Mantorp SPVM 6/7-2010
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Nej, Fredrik Fy F*N vad surt! Du har verkligen haft ett grymt oflyt denna vår. Lider med dig.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Instämmer - verkligen tråkigt , Murphy's lag tycks alltid gälla
Kan du inte ta motorn du hade i den röda och stoppa dit ? Botten delarna är väl samma ? Gnälls det om motor-config får du väl åka utanför tävling på SSM - är lika kul det
Kämpa på nu !
Jag fick lite rapporter från Andreas nyligen, Andras och Henrik är snabba med 1.36 tider - det är fort !
Kan du inte ta motorn du hade i den röda och stoppa dit ? Botten delarna är väl samma ? Gnälls det om motor-config får du väl åka utanför tävling på SSM - är lika kul det
Kämpa på nu !
Jag fick lite rapporter från Andreas nyligen, Andras och Henrik är snabba med 1.36 tider - det är fort !
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Hemma nu och har lokaliserat felet. Det kan inte vara sant! Röret bakom motorn till avgasreningen hade gått av. Knackandet och slamrandet var bara avgasljud! Det var inte lätt att se/tänka sig när man stod utmed vägen men det känns ju för jäkla retligt. Jag kunde täppt till bakom muttern med ett bulthuvud, en femtioöring eller vad som helst och bara fortsatt köra! Den här säsongen verkar det var skitfel som sätter stopp för en, frågan är vad som ska jäklas på SSM.
Ahhhhhh! Jag var så jäkla taggad och sugen idag!!!!
Grymt bra rattat av Henrik och Andreas! Dom verkar sätta tyskarna på plats!
Ahhhhhh! Jag var så jäkla taggad och sugen idag!!!!
Grymt bra rattat av Henrik och Andreas! Dom verkar sätta tyskarna på plats!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Råkade ut för precis samma sak när jag precis hade monterat kompressorn.
Lider med dig Fredrik.
Tar över Andreas roll för ett ögonblick..
Lider med dig Fredrik.
Tar över Andreas roll för ett ögonblick..
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Andreas är kung idag.... Kolla diffen i rejs ett Grattis Andreas det är du väl värd efter allt slit och all mek-motgångar.
http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=545816
http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=545816
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Grattis Andreas!
Efter att ha granskat tiderna är jag väldigt intresserad av att läsa lite racerapporter!
Vad hände i race 1? B-C cluster?
Varför startade inte Ronny i race 2?
Varför drabbas Fredrik H av mer elände än jag (idag gick bakdämparen sönder på min cykel och pulsklockans knappar låste sig...)?
Var är HDZON? Saknar live-rapportering från depå och bana!
Efter att ha granskat tiderna är jag väldigt intresserad av att läsa lite racerapporter!
Vad hände i race 1? B-C cluster?
Varför startade inte Ronny i race 2?
Varför drabbas Fredrik H av mer elände än jag (idag gick bakdämparen sönder på min cykel och pulsklockans knappar låste sig...)?
Var är HDZON? Saknar live-rapportering från depå och bana!
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Jodå jag var på plats från kvalet och framåt, men det var för "stressigt" att hinna rapportera nått från depån.Dennis Kullman wrote: Var är HDZON? Saknar live-rapportering från depå och bana!
Ronnie fick växellådsproblem på nionde varvet i rejs 1 och fick bryta.
Henrik är snabbast, men fixar inte att hålla i det hela loppet utan får se sig passerad av Hallbig.
Synd om Fredrik som inte kom till start.
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Henrik hade tydligen oxå växellådsproblem med missade växlar, enligt telefonrapport.
Samt en snurrning...
Men visst gick det fort idag!
Grattis Andreas, gott att se att det går att vinna med en NB (även om den är lite modifierad... ).
Samt en snurrning...
Men visst gick det fort idag!
Grattis Andreas, gott att se att det går att vinna med en NB (även om den är lite modifierad... ).
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Grattis Andreas H (skönt att en Andreas placerar sig i toppen).
Surt för både dig Fredrik och dig Ronnie. Hoppas ni slipper mer strul och har fungerade bilar båda två till SSM!
