Välanvänd bil som från början kördes i MX-5 Cup i Scheweiz, se http://www.mx-5cup.ch (#773 Wani Finkbohner).
Jag har insett att jag tyvärr inte har tid att ha två hobbybilar och överväger att sälja min MX-5:a. Den togs till Sverige av en dansk MSCC-medlem som hade bilen registrerad hos en svensk klubbkompis.
Bilen är skrynklig på vänstersidan efter en incident på Sturup Raceway 2008. Bilen fick en ny fälg plus nya delar i hjulupphängningen men plåten har aldrig blivit fixad.
Våren 2013 fick bilen en begagnad original cylindertopp efter att det uppstått en spricka i den förra.
Bilen har den skruvade fullbur som den utrustades med från början i cupen. Tyvärr har den aldrig haft vagnbok i Sverige eftersom jag nöjt mig med att köra i MSCC:s klubbmästerskap. Rören i buren är 40 mm och det är inte möjligt att ha trepunktsbälten i samtidigt som buren. Jag brukar ta ur buren när det är dags för kontrollbesiktning, det medföljer original rullbälten.
Det sitter coilovers runtom med Eibach fjädrar 100 Nm/mm fram, 70 bak. Diffen byttes på cupbilarna, jag har tyvärr ingen koll på vad det är för "hårdvara" inuti, men bilens hastighetsmätare visar exakt 25% för mycket jämfört med en GPS som referens.
Bland övriga modifieringar märks I.L. Motorsport Viper-nos, short shift kit, cold air intake och Snap-on rattnav. Motorhuvens bakkant har diskret aerostyling efter att jag en gång glömt huvlåsen... Det kom väl till pass när jag monterade huvudbrytare som bryter på rätt sätt till elektronikboxen. Det finns en vippströmbrytare för att slå av/på ABS-systemet.
Efter sista tävlingen i höstas hörde jag att det är dags att byta ett av framhjulslagren, det andra byttes härom året. Bilen har O.Z. Ultraleggera med Toyo R888 205/50-15 från 2013. Däcken har bara gått på bana under två MSCC KM förra året, samma sak för Green Stuff beläggen fram. Det medföljer ytterligare fyra O.Z. racingfälgar (med gamla R-däck) av den typ som satt på bilarna i Schweiz, fälgarna passar nog bättre till rally än racing...
Vikt strax under 1090 kr enligt MSCC:s klubbvåg med bränslemätaren på nära tom tank. Detta är uppmätt med bilen i raceskick så som jag kört den, d.v.s. med original "fullvikts" hardtop med glasruta, elhissar med glasrutor, standard Mazda passagerarstol och inga glasfiber luckor/dörrar. Möjligtvis saknar bilen underredsmassa etc. p.g.a. att fabriken visste att bilen skulle användas i MX-5 cupen.
Mina personliga varvrekord:
Sturup 1.13,549 (https://www.youtube.com/watch?v=WUJ2lCGt1FE)
Knutstorp 1.13,6 (förre ägaren körde 1.12,4)
Det medföljer även två stora trälårar med diverse originaldelar från inredningen, airbags, original ratt, i stort sett alla mattor, en ny koppling m.m. Dessutom två st. raka ändrör som kan ersätta den stora bakre ljuddämparen. Funkar kanske inte så bra på bana med dagens bullerkrav... Jag har provkört med ett sådant rör själv, det var ett söndagsnöje jag minns med stor glädje!
Jag har svårt att sätta ett pris, ring eller PM:a mig ett lagom bud.
Mvh,
P-O Håkansson
0722 - 515 548
Jag behåller den: NB -98 140 hk
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Säljes: NB -98 140 hk
Jag har för mig att din slutväxel är 5.1:1 från Mazda Motorsport. Min 4.875:1 ger 19% för mycket på hastighetsmätaren, jämfört med 4.1:1.P-O Håkansson wrote:Diffen byttes på cupbilarna, jag har tyvärr ingen koll på vad det är för "hårdvara" inuti, men bilens hastighetsmätare visar exakt 25% för mycket jämfört med en GPS som referens.
Re: Säljes: NB -98 140 hk
Har en rak dörr liggandes dok i fel färg
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- P-O Håkansson
- Posts: 33
- Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40
Re: Säljes: NB -98 140 hk
Jag har kommit fram till att jag behåller bilen själv. Det känns för tomt att inte ha någon banbil och jag kan inte få tag på något liknande material till de pengar jag blivit erbjuden om jag får återfall och mer tid att köra.
Jag har letat och letat i Firefox, Chromium och Opera (kör naturligtvis Ubuntu , men hittar ingen knapp för att ändra rubrik på meddelanden eller för att ta bort dem, tipsa mig gärna...
Tack till de som visat intresse,
P-O
Jag har letat och letat i Firefox, Chromium och Opera (kör naturligtvis Ubuntu , men hittar ingen knapp för att ändra rubrik på meddelanden eller för att ta bort dem, tipsa mig gärna...
Tack till de som visat intresse,
P-O
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Jag behåller den: NB -98 140 hk
Rubriken ändrad.
Fixa till det värsta med bucklorna (och sätt lite dekor så de inte syns) och njut av körningen
Fixa till det värsta med bucklorna (och sätt lite dekor så de inte syns) och njut av körningen
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Bra val
Det finns ingen anledning att köra någonting annat än Miataracing!!
Du kommer alltid ha någon att rejsa med i miatagänget
Kolla A & B i Roadsport o hela Modsport (regnrejs undantaget), hur många ligger side by side i mer än en sväng efter de två först varven?
Miatisterna gör nästan inget annat
Den bilen behöver miatakompisar o miatarejsingen behöver DIG!!!!
Speciellt denna säsongen du är saknad på tävlingarna-din bil är saknad på tävlingarna
Snart vaknar Niklas Falk upp också, så är ni två brödramiator (Niklas & P-O´s bil har ett koppling om jag fattat rätt) bland alla frisörmesmiator.
Kör med oss i Roadsport C DENNNA SÄSONG
Bli Übercooooola igen P-O & Niklas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re:
Med en vevstake genom blocket så kanske jag kan lockas att fixa bluprintad standardmotor istället (men delarna till ett sånt bygge är dyrare än renovera trimmad motor...).gokarting.nu wrote:Bli Übercooooola igen P-O & Niklas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!