SSM 2009

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: SSM 2009

Post by Magnus Claesson »

Jag måste köra Knutstorpsbanan i lite bilspel innan jag kör på riktigt! Är redan nervös! :banana:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: SSM 2009

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:Dela upp knutstorp i en högfartsdel och en lågfartsdel, högfartsdelen är där du kan vinna tid i början och lågfartsdelen är det du aldrig kommer underfund med :)
Krönet kan man attackera på två sätt, maxattack tills du snurrar, backa sen av lite (kanske med nästa projektbil ;)), eller så börjar man med lite broms/gasuppsläpp uppför backen och med ökande stödgas ta sent apex (efter en sen och vid turn-in).
Ju fler varv du överlever desto fler gånger har du på dig att förbättras, så det lönar sig att attackera de kluriga bitana lite långsamt.

Ett rattutslag genom hela sågverk-ambulans-tunnel-svackan är ett trevligt mål, det kan lyckas ibland (men en del vill köra längre in över tunneln för att få lägre högstapunkt).
Knutan är klurig att få till, att ha en hare eller två hjälper, undrar vem som ska få bogsera iår :)
Ställer du upp som hare Niklas (om du klarar av att sänka farten vill säga)? :wink:

Behöver man gå ner på 2:an någon annanstans än vid Idioten? Och är det 4:an som gäller på något annat ställe än rakan? (frågan gäller en 5-vxl NA 1,6 eller liknande) Försöker mentalt förbereda mig inför Knutstorp och är bra att veta om det är som Kinnekulle där man kan fokusera på att ratta eller om man ska köra men en hand på växelspaken :wink:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: SSM 2009

Post by Cyberoid »

Andreas K wrote:
Behöver man gå ner på 2:an någon annanstans än vid Idioten? Och är det 4:an som gäller på något annat ställe än rakan? (frågan gäller en 5-vxl NA 1,6 eller liknande) Försöker mentalt förbereda mig inför Knutstorp och är bra att veta om det är som Kinnekulle där man kan fokusera på att ratta eller om man ska köra men en hand på växelspaken :wink:

/Andreas K
Kan rekommendera att ta en titt på filmerna från förra året. Det är ett bra sätt att förbereda sig mentalt på. Dessutom så är det just en NA 1.6 så du kan se växlingspunkter etc. Hörs inte alltid men man ser varvräknaren också. :wink:

SSM 2008 Part 1

SSM 2008 Part 2

(Rekommenderas INTE att titta på om man inte ska köra själv. Suget att köra blir enormt! :evil:)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: SSM 2009

Post by Niklas Falk »

Andreas K wrote:Ställer du upp som hare Niklas (om du klarar av att sänka farten vill säga)? :wink:

Behöver man gå ner på 2:an någon annanstans än vid Idioten? Och är det 4:an som gäller på något annat ställe än rakan? (frågan gäller en 5-vxl NA 1,6 eller liknande) Försöker mentalt förbereda mig inför Knutstorp och är bra att veta om det är som Kinnekulle där man kan fokusera på att ratta eller om man ska köra men en hand på växelspaken :wink:
Det är bara att placera sig bakom i lineup på fredagsträningarna. Josen är också en bra ledare i kolonner (han har hjälpt mig mycket). Dennis är inte heller nybörjare på Knutan.

Jag kan inte tro att du behöver 2an mer än i idioten. 4an på rakan, 3an i sågverkskurvan (dödsvarvaren Dennis tror jag använder 2an även här), 4an åker i upp mot krönet och ligger i tills vänstern upp mot idioten.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: SSM 2009

Post by Josen »

Andreas om du bara säger till när vi kör träning så kan vi åka spår några varv ( tror vem som helst av oss visar om du vill), Knutan är ganska enkel i stort tycker jag. Svåraste partiet och där jag upplever mest tid sitter är från hårnålen och ut på rakan. Du klarade ju Kullen galant så tror det blir lättare här för dig :up:
Kolla på Henriks filmer och även spårvalen på rejsa så har du bra grund att stå på :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: SSM 2009

Post by Cyberoid »

