Page 1 of 2

KM 2

Posted: Sat 19 Jul 2008, 18:05
by Fredrik Henriksson
Ser ut att bli minst nio Miator i KM2... :D

Posted: Sat 19 Jul 2008, 19:26
by Max
Jaså Dennis kör Historic också. Är det en -89a han har, tro? :P

Posted: Sat 19 Jul 2008, 19:55
by Fredrik Henriksson
Max wrote:Jaså Dennis kör Historic också. Är det en -89a han har, tro? :P
:lol: :lol:

Posted: Tue 29 Jul 2008, 23:01
by Josen
Är vi laddade ? :twisted:

Posted: Tue 29 Jul 2008, 23:10
by Niklas Falk
Josen wrote:Är vi laddade ? :twisted:
Det finns risk för fukt och 22 grader, var inte dina Yokisar på upphällningen?

Lycka till med körningen, hoppas att alla har friska bromsbelägg.

Posted: Tue 29 Jul 2008, 23:13
by Dennis Kullman
Josen wrote:Är vi laddade ? :twisted:
Jag har byggt en värmesköld till luftfiltret - av en halv IKEA källsorteringshink och en massa Biltema silvertejp, så visst är man laddad. :wink:

Behöver bara få grenröret svetsat av någon med TIG...

Posted: Tue 29 Jul 2008, 23:14
by Josen
Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Är vi laddade ? :twisted:
Det finns risk för fukt och 22 grader, var inte dina Yokisar på upphällningen?
Lycka till med körningen, hoppas att alla har friska bromsbelägg.
Skit också :( då är man lost med stenhård bil på Yokosar som är på sista svängen. Men kul för lite softare bilar med Toyos och/eller ABS m.a.o ;)
Jag har byggt en värmesköld till luftfiltret - av en halv IKEA källsorteringshink och en massa Biltema silvertejp, så visst är man laddad.
Hoppla 10 friska kusar till då !! :)

Posted: Wed 30 Jul 2008, 02:50
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:Är vi laddade ? :twisted:
Hölstret är öppnat och hanen spänd! :twisted: Risk att en annan skjuter sig själv i tån :roll: , ny bana och regndebut känns lite för spännande... :?

Posted: Wed 30 Jul 2008, 15:55
by Dennis Kullman
Josen wrote:
Jag har byggt en värmesköld till luftfiltret - av en halv IKEA källsorteringshink och en massa Biltema silvertejp, så visst är man laddad.
Hoppla 10 friska kusar till då !! :)
Minst... nu blir det svårt att få ner all kraften i backen. :wink:

Posted: Sat 02 Aug 2008, 22:17
by Fredrik Henriksson
Så, då var premiären på Sturup avklarad. En kul bana med både fart och teknik. :)
Var tyvärr, i sedvanlig ordning :roll: , lite trött då jag var uppe och monterade glasfiberhuv och baklucka till klockan var två på natten. Som tur var fick jag hjälp av Magnus "Viking" med lite mek medan jag fixade med gjutningarna. (Tack Mange! :) )

Det gick ganska bra för att vara banpremiär med grus i ögonen, men som vanligt i mina försök att vara raceförare så gick det också lite galet med vissa grejer, som att inte närvara fysiskt när starten går i racet t.ex... :shock:

Då jag aldrig kört banan och inte ens kände till bansträckningen så var Dennis K snäll och gav mig en beskrivning av banan och lite tips. Jag fick också nåt lotsvarv av Josen vilket var behjälpligt. Tack grabbar! :) Nu har man ju börjat få lite kläm på bilen så tiderna droppar ner på hyggliga nivåer lite snabbare nu än vad de gjorde under mina första MX5cup-race. Första tidsträningen gav en bästa tid på 1.14.8 med en hygglig stabilitet kring 1.15 - 1.16 tider vilket jag förstod efteråt att man får vara nöjd med som bandebutant då det landade mig en 6:e plats i placeringslistan för kval 1. :)

