Page 1 of 3
MGCC KM1 2008 10/5
Posted: Tue 29 Apr 2008, 15:59
by Josen
Då blir det en tur ner till Sturup för mig - hoppas att fler Göteborgare gör sällskap
Sen tar det ju en stund innan nästa KM dyker upp.
Generöst av MGCC att sponsra anmälnings-avgiften till SSM till 1500:- om man är med i hela KM-serien
5000:- för hela MGCC KM + SSM helgen är godis !
Om man vill rejsa på Knutan innan finns ju också Hyllinges KM att åka ( tror utan vagns-bok i år också )
http://www.hyllingems.nu/kalender/
Re: MGCC KM1 2008 10/5
Posted: Sun 04 May 2008, 20:10
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:Då blir det en tur ner till Sturup för mig - hoppas att fler Göteborgare gör sällskap
Ingen Göteborgare förvisso, men nästan..
Kollade med posten, raceoverallen ligger i Danmark och bör vara framme i början av veckan. Får vi bara ihop bilen, vilket bör vara en lätt sak när jag har en proffsmek som hjälper mig, så åker jag KM1 på lördag...
*vad har jag gett mig in på*
Ser d bara som se och lära, men d ska bli jäkligt kul.
Åker ni från Gbg ner på morgonen? Själv funderar jag på att sticka sent fredag kväll och ta in på nåt motell...
Re: MGCC KM1 2008 10/5
Posted: Sun 04 May 2008, 20:34
by Josen
Fredrik Henriksson wrote:Josen wrote:Då blir det en tur ner till Sturup för mig - hoppas att fler Göteborgare gör sällskap
Ingen Göteborgare förvisso, men nästan..
Kollade med posten, raceoverallen ligger i Danmark och bör vara framme i början av veckan. Får vi bara ihop bilen, vilket bör vara en lätt sak när jag har en proffsmek som hjälper mig, så åker jag KM1 på lördag...
*vad har jag gett mig in på*
Ser d bara som se och lära, men d ska bli jäkligt kul.
Åker ni från Gbg ner på morgonen? Själv funderar jag på att sticka sent fredag kväll och ta in på nåt motell...
Kul att du kommer med - STCC folket har ju värmt upp banan för oss
Jag trailar troligen ner på morgon, Cyberiod skall nog på också bara han får ihop sin monster topp och lyckas kladda till det med elen
Finns ett billigt IBIS hotell i Lund annars som är bra.
Så också att nu får man live tider för KM serien lite bling
Vi och STCC
http://www.motorsport-events.se/html/mgcc.html
Re: MGCC KM1 2008 10/5
Posted: Sun 04 May 2008, 21:19
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:
Cyberiod skall nog på också bara han får ihop sin monster topp...
Får vi hoppas. Bilen går säkert bra med ny"renoverad"topp...
Josen wrote:
Finns ett billigt IBIS hotell i Lund annars som är bra.
Tackar för tipset, ska kolla d...
Coolt!
Hua va allt känns stort helt plötsligt...
Frågan är vart man skall förvara sin dator när man rejsar. Mitt reservhjul och domkraft tar nog ingen, men en lapptop kan va en annan femma...
Re: MGCC KM1 2008 10/5
Posted: Sun 04 May 2008, 22:53
by Cyberoid
Fredrik Henriksson wrote:Josen wrote:
Cyberiod skall nog på också bara han får ihop sin monster topp...
Får vi hoppas. Bilen går säkert bra med ny"renoverad"topp...
Nu börjas det...
Jag hoppas naturligtvis på att bilen är klar till helgen men schemat är tight och ibland(!) tar saker längre tid än beräknat.
Men jag kanske kan tigga skjuss ner och spana lite i depån i vilket fall?
Posted: Sun 04 May 2008, 23:11
by Niklas Falk
Får du ihop din bil Henrik så kan jag nog vara intresserad av att följa med nån av er som "mekaniker". Att tjöta i MGCC KM's depå är ett bra sätt att ladda upp för säsongen. Jag ska "bara" komma hem från Kinnekulle på fredagen bara...
Det är ju flera dygn tills dess så alla planer kan ändras drastiskt...
Re: MGCC KM1 2008 10/5
Posted: Sun 04 May 2008, 23:24
by Fredrik Henriksson
Cyberoid wrote:Fredrik Henriksson wrote:Josen wrote:
Cyberiod skall nog på också bara han får ihop sin monster topp...
Får vi hoppas. Bilen går säkert bra med ny"renoverad"topp...
Nu börjas det...
E d nåt man måste ha med sig utöver vagnsdeklarationen? Tänkte ta med ett reservhjul och domkraft...
Re: MGCC KM1 2008 10/5
Posted: Mon 05 May 2008, 07:38
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:E d nåt man måste ha med sig utöver vagnsdeklarationen? Tänkte ta med ett reservhjul och domkraft...
