Vilka åker Velodrom-loppet ?

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Josen

Vilka åker Velodrom-loppet ?

Post by Josen »

Är det bara Niklas som håller flaggan högt ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Vilka åker Velodrom-loppet ?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Är det bara Niklas som håller flaggan högt ?
Paraplyet högt menar du väl :D
Fredrik Henriksson

Post by Fredrik Henriksson »

Inget för mig, inte haft tid att besiktiga som sagt... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Fredrik Henriksson

Nån som vet hur det går på karlskoga eller vet om det går att följa någonstans?
Åkte Andreas dit?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Josen

Post by Josen »

Japp Andreas åkte dit fick ett SMS med lite status efter första kval
Andreas lånade tydligen softa yokosar av Martin

Elisen 1.19.xx
Andreas 1.22.75
Niklas 1.22.77

Jämt :banana:

I går var det sjöblött om jag fattade det rätt - nu torrt tror jag. Elisen har poppat till sig 3 sec är del :shock: Kanske gynnas motorstinna bilar där mer ?

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Alla racen blev proecis avklarade innan duggregnet började.

Placering i C, bästa varv (kval till Race2)
Fredrik Westin, 1:19,063 (vad ska man säga, en Elise med balans på hemmabana)
Niklas Falk, 1:22,305
Anderas Halbig, 1:22,733 (överkörning som heter duga, clean tajt racing)
Anders Agfors, 1:23,770 (bra fart i Alfan iår)
Magnus Pettson, 1:23,040 (sen anmälan/ankomst men i god tid till race1, mer än man kan säga om en del andra ;))

I morgon kör vi race ca kl 17:00, tider dyker upp på Mylaps.com
http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=430622
Josen

Post by Josen »

Bugar och tackar för rapport :) Låter som ni har haft kul, gott att ni slapp regnet :)
Magnus Pettson

Post by Magnus Pettson »

Å ändå roligare ska de bli imorron för nu är jag i Finnerödja och har precis trimmat min LLM (Rx7-modell som varit orörd, inte bra) Nu orkar den tom axa i svagt uppförslut :banana: .Så imorron skarom få se :!: 8) :roll:
De e mycke nu...
Fredrik Henriksson

Magnus Pettson wrote:Å ändå roligare ska de bli imorron för nu är jag i Finnerödja och har precis trimmat min LLM (Rx7-modell som varit orörd, inte bra) Nu orkar den tom axa i svagt uppförslut :banana: .Så imorron skarom få se :!: 8) :roll:
Gott Pettson! Du ligger bara nån sekund ifrån! Pårom bara!!! :banana: :burnout: :bow: :twisted: 8)
Fredrik Henriksson

Tack för rapport! :)
Jämnt och Elisen går fort, då e d som d ska! :)
Magnus Pettson

Post by Magnus Pettson »

Nåra fjuttiga tiondelar så ligger de inte en massa lotusar och morgan ivägen (som idag) så... :twisted:
De e mycke nu...
Fredrik Henriksson

Magnus Pettson wrote:Nåra fjuttiga tiondelar så ligger de inte en massa lotusar och morgan ivägen (som idag) så... :twisted:
8) :banana: 8) :bow: 8)
Magnus Pettson

Post by Magnus Pettson »

A nu blev de inte alls så kul idag som jag hade tänkt mej :? Det va inte så många som ställde upp idag och de som saknades va ju naturligtvis de som jag skulle kunna fajtas med..vilket innebar att jag hade ett alldeles eget rejs långt bak, oljespill på nästan halva banan (drabbar visst alla?) gjorde att, försöker intala mej det i alla fall, jag inte fast jag verkligen försökte fick till ett personbästa; par 3 tiondelar sämre än igår :evil: Det fanns andra som lyckades bättre: Grattis grabbar! :D
De e mycke nu...
Fredrik Henriksson