/Andreas K
Surt för både dig Fredrik och dig Ronnie. Hoppas ni slipper mer strul och har fungerade bilar båda två till SSM!
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Lite Racerapporteri.
Funderade på att skippa Mantorp eftersom det inte ingår i cupen, men endags arr ligger bra i handen tycker jag.
Synd att det var så få anmälda miator, men å andra sidan så körde hela roadsport tillsammans så det blev ju lite cars ändå.
Det är extra coolt att Ronnie Hofberg hängde på även denna tävling, hans andra ever:)
Pihl och jag kommer till Mantorp i samlad trupp.
Ronnie och Niklas är redan parkerade, känns tryggt med en liten miatagruppering i depån.
Vandrande besiktning har inte inträffat i mattafarans karriär tidigare.
Detta måste vara tidmässigt effektivt, inget rullande och köande.
Vandrande besiktning alltid: JAA TACK!
Klankade ner på kamerafästet som vanligt, tjatigt, superklamp sitter ju som berget.
Tack för lånet JOnas.
Mantorp har jag bara kört standardbil och motorcykel på tidigare, dessutom för rätt många år sedan.
Anläggningen känns ok, depån är lite sliten, men banan är lätt att överblicka.
Vilket faktiskt är ovanligt för våra banor i riket.
Börjar bli rätt körsugen.
Har en grej som jag av någon anledning gång på gång varit rätt bra på: Nya banor.
När jag varit iväg med mina arbetskamrater på olika banor för att köra lite av varje, så har jag oftast "lärt" mig banan snabbast.
Har oftast starkast resultat första körningen. Senare kommer dom både ikapp och om.
Men skulle racet vara ett heat!!...då:)
Mantorp har ju ingen av oss miatister sprungit ner dörrarna direkt, så detta blir spännande.
På förarmötet berättas att sidovagnsekipagen kommer ha publikåkning vid lunchen!!!
I´m there!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Måste vara en hejdlös upplevelse, en av dom där man alltid kommer ihåg.
(fortsättning följer((
Mr Hdzon dimper ner!!!
Han är en klippa! var på väg till huvudstaden, mantorp var givet tyckte han.
Upp med tältet och reklamvepan.
Allt är som det ska.
Hofberg reste med Hdzon´s datakompis, solen brädade dock datorvärlden för de båda entusiasterna:)
(..tror iof att Ronnie tänkte mest på sig själv med sällskapet...han kan inte tanka själv!...)))))..)
Robert "på lacken" är tydligen racemekaniker!? Kul att han låtsas om Miataräsergruppen. Clubman folket är ju så fina i kanten:)
Racing, gott sällskap och sol, vinnande combo!
Ut på träningen.
Gick ju bra:)
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1532296
Körde 1,36,777
Bilen kändes lite understyrd, inte farligt men nog för att störa känslan.
Har hellre en överstyrd bil.
Kommer in med 2,6 i däcktryck...kan ju ha med det att göra...oops.
Skräll!!
Ronnie kör 1,38,160.
Detta är hans ANDRA tävling! Var ska detta sluta?!
Han är mycket missnöjd med sin bils uppträdande, den guldiga är tydligen mycket understyrd.
(...med 1,38,160....!!??)
Ronnie tror att det beror på hans nya H&R krängare fram.
Han har gjort en hög med grejer sen senast, jag hävdar att felet inte sitter i krängaren.
Försöker hjälpa till med lite tankar, känner att detta verkar lite knepigt.
Mattafaran blev ju nya bilen med nya krängarn, den guldiga är ju en likadan bil ju, konstigt?
Lånar ut mina droplinks så han kan testa att labba lite.
Kval.
Är vid gott mod, har labbat lite med spacers, hoppas det kan ta bort understyrningen.
Funkar lite bättre 1,36,400.
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1532297
Där kom Pihl ikapp och om.
Väntat.
Det kan nog bli kul detta, stora banor brukar ju dra isär heaten.
Åka själv är SSSÅÅÅÅÅ!!! tråkigt.
Men detta verkar ju lovande för tight racing:)
Hoppas att Henrik i flyger iväg som på kullen, utan det kan bli lite kamp.
Måste fixa det sista i understyrningen på något sätt innan racet. Hrmmm, vad göra?
