Page 1 of 10

Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Mon 24 May 2010, 21:27
by gokarting.nu
Har en känsla av att detta "möte" kommer att bli hejdlöst intressant!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Anmäl dig du också.
Du och din insats behövs.

http://www.sportvagnsmeeting.se/racing.php


Två hjältar som inte går obemärkt förbi.
Bilderna är konstverk, situationerna och känslan 100% fångade vid rätt tillfälle.

Första ögonblicket får "någon" berätta historien om.
Den andra är +80 år, still going strong.


(Klicka för hel bild)

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Mon 24 May 2010, 22:05
by Josen
En.hjältes.vardag.jpg (98.91 KiB) Visad 10 gånger
Hmm den där bilden väcker känslor :D - Lycka till alla nu och hoppas på bra väder och rekord i deltagare ( och varv-tider..!) :bow: :bow:

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Mon 24 May 2010, 22:12
by Fredrik Henriksson
Anmäld! :banana:

I ämnet hjältar på Knutstorp postar jag två knutstorpbilder från 70-talet på den enda hjälten vi haft i Sverige... 8)

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Tue 25 May 2010, 07:13
by Andreas E
Då var man anmäld :D

Någon som har insikt i hur tidsprogrammet kommer se ut (1 race lördag och 1 race söndag gissar jag men när går kvalet och kommer det finnas tid för fri träning)?

/Andreas K

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Tue 25 May 2010, 08:01
by gokarting.nu
I dom 2 500:- skulle det ingå träning på fredagen har jag fattat det som.

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Tue 25 May 2010, 08:15
by Josen
Anmäld!
I ämnet hjältar på Knutstorp postar jag två knutstorpbilder från 70-talet på den enda hjälten vi haft i Sverige...
Coola bilder :) och manliga bilar :up:
/Joachim

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Tue 25 May 2010, 11:08
by Fredrik Henriksson
På den tiden då det inte fanns ABS, sprut, tractioncontroll, datasimuleringar etc etc. :bow: Då kunde man skaffa en Cosworth V8, jaga spons och snickra ihop en formel 1-bil för rimliga pengar. 8)

Edit: Sorry för OT... :oops:

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Wed 26 May 2010, 21:42
by Niklas Falk
Det var värst vad Miatorna var heta på gröten med anmälngarna :)
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing_anmalda.php

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Thu 27 May 2010, 18:22
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Det var värst vad Miatorna var heta på gröten med anmälngarna :)
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing_anmalda.php
Detta kommer bli fantastiskt kul!!! :D

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Thu 27 May 2010, 18:55
by ephas
Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote:Det var värst vad Miatorna var heta på gröten med anmälngarna :)
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing_anmalda.php
Detta kommer bli fantastiskt kul!!! :D
Undrar om det blir något nytt banrekord bland miatorna i C på Kullen i år.
Har någon varit nere på 1,09 tider?
Fredrik? (Ja, jag vet att du kommer sätta 1,08 eller nåt :burnout: )
Vi vet ju alla att du mörkade en segstart i början på säsongen för att ge oss andra en sportslig chans precis som förra året, hehehe... :bow:

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Thu 27 May 2010, 20:38
by Fredrik Henriksson
ephas wrote: Undrar om det blir något nytt banrekord bland miatorna i C på Kullen i år.
Har någon varit nere på 1,09 tider?
Ser man till officiella tävlingsresultat så har MSCC hygglig koll på Roadsport C resultaten på Knutstorp genom åren. På SSM förra året fick jag direkt efter Race.2 meddelandet av en funktionär att jag slagit banrekordet för Roadsport C då jag kört 1.10.50. Josens tid som var 4 hundradelar snabbare (snacka jämnt då det är inom felmarginalen) räknade dom inte då han körde utom tävlan. Jag fick leva i den tron i någon minut tills en annan funktionär ropade "öhh det är nån som kört ännu snabbare!" Det visade sig att Westin hade kört 1.10.2 med sin Elise... :( :? :up: :bow:
Sen säger djungeltrumman att en ny orginal mx-5:a med r-däck skall ha rullat runt Knutan på 1.09tider 2002, men men, det är giltiga tävlingstider som gäller så än så länge har jag Miatarekordet på Knutan... :D
ephas wrote: Fredrik? (Ja, jag vet att du kommer sätta 1,08 eller nåt :burnout: )
Vi vet ju alla att du mörkade en segstart i början på säsongen för att ge oss andra en sportslig chans precis som förra året, hehehe... :bow:
hahaha, nä du! Så lätt skjuter du inte över favoritskapet på mig! Tar jag med den formen jag hade på Kullen så finns det ett antal MX-5:or i år som slår mig utan problem. För att vinna måste både förare och bil vara på topp. I år finns det bilar som väger mindre med samma eller mer effekt vilket inte var fallet förra året. Vart jag själv står rent mentalt och hur mkt ringrost jag skakat av mig till SSM får vi se. Men visst, jag har inte gett upp, jag tänker försöka ge er en match!... :burnout:

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Thu 27 May 2010, 21:31
by Josen
Tror det blir svårt att nå dessa tider i år - förra året
+ Ny asfalt från helgen innan/STCC
+ Nytt STCC gummi i banan - gick som på räls
+ Stekhet --> grepp

Tror alla nästan ban-rekord slogs förra året ?

