Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Nu när jag ändå har isär allt...
Jag vet att diskussionen varit uppe innan, men kör gärna era argument igen!
EDIT: på rejsa har man argumenterat mest för att ta bort dem: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... omssk%F6ld
Josen: du har väl plockat bort dina?
Henrik: dina är kvar?
Jag vet att diskussionen varit uppe innan, men kör gärna era argument igen!
EDIT: på rejsa har man argumenterat mest för att ta bort dem: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... omssk%F6ld
Josen: du har väl plockat bort dina?
Henrik: dina är kvar?
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Ta bort skiten, är bara ivägen och hjälper inte till med något, åker man race belägg så skall värmen/dammet bort inte hållas kvar. Kan väl möjligen hjälp att hålla broms-ok prylar lite rena i dåligt väder men hur ofta händer det ?
Sen tar vi ju vikt på det bästa stället och får det mycket lättare att underhålla bromsar se skador och byte pinnbultar Har sett nya bilar som inte ens har bromssköldar längre.
Fråga såg på rejsa att du har luftskydd - varför har du det ? Håller du på och skruvar av och på dessa när du passar trycket på räser-banan bort med dem också
Sen tar vi ju vikt på det bästa stället och får det mycket lättare att underhålla bromsar se skador och byte pinnbultar Har sett nya bilar som inte ens har bromssköldar längre.
Fråga såg på rejsa att du har luftskydd - varför har du det ? Håller du på och skruvar av och på dessa när du passar trycket på räser-banan bort med dem också
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Menar du "skruvkorkarna" på ventilerna? Jag har dem inte på längre, men visst har jag skruvat av och på dem på banan tidigare...Josen wrote: Fråga såg på rejsa att du har luftskydd - varför har du det ? Håller du på och skruvar av och på dessa när du passar trycket på räser-banan bort med dem också
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Man kanske ska lämna biten där fram som riktar in luft? Om du å andra sidan inte har upplevt behovet så lär väl knappast jag göra det heller...Josen wrote:Ta bort skiten, är bara ivägen och hjälper inte till med något, åker man race belägg så skall värmen/dammet bort inte hållas kvar. Kan väl möjligen hjälp att hålla broms-ok prylar lite rena i dåligt väder men hur ofta händer det ?
Sen tar vi ju vikt på det bästa stället och får det mycket lättare att underhålla bromsar se skador och byte pinnbultar Har sett nya bilar som inte ens har bromssköldar längre.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Jag har kvar mina iaf. Peter S hade ett resonemang om orginalprylarna och kylningen för nåt år sedan som jag tyckte lät rätt vettigt. Att sen spoilerläppen är gjord för att lira med sköldarna gör ju inte saken sämre...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Jo... men jag har ju ingen sån (den väger för mycket... )Fredrik Henriksson wrote:Att sen spoilerläppen är gjord för att lira med sköldarna gör ju inte saken sämre...
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Bara att surfa in på spec miata och titta om några har kvar dem - 45 min hård racing i värme och kö där lär inte några bromssköldar hjälpa Bättre då att göra rikiga bromskylning med slang in mot centrum av skivan så luften kastas ut .
Där har alla dessutom läppen
Där har alla dessutom läppen
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Hmm... jo jag vill egentligen ha en jag med - inte minst för utseendets skullJosen wrote:Bara att surfa in på spec miata och titta om några har kvar dem - 45 min hård racing i värme och kö där lär inte några bromssköldar hjälpa Bättre då att göra rikiga bromskylning med slang in mot centrum av skivan så luften kastas ut .
Där har alla dessutom läppen
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Osäker här, har aldrig varit den som tar majoritetens val som det rätta... Hmm Niklas XP10 glasserar, mina gör det inte, är han utan sköld och är det värmeproblem som orsakar glasseringen?...Josen wrote:Bara att surfa in på spec miata och titta om några har kvar dem - 45 min hård racing i värme och kö där lär inte några bromssköldar hjälpa Bättre då att göra rikiga bromskylning med slang in mot centrum av skivan så luften kastas ut .
Där har alla dessutom läppen
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Men så bra då - sätt din sköldar så är vi alla nöjda På min och några tusen andra räser bilar har vi dem inte, smaken är som bakenOsäker här, har aldrig varit den som tar majoritetens val som det rätta... Hmm Niklas XP10 glasserar, mina gör det inte, är han utan sköld och är det värmeproblem som orsakar glasseringen?...
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
hahaha, point taken! Men alla trodde iofs att jorden var platt också...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Carl.Josefsson
- Posts: 62
- Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
- Location: Göteborg
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Misstänker att det inte är något nytt under solen, men lyfter tråden igen.
Efter ett misslyckat projekt om att få in kylning till bromsarna så funderar jag på att ta bort bromssköldarna i sambande med att jag sätter på nya origianlskivor runt om.
Bilen, Vilma, går ca. 1000 mil per sommarhalvår fördelat på en blandning av trackdays, nöjesåkning samt en tur till ringen och har just nu carbotech XP10 fram och XP8 bak.
/C
Efter ett misslyckat projekt om att få in kylning till bromsarna så funderar jag på att ta bort bromssköldarna i sambande med att jag sätter på nya origianlskivor runt om.
Bilen, Vilma, går ca. 1000 mil per sommarhalvår fördelat på en blandning av trackdays, nöjesåkning samt en tur till ringen och har just nu carbotech XP10 fram och XP8 bak.
/C
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
mina sköldar ersattes av bromskylning med slangmatning. Misslyckat projekt? ganska elkelt att bygga om du har en svets. om du inte har det har singulair t.o.m. färdiga 2,5 och 3"-kit.
Niklas Holmlöv
- Carl.Josefsson
- Posts: 62
- Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
- Location: Göteborg
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
jag satsade på 3" slang och hade svår att få den att få plats med hämmare mm. men om / när jag åker till USA så kanske det blir att jag köper adaptrar....Niklas H wrote:mina sköldar ersattes av bromskylning med slangmatning. Misslyckat projekt? ganska elkelt att bygga om du har en svets. om du inte har det har singulair t.o.m. färdiga 2,5 och 3"-kit.
/C
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Jag har inga skydd kvar men det jag skulle vilja ha om nån med 3d skrivare vill skriva ut ett gäng är nåt liknande det Porsche använder.
Detta tycker jag verkar riktigt smart och smidig.
Detta tycker jag verkar riktigt smart och smidig.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Carl.Josefsson
- Posts: 62
- Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
- Location: Göteborg
Re: Bromssköldar... ta bort eller ha kvar (nu igen...)?
Har varit förbi Porschecenter i GBG men dom verkar inte vilja ta in till mig eftersom jag inte har ngn Porsche
/C
/C