Ronnie börjar få panik i blicken, bilen vill inte som han.
Ringer(för tredje gången hittills...) min personliga race mentor: Mr Osbech.
Han föreslår lite olika, tycker också det verkar konstigt vad som händer med tanke på Ronnies uppdateringar.
starkaste rådet blir att kolla toe inställningen fram.
Men först måste maten stilla känslorna.
Lunch.
Sitter som på nålar av några anledningar, va faan är det med Ronnies guldbil? Hur löser jag att inte bli varvad av Pihl.
Hinner jag åka båge efter lunchen, måste ju äta!
Och den största frågan: Vad är det som kliar?
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA!
Mc åkningen får jag ge upp.
Tiden räcker inte till.
F.....N OCKSÅ!!!!!!!! Tror detta varit en speciell upplevelse + hur ofta kommer sådana möjligheter?
Racet måste komma först.
Henrik och Ronnie får framhjulen till 3 mm toe out på den guldiga, vet inte var dom började.
Mattafaran blir av med en spacer och får krängare bak istället.
Är fundersam om detta verkligen är smart, bakkrängaren är sällan en kompis till varvtidsförbättring för mig.
Tittar på Niklas. Han ser laddad ut.
Race 1.
Blir som vanligt nervös som bara den.
Önskar jag kunde slappna av innan start, men det går inte.
Rullande start.
Skulle vara olagligt med rullande start. TRÅKIGT!!!
Stående start är grejen, visst lite farligare men det är LUGNT en miljon ggr fränare och roligare!
Pihl flyger om på min vänster, då vi kör C-B-A tillsammans så kommer Malin med sin 7a som ett brev på posten.
Har sett den bilen bakifrån varje race känns det som.
Malin ger sig aldrig, ibland känns det som att man krokar i närsomhelst.
Vet hon inte om var man är? eller är hon bara iskall?.
Skit samma, KUL ÄR DET! TIGHT!!!!
Hon och Henrik glider iväg, ligger dock vid varann, så hoppas att dom stör varandra så jag kanske kan komma ikapp.
Mattafaran kränger inte.
Krängaren gör sitt jobb.
Efter några varv kommer en lucka, Henrik får ett manligt ställ.
Mattafaran hälsar på.
Kommer på hans insida efter målrakan, ligger jämnsides och myser. Lyckas inte komma in framför har ytterspår.
HALT! Kör av.
Nu följer skräckblandad njutning!!! Som vanligt när jag går av känns hastigheten på riktigt. SKITFORT!!! kallas det!!
...hur löser jag detta då?
Vill inte fastna!!! testar en grej...FULLGAS!
Räckena ser hårda ut, f..n vad fort det går. Går jag in i räcket nu så går Mattfaran åt skogen.
Saknar servot som bara den vid detta tillfälle. Hinner inte med ju!.
Lyckas rädda! PUH!!
Precis innan jag kommer ut på asfalten borde jag kolla om det är någon där... vågar inte kolla, för jag vet inte hur hjulen pekar, måste vara fokuserad framåt.
Alla skadefria. Skönt.
Vilken kick! (...istället för sidovagn -:))
Hör hur bilen är full av sand och sten, släpper stenar hela rakan.
Svängen efter rakan ramlar dom sista av.
Nu gör jag något superdumt. Ser att kameran hamnat lite snett.
Rätar upp den.
Och stänger av den.
NEEEEEEEEEJ!
Kom åt nån j....a knapp, åååååå vad dumt!
Lyckades efter all rallycross köra ikapp och om Malin
Efter det jagades Pihl. Han snurrade precis framför Mattafaran i slutet på rakan.
Sen var det Porschens tur.
Den bromsade jag mig förbi två svängar innan mål på sista varvet.
När vi gick ut på start och mål gick jag in vänster för att stänga, gick inte nog långt in.
Blev som på Velodrom loppet mellen mig och Niklas Falk 2009 jämnsides.
Hoppas varje race framöver kommer vara så här.
Placeringen spelar mindre roll.
Vilka kickar det blir vid tighta race:)
Som Waern sade: JAG ÄLSKAR RACING!
