FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by gokarting.nu »

Delrapport 2.
Lördag.

...va dumt detta blev, min race rapport ligger sidan innan...sorry.
Last edited by gokarting.nu on Tue 28 Sep 2010, 11:15, edited 1 time in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Dennis Kullman »

Tack för rapporten, Andreas! :up:
Nu står ni förmodligen i line-up för race 1. Jag kommer upp till race 2.
User avatar
Bejon
Posts: 20
Joined: Mon 16 Nov 2009, 17:00
Location: Höör

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Bejon »

Tyvärr blir det ingen tur till Falkenberg för min del.

Kör försiktigt grabbar! :up: :D

Länk till bilder på Miataklubbens hemsida.
http://www.miataklubben.se/vbulletin/sh ... hp?t=26553
Bengt Jönsson
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by JOnas »

Imorse såg det ut lite såhär....
1:a kurvan efter starten..
1:a kurvan efter starten..
En del miator e de..
En del miator e de..
Hård broms innan T1
Hård broms innan T1
Så har vi denna Jeppen.. ; )
Så har vi denna Jeppen.. ; )
Den blå Falken..
Den blå Falken..
HP (sås) när han är som bäst..
HP (sås) när han är som bäst..
Kul fight! Dom bytte position några gången..  : )
Kul fight! Dom bytte position några gången.. : )
Den e ju så snygg! (ps.jag får inte betalt för att säga detta)
Den e ju så snygg! (ps.jag får inte betalt för att säga detta)
Robert S förmodar jag..?
Robert S förmodar jag..?
Mazza depå.. (ena sidan)
Mazza depå.. (ena sidan)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Joakim Winkler »

Men hur gick det då?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Dennis Kullman »

Joakim Winkler wrote:Men hur gick det då?
Henrik Pihl vann båda heaten och därmed Sportvagnsmästerskapet. Robert S kom 2:a i heat 2 och säkrade segern i MX-5 Cup. Grattis till båda! :up:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by TPR »

Kanonhelg med mycket trevlig racing och sällskap! :bow:
Här kommer lite kommentarer från depåräcket, tagna ur minnet så det kan naturligtvis finnas fel...

Kvalet blev en rysare där det torkade upp väldigt fort sista halvtimmen innan start.
Robert hade torr setup, vet inte om han hade några andra däck med sig?
Henrik bestämde sig 15 min innan kval för att byta tillbaka till Yokohama, blev lite stressigt... :D
Men Yokohama funkar ju helt OK även i regn så det var ett ganska lätt beslut.
Nu visade det sig att spåret var så gott som torrt så det blev ju ganska bra till slut.
Tyvärr fick Torkel en MG på tvären framför sig i högfartskurvan så kvalet avbröts efter 9-10 varv.

Söndag var helt torrt men rejäl motvind på rakan och kallt.
Henrik fick bra start och ryckte åt sig en ledning, Andreas och Robert hade en riktigt bra fight där bakom, bytte placering säkert 4-5 gånger.
Och detta helt utan någon kontakt!!! :up: :D
Robert kom till slut in på andra plats bakom Henrik och Andreas strax bakom.
Längre bak i fältet så körde Henriksson riktigt fort, hade tyvärr kvalat lite dåligt men körde upp sig bra.
Fastnade till slut bakom Porsche-Henrik som alltid kör stabilt, tror han slutade 4:a, Fredrik H 5:a och Jimmie strax bakom som 6:a.

I race 2 startade Henrik i pole med Andreas bredvid, skillde mindre än en hundradel i snabbaste varv i race 1! :bow:
Och något liknande mellan Robert som startade trea och Fredrik som var fyra. :up:
Allihop var under 53 sekunder under racet. :burnout:
Strax där bakom fanns det ett riktigt getingbo med Jonas, Waern, Niklas, Ronny som låg inom typ en halv sekund, upplagt för spännande race.

Henrik fick ännu en gång en kanonstart, exakt likadan som i race 1 enligt uppgift.
Robert tog sig förbi Halbig, Fredrik som 4:a.
Detta höll sig ganska så statiskt in i mål, Henrik fick en lucka och Fredrik såg snabbast ut av de tre bakom men kom aldrig förbi Andreas.
Bakom dessa så hade Porsche-Henrik och Jimmie en bra fight men jag tror att Jimmies däck tappar suget efter drygt halva racet.
Och sedan kom getingboet... :D
Jonas lyckades få en liten lucka men bakom bytte Niklas, Ronny och Waern platser några gånger, satsades friskt ibland! Kul att se! :up:
Tror de kom ifatt Jonas på slutet men han lyckade hålla undan in i mål.