Andra tidsträningen gav ytterliggare lite förbättringar med en bästa tid på 1.14.5. Tyvärr så fick jag soppatorsk (borde ha lärt mig vid det här laget :roll: ) så jag fick åka in i depån i ett läge där jag förbättrade mina tider nästan varje varv. :( Jag slutade med 3:e bästa tid för kval 2 och hamnade på fjärde plats totalt, slagen av Hans D med 4 hundradelar. :shock: Kände en viss bitterhet över min klantighet med soppan när resultaten kom upp på tavlan, tänk om man inte fått soppatorsk och tiderna fortsatt sjunka, hade blivit en go premiär. 8) Men men, en annan tycks abonera på fjärdeplatser... :roll: :lol:

Racet blev en historia för sig. :lol: Jag och "Viking" bestämde oss för att leta rätt på ett ställe och käka lunch men innan vi åkte frågade vi Dennis när han trodde att racet skulle starta, halv tvåtiden blev svaret. Vi åkte vid tolvtiden men det tog en stund att hitta en vettig restaurang så vi var inte tillbaka förrän ca tio-kvart över ett. När vi kommer innanför grindarna ser vi att C-bilarna är ute på banan för att ställa upp på sina startpossitioner! :shock: He...te! Snabbt på med hjälm och hanskar och in i bilen igen! Tyvärr hann starten gå och jag blev utvinkad på banan när övriga avklarat halva första varvet. :( Inte Dennis fel på något vis, vi visste att det var en tidsuppskattning, jag skyller på Viking istället som sölade med sin pizza. ;)

Racet blev en ensam historia där jag kom ifatt sista bilen när det var 4 varv kvar och hade känn på näst sista konkurrenten när målflaggan vinkades, ett varv till så hade jag varit förbi. :evil:

Sammantaget en kanondag och bra genomfört av MGCC! :D

Dennis och Josen ligger fortfarande en bit bort men denna gången kändes dom inte odödliga... :twisted: :o :D 8)

Posted: Sun 03 Aug 2008, 00:45
by Dennis Kullman
Äntligen hemma efter en lång, men lyckad, dag.
Körde ner till Höllviken redan fredag eftermiddag och hälsade på släkten, så jag slapp undan med en halvtimme till banan på lördag morgon.

Heat 1: Satte nytt PB redan på varv 2 :D och bättrade sedan några hundradelar till 1.13,25 och var med det snabbast i heatet med Josen som 2:a på 1.13,6x och ett helt gäng på 1.14.xx. Bilen känns lite lös och vinglig, men fort går det.

Heat 2: Samma sak igen. På varv 2 eller 3 sätter jag nytt PB med 1.13,09 och några varv senare kommer första 1.12-varvet på 1.12,98 enligt min laptimer (1.12,998 enligt officiell tidtagning). 8)

Race: Startar från Pole och är den här gången med när lamporna släcks :roll: och gör en bra start. Josen ligger tvåa men tappar på mig för varje varv och jag vinner med stor marginal.

Bättre än så här kan det väl knappast bli. :D
Tråkigt för Max vars diff verkar ha skurit, men det bör kunna lösa sig utan alltför höga kostnader. Kul att se Fredriks alla plastdetaljer, men han verkar inte så sugen på att sponsra mig med lite prototyper. :wink:

Mer senare; nu ska jag sova.

Posted: Sun 03 Aug 2008, 10:00
by Josen
Tur att det blev bra väder. Drag bilen går över förväntan, är lite tufft över hallandsåsen bara ;)

Gillade inte Sturup igår :( får inte till flytet. Första tidsträningen gick bra med bra tider men sen började jag prova lite andra spår och då gick det bara sämre och sämre :(
Bilen känns alldeles för hård för banan, det studsar och far speciellt på gamla delen. Kan inte bromsa sent eller komma på gas där jag vill. Eller så är det jag som kör som en sopa ;)
Får nog byta till mjukara fjäder bak om det skall gå bättre.