Tack för rapport Pettson! :up: Strongt kört, även om det är svårare att göra tider när man inte har nån att jaga... :(

Lite dålig fart på eftersnacket i övrigt... :|
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Jaja, man får väl komma inom lämplig 3Gtäckning först ;)

http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1178703 visar hur långt det var mellan mig och Andreas över mållinjen, 18 tusendelar.
Jag hade problem med växellådan som fastnade i neutralläget tre gånger (får se om oljebyte hjälper), först så jag fick släppa Andreas förbi mig och sen precis när jag jagat ikapp...
Ut på målrakan så fick vi varvning samtidigt och Andreas lämnade gott om plats, på ena sidan, på andra sidan försökte jag kämpa mig förbi (med vita linjen mitt under bilen och torsendiffen vilt kämpande för att få lite grepp på gräset :)). Det hjälpte inte att min transponder sitter en meter längre fram än Andreas montering. 18 tusendelar vid ca 30m/s borde bli 50-60 cm vilket nog stämmer eftersom min nos nog var uppe vid Andreas dörr. Synd att transponderantennen inte låg längre fram... :D

Men 1:21.274 får jag nog känna mig nöjd med och det var skoj clean racing hela helgen. Jag tror Andreas fått en snabbkurs i tät racing och att köra med backspeglarna :D

Kumhodäcken såg knappt slitna ut jämfört med på Kinnekulle så 2,1 bar varmtryck är nog lämpligare, de kommer att överleva SSM också (de slitna får åka högersida)

Videos kanske laddas upp under veckan, men inte över 3G (är inte i civiliserade trakter förrän efter midsommar).
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Racereport från lille mattafaran.

Funderade länge om det skulle bli något Karlskoga, hade lämnat in mattafaran för lite "underhåll" efter Kinnekulle... Mr Falks blå färg matchade inte min bils lyster. HA HA!
Bilen fick jag tillbaka på onsdagen, torsdagen blev det skolavslutning, 4 hjuls inställning och jag hade slagit till på en kärra till mattafaran.
När jag hämtade fina kärran, höll jag på att rycka vägmarkeringar, stolpar, postlådor en o annan hund med mig när jag körde.
Funderade på om jag någonsin kört med kärra tidigare?
Efter djupa analyser om avståndsbedömningar och akut skelögdhet, kom lösningen.
En tumstock mätning visade 2,52 m bredd!!
Kärran jag beställt var felmärkt i katalogen!

Retur av kärran, och ett lån av en "normal" bred kärra, kändes det som att Karlskoga kunde bli verklighet.

Regn regn regn, När jag kommer till regniga Gälleråsen, är det första jag ser i depån, ett tält på grusplanen!
Niklas Falk är en stor entusiast!! så är det bara!!
Respekt!

På med gummit och in i Niklas tält...

Ha HA HA! it´s not on film!!!

På med gummi STÖVLARNA och börja greja iordning.
Rullar ut på träningen, allt är mycket väl regisserat trots vattnet.
Så halt som is. Att mina kumho lyfte från asfalten från mitten av rakan och i stort sett ända till inbromsningen innan trösen, kändes: strange byt fun.

Inser att mina däck hade förmodligen funkat bättre med mönster, än som nu.
Mina Kumho är mer slicks än R. Mer tvättbrädemönstrade än runda osv..
Har för mig att varvtiderna från träning 1 på fredag för mig var 1,40.
Inför träning 2 blir jag mycket rådvill...-vad ska jag hitta på nu?
...slänger på standard däcken som jag tagit med ifall att.
Detta var ifall att.

Kör tre sek snabbare, antagligen mest pga inbromsningarna, standard däcken tryckte undan vattnet riktigt bra.
Men, när det väl släppte, då kom 4 hjuls släppet FORT!
Det var hursomhelst JÄTTEKUL att köra på detta sätt. ...Sladdande alltså.
Egentligen skulle ett race i den väderleken vara rätt kul!
...Eller vad tror Mr "vattenkungen" Drangel?
Ja, ryktet har även nått mig.
Respekt 2.

