (avrinningen spelar roll).

Men det ska ju inte vara skyfall hela söndagen så det blir nog bara lite kletfuktigt, dvs Toyos med väldigt lite mönster kan fungera de med...

Att få däcken att fungera är viktigare än chassit, så ett hårddämpat chassi som pumpar lite värme i Toyos kan fungera väldigt bra det med.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Josen »

Att få däcken att fungera är viktigare än chassit, så ett hårddämpat chassi som pumpar lite värme i Toyos kan fungera väldigt bra det med.
Hur menar du med att pumpa upp värme ? Menar du att chassit skall studsa på dämparna och jobba upp lufttrycket/massera däcken ? Som jag fattar det kommer värme av hur däcket rör sig mot asfalten och inte av att chassit rör sig upp och ner ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Som jag fattar det kommer värme av hur däcket rör sig mot asfalten och inte av att chassit rör sig upp och ner ?
Jepp att få däcket att ta större del av rörelsen ger mer värme (dvs inte låta dämparna röra på sig så mycket, tex massor av lågfartskompression.
När mina bakdämpare hade lika mycket rörelse som en EPA-traktor blev det rätt mycket värme i däcken.
Det är naturligtvis inte "rätt" sätt men när det är blött så är det många fula knep som fungerar (att ratta cornerweighten åt skogen kan hjälpa att öka marktrycket på iaf två hjul).

När hjulen ångar efter ett blött körpass så kan man iaf inte klaga på just den effekten.

Men oftast optimerar man ju inte allt för varje tillfälle utan justerar sakta efter torrprestanda och sen får man fuska med nåt enkelt för att inte förlora alltför mycket när det blir annorlunda (tex blött, eller Sturup). Att kroka av bakre krängaren är ju ett klassiskt knep som är väldigt reproducerbart.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by gokarting.nu »

Förresten.

VAR ÄR ALLAS VÅR FIXARE HDZON?

Hoppas han inte gått över till: The darkside.
Attachments
darth...eller..hdzon..jpg
darth...eller..hdzon..jpg (34.1 KiB) Viewed 2840 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Fredrik Henriksson »

Ve och fasa, "THE DARK SIDE"!!! :shock:
Attachments
Dark side.jpg
Dark side.jpg (224.54 KiB) Viewed 2838 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by gokarting.nu »

..du...du... menar inte...:


----HAN HAR GJORT EN JOSEN!!!!!!!!!!!!
Attachments
..dom.mörka.sidan.valt...citat..yoda.jpg
..dom.mörka.sidan.valt...citat..yoda.jpg (58.23 KiB) Viewed 2797 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by hdzon »

Nejdå jag har gått över till den vita sidan.

Den första snön för säsongen föll här i går.

Miatan avställd och tas nog fram till maj nästa år.
Attachments
En lätt resning.JPG
En lätt resning.JPG (18.51 KiB) Viewed 2768 times
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Dennis Kullman »

hdzon wrote:Nejdå jag har gått över till den vita sidan.

Den första snön för säsongen föll här i går.

Miatan avställd och tas nog fram till maj nästa år.
Lite avundsjuk blir man... här blir det bara kallt och mörkt...
Det blir/blev förresten inget KM5 för mig idag; sparar pengar...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Josen »

Hörde att det var lite tuffa tag när Göteborgs-MX5-maffian drog ner och skojade med KM-serien :D Ser fram emot rapporter och filmer :banana:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Hörde att det var lite tuffa tag när Göteborgs-MX5-maffian drog ner och skojade med KM-serien :D Ser fram emot rapporter och filmer :banana:
Jag har inga nya märken iaf (men då gick det inte så snabbt heller) :D

Men lite mossa och gräs hänger det lite här och där...

Jätteskoj att drifta runt på Yokisar, jättemjukt släpp i vätan, men grepp, nä.

Skoj fajt med Henrik i race2, det slutade att jag inte klarade av retursladden ur idioten. Innan dess hade vi driftat nedför krönet och tävlat i sen inbromsning efter rakan (stark gjort av Henrik att inte hamna i gruset, 2 gånger :D)

Men störst driftvinkel verkar Andreas ha haft (när rattutslaget precis räcker till går det brett).
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Jimmy »

Vill se filmer på det där :D
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Crazy Ivan »

gokarting.nu wrote:Om det nu blir regn, kommer väll de mjuka bilarna att gynnas.
Är det inte så?
Är det inte de mjuka KILLARNA som gynnas??? :shock:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Cyberoid »

Jimmy wrote:Vill se filmer på det där :D
Jag är också rep/buckelfri men det var väldigt nära vid ett flertal tillfällen. Niklas bakre stötfångare levde farligt under eftermiddagen. ABS borde bestraffas med 50% under tävling i vått. :wink:

Tog en titt på mitt råmaterial och det såg ganska händelserikt ut. Tyvärr verkar det finnas något glapp i kameran och filmen var VÄLDIGT skakig. Men man kan nog urskilja vad som pågår i alla fall.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by TPR »

Cyberoid wrote:ABS borde bestraffas med 50% under tävling i vått. :wink:
För att inte tala om diffbroms, borde nästan förbjudas... :D
Jag tog några bilder, ska se om jag hinner lägga upp dem ikväll annars blir det imorgon.
Men det blir troligen på Rejsa isf, har inte lyckats öppna bilderna i galleriet här av någon anledning. :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Måns Wilke »

Från första parkett på flaggposteringen i slutet på rakan, så såg man en hel del under förmiddagens träning. Henrik hade (minst) ett skönt ställ i första kurvan och som fick en att börja sträcka sig efter gulflaggen :D
SNYGGT hämtat, Henrik :up:
Vi noterade också att samtliga 944or hade problem med bromsbalansen, somliga mer än andra. De verkar ha för mycket bromsverkan bak... :think2:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Josen »

Tiderna på MSCC skvallar om att det måste varit jämnt :up: Kul att se Robert sticka upp :)

http://mscc.se/km_resultat/2009/KM509/A ... KM5_09.zip
ABS borde bestraffas med 50% under tävling i vått. :wink:
För att inte tala om diffbroms, borde nästan förbjudas... :D
Vad gäller ni för - Inte hjälper en diff om det är blött, gör det snarare mera svårtkört ?
Tomas Köp P-Os bil och se till att det blir lite verkstad av det istället för snack :twisted:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by TPR »

Måns Wilke wrote:Vi noterade också att samtliga 944or hade problem med bromsbalansen, somliga mer än andra. De verkar ha för mycket bromsverkan bak... :think2:
Var det därför de två 944:orna hamnade i grusfållan i första racet?
Dvs ingen kontakt med någon annan?
Det ryktades att den silvriga var inblandad i incidenteten när Fieron snurrade.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: KM5 MSCC "Höstracet" Knutstorp 4/10

Post by Cyberoid »

Josen wrote: Vad gäller ni för - Inte hjälper en diff om det är blött, gör det snarare mera svårtkört ?
Det gnälls inte utan det är ett rent konstaterande.
Men nog om det i denna tråden.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Post Reply