Lite längre bak hade Torkel, Magnus O och Pettson en bra fight, Magnus hade rejäla ställ ut ur chikanen varje varv, publikglädjande körning tror jag det kallas. :D
Till slut blev det dock lite mycket och Magnus bjöd publiken på en fin helikopter ut i gruset. :up:

Slutställningen totalt i de olika serierna (med reservation för felräkning eller dåligt minne):

SPVM Roadsport C:
1 Henrik Pihl
2 Andreas Halbig
3 Henrik Eriksson

MX5 Cup klass 1:
1 Robert Serwanski
2 Henrik Pihl
3 Andreas Halbig

MX5 Cup klass 2:
1 Magnus Ohlsson
2 Christoffer Waern
3 Per Oleskog

Resultat (klass 12):
http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=598519
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Jimmy »

Rejjsarpporrt!!

Fredag:
3 pass lagom utspridda över dagen för att få känna å banan lite. rullar ut på första passet och känner att banan är hyfsat lik dataspels-varianten, men såklart mycket roligare! :D massa bilar ur olika roadsportklasser bara flyger förbi och det känns som om det är mycket jobb kvar innan jag har ett bra tempo. Banan sitter nu iaf och bara att börja finslipa.

Till andra passet hjälpte Andreas snällt till och visade mig vilka spår man ska åka för att det ska kunna gå fort runt banan. Den hjälpen uppskattas verkligen! :D tack Andreas! Utan varken laptimer, erfarenhet eller tidtagning hade det tagit massor med tid att leta fram egna spår för mig, och nu fanns det inte så gott om tid :) den träningens höjdpunkt var iaf när Waern tyckte Andreas och jag körde för sakta och körde om samtidigt som en A-bil, riktigt snygga sladdar i chikanen! :bow:
Film på Waerns omkörning :mrgreen: : http://www.youtube.com/watch?v=oBAXE1HibPc

Det tredje passet var riktigt jaevla skojj! Tyckte jag iaf, massor med omkörningar åt alla håll och överallt! Jag försökte hänga på Andreas på så många omkörningar som möjligt och det var jättekul! Såklart försvann han framåt så småningom. Men skojj skojj! Jag hade även min nyinhandlade 80kronors-bakåtkamera monterad då. Grym bildkvalitet för pengarna. Den tejpades senare fast på Pettsons bil. Mer om det i filmtråden.
Kommer tillbaka till banan på kvällen efter en shoppingtur för att hämta GPSen (som låg i backluckan hela tiden). Mörkt och lugnt. Tack för lånet av mobil-laddaren Niklas! :D

Lördag:
Dags för kval!
Riktigt spännande i depån timmen innan. Ingen viste riktigt hur vädret skulle bli. Toyo eller Kumho? Viltet däckstryck? Hur ska dämparna vara inställda? Ingen vet! :D jag tänker först strunta i att ändra och hålla på, men tänk om man förlorar massa tid då? Rycks till slut med lite i hysterin och pumpar i mer luft i hjulen. 1,9 i kalltryck ftw! I line-upen syns ett torrt spår i asfalten på rakan. Vad är nu detta?! Springer till Pettson och lånar hans lufttrycks-ändrar-grejj från biltema. Pyser ut till 1,7 i kalltryck, hoppas det blir en bra kompromiss. Ute på banan finns mycket riktigt ett torrt spår som sträcker sig hela varvet runt. Phew … Tur att jag sänkte trycket lite (hihi, jag vet inte om det blir bättre av det, men fick den uppfattningen av depåsnacket) bilen går iaf hyfsat men jag klantar mig lite med taktikandet och hamnar i värsta trafiken. Eftersom bilen känns så snabb tänker jag att jag ska om alla bilarna och sen få fritt spår framför, ist för att släppa till en lucka och köra på den. Det var nog fel beslut och jag fick bara 2-3 fria varv innan helgens tråkigaste händelse inträffar. Ser gulflaggor innan högfarts-högern och Torkel + en liten blå sak i gruset. Kollar efter skador, men kan inte se så mycket. Ser inte oändligt illa ut iaf. Resten av kvalet körs bakom säkerhetsbil.