Lördag.

Det regnar inte ett dugg! HA HA HA!
På väg till banan kommer ett samtal från Martin på Orion racing.
Han är på väg till Velodromloppet...Och han har ett par Yokohama soft med sig... YES!
Dessa däcken skulle jag få prova!!!
Respekt 3
Gissa vem som hoppas på mer regn?
Nåväl, regnet uteblir. Men banan är fuktig så till tidskvalet får jag testa dom ändå.
+ Att han har med en GPS logger så man kan se hur man körde sitt snabbaste varv!
Gadgets är som sagt underbart!
Bilen känns välbalanserad och trygg.
Körde liiite snabbare än Niklas, och hoppades innerligt att det inte bara hade med däcken att göra.
Förmodligen gjorde det just det...
Soft däcken av till race 1.
Är det torrt försvinner softblandningen tydligen på 10 varv typ!
Nu är banan torr. Tanken på mina däck ger mig ingen ro. Jag vet ju inte alls hur bilen kommer kännas.
Mina däck är helgen till ära vända på fälgen, regn körningen påverkade inte mönstret alls.
Så inför racet ångrar jag starkt min däckvändning.

Då kom Pettson med en RÖD miata!
Jättekul!
Han skippade kvalet och hoppade rätt in i racet!
Sånt måste man applådera!!!
3 Miata på griden.

På uppvärmningsvarvet snurrar jag nästan runt när jag värmer däck. Katastrof är ett ord som poppar upp!!.
När starten går spinner jag som en galning, jaha det var det, där kom Niklas och körde om som vanligt.
Inför sväng 2 är jag rädd faktiskt, -kommer jag flyga av banan nu i det här tempot? -hoppas jag inte drar med någon i mitt fall tänker jag.
GREPP!
Underbart!!! visst bilen överstyr, men jag har någorlunda koll.
Det klassiska -bilen går fortare rakt fram, senariot sker med en alfa denna gång...(förra gången var det en engelsk bil...) Alfa föraren har koll (som tur var) när jag ligger på hans insida släpper min bil bak((borde jag haft koll på vid det här laget)) jag glider upp mot honom i utgången.
Han går utanför banan, tar sig upp igen så jag kan andas ut!
Niklas och hans högvarviga bil hänger som en magnet i häcken på mig, bävar inför rakorna.
Som vanligt, hans utgångar ni vet...jag har inte en chans.
Skall också tilläggas att min bil glider gärna ut bak, underlättar ju inte när man ska jaga ikapp.
Överkörning/överstyrning är bara förnamnet.
De 2 sista varven, går däcken varma känns det som. Ut på start och mål rakan kör jag av banan pga min överkörning, två retursladdar som jag knppt hinner med, saknar min servo!!! Hjärtat i halsgropen och 3a över mållinjen.
Elisens bästa varvtid: 1:19.015.slut/totaltid:10:50.981
Niklas bästa Varvtid: 1:22.305.slut/totaltid:11:16.115
Mattafarans bästa varvtid: 1:22.733Slut/totaltid:11:19.669

Egentligen känns det som 2a, Elisen bryr jag mig inte om längre, han körde 3 sekunder fortare än frisör gänget.
Där kan man snacka utgångar...

Söndag Race 2.

Varför har jag så dåligt grepp bak? Lördagens valsande utgångar ger mig ingen ro!
Kan det ha enbart med mitt överkörande att göra eller... önskar att vi hade mer körning denna dag.
Värdelöst med EN körning på en hel dag!