Men nu kör ju 944:or på kanon tider, Eddie kör 1.11.xx tider :shock: Något har hänt helt klart

Men kör STCC innan/bra bana varmt/grepp så är 1.09 möjliga - jag satte min tid på ett av det få fria varven jag hade :shock: Fanns mera att hämta helt klart :up:

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Fri 28 May 2010, 13:26
by ephas
Det kommer bli sjukt spännande oavsett.
Det finns juh en hel del förare som fått lite rutin och det finns en hel del bilar som ligger nära klassgränsen på olika sätt, det är skoj och det kommer nog pressa tiderna en del.

De aspekter du skriver Josen har säkert gjort en stor inverkan på tider. Även om förhållandena inte blir optimala så har ju förare och bilar blivit snabbare i år. I och med Fredriks tider (och Josens) tider 2009 så blir jag inte jätteschockad om någon tar sig ner under 1:10 vid rätt förhållanden.

Själv blev jag förvånad att jag på Kullen vägde 1005 (minimi 963) efter målgång. Då hade jag iofs 2/5 tank kvar och en Hardtop på 20kg men ändå. Hardtopen skall lättas men jag måste dessvärre förstärka karossen en hel del eftersom man med blotta ögat ser hur den viker sig när man tex lyfter med domkraft under suben eller när man pallar upp den i framkant. Skrämmande. 28k mil gör väl sitt för karossen men jag har hört att Opel nyligen börjat med "Flexride" chassin, kan det vara så att Mazda introducerade detta redan 1990? :banana:

Med en lättad hardtop och lite förstärkningar kommer jag ligga strax över 1000kg men jag tror att de extra kg som jag "förlorar" i vikt "tjänar" jag nog in i väghållningen. Får väl plocka fram vinkelslipen igen och leta saker att kapa bort. Jag har ju inte hunnit med all lättning än (OEM fläkt etc). Det gick åt en hel del tid i vinter att bygga om två bilar, hehehe.

Fredrik, Tror du att 4.44 fungerar bättre på Knutan än Kullen? Vad har du kört på Knutan förut? (Om man får fråga)

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Fri 28 May 2010, 15:00
by Niklas Falk
ephas wrote:Själv blev jag förvånad att jag på Kullen vägde 1005 (minimi 963) efter målgång. Då hade jag iofs 2/5 tank kvar och en Hardtop på 20kg men ändå.
Kinnekulles våg måste ha vägt lite i underkant denna vår.
Jämfört med cornerweighten så vägde jag 10kg mer med samma innehåll i tanken. Så tung är inte den nya hjälmen :)
Räkna inte med att Knutstorps våg visar fel åt samma håll (den visade 20kg för lite nåt år).
Vad visar Mumms vågar (för du kör väl inte ovägt :shock: ) :)

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Fri 28 May 2010, 22:31
by Fredrik Henriksson
ephas wrote: Fredrik, Tror du att 4.44 fungerar bättre på Knutan än Kullen? Vad har du kört på Knutan förut? (Om man får fråga)
Jag hoppas att utväxlingen skall stämma bättre på Knutan.
4.1 har alltid funkat bra på Kullen (förutom sista kurvan ut på rakan) men varit på mellis på Knutan i flera partier (ut från Ronnie P, över NGK, upp mot idioten, ut på start och mål), så förhoppningsvis stämmer det bättre på Knutan. Är dock osäker om det ger nåt då jag hängde på en 4.44 utväxling förra året, tappade iofs lite ut men tog igen in i kurvorna så det är svårt att gissa nånting egentligen... :think2:

Man får fråga vad det gäller varvtider men det enklaste är att läsa i signaturen... :wink:

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Fri 28 May 2010, 23:06
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Jag hoppas att utväxlingen skall stämma bättre på Knutan.
Det blir 4an över krönet, sen är det väl endast idioten som kan behöva 2an. Annars ingen skillnad kan jag se, 4,875 behöver ju inte 5an och ger inga knäppa växlingspunkter iaf (det är bara Kinnekulle som är knäpp för mig, men det blir kanske bättre om man kör lite fortare).

