KM 2
Posted: Sat 19 Jul 2008, 18:05
Ser ut att bli minst nio Miator i KM2...
Max wrote:Jaså Dennis kör Historic också. Är det en -89a han har, tro?
Det finns risk för fukt och 22 grader, var inte dina Yokisar på upphällningen?Josen wrote:Är vi laddade ?
Jag har byggt en värmesköld till luftfiltret - av en halv IKEA källsorteringshink och en massa Biltema silvertejp, så visst är man laddad.Josen wrote:Är vi laddade ?
Skit också då är man lost med stenhård bil på Yokosar som är på sista svängen. Men kul för lite softare bilar med Toyos och/eller ABS m.a.oNiklas Falk wrote:Det finns risk för fukt och 22 grader, var inte dina Yokisar på upphällningen?Josen wrote:Är vi laddade ?
Lycka till med körningen, hoppas att alla har friska bromsbelägg.
Hoppla 10 friska kusar till då !!Jag har byggt en värmesköld till luftfiltret - av en halv IKEA källsorteringshink och en massa Biltema silvertejp, så visst är man laddad.
Hölstret är öppnat och hanen spänd! Risk att en annan skjuter sig själv i tån , ny bana och regndebut känns lite för spännande...Josen wrote:Är vi laddade ?
Minst... nu blir det svårt att få ner all kraften i backen.Josen wrote:Hoppla 10 friska kusar till då !!Jag har byggt en värmesköld till luftfiltret - av en halv IKEA källsorteringshink och en massa Biltema silvertejp, så visst är man laddad.
Jag såg också din blårök, det bolmade på ganska bra, så när du stannade var jag ganska säker på att du fått motorproblem. Bara önska lycka till med slutväxeln...Max wrote:För min del blev det en sådär framgångsrik dag... Jag körde först riktigt dåligt första passet, fick inget flyt alls i körningen och det var inte kul alls. Så det var därför jag gick runt och surade mellan träningarna, om någon undrade.
Det gick i alla fall lite bättre andra passet när jag taggat till lite mer. Sen rasslade det till vid nerväxlingen i kurvan innan gamla start och mål rakan. Drivningen försvann helt och jag blev stående i utgången av kurvan. Jag fick höra sen att jag hade lämnat ett litet spår av blårök de tre varven innan, vilket jag inte sett själv. Å andra sidan hade det nog varit försent oavsett. Jag ska ut i garaget nu och plocka ner en förmodad behållare med metallkross. Förmodligen ser det väl ut som en bilvärldens Slushpuppie, kan jag tänka mig. Vi får se, förhoppningsvis räcker det med en ny diff. Är det någon som har en fungerande 1.6 diff liggande?
Tack för de uppmuntrande kommentarerna från alla förare och för hjälpen att putta upp den röde på släpet också.
Äh, sluta sura ; du har ju kommit tvåa i båda deltävlingarna och sannolikt åker jag väl på stryk på Knutan, så du har väl i högsta grad slagläge för att vinna KM totalt?Josen wrote:Kan inte säga att Sturup är min favorit direkt - hur STCC bilarna kan åka när banan är så ojämn ?
Får se om jag åker mera KM i år - detta känns lite off nu på något sätt
Lustigt det där att olika banor passar olika förare. Skulle vara kul att veta varför Knutan och Kullen passar Josen så bra medans Sturup går lite trögare där Dennis glänser?(vet inte hur dennis går på Kullen)Dennis Kullman wrote:Äh, sluta sura ; du har ju kommit tvåa i båda deltävlingarna och sannolikt åker jag väl på stryk på Knutan, så du har väl i högsta grad slagläge för att vinna KM totalt?Josen wrote:Kan inte säga att Sturup är min favorit direkt - hur STCC bilarna kan åka när banan är så ojämn ?
Får se om jag åker mera KM i år - detta känns lite off nu på något sätt
Jag tror att Knutstorp gynnar bilar med hård setup, medan Sturup inte gör det. Diffbroms hjälper absolut på Sturup.Josen wrote:Lustigt det där att olika banor passar olika förare. Skulle vara kul att veta varför Knutan och Kullen passar Josen så bra medans Sturup går lite trögare där Dennis glänser?(vet inte hur dennis går på Kullen)
Tack Henrik. Jag var ju tvungen att försvara 1,6:ans heder när du inte var med.Cyberoid wrote:Grattis Dennis, mycket snyggt rattat. Sturup verkar onekligen vara en bana som passar dig och bilen. Jag antar att du känner stor skillnad med den nya diffbromsen på den banan, eller?
Tråkigt för Max att det inte funkar som det ska. Var den en vanlig öppen diff eller en visko? Vart kom oljeröken ifrån?
Och även Fredrik verkar köra bra. Kan bli farlig nästa år då han fått tid att sova lite.
Jag anade att det skulle se ut sådär eftersom stubaxeln hängde...Max wrote: Jag funderar lite på vad som orsakade raset. Lagret på högra sidan är ju som synes helt finito och med det packboxen och ringhjulshuset som brutits av när stubaxeln vobblat i lagrets frånvaro. Det känns ju som att lagret blivit dåligt först, vilket gjort att oljan läckt ut. Sedan skar lagret och resten flög i bitar. Det har inte droppat en enda droppe olja innan detta hände, så det känns inte som att det var packboxen som var dålig från början. Och jag bytte olja i vinter, till Redline 75W90. Men det fanns inte mycket sådan kvar i diffen när jag tog ur pluggen nu...
I övrigt ser bilen frisk ut i diffområdet bortsett från en massa olja.
Oavsett vilket, en ny diff står på önske/behovslistan.
Inte sur alls - bara lite mätt på Sturup och KM åkanden generellt. Burkar ju abonnera på 2:a platserDennis Kullman wrote:Äh, sluta sura ; du har ju kommit tvåa i båda deltävlingarna och sannolikt åker jag väl på stryk på Knutan, så du har väl i högsta grad slagläge för att vinna KM totalt?Josen wrote:Kan inte säga att Sturup är min favorit direkt - hur STCC bilarna kan åka när banan är så ojämn ?
Får se om jag åker mera KM i år - detta känns lite off nu på något sätt
Skrotet du har liggande framför dig köptes på en skrot i Kungälv för ca två år sen om jag minns rätt.Max wrote:Sådär ja, diffen är urmonterad och delad. Jag tror att Dennis kan ha rätt, det är nog billigare att köpa en begagnad diff än att renovera den jag har.