Söndag:
Raceday!
Startar 4:a med siktet inställt på Andreas på 3:e rutan snett till höger om mig på griden. okej, vet att jag inte har en chans, men kan låssas lite :) starten går och Porshe-Henrik kommer flygandes på insidan upp mot chikanen. Båda lämnar gott om plats och vi ligger jämsides genom chikanen, han har dock insidan till den långa högern efter och tar sig förbi. Jag känner att jag är snabbare och tar speciellt in mycket tid i fullfartshögern efter att fått väldigt bra tips av Robert under filmvisningskvällen. Tack Robert!!! :D i backspegeln börjar Fredriks bil närma sig. Jag hade litegrann hoppats att Jonas skulle hållit emot lite bättre innan Fredrik fick fritt spår upp till mig. :mrgreen: På bara några varv jagade han ifatt och körde om mig på yttern in i chikanen! Hur är det ens möjligt? Är jag för mesig och snäll fortfarande? Kanske är så … hoppas att jag kan hänga med Fredrik förbi Porshe-Henrik nu bara. Fredrik är överallt men kommer aldrig förbi. Roligt var det iaf, och kul att få köra bland sånna legender som Plastar-Fredrik och Porshe-Henrik!

På eftermiddan är det dags att rejsa igen!
Startar 5:a den här gången, Fredrik fick starta före nu, men Porshe-Henrik står bakom igen! Hihi, och nu har jag innern :D detta måste ju gå, eller hur? Porshe-Henrik är minst lika startsnabb nu och swoooshar förbi och lägger sig nästan bredvid Fredrik som gått in lite mot mitten för att stänga.
Åhhh!! Osis!! Nu blir det att försöka jaga, jaga, jaga och se om det ska gå att ta sig förbi den 3 meter breda Porshen. Enda stället där jag känner att jag har en vettig chans är vid inbromsningen till högern innan rakan, eller möjligtvis att få med sig mycket mer fart och bromsa sig om in i chikanen. Men det gåår inte!! Målgång och det skiljer 2-3 tiondelar mellan oss. Så nära men endå så långt bort..
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Fredrik Henriksson »

Vill tacka alla som gjorde denna helg till den lyckade tillställningen det blev! :)

Publiken, förarna, hangarroundsen (speciellt gatmiatagänget som möjliggjorde tältkvällen och Thomas P som alltid är hjälpsam), arrangören och funkisarna... TACK!! :D 8) :up: :bow: :D

Helgen med några få ord sett från ett Henrikssont perspektiv...

Skippar fredagsträningen fast jag visste att jag borde ta till vara på den träningen då jag inte kört en meter på Falkenberg i år och några av de snabbare förarna nött ut flera set däck där under säsongen.

Kommer till Falkenberg lördag morgon strax innan vi skall kvala. Däcksparkar lite med Kimmen och Porschehenrik kring framtida Modsportplaner innan jag lastar av bilen och rullar bort till besiktning och individuellt förarmöte. :roll:

I kvalet hamnar jag, efter några stökiga varv bland långsammare bilar, bakom Waern. Jag inser efter några varv att Waern fokuserar på sina varvtider så skall jag köra om får det bli utanför idealspår vilket är klurigt då denna banan inte är omkörningsfrämjande, men rätt som det är flyttar Waern på sig, tackar, tackar! :) Precis när jag kommit om rullar Servanski ut bakom mig. Jag inser att Servanski hunnit träna upp mer speed så påföljande varv går jag åt sidan på målrakan i hopp om några ostörda varv. Tyvärr så åker en Midget av och tar Torkel med sig i ut i sandfållan vilket resulterar i tråkiga plåtskador. :( Resten av kvalet går under gulflagg så det var bara att hålla tillgodo med en kvaltid som var allt annat än bra då man inte fått ett enda fritt varv.