Hoppas så många som möjligt har införskaffat en kamera att montera i bilen. Det ger sååå mycket både till en själv och till alla andra som inte är med och kör. Tänk att kunna klippa ihop en racefilm från allas inboard kameror. Vilket PR!! :twisted:

Billiga DV kameror finns att köpa lite varstans. Runt 1000:- unegfär. Väl investerade pengar. :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: SSM 2009

Post by Josen »

Cyberoid wrote:Hoppas så många som möjligt har införskaffat en kamera att montera i bilen. Det ger sååå mycket både till en själv och till alla andra som inte är med och kör. Tänk att kunna klippa ihop en racefilm från allas inboard kameror. Vilket PR!! :twisted:

Billiga DV kameror finns att köpa lite varstans. Runt 1000:- unegfär. Väl investerade pengar. :up:
Kan du rekommendera någon lite snabbt som funkar orkar inte scanna markanden :oops: 1000:- är max
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: SSM 2009

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Cyberoid wrote:Hoppas så många som möjligt har införskaffat en kamera att montera i bilen. Det ger sååå mycket både till en själv och till alla andra som inte är med och kör. Tänk att kunna klippa ihop en racefilm från allas inboard kameror. Vilket PR!! :twisted:

Billiga DV kameror finns att köpa lite varstans. Runt 1000:- unegfär. Väl investerade pengar. :up:
Kan du rekommendera någon lite snabbt som funkar orkar inte scanna markanden :oops: 1000:- är max
Mediamarkt :D Du passerar väl dessutom varje dag. :wink:

(Sen tillkommer iofs ett fäste också om man inte bygger ett eget.....) :oops:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: SSM 2009

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Kan du rekommendera någon lite snabbt som funkar orkar inte scanna markanden :oops: 1000:- är max
Jag har en gammal JVC med dubbla batterier som jag inte använder. Lånas gratis. Tror tom den har fjärr (hittade nåt som liknar det igår).
Att micen är inbyggd är mindre problem när du kör med HT.

Men fästet behöver vara ett reglementsmässigt eftersom den inte är ultralätt (men mindre än 500g hoppas jag).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: SSM 2009

Post by Josen »

Mediamarkt :D Du passerar väl dessutom varje dag. :wink:
Jaha så jag går in där och säger en kamera tack och då får jag rätt ? ;) Modell osv ?
Jag har en gammal JVC med dubbla batterier som jag inte använder. Lånas gratis. Tror tom den har fjärr (hittade nåt som liknar det igår).
Att micen är inbyggd är mindre problem när du kör med HT.
Taget :) Kolla Media lite också ;)

Bosse gnällde idag på fäste för kameror, kan svamlade om att intyg skulle skrivas under tävlingen ?
Fick lite backing för min slangkämma för laptimer :shock: Måste lägga gummi mellan.

Men fästet behöver vara ett reglementsmässigt eftersom den inte är ultralätt (men mindre än 500g hoppas jag).
Du har ett fäste eller skall jag fixa till något ? Har ett gammalt från JC som jag kan jobbar vidare på kanske.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: SSM 2009

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Mediamarkt :D Du passerar väl dessutom varje dag. :wink:
Jaha så jag går in där och säger en kamera tack och då får jag rätt ? ;)
Det funkade för mig! 8) :wink:

(Glöm inte att säg att du ska ha den billigaste också.) :up: :mrgreen:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: SSM 2009

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Men fästet behöver vara ett reglementsmässigt eftersom den inte är ultralätt (men mindre än 500g hoppas jag).
Du har ett fäste eller skall jag fixa till något ? Har ett gammalt från JC som jag kan jobbar vidare på kanske.
Bara stativgängan i kameran.
En Balljoint underlättar ju alltid (mycket stabilare än en kvartumsskruv). http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PL28 det brukar vara 3/8" gänga mot stativet. Men pryttlar bygger på priset.

Om du har en Superclamp så kan ju två "rörhalvor" och cykelslang vara nåt att ha emellan den och burröret.