Fattar inte heller hur jag skall köra i kurv-partiet ut på rakan.

Kan inte säga att Sturup är min favorit direkt - hur STCC bilarna kan åka när banan är så ojämn ?

Får se om jag åker mera KM i år - detta känns lite off nu på något sätt :shock:

Taskigt för Fredrik att missa rejset :( Hoppas det löser sig för Max med drivknuten.

Posted: Sun 03 Aug 2008, 11:00
by Max
För min del blev det en sådär framgångsrik dag... Jag körde först riktigt dåligt första passet, fick inget flyt alls i körningen och det var inte kul alls. Så det var därför jag gick runt och surade mellan träningarna, om någon undrade. :x
Det gick i alla fall lite bättre andra passet när jag taggat till lite mer. Sen rasslade det till vid nerväxlingen i kurvan innan gamla start och mål rakan. Drivningen försvann helt och jag blev stående i utgången av kurvan. Jag fick höra sen att jag hade lämnat ett litet spår av blårök de tre varven innan, vilket jag inte sett själv. Å andra sidan hade det nog varit försent oavsett. Jag ska ut i garaget nu och plocka ner en förmodad behållare med metallkross. Förmodligen ser det väl ut som en bilvärldens Slushpuppie, kan jag tänka mig. Vi får se, förhoppningsvis räcker det med en ny diff. Är det någon som har en fungerande 1.6 diff liggande?

Tack för de uppmuntrande kommentarerna från alla förare och för hjälpen att putta upp den röde på släpet också. :)

Posted: Sun 03 Aug 2008, 11:32
by Fredrik Henriksson
Max wrote:För min del blev det en sådär framgångsrik dag... Jag körde först riktigt dåligt första passet, fick inget flyt alls i körningen och det var inte kul alls. Så det var därför jag gick runt och surade mellan träningarna, om någon undrade. :x
Det gick i alla fall lite bättre andra passet när jag taggat till lite mer. Sen rasslade det till vid nerväxlingen i kurvan innan gamla start och mål rakan. Drivningen försvann helt och jag blev stående i utgången av kurvan. Jag fick höra sen att jag hade lämnat ett litet spår av blårök de tre varven innan, vilket jag inte sett själv. Å andra sidan hade det nog varit försent oavsett. Jag ska ut i garaget nu och plocka ner en förmodad behållare med metallkross. Förmodligen ser det väl ut som en bilvärldens Slushpuppie, kan jag tänka mig. Vi får se, förhoppningsvis räcker det med en ny diff. Är det någon som har en fungerande 1.6 diff liggande?

Tack för de uppmuntrande kommentarerna från alla förare och för hjälpen att putta upp den röde på släpet också. :)
Jag såg också din blårök, det bolmade på ganska bra, så när du stannade var jag ganska säker på att du fått motorproblem. Bara önska lycka till med slutväxeln...

Posted: Sun 03 Aug 2008, 11:37
by Dennis Kullman
Josen wrote:Kan inte säga att Sturup är min favorit direkt - hur STCC bilarna kan åka när banan är så ojämn ?
Får se om jag åker mera KM i år - detta känns lite off nu på något sätt :shock:
Äh, sluta sura :wink: ; du har ju kommit tvåa i båda deltävlingarna och sannolikt åker jag väl på stryk på Knutan, så du har väl i högsta grad slagläge för att vinna KM totalt?