Resten av lördagen snackar vi racing och har det allmänt trevligt i depån. På kvällen njuter vi av grillning och kollar på film i Tältet som Pelle & CO fixat! :)

Natten tillbringas i barntältsäng nedanför Henrik P och Torkels fötter (som sussar gott i bred dubbelsäng :evil: :mrgreen: ) . Med tre stålrör och en supertunn madrass under mig halvsover jag någon timme innan jag vaknar genomsvett och går upp och öppnar ett fönster då mina snarkande medtävlare värmer det lilla rummet till bastunivå. Ett par timmars sömn fick jag nog ihop till sist innan det var dags att gå upp och ta sig till banan. Tack Lindha och Ronnie för trevligt sällskap och skjuts! :)

Innan rejs 1 sänktes däcktryck och krängare justerades då jag plockat bort splittern jag hade på Gotland ( Med den överstyrde bilen galet mkt och jag hade inte haft tid att byta fjädrar då all tid innan lagts på motorbyte, så det blev att gå tillbaka till gammal beprövad setup.)

Startar som 8:a i rejs 1 då jag gjort mitt sämsta kval på länge. Får en ok start och tar mig om Torkel första varvet genom hög fart i kurva och lite hjälp av kurbs. Påföljande varv lyckas jag bromsa mig om Jonas (en av de bilar jag faktiskt hänger med rakt fram vilket minner om gamla tider. ;) :) ) Nästa bil är Jimmys men han ligger en bit bort. Det tar några varv innan jag är ikapp Jimmy då jag får köra lite konservativt innan jag får lite distans till Jonas. Väl ikapp Jimmy tar jag mig om genom sen inbromsning efter start och målrakan. Räknar inte med att jimmy släpper lucka i den kurvan på yttern någon mer gång. :wink: :)
Efter detta kommer jag inte längre i placeringslistan. Jag känner att jag går snabbare än Porschehenrik totalt på varvet men hans bil är ruggigt stabil och kan gå snabbt trots tidigt apex i Nyhem och Ginstkurvan (utom i högfartarn av någon anledning :think2: )Detta plus att Henrik är duktig på att göra en bred Porsche BREEEDD gör att jag stannar på plats fem i rejs 1. Men jag var nöjd. Rejset var kul och jag lyckades sätta en 52.9 tid trots ganska många varv med bilar framför vilket bådade gott inför rejs 2.

Lunch och lite sömn i bilen samt lagande av trasigt stabiliseringsstag till sidoruta (tack Porschehenrik för hjälpen! :) :up: ) och det var dags för rejs två.

Startar 4:a i rejs två. Av oss fyra som satte 52-tid i rejs 1 så var min tid tyvärr en ynka tiondel ifrån en förbättrad startposition. Hade jag fisit på rakan hade jag startat före Robert! :mrgreen:

Före mig i ytterspår står Halbig och strax före till höger står Henrik P och Servanski med Henrik i pole. Detta rejset är enkelt att beskriva. Halbig får en seg start och Servanski slinker förbi. Själv är jag nära men missar precis att dra nytta av Mattafarans sällsynta startmiss. Sen ligger jag bakom hela rejset och försöker hitta lägen att ta mig om. Lättast på denna banan att ta sig om är i inbromsningen efter kurva ett men då jag hela tiden tappar fart mot framförvarande bilar trots slipstreamförsök så räcker bara de sena inbromsningarna till att komma ikapp inte ta sig förbi. Några halvchanser dyker upp under resans gång men inget läge är så pass klockrent att jag vill attackera fullt. Min känsla var att jag skulle kunnat gå snabbare om jag kommit förbi men samtidigt så kör ju oftast framförvarande lite långsammare pga av konservativa spårval när konkurent ligger bakom. Denna banan är helt klart den svåraste att göra omkörning på när bilarna är jämna! Men jag gillar den ändå då den är snabb!! :burnout:


Kort sammmanfattning av säsongen ur ett Henrikssont perspektiv...

Spikar sönder toppen och blåser topplockspackningen pga troligtvis felmonterad kamrem under vårens premiärtur på landsväg.

Kinnekulle:
Missar start i rejs 1 pga svagt åtdragen bromsslang :evil:
Startar sist i rejs 2 pga av utebliven start i rejs 1. Kör förbi en tiotalet bilar men slutar kring 9-10 plats ändå.

