Leif Jönsson wrote:Någonsom har hört hur det har gått för Andreas Karlssons bil? Hur kom han förresten hem till Västerås. Jag kommer själv att köra till och från loppen nästa år så man kanske måste ha en reservplan om bilen pajar.
Jag hyrde trailer och körde hem från föräldrarna i Halland till Västerås på måndagen. Bilen och trailern var i lättaste laget och körde man mer än 75-80 började släpet "orma sig" men det gick bra att komma upp och med ca 15 minuter marginal lämna vi in bilen på Mazda service i Västerås.
Imorgon ska verkstaden göra en första bedömning (utan att öppna upp motorn) och meddela vad det tror det är och uppskatta vad kommer att kosta och då får jag se vilken väg jag ska gå:
1. Fixa snabbt via Mazda verkstaden så jag får en bil igen och betala dyrt
2. Hitta en ersättningsmotor (1,6 l) och byta efter semstern
3. Byta mot en 1,8 l motor och sikta på sista MX-5 Cup tävlingen (tråkigt att vara utan miatan hela sommaren)
Om det blir alternativ 2 eller 3 åker jag på att köra en billig sommarbil eftersom vi bara har miatan och måste ha bil till sommarstugan.
Surt att inte få köra mer än träningen på Knutstorp, men trots motorproblemen blev det en ganska bra semesterhelg med trevligt umgänge i depån, roliga rejsa att titta på samt möjlighet att träffa lite vänner och familj i Skåne, Halland och Småland.
/Andreas K
PS. Tack alla ni som hjälpte mig under helgen i Knutstorp, speciellt (ursäkta för er jag glömt i uppräkningen nedan):
- Hans D. för transport till och från banan
- Hans D. och Henrik P. för hjälp att skruv med motorn
- Josen, Dennis med flera för tips hur jag ska fixa bilen
- Per H, Hans D och Westin för erbjudande om trailer-hjälp
- Andreas H för att du körde sambon runt banan, hon har fortfarande ett stort leende på läpparna (vad gjorde ni i bilen igentligen
) - Skicka gärna filmen när hon åker med om det blev något till mig.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.