Mitt fäste fick beröm på Gelleråsen (trots att det bara är en "rörhalva" och två slangklämmor) :)
Att deras eget godkännandemärke från 2007 satt på fästet såg de som en bonus :D
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: SSM 2009

Post by Martin Wahlberg »

Oregon scientific actioncam.
http://www.dustin.se/pd_5010142486.aspx
Netonnet har denna för under tusenlappen, den borde väl fylla behovet?
Dock är den ej Mac-kompatibel och största minneskortskapacitet är 2GB.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: SSM 2009

Post by JOnas »

JOnas kan greja riktiga fästen med eller utan kuliga leder :wistle:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: SSM 2009

Post by gokarting.nu »

JOnas wrote:JOnas kan greja riktiga fästen med eller utan kuliga leder :wistle:
Kan du länka till någon sida, så man kan se vad du kränger?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: SSM 2009

Post by JOnas »

Kan du länka till någon sida, så man kan se vad du kränger?
Jag är ju till skillnad från dig inte med i länkarna, men kan göra ett försök..

E bl.a. dessa:
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto
http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/pid/4765
---

Lev-tiden kan dock vara lång-seg. (Mest beroende på att vi inte vet exakt vilken natt containerna kommer.) :liar:
:wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Mera asfalt

Post by Josen »

http://www.stcc.se/379/?tx_ttnews%5Btt_ ... 67ade61b0b
:shock:

Lyssnar man på STCC live verkar det finnas ett ideal-spår i den nya asfalten - får hoppas att STCC och alfa klubben kör in banan för oss :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mera asfalt

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Lyssnar man på STCC live verkar det finnas ett ideal-spår i den nya asfalten - får hoppas att STCC och alfa klubben kör in banan för oss :)
Vilket spår är det? Innern eller yttern? :)

Vi får se hur spårigt det är på fredag (torsdag kväll).
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: SSM 2009

Post by Andreas E »

Nu har det kommit upp ett tidsschema (Roadsport A kör själva och vi kör med Roadsport B :( ).
Om jag fattat det rätt är det följande ungefärliga tider:

Fredag (besiktning 08:00-18:00):
ca 09:20 - 09:35 - Fri träning
ca 13:20 - 13:40 - Tidskval

Lördag (besiktning 08:00-13:00):
ca 08:15- 08:30 - Förarsammanträde
ca 10:45 - 11:00 - Race (10 varv)

Söndag:
ca 09:25 - 09:45 - Race (12 varv)

Lite surt att man måste vara på plats tidig alla dagar (speciellt fredagen), men sånt är livet.

/Andreas K

PS. Tack för tipsen när det gäller spårval osv på Knutan, det ska förhoppningsvis göra att man inte svänger åt fel håll över något av krönen.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: SSM 2009

Post by Magnus Pettson »

Håller med dej: tråkigt schema, hela helgen :( Stannar nog hemma och är "nyttig" :?
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: SSM 2009

Post by Niklas Falk »

Jag tycker det gjort en bra spridning/blandning av klasserna så det blir konstant action med de tunga klasserna på slutet för att hålla publiken kvar (Berger & Co sist är ett bra knep).
Vi har ju inga oljesölande klasser före oss på morgonen (iofs tvåtaktarna i tusencupen).
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: SSM 2009

Post by Magnus Claesson »

Är det någon från göteborgstrakten som skall åka ner på torsdag kväll som man kan ha följe med tro?
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: SSM 2009

Post by Per Hammarsjö »

Är inte MX-5 CUP den mest publikroande klassen? Vi borde ju köra när det är mest folk där! :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: SSM 2009

Post by Dennis Kullman »

Magnus Pettson wrote:Håller med dej: tråkigt schema, hela helgen :( Stannar nog hemma och är "nyttig" :?
Äh, klart du ska komma ner. Depålivet är ju halva grejen. :D
Men visst hade man uppskattat åtminstone ett par träningspass på fredagen och kval på lördagen.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: SSM 2009

Post by Niklas Falk »

Väderprognoserna ser ju roliga ut :D :
http://www.yr.no/sted/Sverige/Sk%C3%A5n ... /helg.html
http://vader.svt.se/vaer.aspx?ID=14762765&zoomlevel=7
Solskydd och vatten kommer att krävas. Vintersovsäcken behövs verkligen inte :)
Post Reply