Mantorp:
Kör rejsbilen till banan. Röret till avgasreningen går sönder på vägen till Mantorp. Jag hittar inte felet på motorvägen. det låter illa men avgassystemet ser helt ut. Resan stannar i Jönköping, Magnus Claesson skall ha tack för att han kom och hämtade mig. :up:

SSM Knutsorp:
Kvällen innan avfärd går säkringen till varvräknaren och blinkers så fort jag kör bilen. Är den igång men står stilla funkar allt vilket tyder på sönderskavd sladd någonstans. Jag och en kompis letar elfel ända tills avfärd är ett måste. Jag trycker i en mongostor säkring och kompletterar med fler säkringar i fickan. Skit samma om jag inte har varvräknare, bara säkringen håller genom besiktningen, vilket den gör... :mrgreen: (visar sig senare att en sladd till lambdasensorn skavts och dinglade emot jord emellanåt under färd, hur det nu hänger ihop med varvräknare och blinkers :think2: )

Träning Gälleråsen:
Åker 30 mil upp för att åka 5 varv, blir avhyst av banan pga av läckande packbox i bakaxeln. Skvätte ut lite på avgassystemet vid vänstersväng och då rök det rejält framför flaggvakten som var en surig typ. :(
Så det var bara att åka 30 mil hem igen... :bang2:

Gotland:
Träning lördag går bra men bilen överstyr pga nymonterad splitter. Justerar krängare både bak och fram för att kompensera tillbaka men det är en piss i vinden då bilen fortfarande överstyr. ett eller två kilo mjukare fjädrar bak hade nog gjort susen men jag hade inga med mig tyvärr. Men men, varvtiderna var ändå ok och det skulle kanske gå att kunna sno åt sig en pallplats. Kvalade som nr 3 men stod på blanka Khumo på startlinjen när himlen öppnade sig i rejs.1. Andras avåkningar gick dock min väg så jag knep en tredjeplats trots helfel däck i blötan.

I depån efter rejset visade det sig att min transponder ej funkat. Jag hade kopplat transponder och Pbox på vindrutetorkarströmmen och under regn blev det överbelastning vilket gjorde att säkringen gick. Ingen varvtid innebar start som sista bil i rejs 2, man kände den starka medvinden från säsongen i detta läget... :(

I rejs 2 får jag en bra start och jag tar mig upp ett par placeringar men framme i kurva ett bromsas det långt mkt tidigare än vad jag räknat med, jag ställer mig på bromsen, ABS:en slamrar men jag får inte stopp på bilen utan åker in i rumpen på Max. :( Bakomvarande skall hålla avstånd nog att kunna bromsa i blötan, det hade inte jag. :oops: Jag kör något varv och kollar tempmätaren efterföljande varv (får böja huvudet då ratten är i vägen för tempmätaren) och tempen ser ok ut. jag plockar placering för placering och ganska snart är jag bakom Niklas Falk som ligger trea efter Henrik och Halbig. Jag märker att jag hänger på Niklas och vi går snabbare än både Henrik och Halbig vilket inspirerar. Det har slutat regna och tiderna blir bättre och bättre då mängden vatten på banan minskar. Niklas undersöker helt plötsligt hur Gotland Ring ser ut utanför de vita linjerna och vips så var man trea och känslan att man hade chans att ta de två framförvarande infann sig. Jag stressar något varv bakom Henrik när jag plötsligt hör hur motorn knackar. En snabb titt på tempmätaren och man inser att loppet och motorn är rökt. And the hits just keep on coming... :roll: :(

Falkenberg:
En rejshelg utan trassel och strul! Alla hade kul och trevligt tillsammans!! :) 8)

Racing handlar om att komma först. En tabell ljuger inte. Sett över 5 rejs var Henrik Pihl den bästa av oss alla! Att vinna fyra av sex MX-5 Cuprejs är också ruggigt imponerande! 8) :bow:
Sett över de tre Cuprejsen var Robert Servanski bäst på att plocka poäng! Grattis till er båda! U guys kick ass!! 8) :bow:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Andreas E »

Tack för racerapporterna, alltid roligt att läsa även om det gör att jag känner mig ännu mer sur att jag inte kunna vara med :bang2: . Verkar som en riktigt lyckad helg för alla (förutom att Torkel fick plåtskador, hoppas det är enkelt att fixa).
Om vi inte ses tidigare så blir det iallafall till första MX-5 Cup racet 2011 (får se om det blir med samma bil för min del eller om jag hittar lite energi och tid och kommer med en ny(are)).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Anders Träff »

Racerapport?