Posted: Sun 03 Aug 2008, 11:47
by Fredrik Henriksson
Dennis Kullman wrote:
Josen wrote:Kan inte säga att Sturup är min favorit direkt - hur STCC bilarna kan åka när banan är så ojämn ?
Får se om jag åker mera KM i år - detta känns lite off nu på något sätt :shock:
Äh, sluta sura :wink: ; du har ju kommit tvåa i båda deltävlingarna och sannolikt åker jag väl på stryk på Knutan, så du har väl i högsta grad slagläge för att vinna KM totalt?
Lustigt det där att olika banor passar olika förare. Skulle vara kul att veta varför Knutan och Kullen passar Josen så bra medans Sturup går lite trögare där Dennis glänser?(vet inte hur dennis går på Kullen)

Posted: Sun 03 Aug 2008, 12:30
by Cyberoid
Grattis Dennis, mycket snyggt rattat. Sturup verkar onekligen vara en bana som passar dig och bilen. Jag antar att du känner stor skillnad med den nya diffbromsen på den banan, eller?

Tråkigt för Max att det inte funkar som det ska. Var den en vanlig öppen diff eller en visko? Vart kom oljeröken ifrån?

Och även Fredrik verkar köra bra. Kan bli farlig nästa år då han fått tid att sova lite. :wink:

Posted: Sun 03 Aug 2008, 12:34
by Anders Ohlsson
Bara att gratulera Dennis och Josen som stod lite i en klass för sig. Själv fanns jag med i nästa täta grupp med Hans Drangel, Fredrik Henriksson, Fredrik Olssons Pontiac Fiero och P-O Håkanssons MX-5. Alla 5 var vi inom en halv sekund! Lite besviken med att åter missa pallen med futtiga 0,19 sekunder. Ingen kan klaga på att det inte är jämt i alla fall.

Racet blev dagens behållning där jag, Hans Drangel och P-O Håkansson låg och fightades under alla 10 varven. Jag lyckades dra det längsta strået här och slutade 4:a i racet. Som vanligt finns en utförlig rapport från dagen på min hemsida. Där finns även bilder från dagen. :D

Posted: Sun 03 Aug 2008, 13:52
by Dennis Kullman
Josen wrote:Lustigt det där att olika banor passar olika förare. Skulle vara kul att veta varför Knutan och Kullen passar Josen så bra medans Sturup går lite trögare där Dennis glänser?(vet inte hur dennis går på Kullen)
Jag tror att Knutstorp gynnar bilar med hård setup, medan Sturup inte gör det. Diffbroms hjälper absolut på Sturup.
Kinnekulle har jag bara varit på en enda gång, med gatdäck, kassa originaldämpare m m, så jag har ingen aning om hur den passar mig och min bil idag.

Posted: Sun 03 Aug 2008, 14:07
by Dennis Kullman
Cyberoid wrote:Grattis Dennis, mycket snyggt rattat. Sturup verkar onekligen vara en bana som passar dig och bilen. Jag antar att du känner stor skillnad med den nya diffbromsen på den banan, eller?

Tråkigt för Max att det inte funkar som det ska. Var den en vanlig öppen diff eller en visko? Vart kom oljeröken ifrån?

Och även Fredrik verkar köra bra. Kan bli farlig nästa år då han fått tid att sova lite. :wink:
Tack Henrik. :D Jag var ju tvungen att försvara 1,6:ans heder när du inte var med. 8)
Visst hjälper diffbromsen; det märkte jag tydligt redan på KM1, men den här gången körde jag bättre; faktiskt så aggressivt att jag blev riktigt trött efter varje heat (konditionen är ju inte på topp eftersom jag inte vågat träna MTB innan bröllopet :roll: :oops: )

Jag vet inte om Max diff är (var...) öppen eller visko, men jag tror att Max kan tänka sig vilket som för att få ihop bilen innan KM3? Kan någon hjälpa till med att ordna fram en? Vem har bäst tysk-kontakter? :?:

Fredrik är ju redan med och fajtas i gruppen som slåss om pallplacering, så vi får nog passa oss framöver. :o

Posted: Sun 03 Aug 2008, 14:30
by Max
Jag har en öppen diff enligt http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html

Blåröken uppkom med största sannolikhet beroende på att oljan stänkte ut på avgasröret och slutdämparen, där den brändes. Jag vill helst ha en öppen, visko verkar funka sådär efter vad jag läst.