Lyckas krångla till mig ett testvarv på morgonen, bilen kändes lite mindre överstyrd.
Nu efteråt har jag insett att istället för 98% överstyrd snackar vi 90% överstyrd.
Efter 7 mil transport på morgonen till banan, finner jag inte kameran jag lånat av Henrik Pihl.
Efter en liten tur på 14 mil till, är jag åter på banan Kameran är nu med, + en släkting som moraliskt stöd och fotograf.
Att ha någon från "familjen" i publiken var kul, detta var första gången för mig.

Ut på gridden, banan har berikats med ett oljeläkage från en snubbe som lyckades blöta ned banan ett helt varv!
Saneringsmedel högt o lågt.
Starten går, mattafaran hoppar iväg rätt bra, fastnar bakom någon B bil som inte kommer iväg riktigt.
Tänk vad starten är viktig, en bil missar lite, man gör ett gasuppsläpp, o vipps som här, flyger bilarna bredvid en känns det som.
Nåväl, Elisen syns framför i ca 2 varv, sen var den borta ur synfältet.
Försöker att inte sladda så mycket i varenda utgång. Är nästan omöjligt. Det kan inte bara vara min körteknik...hoppas jag... Bilen känns trygg, men kör jag fortare ur svängarna kommer mattafarans häck ut i drift omedelbart. Niklas drar ifrån, MEN, helt plötsligt sackar han efter ejes. Jag går om och får en liten lucka.
-Släppte han om på flit? Nu försöker jag komma ur sladdningen, försöker olika spår, försiktigare på gas ut inget hjälper.
Niklas är ikapp igen.
Känns som att jag lika gärna kan ge upp, för nu kommer rakan!
Han ligger till höger lite framför, igen tappar han fart.
Men, vad är det som händer? Ligger jag före igen.
Nu börjar mina däck gå varma, ser bakåt att luckan fösvinner och nu blir vi varvade.
Glömmer kolla på stolpen som visar hur många varv det är kvar, aj aj, vill inte upprepa Kinnekulle boxen, inser att om det är mer än 2 varv kvar så går det inte att hålla Niklas bakom.
Försöker få med farten ut på start o mål, ser att det blir varvning mitt i svängen innan rakan och Niklas bakom!!!
Var det 2 varv kvar?
Ger upp och och tänker släppa om varvande sjuan på vänster och inser att det spelar ingen roll att min utgång suger, en bil till kommer gå om.
Upplever (får se filmen...) att höger fram ligger på banans vita linjen innern, Se där!
Niklas kör INNERN!!! Show kallar jag detta!! KUL!!!
Ut på rakan ser jag målflaggan! Detta VAR sista varvet!
Niklas bil och min ligger i stort sett lika över mål linjen!!! Kul!!
Tight! efter 12 varv!
Mattafarans slut/totaltid:............15:22.131! 11 varv. Bästa: 1:21.274
Utgångs Niklas(hi hi..) slut/totaltid:15:22.149! 11 varv. Bästa: 1:21.960
Elisens slut/totaltid:...................16:09.437...han blev inte varvad.12 varv.Bästa:1:18.796

Det var växlingarna Niklas hade bekymmer med, tre gånger fick han släppa av för detta.

Niklas bil är hel.
Mattafaran är hel.
(...en Alfa är hel!.)

Oavsett placeringarna, så har jag otroligt kul under racen. Visst frustrerad, men roligt som skam är detta!
När jag kollade klasser innan vårt race, inser jag än mer hur mycket mer underhållande det är både att se och deltaga när det är jämt.
Ligga själv och köra intresserar mig ingenting, jag skippar hellre medaljen, varvtider och tar sista platsen bara jag har en batalj med någon. Typ Niklas!
Ser fram emot Ssm.