Nja ingen rapport direkt men lite betraktelse från kön.
Först ett stort tack till alla som arrangerar o som ser till att det blir tävlingar. o mazda gänget m tält
o grill
Lite synd att det är så lite publik.
Vi hade bekanta från varberg på besök på söndagen
dom hade inte sett någon annons eller någon annan reklam för tävlingen.

Tack till alla mx-5 killarna för en härlig säsong på o runt banan även fruar o flickvänner o
andra som ställer upp o gör så att vi blir ett härligt gäng.

Det har inte varit lät att hitta farten på alla banor alla var nya för mig det var först nu på falkenberg
som jag började känna att det gick att åka fortare varje pass, har inga tider från träningen på fredagen
men kapade 1/2 sekund i race 1 o ytterligare 1 sekund i race 2, där jag hade er riktigt rolig fight med Bertil
i alla varv men jag tappade ca 50m varje gång på start o mål rakan o ytterligare lite i chikanen för att sen
jaga ifatt på bak sidan i stortset varje varv. Konstaterade ganska snart att det krävdes ett misstag av
Bertil om jag skulle komma om så jag tänkte försökta när vi blir varvade. När Phil kom hade jag ingen
chans att försöka, han körde för fort o på fel ställe men när robert o halbig kom försökte jag det gick nästan
i sista lilla kurvan i utgången rakan var jag uppe nästan jämsides m bertil men det fanns inte plats på insidan
jag hade höger hjulen långt upp på kurbsen hade jag hållt kvar gasen ett par sekunder så hade jag nog varit förbi men fick backa av för att inte sätta min bil i sidan på bertil.
Jag har lite silverfärg som minne på vänster
framskärm o bertil lite röd färg på dörren.
Men nu ska jag ta ett beslut om jag ska byta bil eller inte till nästa
säsong ,sugen på en 1,8 i stället min 1,6 räcker inte till eller så är det jag som är för försiktig (feg) eller rädd om bilen, hur som hoppas att man inte varit i vägen allt för mycket där ute!

Hoppas att vi ses nästa säsong
Anders :burnout:
ps:Annika hälsar
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Josen »

Grattis till er alla - respektfulla tider och rejs. Kul att det var så jämnt i toppen och härliga fajter i hela fältet.
Ingen hemlighet att jag speciellt riktar ett grattis till Andreas ;) Vilken kämpar-insats, bara att kavala upp ärmarna och ta nya tag nästa år för att ta seger - blir inte lätt :) Hoppas pokaler du sponsarde med uppskattas av gänget :)
Med låga 52-tider i C Falkenberg blir det att kämpa med Elisen för att hålla jämnt med er nästa år :up: Hårt Konkurrans utsatta klasser driver helt klart utvecklingen ( tyvärr kost också...)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by TPR »

Fredrik Henriksson wrote:Startar 4:a i rejs två. Av oss fyra som satte 52-tid i rejs 1 så var min tid tyvärr en ynka tiondel ifrån en förbättrad startposition. Hade jag fisit på rakan hade jag startat före Robert! :mrgreen:
Räknade lite snabbt på de 12 tusendelar som skiljde Henrik och Andreas åt i race 1.
Ca 35 cm om mina beräkningar stämmer... :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by TPR »

Pressrelease:
http://motorsportkanalen.se/nyheter/186 ... erskapet-i

Och Roadsport C lyfts fram som glädjeämne:

Årets final i Sportvagnsmästerskapet kördes som vanligt i Falkenberg. Årets stora glädjeämne är Roadsport C som ökat så mycket i antal förare i år att de har fått ett eget heat.

De flesta bilarna är av märket Mazda Miata och dessa kör även ett eget mästerskap som heter MX5-Cup. Henrik Pihl hade en felfri helg där han tog pole och sedan vann båda racen. Bakom honom var det dock stenhårt. Robert Serwanski och Andreas Halbig kämpade friskt och turades om att ligga tvåa. Det var Serwanski som drog det längsta strået i båda racen.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by ephas »

TPR wrote:Ca 35 cm om mina beräkningar stämmer... :D
Tänk om Andreas tänkt på Torkel det varvet :mrgreen:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by CG Leijonhufvud »

Stort grattis från stryrelsen!
(som tyvärr, tyvärr var dåligt representerade på plats) :cry:

Henrik, Robert och Magnus!