Posted: Sun 03 Aug 2008, 18:48
by Max
Sådär ja, diffen är urmonterad och delad. Jag tror att Dennis kan ha rätt, det är nog billigare att köpa en begagnad diff än att renovera den jag har. :shock: :P

Jag funderar lite på vad som orsakade raset. Lagret på högra sidan är ju som synes helt finito och med det packboxen och ringhjulshuset som brutits av när stubaxeln vobblat i lagrets frånvaro. Det känns ju som att lagret blivit dåligt först, vilket gjort att oljan läckt ut. Sedan skar lagret och resten flög i bitar. Det har inte droppat en enda droppe olja innan detta hände, så det känns inte som att det var packboxen som var dålig från början. Och jag bytte olja i vinter, till Redline 75W90. Men det fanns inte mycket sådan kvar i diffen när jag tog ur pluggen nu...

I övrigt ser bilen frisk ut i diffområdet bortsett från en massa olja.

Oavsett vilket, en ny diff står på önske/behovslistan.

Posted: Sun 03 Aug 2008, 20:55
by Dennis Kullman
Max wrote: Jag funderar lite på vad som orsakade raset. Lagret på högra sidan är ju som synes helt finito och med det packboxen och ringhjulshuset som brutits av när stubaxeln vobblat i lagrets frånvaro. Det känns ju som att lagret blivit dåligt först, vilket gjort att oljan läckt ut. Sedan skar lagret och resten flög i bitar. Det har inte droppat en enda droppe olja innan detta hände, så det känns inte som att det var packboxen som var dålig från början. Och jag bytte olja i vinter, till Redline 75W90. Men det fanns inte mycket sådan kvar i diffen när jag tog ur pluggen nu...

I övrigt ser bilen frisk ut i diffområdet bortsett från en massa olja.

Oavsett vilket, en ny diff står på önske/behovslistan.
Jag anade att det skulle se ut sådär eftersom stubaxeln hängde... :cry:
Lite skumt är det; det lager som stubaxeln sitter i är minst sagt kraftigt och förväntas hålla hela bilens livslängd såvitt jag kan förstå. Jag har svårt att tro att något annat än brist på olja kan få lagret att rasa. Till skillnad mot pinjonglagren sitter ju inte dessa lager med någon större förspänning. Hursomhelst: släng skiten och köp nytt (begagnat).

Posted: Sun 03 Aug 2008, 22:44
by Josen
Dennis Kullman wrote:
Josen wrote:Kan inte säga att Sturup är min favorit direkt - hur STCC bilarna kan åka när banan är så ojämn ?
Får se om jag åker mera KM i år - detta känns lite off nu på något sätt :shock:
Äh, sluta sura :wink: ; du har ju kommit tvåa i båda deltävlingarna och sannolikt åker jag väl på stryk på Knutan, så du har väl i högsta grad slagläge för att vinna KM totalt?
Inte sur alls - bara lite mätt på Sturup och KM åkanden generellt. Burkar ju abonnera på 2:a platser ;)
Har insett att Strurup inte passar mig/bilen men passar din bil bättre så i år drog du vinst-lotten med 3 x Sturup :)
Men bjuder dig på säker KM vinst i år och passar kommade rejs se det som en sen bröllops-present från Osbeck-Racing 8)

Tror jag skall köra SPVM finalen istället på Falkenberg och ev Hyllings KM race i oktober. Skulle jag åkt KM hade det blivit tre rejs på samma månad, lite väl häftigt för budgeten/bilen.

Hoppas (du) fler hänger på SPVM finalen på Falkeberg.

Posted: Sun 03 Aug 2008, 22:46
by Niklas Falk
Max wrote:Sådär ja, diffen är urmonterad och delad. Jag tror att Dennis kan ha rätt, det är nog billigare att köpa en begagnad diff än att renovera den jag har. :shock: :P
Skrotet du har liggande framför dig köptes på en skrot i Kungälv för ca två år sen om jag minns rätt.