Vill Tacka:
Niklas Falk för underhållande OCH clean racing.
Joachim Osbeck för timmar av setup snack, tips.
Martin Orion racing för Däck test, gps leksak, och tips.
Miata Peter för tips och OTROLIG Miata know how.
Peter på Wheelbase för däck feedback.
Henrik Pihl för lånet av kameran.
Stefan Eklund för sällskap/släktskap/fotografering och peppning.
Last edited by gokarting.nu on Thu 25 Jun 2009, 08:25, edited 3 times in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Race 1 http://www.vimeo.com/5169294 (ligger i kö för konvertering, är nog uppe imorgon)
Observera Andreas "fina" utgång på målrakan i backspegeln :shock:

Race2 får vänta lite eftersom jag inte orkar uppgradera för att ladda mer än 500MB per vecka, men då finns originalfilen på Vimeo för den som vill klippa ganska oförstört iaf (loggar man in så kan man ladda hem originalfilerna).
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Nu kan ni bevittna ett nytt lågvattenmärke i min personliga utveckling...

Meny:
Kombinerade adrenalin och total uppgivenhet med en stänk av idioti!

Om ni undrar varför jag alltid är ensam i depån? här har ni svaret!
http://www.youtube.com/user/gokartingmajorna

Spvm Velodrom loppet filmen.

Detta är ifrån Fredagens 2a träning, Standard däck för att r-däcken vattenplanade på rakan för mig.

..jaa, jag var MYCKET medveten om kamerans närhet!
Borde kanske börja supa ordentligt, då har man ju något att skylla på!!

HA HA HA HA!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Fredrik Henriksson

HAHAHAHA!! Om en kamera följt dig dygnet runt hade det varit den första och enda dokusåpa följt!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Å jag trodde jag var galen!! :think2: :mrgreen: :bow: :mrgreen:
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Lite tysta bilder.
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Snart färdig, bättre sent...

Här iallafall kommer race 1 från Velodromloppet.
Jag snodde lite Niklas...hoppas det gick bra, får snacka upphovsrätt på ssm!

http://www.youtube.com/user/gokartingmajorna

Den senaste upplagda.
Skriv gärna vad ni tycker.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Jag snodde lite Niklas...hoppas det gick bra, får snacka upphovsrätt på ssm!
Hade du tagit splitvision från början på kurvan så hade det sett mindre konsigt ut :D

Snyggt jobbat, var inte slutsladden värre? :)
CG Leijonhufvud

Post by CG Leijonhufvud »

:applause: Andreas, de e riktigt snygga filmer du får till. Vi måste hitta ett bra sätt att samla alla dessa på, nu ligger några under Länkar/Diverse filmer. Vore bra om vi tills en början samlade alla här. Jättebra PR för klubben att ha dessa!
CG Leijonhufvud
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Oj då!

Roligt att det uppskattas, jag har en anställd som är en fena på detta.
Denna uppskattning ska jag visa honom, så blir han glad.

O blir han inte glad, så avskedar jag honom! HA HA HA HA!

Verkan och effekt blir då:
Inga filmer.
Mer pengar till Mattafaran!!!!! o då får Niklas: Eat my dust!... även i utgångarna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ingen vinner således förutom mitt sjuka psyke, (och miata dealers...)
O att en vinner, gör bara den glad. Så kan vi inte ha det.

Skämt o sido.
Tack så mycket chefen, både för lovorden och arbetet du lägger ner på klubben.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Niklas Falk wrote:
gokarting.nu wrote:Jag snodde lite Niklas...hoppas det gick bra, får snacka upphovsrätt på ssm!
Hade du tagit splitvision från början på kurvan så hade det sett mindre konsigt ut :D

Håller med i tanken, men det såg faktiskt bättre ut så här tyckte vi.

Snyggt jobbat, var inte slutsladden värre? :)
VÄRRE!?...
Hörde du inte skriken och flämten från läktarna?
Blev bra skakis faktiskt.
Hade jag inte haft kameran ombord hade jag överdrivit den sladden muntligt, så folk hade gått man ur huse, bara för att få en vink av er hjälte!

..nu blev det ju inte så...ingen mer film från mattafaran mer.
Min hjälte status faller mer och mer!

KATASTROF!!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
Post Reply