Kolla tiderna:
10 79 Henrik Eriksson 10 16:31.139 1:37.290
11 99 Andreas Halbig 10 16:31.153 1:37.276
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1532298
Nu tog det slut för Hofberg.
Ingen frisk växellåda. Synd.
MEN, ska detta ändå hända så var det ju bättre här än på Ssm.
Ingen tröst naturligtvis, men som sagt Ssm är ju förmodligen höjdpunkten i cupen 2010.
(...just det...mattafaran var ju hel nu...??? omen????)
Race 2.
Grundsetting igen.
Funkade ju på träningen, kanske?
Tror dom gjorde fel på line up.
Startade före Pihl trots sämre tid från race 1.
Tänkte inte på det då, men fel har dom nog gjort.
Starten går, sen var det otroligt tråkigt från start till mål, trots att jag vann i C.
Nä, hellre fight än medalj. Any day!
Filmen är också ledsam. Körde lite snabbare: 1:36.354.
Pihl snabbast: 1:36.186
Lite tankar:
Hdzon är självklar i depån.
Kul att Hofbergs deltar som ett team. Bra.
Henrik kör fort fort.
Servanski borde ha kört, han passar inte i depåträsket.
Niklas kommer tillbaka, han och Henriksson ska skrälla på Ssm.
Henriksson får allt strul nu, sen är han färdigstrulad. For ever.
Mantorp är en svårare bana än jag trodde.
Mattafaran får många att le när dom ser skylten fram:)
Jag borde sluta drifta, men då blir inte körningen lika rolig. Så jag fortsätter sladda för säkerhets skull!
På min 12é tävling vann jag i Spvm. Hade aldrig gjort det om jag inte haft Joachim Osbech, Miata Peter, autotrim fredrik och tur bakom mig. Ensam är inte stark. Delad glädje är dubbel glädje.
En av de tuffaste inom racing måste vara Emil löveryd, bilen brann igen. Hade personligen inte kört en meter i den skapelsen efter alla bränder som varit. 4 ggr har jag sett lågor i runt och i den bilen.
Hoppas det inte händer honom något. Fy vad hemskt det vore.
Har jag glömt något eller någon så ta inte illa upp.
Glömska ligger för mig.
Funderade på att skippa Mantorp eftersom det inte ingår i cupen, men endags arr ligger bra i handen tycker jag.
Synd att det var så få anmälda miator, men å andra sidan så körde hela roadsport tillsammans så det blev ju lite cars ändå.
Det är extra coolt att Ronnie Hofberg hängde på även denna tävling, hans andra ever:)
Pihl och jag kommer till Mantorp i samlad trupp.
Ronnie och Niklas är redan parkerade, känns tryggt med en liten miatagruppering i depån.
Vandrande besiktning har inte inträffat i mattafarans karriär tidigare.
Detta måste vara tidmässigt effektivt, inget rullande och köande.
Vandrande besiktning alltid: JAA TACK!
Klankade ner på kamerafästet som vanligt, tjatigt, superklamp sitter ju som berget.
Tack för lånet JOnas.
Mantorp har jag bara kört standardbil och motorcykel på tidigare, dessutom för rätt många år sedan.
Anläggningen känns ok, depån är lite sliten, men banan är lätt att överblicka.
Vilket faktiskt är ovanligt för våra banor i riket.
Börjar bli rätt körsugen.
Har en grej som jag av någon anledning gång på gång varit rätt bra på: Nya banor.
När jag varit iväg med mina arbetskamrater på olika banor för att köra lite av varje, så har jag oftast "lärt" mig banan snabbast.
Har oftast starkast resultat första körningen. Senare kommer dom både ikapp och om.
Men skulle racet vara ett heat!!...då:)
Mantorp har ju ingen av oss miatister sprungit ner dörrarna direkt, så detta blir spännande.
På förarmötet berättas att sidovagnsekipagen kommer ha publikåkning vid lunchen!!!
I´m there!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Måste vara en hejdlös upplevelse, en av dom där man alltid kommer ihåg.
(fortsättning följer((
Mr Hdzon dimper ner!!!
Han är en klippa! var på väg till huvudstaden, mantorp var givet tyckte han.
