Jag kan ju inte det där med korta och kompakta racerapporter, så här kommer en standard Torkel-roman istället.
Vi åkte till Gotland på Onsdag kväll och satte upp ett temporärt läger på kampingen i Knappelshamn. På torsdagen var det open pit lane i 3 grupper: 2 motorcykelgrupper och en bilgrupp, där endast jag och 5 Ginettor körde. Gotland Ring visade sig vara en grymt kul bana och efter ett par stinter började jag hitta runt. Henrik Pihls spårguide på rejsa hjälpte till.
Motorcykelåkarna var lite ilskna på oss, för tydligen hade vi dragit upp mängder(!!) av sand på banan. På initiativ från Ginettafolket samlade vi ihop ett par kvastar och använde vårt nästa pass till att soppa. Det blev mest symboliskt soppande, för någon sand kunde vi inte hitta, inte någon av oss, inte någonstans... men motorcykelåkarna blev glada ändå, sa att det genast var mycket bättre och vi kunde köra på.
Torsdagskvällen ägnade jag och Kimmen åt att skruva på Marcus bil, som tyvärr blivit utsatt för alldelles för många kockar och för många inställningsförsök. Marcus fick mer hjälp under helgen, bland annat från Niklas också och jag förstod det som att bilen hela tiden blev lite bättre. Hjulinställning och till och med corner weight hann de med i garaget innan kval.
På fredagen tränade jag bara 2 stinter till för att hålla däck och bensinkontot på den rimliga sidan. 1,35,6 var dagen bästa tid. Det var varmt, men jag hade riktigt kul. Vilken bana!
På fredag kväll börjar folket ramla in. Anders Träff välkomnas till depån och vi slår ihop våra läger. Från husbilens gömmor letar pappa som vanligt fram vad han anser är en standard kampingmiddag - Rosévin, ost och kex till förrätt, grillat och färskpotatis till huvudrätt och glass som avslutning. Anders och jag cyklar den fantastiska banan på kvällen, stärkta av både vin, öl och drömmar om framgång. Kanske kör Halbig av i jakten på ihjälskrämda A-bilar. Kanske gör han lite donuts och får svartflagg. Kanske puntar vi av den jäkeln i första kurvan...
Men på lördag regnar det. Även om bilen känns så bra som hon någonsin gjort så är regndäcken gamla och förtorkade. Efter morgonträningen säger många att det var halt, så jag hoppas att det bara är det som är felet.
Men innerst inne gror en liten förmanade Torkel-röst: "Du vet att de här sulorna fick sin första heat-cycle för sisådär 3 år sedan, va? Tror du ditt garare är någon vinkällare, där saker åldras till perfektion, eller?"
På kvalet kör Torkel "The Drift King" till sig en 3e plats på gridden, trots grepp som bambi på hal is.
Race 1:
Det slutade regna precis som race 1 startade och banan var fortfarande ordentligt våt. Mina trä-Toyos gjorde sig påminda i varje kurva, och Magnus körde lätt ifrån mig på sina Kumhos. Hade en liten fight med en B-porsche och greppet blev successivt bättre då banan torkade upp. Mot slutet av racet tog jag in på Magnus igen (trots att jag hade "regndäck" och han hade Kumhos)! En galen värld. Men det blev en 3e plats tillslut.
Race 2:
Detta var nog det roligaste race-heat jag kört. Nu var det torrt, bilen var åter skodd med Kumhos och allt lirade perfekt. Inställningarna var bra, motorn gick som en liten ilsken geting och jag och Max hade en kul
fight hela heatet. Jag var uppe jämsides ett par gånger, men Max har en rutin som heter duga och låter sig inte imponeras inte. Enda gången jag kom förbi var i första hårnålen, men det var en lite ful om körning som tvingade ut Max med 2 hjul på gruset (tror jag). Full av dåligt samvete lättade jag på gasen och släppte om honom igen. Jag bad om ursäkt efter racet, men Max garvade bara och sa att det gått helt schyst till.
Vi packar ihop med 2 bucklor i bagaget, en rejäl solbränna och minnet av en riktigt kul helg på en fantastisk bana. Vi hinner med lite turistande i bland annant Lummelundagrottorna innan vi på måndag kväll tar färjan tillbaka till fastlandet och vardagen.
EDIT: Film finns nu i film-forumet.