1-2-3 plats i Klass 1 och 2 har vädecheckar att vänta...
återkommer!

Stort tack till Andreas som sponsrat pokalerna!
CG Leijonhufvud
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Dennis Kullman »

Stort tack till TPR som lånade ut en värmande tröja och till Pettson som lät mig tina lite i bussen. :up: :D
Jag körde det lättaste fordonet men var ändå långsammast. :think2: :wink:
Nu var det ju ingen bil och jag körde inte på motorbanan...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Nu var det ju ingen bil och jag körde inte på motorbanan...
Fegis... :wink:
Vi kunde lätt ställt upp och klockat dig en fem varv när körningarna var färdiga. Funktionärerna hade säkert hållit sopmaskinerna ur vägen om vi bara bett om det :D

Du hade ju klarar 95dB med marginal iaf :burnout:


Jag kan väl nämna att jag för egen del fick en tillsägelse av tekniska chefen att komma med uppsnyggad bil till nästa säsong... Det var inget hot om repressalier men vi har ögonen på oss... :idea:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:
Dennis Kullman wrote:Nu var det ju ingen bil och jag körde inte på motorbanan...
Fegis... :wink:
Vi kunde lätt ställt upp och klockat dig en fem varv när körningarna var färdiga. Funktionärerna hade säkert hållit sopmaskinerna ur vägen om vi bara bett om det :D

Du hade ju klarar 95dB med marginal iaf :burnout:
Det hade kunnat bli grym tempoträning. :D
Nu fick jag nog tillräckligt med träning ändå; på något underligt sätt var det motvind både till och från banan. :think2:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:Jag kan väl nämna att jag för egen del fick en tillsägelse av tekniska chefen att komma med uppsnyggad bil till nästa säsong... Det var inget hot om repressalier men vi har ögonen på oss... :idea:
Det var Patrik, va? (körde i Tornado förr i tiden)
Han ville sätta på någon slags plombering på Henriks bil så att den inte gick så fort... :lol:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Torkel k »

Låt mig börja med att konstatera att det inte var min helg. Inte alls. :bang2:

ECU problemen började på torsdag kväll efter att bilen fungerat utmärkt så sent som i tisdags. Helgens första WTF?! :evil: Efter ett par timmar ger jag upp. Som tur är har det lånade släpet vinsch. Truckar sakta söderut i Volvon genom dimma tjock som rotmos. :down: Den avtalade tiden för möte på vandrarhemmet klockan 22:00 missas med 4,5h. Trots detta är hyresvärden vaken. Tydligen kan även äldre och kraftigt alkoholiserade herrar från Falkenberg göra snygga hemsidor! Jag hälsas välkommen till vandrarhemmet ”Fylletratten” och får en rundvisning av dasset. Sooova!

Fredagen bjuder på mera ECU strul och efter 2 pass opereras den trilskande MSen ut och ersätts med Mazdas original. Tiderna är inte vad de borde vara, men inte katastrofala.

Kval på lördagen. Ja, ni vet ju alla hur det slutade…
The Bean - after - liten.JPG
Men för sakens skull tar vi det igen: Ronnie och jag ligger ganska nära varandra, med mig bakom då vi kommer ikapp ett stycke MG Midget. Det är svårt att komma förbi eftersom banan bara har ett torrt spår och där ligger MGn. Efter vad jag tror är 2 varv får Ronnie nog och bromsar sig förbi innan chikanen med spektakulärt svajande bakhjul. Jag överväger att släppa MGn, men inser att jag skulle kommit ikapp direkt igen. Så jag bestämmer mig för att inbromsningen på baksidan är rätt plats att komma förbi och siktar på det. Men i högfartsvängen ställer sig MGn på tvären mitt framför mig. Insidan är full av MG, så jag går vänster och bromsar. Han glider ut mot mig. Jag tar till det blöta gräset och siktar på sandfållan medan jag tänker ”så var det dags igen. Bye bye splitter”. Då får MGn ett kast åt andra hållet, svänger 360grader runt och parkerar aktern i höger fram på min Gröna Böna, roterar ett halvt varv till och klämmer till höger bak som avslutning. Vi stannar i sanden och får åka grävare hem till depån.