Upp med tältet och reklamvepan.
Allt är som det ska.
Hofberg reste med Hdzon´s datakompis, solen brädade dock datorvärlden för de båda entusiasterna:)
(..tror iof att Ronnie tänkte mest på sig själv med sällskapet...han kan inte tanka själv!...)))))..)
Robert "på lacken" är tydligen racemekaniker!? Kul att han låtsas om Miataräsergruppen. Clubman folket är ju så fina i kanten:)
Racing, gott sällskap och sol, vinnande combo!
Ut på träningen.
Gick ju bra:)
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1532296
Körde 1,36,777
Bilen kändes lite understyrd, inte farligt men nog för att störa känslan.
Har hellre en överstyrd bil.
Kommer in med 2,6 i däcktryck...kan ju ha med det att göra...oops.
Skräll!!
Ronnie kör 1,38,160.
Detta är hans ANDRA tävling! Var ska detta sluta?!
Han är mycket missnöjd med sin bils uppträdande, den guldiga är tydligen mycket understyrd.
(...med 1,38,160....!!??)
Ronnie tror att det beror på hans nya H&R krängare fram.
Han har gjort en hög med grejer sen senast, jag hävdar att felet inte sitter i krängaren.
Försöker hjälpa till med lite tankar, känner att detta verkar lite knepigt.
Mattafaran blev ju nya bilen med nya krängarn, den guldiga är ju en likadan bil ju, konstigt?
Lånar ut mina droplinks så han kan testa att labba lite.
Kval.
Är vid gott mod, har labbat lite med spacers, hoppas det kan ta bort understyrningen.
Funkar lite bättre 1,36,400.
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1532297
Där kom Pihl ikapp och om.
Väntat.
Det kan nog bli kul detta, stora banor brukar ju dra isär heaten.
Åka själv är SSSÅÅÅÅÅ!!! tråkigt.
Men detta verkar ju lovande för tight racing:)
Hoppas att Henrik i flyger iväg som på kullen, utan det kan bli lite kamp.
Måste fixa det sista i understyrningen på något sätt innan racet. Hrmmm, vad göra?
Ronnie börjar få panik i blicken, bilen vill inte som han.
Ringer(för tredje gången hittills...) min personliga race mentor: Mr Osbech.
Han föreslår lite olika, tycker också det verkar konstigt vad som händer med tanke på Ronnies uppdateringar.
starkaste rådet blir att kolla toe inställningen fram.
Men först måste maten stilla känslorna.
Lunch.
Sitter som på nålar av några anledningar, va faan är det med Ronnies guldbil? Hur löser jag att inte bli varvad av Pihl.
Hinner jag åka båge efter lunchen, måste ju äta!
Och den största frågan: Vad är det som kliar?
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA!
Mc åkningen får jag ge upp.
Tiden räcker inte till.
F.....N OCKSÅ!!!!!!!! Tror detta varit en speciell upplevelse + hur ofta kommer sådana möjligheter?
Racet måste komma först.
Henrik och Ronnie får framhjulen till 3 mm toe out på den guldiga, vet inte var dom började.
Mattafaran blir av med en spacer och får krängare bak istället.
Är fundersam om detta verkligen är smart, bakkrängaren är sällan en kompis till varvtidsförbättring för mig.
Tittar på Niklas. Han ser laddad ut.
Race 1.
Blir som vanligt nervös som bara den.
Önskar jag kunde slappna av innan start, men det går inte.
Rullande start.
Skulle vara olagligt med rullande start. TRÅKIGT!!!
Stående start är grejen, visst lite farligare men det är LUGNT en miljon ggr fränare och roligare!
Pihl flyger om på min vänster, då vi kör C-B-A tillsammans så kommer Malin med sin 7a som ett brev på posten.
Har sett den bilen bakifrån varje race känns det som.
Malin ger sig aldrig, ibland känns det som att man krokar i närsomhelst.
Vet hon inte om var man är? eller är hon bara iskall?.
Skit samma, KUL ÄR DET! TIGHT!!!!
Hon och Henrik glider iväg, ligger dock vid varann, så hoppas att dom stör varandra så jag kanske kan komma ikapp.
Mattafaran kränger inte.