Licens, medlemskort i den klubb du har licensen och ev medlemskort i MGCC.
Reservhjul är alltid bra att ha med sig, man vet aldrig. Sturup är dessutom jättehård på bromsar. En uppsättning med gamla belägg gör att du slipper åka hem metall mot metall...
Du har ju hela passagerarsätet att lasta i.
Posted: Mon 05 May 2008, 07:59
by Fredrik Henriksson
Just d ja, alla plastkorten...
Posted: Mon 05 May 2008, 13:45
by Anders Ohlsson
Just nu 14 bilar anmälda i C varav 9 st Miator
Då "saknas" fortfarande några tänkbara Miator i startlistan. Kan nog bli nytt Miata rekord i en och samma tävling.
Posted: Mon 05 May 2008, 14:24
by Josen
Edvin Persson, Porsche 944
P-O Håkansson, Mazda MX-5
Fredrik Olsson, Pontiac Fiero Formula 88
Anders Ohlsson, Mazda MX-5
tobias hedberg, porsche 944
Bertil Thorsson, Mazda Mx-5 Miata
Dennis Kullman, Mazda Miata
Hans Drangel, Mazda MX5
Joachim Osbeck, Mazda Miata
Ulf Persson, Porsche 944
Anders Bladh, Mazda Miata
Christian Almström, Alfa Romeo GTV 2000
Henrik Pihl, Mazda Mx5
Max Carlsson, Mazda Miata -93
Nice - många riskokare blir det
Har det varit över 9 miator i fältet någon gång ?
Posted: Mon 05 May 2008, 15:05
by Anders Ohlsson
Vi var väl 10 Miator på Höstracet på Knutstorp förra året. 9st i resultatlistan plus Mats Lundin (ej MGCC).
Posted: Thu 08 May 2008, 17:13
by Fredrik Henriksson
Fasen, d e mkt nu med allt. Kurs på jobbet fast man inte har tid, skjutsa hämta ungar på träning och samtidigt få allt klart till på lördag fast man inte kan nåt...
Jag vill ju bara åka räcerbil...
Kom på en grej till. Hur löses den officiella tidtagningen på lördag? Måste man hyra en transponder?(heter d så?) Och isf, fixas det enkelt på plats? Måste man ha nåt fäste i bilen? Har köpt en performancebox då det rekomenderats av d flesta, får man använda den för tidtagning i det officiella racet?
Posted: Thu 08 May 2008, 17:30
by Anders Ohlsson
Fredrik Henriksson wrote: Hur löses den officiella tidtagningen på lördag? Måste man hyra en transponder?(heter d så?) Och isf, fixas det enkelt på plats? Måste man ha nåt fäste i bilen? Har köpt en performancebox då det rekomenderats av d flesta, får man använda den för tidtagning i det officiella racet?
Transponder får du låna på plats. Fäste behövs och brukar gå att köpa på plats för en hundring.
Laptimers, Driftboxar, Performancebox är ok att använda under tävlingen.
Posted: Thu 08 May 2008, 23:34
by Fredrik Henriksson
Tak för snabbt svar!
Ses på lördag!
Posted: Thu 08 May 2008, 23:34
by Mats Lundin
Fäste kan bestå i några repor silvertejp på insidan högerrutan, funkar ok.
Lycka till alla MGCC-åkare. Jag avstår i år och koncentrerar krafterna på MX5-cup.
M.
Posted: Thu 08 May 2008, 23:44
by Fredrik Henriksson
Mats Lundin wrote:Fäste kan bestå i några repor silvertejp på insidan högerrutan, funkar ok.
Lycka till alla MGCC-åkare. Jag avstår i år och koncentrerar krafterna på MX5-cup.
M.
Tejpen åker med...
Posted: Fri 09 May 2008, 11:21
by P-O Håkansson
Fredrik Henriksson wrote:Har köpt en performancebox då det rekomenderats av d flesta, får man använda den för tidtagning i det officiella racet?
Som Anders skrev är det naturligtvis OK att använda boxen under evenemanget, men den får inte sitta i sugkoppar på vindrutan... Våra besiktningsgubbar brukar anmärka på det. I t.ex. USA är det i vissa stater inte tillåtet ens i "vanlig trafik" att ha utrustning hängande i sugploppar i rutan.
Jag har gjort ett fast fäste i mittkonsolen till min DriftBox, Anders brukar köra med en mer radikal lösning
Du behöver då troligen en extern antenn, en sådan här har jag köpt:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=590175
Mvh,
P-O
Posted: Fri 09 May 2008, 17:31
by Fredrik Henriksson
Antenn införskaffad, tack för tipset!
MURPHY!!!
Killen som hjälper mig har fått jobba akut på Volvos racebilar ett par dagar. Det som såg enkelt ut ur ett tidsperspektiv är nu jä.... pressat!
