Mazda MX-5 1,8 -94 #87 Roadsport C [SÅLD]
Posted: Sun 29 May 2011, 22:14
Riktig snabb, lättkörd och konkurenskraftig Mazda MX-5 byggd för Roadsport C/MX-5 Cup, som just nu ligger trea i serien efter första deltävlingen på Kinnekulle där den presterade tider som absolut platsade i toppen (1.01.524 som bäst). Eftorsom det är Roadsport så är bilen även gatgodkänd och nybesiktigad och nyskattad i maj, det kombinerat med den för i år förnyade vagnboken gör den till en perfekt trackday-bil, om man vill använda den till det, alla körningar, för såväl gatbilar som rejsbilar blir ju tillgängliga då! om det kniper funkar den även perfekt på gatan, på med en varm mössa och i med mp3n, för här finns ingen stereo! Sträckan Uddevalla-Örebro avverkas i ett nafs och när man kommer hem och ser att den bara druckit 0,68 liter per mil inser man med ett leende på läpparna att detta är den perfekta bilen! Snabb, säker, lättkörd, rolig och praktisk. Håller man foten nere är inte ens regn något problem, smärtgränsen går vid 70km/h, sen blir man blöt i håret
OBS, så ingen missar det så är denna bil högerstyrd, den importerades från Japan till England vid 1998 och sen till Sverige av mig 2008, då den var i originalskick och rullat 10.000 lugna mil.
Filmer på hur den går:
Kinnekulle 2011 race 2 - http://www.youtube.com/watch?v=kpP9IlkSij0
Kinnekulle 2011 race 2 - http://www.youtube.com/watch?v=D52K_1CUdcQ
En liten film från förra året som visar att denna bil även går att balansera på tvären om man tycker sånt är skojj - http://www.youtube.com/watch?v=c8AIZ3birYo
Film när Jörgen Jönsson kör bilen på knutstorp under ssm: http://www.youtube.com/watch?v=kB47-fvpuNI
Liten spec på bilen:
Motor: 1,8l 131hk original-motor som blivit ordentligt servad inför varje tävling med fin Castrol 10w-60 och oljefilter
*Hemmabyggt kalluftsintag med silikonslangar från do88
*2,5” nybyggt avgassystem från katten och bakåt
* Coolant reroute (så den klarar att köras hårt hela dagen lång utan att gå varm)
*Nya tändkablar
*Catchtank
*Avgasbandage runt grenröret
*Ny kamkåpspackning
*Inboxad kylare så all luft som går in i fronten tvingas genom den
Transmission: koppling, svänghjul och alla smörjmedel bytta nu i vår.
*Torsendiff
*F1 Racing stage 3 koppling
*XTD 4,9kg svänghjul
*Castrol olja i diff och växellåda
*Aluminium-bussningar till diffen
*Ny slavcylinder till kopplingen
*Kevlar-armerad slang till slavcylindern för minimalt flex
Chassi:
*K-sport coilovers med 12kg/8kg fjädrar
*Racingbeat tubular krängningshämmare fram
*Justerbara endlinks fram från 949Racing
*Original krängningshämmare bak med polyuretanbussningar till fästen och endlinks
* Delrinbussningar i framvagen, individuellt svarvade för bästa passform
*Polyuretanbussningar i bakvagnen
*Samtliga länkarmar renslipade och målade med chassifärg
*Nya spindelleder och styrleder
*Bortplockat servo på FM-vis
*Specialtillverkade brickor för styrracket för utökat styrutslag
Kaross:
*Splitter fram i plywood
*Fasta framljus istället för tunga pop-ups
*”styling-bakljus”
*Luftutsläpp i huven
*Aerocatch-huvlås med nyckel-lås till huven
*Vanliga huvlås till backluckan som är rensad på onödig plåt
*Superlätta MC-backspeglar
*Singeltorkare
*Rensad passagerar-dörr med alu-dörrsida
*Fönsterhissar och annat lös portplockat från förardörren, aludörrsida
*Lätt uppkapad bakbumper för bättre aerodynamik
*Mjuka bogser-öglor från TRS fram och bak
*Dekor i skuren vinyl från DDESIGN
Säkerhet:
*FIA certifierad fullbur från OMP
*Sparco Sprint V stol
*6-punkts huvudströmbrytare med dragwire
*Sandtler 6-punkts bälte
*Seriöst godkänt fäste för det lätta MC-batteriet
*Fönsternät
Interiör
*Mockaratt
*Ny damask till växelspaken
*Overkill 43cm lång vidvinkelsbackspegel
*Växelspak från nissan 200sx s14
*Rensad på allt löst som väger
*Lättad instrumentpanel inklädd i fleeze
*Mittpanel i kolfiber med knappar för det viktigaste
*Vattentemps mätare från biltema
*SPA Design 3-stegs shiftlight med digital display och fina funktioner
Bromsar:
*Nya Carbotech XP10-belägg fram
*Slitna Carbotech AX6 bak
*Motul RBF600 bromsvätska
*Nyrenoverade bromsok
Övrigt
*15x7” fälgar med slitna toyo r888
*Hjulinställning av Pettsons Allfix
*Vikt, körklar med några liter soppa och utan förare: 893kg
*12500 mil
*1.01.524 på Kinnekulle
*Vagnbok
*Gatreggad
Pris: 75000
Mvh Jimmy Visshed
0702145057
Jimmy_visshed@hotmail.com
OBS, så ingen missar det så är denna bil högerstyrd, den importerades från Japan till England vid 1998 och sen till Sverige av mig 2008, då den var i originalskick och rullat 10.000 lugna mil.