Krängaren gör sitt jobb.
Efter några varv kommer en lucka, Henrik får ett manligt ställ.
Mattafaran hälsar på.
Kommer på hans insida efter målrakan, ligger jämnsides och myser. Lyckas inte komma in framför har ytterspår.
HALT! Kör av.
Nu följer skräckblandad njutning!!! Som vanligt när jag går av känns hastigheten på riktigt. SKITFORT!!! kallas det!!
...hur löser jag detta då?
Vill inte fastna!!! testar en grej...FULLGAS!
Räckena ser hårda ut, f..n vad fort det går. Går jag in i räcket nu så går Mattfaran åt skogen.
Saknar servot som bara den vid detta tillfälle. Hinner inte med ju!.
Lyckas rädda! PUH!!
Precis innan jag kommer ut på asfalten borde jag kolla om det är någon där... vågar inte kolla, för jag vet inte hur hjulen pekar, måste vara fokuserad framåt.
Alla skadefria. Skönt.
Vilken kick! (...istället för sidovagn -:))
Hör hur bilen är full av sand och sten, släpper stenar hela rakan.
Svängen efter rakan ramlar dom sista av.
Nu gör jag något superdumt. Ser att kameran hamnat lite snett.
Rätar upp den.
Och stänger av den.
NEEEEEEEEEJ!
Kom åt nån j....a knapp, åååååå vad dumt!
Lyckades efter all rallycross köra ikapp och om Malin
Efter det jagades Pihl. Han snurrade precis framför Mattafaran i slutet på rakan.
Sen var det Porschens tur.
Den bromsade jag mig förbi två svängar innan mål på sista varvet.
När vi gick ut på start och mål gick jag in vänster för att stänga, gick inte nog långt in.
Blev som på Velodrom loppet mellen mig och Niklas Falk 2009 jämnsides.
Hoppas varje race framöver kommer vara så här.
Placeringen spelar mindre roll.
Vilka kickar det blir vid tighta race:)
Som Waern sade: JAG ÄLSKAR RACING!
Kolla tiderna:
10 79 Henrik Eriksson 10 16:31.139 1:37.290
11 99 Andreas Halbig 10 16:31.153 1:37.276
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1532298
Nu tog det slut för Hofberg.
Ingen frisk växellåda. Synd.
MEN, ska detta ändå hända så var det ju bättre här än på Ssm.
Ingen tröst naturligtvis, men som sagt Ssm är ju förmodligen höjdpunkten i cupen 2010.
(...just det...mattafaran var ju hel nu...??? omen????)
Race 2.
Grundsetting igen.
Funkade ju på träningen, kanske?
Tror dom gjorde fel på line up.
Startade före Pihl trots sämre tid från race 1.
Tänkte inte på det då, men fel har dom nog gjort.
Starten går, sen var det otroligt tråkigt från start till mål, trots att jag vann i C.
Nä, hellre fight än medalj. Any day!
Filmen är också ledsam. Körde lite snabbare: 1:36.354.
Pihl snabbast: 1:36.186
Lite tankar:
Hdzon är självklar i depån.
Kul att Hofbergs deltar som ett team. Bra.
Henrik kör fort fort.
Servanski borde ha kört, han passar inte i depåträsket.
Niklas kommer tillbaka, han och Henriksson ska skrälla på Ssm.
Henriksson får allt strul nu, sen är han färdigstrulad. For ever.
Mantorp är en svårare bana än jag trodde.
Mattafaran får många att le när dom ser skylten fram:)
Jag borde sluta drifta, men då blir inte körningen lika rolig. Så jag fortsätter sladda för säkerhets skull!
På min 12é tävling vann jag i Spvm. Hade aldrig gjort det om jag inte haft Joachim Osbech, Miata Peter, autotrim fredrik och tur bakom mig. Ensam är inte stark. Delad glädje är dubbel glädje.
En av de tuffaste inom racing måste vara Emil löveryd, bilen brann igen. Hade personligen inte kört en meter i den skapelsen efter alla bränder som varit. 4 ggr har jag sett lågor i runt och i den bilen.
Hoppas det inte händer honom något. Fy vad hemskt det vore.