Med hjälp från Waern, Ronnie och Pontus sand-sanerar vi den stukade Bönan, lappar ihop henne och förser henne med piratkostym till söndagens race. Tack för hjälpen, grabbar!

Race 1: Torkel kör som en åsna.
Fick en lysande start från min 7e startruta, men lyckades inte göra så mycket med den. Inser alltför sent hur stor skillnad splittern (som ligger trasig i depån) faktiskt gjorde för greppet i fram (särskilt i hög fart!!) och är nära att trycka ut Fredrik då han passerar på utsidan i sista kurvan ut mot start/mål. Ursäkta Fredrik! :bow: Efter vad jag tror är 2 varv hoppar vänstra softtop-fästet upp! :shock: Tror ni det var lite distraherande, eller? Ronnie sveper förbi medan jag fibblar och av misstag stänger jag Waern så han behöver nya underkläder till Race 2. Förlåt Waern och tack för att du räddade plåten! :bow: Ett par kurvor senare petar jag i fel växel och släpper Waern, Niklas och Magnus. :bang2: Inte helt nöjd med min insats (dagens understatement) tar jag upp jakten på Magnus och kommer tillslut förbi. Jag hittar aldrig riktigt min rytm eller något flyt och kämpar mig mest runt banan. Efter ett race som stallchefen förmodligen kunde gjort bättre själv, trots att hon inte ser över ratten (och är en hund) slutar jag 11a.

Race 2: Lite bättre, men långt från bra.
Får återigen en bra start från den 11e rutan. Har ni tänkt på hur mycket lättare det är att starta bra då man faktiskt ser ljusen/flaggan? Jag har tänkt på det. Byter plats med Magnus flera gånger. Bra fight Magnus! Men flytet saknas och jag kommer aldrig ”in the zone”, så att säga. Med bara ett par varv kvar gör Magnus en stark attack i Chikanen… men tar i lite för hårt och får bredställ bredvid mig. ”Aaaah! Inte nu igen!!” :shock: hinner gå igenom huvudet på mig och jag ger Magnus så mycket asfalt det bara finns. Återupptar inte spår eller fart innan jag ser honom backspegeln där han står parkerad i sanden. Avslutar racet som 11a.

Superkul att Miataklubben kom på besök och ställde upp med tält och grillkväll! Tack för det! :up:

Kul att se att det krigas överallt i fältet. Bertil vs Anders, Niklas vs Waern vs Ronnie, Andreas vs Robert, Torkel vs Världen :boohoo: , Pihl vs klockan. :racesmile:

Vi kommer tillbaka i vår igen, starkare, snyggare och framförallt snabbare. :wink:

/ Torkel och #84 - The Green Bean.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Torkel k »

Niklas Falk wrote:Jag kan väl nämna att jag för egen del fick en tillsägelse av tekniska chefen att komma med uppsnyggad bil till nästa säsong... Det var inget hot om repressalier men vi har ögonen på oss... :idea:
Jag hörde honom bara säga att han förväntade sig att du "skulle ha lite snyggare färg nästa år". Han gillar nog bara inte kalsongblåa bilar. :wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by TPR »

Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:
Niklas Falk wrote:Jag kan väl nämna att jag för egen del fick en tillsägelse av tekniska chefen att komma med uppsnyggad bil till nästa säsong... Det var inget hot om repressalier men vi har ögonen på oss... :idea:
Det var Patrik, va? (körde i Tornado förr i tiden)
Han ville sätta på någon slags plombering på Henriks bil så att den inte gick så fort... :lol:
Visst, men det går ju att ta en kommentar lite hur som helst... :P
En spark i :ass: för att snygga till min skadar inte, och det finns ju några fler som kan behöva lite "vax-on, vax-off" under vintern.
User avatar
Per-Arne Andersson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 28
Joined: Thu 28 Feb 2008, 17:44
Location: Falkenberg

Re: FALKENBERG CLASSIC, 24-26 sept. FINALEN 2010!

Post by Per-Arne Andersson »

Här ligger bilderna som Per Grön tog under helgen! http://www.macedvard.blogg.se Han har några kvar att lägga ut, men redan nu finns där många bilder!
Pelle Blå Falkenberg
Post Reply