Han har även pressat sig nattetid för att hinna med mennär jag ringde han från jobbet nyss så sa han att miatans bakaxel är sammanlänkad ända fram till motorn så d redan tighta tidsschemat blir svårt. Jag mellanlandar hemma nu för att byta om och skall sticka dit för att hjälpa till. Bara hoppas att jag hinner. Risk för att det inte blir mkt till sömn inatt...
Vi ses förhoppningsvis imorgon...
Posted: Sat 10 May 2008, 05:29
by Fredrik Henriksson
Är nyss hemkommen efter att ha jobbat hela natten med bilen( klockan fem ). Bakaxeln, polybussningar och dämpare är på men setup kvarstår. Vi gav upp för natten när vi insåg att det var kört för mig att hinna till Sturup...
Fasen oxå, årets antiklimax!
Imorgon (eller idag
) blir d provkörning och setup. Man får se d positivt, nu e ju iaf bilen klar så jag lär ju inte missa cupen eller nästa KM...
Hoppas ni får en kanondag idag!
Posted: Sat 10 May 2008, 08:31
by Cyberoid
Jag fick också inse begränsningarna sent igår kväll och kommer inte heller till start. Jag hade inte energi nog att meka resten av natten som Fredrik. Imponerande vilja!
Men vi kommer ifatt och förbi vid nästa tillfälle - eller hur Fredrik!
Ha det så skoj på Sturup ni andra!
Posted: Sat 10 May 2008, 10:16
by Fredrik Henriksson
Cyberoid wrote:
Men vi kommer ifatt och förbi vid nästa tillfälle - eller hur Fredrik!
Yepp, tveklöst!...
Posted: Sat 10 May 2008, 17:53
by Niklas Falk
Jag har fått lite rapporter från det "lite lugnare" mästerskapet...
Nu går ju iofs alltid de poänggivande tidsträningarna lugnt till men skojracet efteråt saknar ju marginaler numera...
Jag hoppas att det inte beror på min filmade körning i höstas (det var bara mitt underrede som blev skrapat då).
Totalkostnaderna (%uellt inräknat resor (men tält) etc) och ambitionsnivån skiljer snart inte mycket mellan MGCC KM och SPVM, iaf inte i Roadsport C. Så varför inte prova en rejshelg med SPVM där allt sker i ett lite lugnare tempo samt det är trevligt samkväm i depån på kvällarna?
SSM är den perfekta debuthelgen om man inte redan skaffat vagnbok och kör på Kinnekulle om två veckor.
Vill man inte satsa så hårt, speciellt om man bor i Skåne (resorna), så får vagnboken och startavgifterna iofs en större roll i kostnadsskillnaden, det är jag medveten om.
Posted: Sun 11 May 2008, 16:11
by Dennis Kullman
Niklas Falk wrote:Jag har fått lite rapporter från det "lite lugnare" mästerskapet...
Nu går ju iofs alltid de poänggivande tidsträningarna lugnt till men skojracet efteråt saknar ju marginaler numera...
Jag hoppas att det inte beror på min filmade körning i höstas (det var bara mitt underrede som blev skrapat då).
Totalkostnaderna (%uellt inräknat resor (men tält) etc) och ambitionsnivån skiljer snart inte mycket mellan MGCC KM och SPVM, iaf inte i Roadsport C. Så varför inte prova en rejshelg med SPVM där allt sker i ett lite lugnare tempo samt det är trevligt samkväm i depån på kvällarna?
SSM är den perfekta debuthelgen om man inte redan skaffat vagnbok och kör på Kinnekulle om två veckor.
Vill man inte satsa så hårt, speciellt om man bor i Skåne (resorna), så får vagnboken och startavgifterna iofs en större roll i kostnadsskillnaden, det är jag medveten om.
För min del finns inte tid för hela helger och tyvärr inte heller för att skaffa vagnbok (i år). SSM ingick ju annars i mina planer för 2008.
Vi hade för övrigt en riktig kul dag på Sturup igår.
Det blev lite plåt/plastkontakt under rejset (jag var inte involverad), men det var första gången sedan jag började köra KM (vad jag kan minnas).
Posted: Sun 11 May 2008, 19:49
by Fredrik Henriksson
För min del är vagnsboken det enda som är kvar, men Bosse säger att det hinns med innan den 24e.
Å nu rullar bilen med allt som skall vara på så jag kan inte se vad som ska hindra mig att köra Cup-premiären, men å andra sidan trodde jag det om KM1 oxå(sponsrade t.o.m. min nya klubb med startavgifterna) så jag ska inte ropa hej...
Just d, måste ju rodda med att ta reda på var det skall anmälas och betalas in, som ny blir man ju inte klok i försök att hålla reda på startanmälan, klubbar och organisationer, nödvändiga medlemskap och startavgifter...
Jag hoppas att all plast och plåt förblir intakt cup-premiären...