Filmer på hur den går:
Kinnekulle 2011 race 2 - http://www.youtube.com/watch?v=kpP9IlkSij0
Kinnekulle 2011 race 2 - http://www.youtube.com/watch?v=D52K_1CUdcQ
En liten film från förra året som visar att denna bil även går att balansera på tvären om man tycker sånt är skojj - http://www.youtube.com/watch?v=c8AIZ3birYo
Film när Jörgen Jönsson kör bilen på knutstorp under ssm: http://www.youtube.com/watch?v=kB47-fvpuNI
Liten spec på bilen:
Motor: 1,8l 131hk original-motor som blivit ordentligt servad inför varje tävling med fin Castrol 10w-60 och oljefilter
*Hemmabyggt kalluftsintag med silikonslangar från do88
*2,5” nybyggt avgassystem från katten och bakåt
* Coolant reroute (så den klarar att köras hårt hela dagen lång utan att gå varm)
*Nya tändkablar
*Catchtank
*Avgasbandage runt grenröret
*Ny kamkåpspackning
*Inboxad kylare så all luft som går in i fronten tvingas genom den
Transmission: koppling, svänghjul och alla smörjmedel bytta nu i vår.
*Torsendiff
*F1 Racing stage 3 koppling
*XTD 4,9kg svänghjul
*Castrol olja i diff och växellåda
*Aluminium-bussningar till diffen
*Ny slavcylinder till kopplingen
*Kevlar-armerad slang till slavcylindern för minimalt flex
Chassi:
*K-sport coilovers med 12kg/8kg fjädrar
*Racingbeat tubular krängningshämmare fram
*Justerbara endlinks fram från 949Racing
*Original krängningshämmare bak med polyuretanbussningar till fästen och endlinks
* Delrinbussningar i framvagen, individuellt svarvade för bästa passform
*Polyuretanbussningar i bakvagnen
*Samtliga länkarmar renslipade och målade med chassifärg
*Nya spindelleder och styrleder
*Bortplockat servo på FM-vis
*Specialtillverkade brickor för styrracket för utökat styrutslag
Kaross:
*Splitter fram i plywood
*Fasta framljus istället för tunga pop-ups
*”styling-bakljus”
*Luftutsläpp i huven
*Aerocatch-huvlås med nyckel-lås till huven
*Vanliga huvlås till backluckan som är rensad på onödig plåt
*Superlätta MC-backspeglar
*Singeltorkare
*Rensad passagerar-dörr med alu-dörrsida
*Fönsterhissar och annat lös portplockat från förardörren, aludörrsida
*Lätt uppkapad bakbumper för bättre aerodynamik
*Mjuka bogser-öglor från TRS fram och bak
*Dekor i skuren vinyl från DDESIGN
Säkerhet:
*FIA certifierad fullbur från OMP
*Sparco Sprint V stol
*6-punkts huvudströmbrytare med dragwire
*Sandtler 6-punkts bälte
*Seriöst godkänt fäste för det lätta MC-batteriet
*Fönsternät
Interiör
*Mockaratt
*Ny damask till växelspaken
*Overkill 43cm lång vidvinkelsbackspegel
*Växelspak från nissan 200sx s14
*Rensad på allt löst som väger
*Lättad instrumentpanel inklädd i fleeze
*Mittpanel i kolfiber med knappar för det viktigaste
*Vattentemps mätare från biltema
*SPA Design 3-stegs shiftlight med digital display och fina funktioner
Bromsar:
*Nya Carbotech XP10-belägg fram
*Slitna Carbotech AX6 bak
*Motul RBF600 bromsvätska
*Nyrenoverade bromsok
Övrigt
*15x7” fälgar med slitna toyo r888
*Hjulinställning av Pettsons Allfix
*Vikt, körklar med några liter soppa och utan förare: 893kg
*12500 mil
*1.01.524 på Kinnekulle
*Vagnbok
*Gatreggad
Pris: 75000
Mvh Jimmy Visshed
0702145057
Jimmy_visshed@hotmail.com