Page 1 of 1

Köpes: remskivan på vevaxeln till 1994

Posted: Sat 27 Jul 2013, 21:04
by peter dahlqvist
Märkte efter ett antal fruktlösa försök att ställa tändningen att gummit är slut på remskivan med tändningsmarkeringarna (sitter på vevaxeln), yttre delen har rört sig i förhållande till inre pga att gummit emellan är slut.
Är det någon som har en i bra skick till salu och kommer till Kinnekulle? Ny kostar 1000kr så jag kan ge några hundringar för en i bra skick.

Den skall vara till en 1994, men det är väl samma till alla NA 1993-1997.

/Peter dahlqvist
da_peter 'på' hotmail.com eller noll-sju-två-ett-607996

Re: Köpes: remskivan på vevaxeln till 1994

Posted: Sat 27 Jul 2013, 21:52
by Myran
peter dahlqvist wrote:Märkte efter ett antal fruktlösa försök att ställa tändningen att gummit är slut på remskivan med tändningsmarkeringarna (sitter på vevaxeln), yttre delen har rört sig i förhållande till inre pga att gummit emellan är slut.
Är det någon som har en i bra skick till salu och kommer till Kinnekulle? Ny kostar 1000kr så jag kan ge några hundringar för en i bra skick.

Den skall vara till en 1994, men det är väl samma till alla NA 1993-1997.

/Peter dahlqvist
da_peter 'på' hotmail.com eller noll-sju-två-ett-607996

Sikta på en ny. Remskivan gör mera nytta än att bara dra runt remmarna. Den agerar även svängningsdämpare för vevaxeln för att ta bort vibrationer med mera.

Kortfattat dålig remskiva = sönderskakade lager.

I usa där dom kör sina bilar på bana flera dagar i veckan verkar dom slita ut skivorna på runt 2 säsonger. Personligen är du första som jag hört haft problem i sverige.

Re: Köpes: remskivan på vevaxeln till 1994

Posted: Sun 28 Jul 2013, 09:52
by Niklas Falk
Myran wrote:Personligen är du första som jag hört haft problem i sverige.
Min var skrot (separerade totalt i smådelstvätten) när vi byggde om motorn så det blev en ny från IL. Men det var en 12kmil motor som legat i en lada några år och såg som den legat på sjöbotten.

https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... 0&count=29
eller
https://www.ilmotorsport.de/shop/articl ... 0&count=18
Om den övre billigare räcker vet jag inte (antingen den som inte kan ha triggerskiva).

Re: Köpes: remskivan på vevaxeln till 1994

Posted: Mon 29 Jul 2013, 18:16
by peter dahlqvist
Tack för råden. Remskivan (och trösklar) är rejält rostig(a) av att bilen har stått ute. Det är en del jobb med den ... Men vad gör man inte för att rädda en MX-5.

Man märker nog inte av det förrän man ställer tändningen vid kamremsbyte eller liknande. Felet ändrar ingen inställning i sig själv och kan vara mindre än hos min. Jag upptäckte det vid felsökning av varför den inte kändes bra efter jag ställt tändningen och kollade att kamremmen är rätt monterad. Yttre delen har rört sig ca 10gr bakåt => 10gr markeringen = TDC = 0gr tändinställning. Såklart den inte gick rent och hade kraft...

Det blir en ny remskiva...

Har ni erfarenhet av AutolinkUK?
http://www.autolinkmx5.com/pulley-crank ... 4064-p.asp

Efter skatt etc, är ändå IL billigare...