Men jag tror att du ska öka varvtalet lite vid den stående starten ;) :P (så man hinner förbi)

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Fri 28 May 2010, 23:45
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Men jag tror att du ska öka varvtalet lite vid den stående starten ;) :P (så man hinner förbi)
Inga startnerver i år inte... :wink: :mrgreen:

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Sat 29 May 2010, 00:48
by ephas
Fredrik Henriksson wrote:
Niklas Falk wrote:
Men jag tror att du ska öka varvtalet lite vid den stående starten ;) :P (så man hinner förbi)
Inga startnerver i år inte... :wink: :mrgreen:
Är det nu jag ska skriva att jag hoppas på regn? hehehehe :banana:

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Sat 29 May 2010, 00:57
by ephas
Niklas Falk wrote:Vad visar Mumms vågar (för du kör väl inte ovägt :shock: ) :)
Självklart kör jag inte övägt men vi gjorde en setup innan jag monterade dit brace och med halvtank, så det är oväsentligt egentligen. Eftersom bracen är "symmetrisk" gjorde vi setup utan denna då tiden var knapp helt enkelt.
Fredrik Henriksson wrote:Jag hoppas att utväxlingen skall stämma bättre på Knutan.
4.1 har alltid funkat bra på Kullen (förutom sista kurvan ut på rakan) men varit på mellis på Knutan i flera partier (ut från Ronnie P, över NGK, upp mot idioten, ut på start och mål), så förhoppningsvis stämmer det bättre på Knutan. Är dock osäker om det ger nåt då jag hängde på en 4.44 utväxling förra året, tappade iofs lite ut men tog igen in i kurvorna så det är svårt att gissa nånting egentligen...

Man får fråga vad det gäller varvtider men det enklaste är att läsa i signaturen...
Jag frågade inte om varvtider, jag undrade om vilken diff du använde :)
Har NB 1,6 "alltid" en 4,3 diff? Jag har nämligen lyckats komma över en sådan (givetvis utan diffbroms eftersom diffbroms stjäl effekt) men vet ej utväxling. Det enda jag vet är att den kommer från en importerad 1,6 NB.
Det enda jag saknar för ett swap är en drivaxel.
Jag har ju 4,1 (OEM 1,8 NA) och tyckte det fungerade bra på Kullen. På Knutan är det lite jobbigt på några ställen och jag har funderat på om 4,3 hade fungerat bättre. Hur stor skillnad blir det egentligen på 4,1 resp 4,3?

Hejhopp :)

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Sat 29 May 2010, 02:08
by Fredrik Henriksson
ephas wrote:
Jag frågade inte om varvtider, jag undrade om vilken diff du använde :)
Ups,jag fattade fel... :oops:
ephas wrote: Det enda jag saknar för ett swap är en drivaxel.
Jag har ju 4,1 (OEM 1,8 NA) och tyckte det fungerade bra på Kullen. På Knutan är det lite jobbigt på några ställen och jag har funderat på om 4,3 hade fungerat bättre. Hur stor skillnad blir det egentligen på 4,1 resp 4,3?
Jag har nog en drivaxel till Visco då det satt det på långloppan jag har.
4.3 skall det vara på alla NA 1.6 vad jag fattat för men Sandström eller Niklas Fyller nog i om det finns någon specialare så man ej kan säga att det gäller generellt.

Jag vet inte skillnaden mer än matematiskt men Hans Drangel vet då han bytt från 4.1 till 4.3, så fråga honom... :)

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Mon 31 May 2010, 21:46
by Fredrik Henriksson
Det vore kanon om ni som planerar att köra men ännu inte anmält er till SSM gör det. Även om löften om egna heat finns så är det bara att inse att man måste ligga på. Att 100% säkerställa egna heat blir lättare om vi har de 15 bilar vi måste ha för att uppfylla vår del av avtalet. Det blir dock svårt att komma i sista sekunden om alla väntar med anmälan.

/Fredrik

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Mon 31 May 2010, 21:50
by Josen
Att 100% säkerställa egna heat blir lättare om vi har de 15 bilar vi måste ha för att uppfylla vår del av avtalet
Nä ni skall inte ha gräddfiler med egna heat skall vara rättvist. Varför skall jag plöja B-bilar framför mig år efter år och inte ni ;) ;) Fram för B-bilar som stökar till det , speciellt gröna :mrgreen:

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Mon 31 May 2010, 22:24
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:
Att 100% säkerställa egna heat blir lättare om vi har de 15 bilar vi måste ha för att uppfylla vår del av avtalet
Nä ni skall inte ha gräddfiler med egna heat skall vara rättvist. Varför skall jag plöja B-bilar framför mig år efter år och inte ni ;) ;) Fram för B-bilar som stökar till det , speciellt gröna :mrgreen:
Vi var ju några som plöjde. :bang2: Men i år vill vi inte vara bönder, att plöja blåa brittiska plastbilar blir nog tillfällen till ändå framöver. :wink:
Nä, skämt åsido, grönt är inte alltid skönt...

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Mon 31 May 2010, 23:01
by ephas
Vem blir hjälte och anmäler sig som nr 15? :)

Re: Svenskt Sportvagnsmeeting 2-4 Juli 2010.

Posted: Tue 01 Jun 2010, 00:03
by Magnus Pettson
Undrar om jag lyckats med nånting till slut :?: Hjälte för en dag vore inte dumt :D