Har jag glömt något eller någon så ta inte illa upp.
Glömska ligger för mig.
Last edited by gokarting.nu on Tue 08 Jun 2010, 00:52, edited 1 time in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Tack för alla gratulationer.
Iof är det tack vare er som jag vann ett av heaten.
HADE NI VARIT MED SÅ VORE INTE MEDALJERNA RUNT MIN HALS!!!!
Så tack för ert icke deltagande supersnabba kollegor!!!!!
SSM kommer bli helt overkligt spännande, inte enbart för vem som vinner eller inte.
Utan vad kommer hända under dessa racedagar, vad blir det för samtalsämnen?
Hoppas Hdzon spelar in igen!
Ladda i filmkamerorna i bilarna redan nu to be on the safe side!
(man vet aldrig vad som kan dyka upp...):)
Iof är det tack vare er som jag vann ett av heaten.
HADE NI VARIT MED SÅ VORE INTE MEDALJERNA RUNT MIN HALS!!!!
Så tack för ert icke deltagande supersnabba kollegor!!!!!
SSM kommer bli helt overkligt spännande, inte enbart för vem som vinner eller inte.
Utan vad kommer hända under dessa racedagar, vad blir det för samtalsämnen?
Hoppas Hdzon spelar in igen!
Ladda i filmkamerorna i bilarna redan nu to be on the safe side!
(man vet aldrig vad som kan dyka upp...):)
- Attachments
-
- happy-face-underwear.racing.team.jpg (27.65 KiB) Viewed 3189 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Som rallyåkare säger: When in spin, hands in. When in doubt, Flat outgokarting.nu wrote: ..HALT! Kör av.
Nu följer skräckblandad njutning!!! Som vanligt när jag går av känns hastigheten på riktigt. SKITFORT!!! kallas det!!
...hur löser jag detta då?
Vill inte fastna!!! testar en grej...FULLGAS!
Räckena ser hårda ut, f..n vad fort det går. Går jag in i räcket nu så går Mattfaran åt skogen.
Saknar servot som bara den vid detta tillfälle. Hinner inte med ju!.
Lyckas rädda! PUH!!
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Ville väl bara sticka in näbben här och tacka för ett galet bra race! Var kameran av hela race 1 eller? Håller tummarna att jag får se lite grann iaf.
Sorry about the bumper Andreas ber absolut absolut om ursäkt - jag var nog lite skakis efter att jag ställde till det och tappade ledningen!
För mig så började dagen tungt. Haveri på generator, tappade kränghämmaren bak i kvalet, hade glömt 95% av alla bra-å-ha grejjer hemma... Jag var absolut inte på topp. I race 1 tog det 4-5 varv innan jag fick kontakt med Andreas och Henrik tror jag. Ett jäkla jobbande var det...men sen började det ju bli väldigt roligt! Kamp in på mållinjen.
Andra rejset ställde jag till det i starten - märks verkligen att jag saknar rutin, är hel-kass på starter. Kändes som jag var toksist ut på långa rakan. Men, bara bita ihop och fortsätta mata på, och det gav ju utdelning till slut.
I båda rejsen funkade "slagskeppet" bra tycker jag. Det är ju ingen raket direkt - inte så att man bryter nacken av accelerationen ut ur chikanen. Upplevde också banan som lite hal, men jag tror att jag överkörde däcken lite i race 1 - i race 2 gick jag ner i kalltryck och då kändes det stabilare igen.
Återigen, tack för ett himla bra race! Det var KAMP! Även om jag definitivt är en katt bland hermelinerna så har jag aldrig blivit annat än trevligt bemött av alla Miata killar och det känns väldigt bra!
...och jag körde förresten 1.35.642 i race 2...
Sorry about the bumper Andreas ber absolut absolut om ursäkt - jag var nog lite skakis efter att jag ställde till det och tappade ledningen!
För mig så började dagen tungt. Haveri på generator, tappade kränghämmaren bak i kvalet, hade glömt 95% av alla bra-å-ha grejjer hemma... Jag var absolut inte på topp. I race 1 tog det 4-5 varv innan jag fick kontakt med Andreas och Henrik tror jag. Ett jäkla jobbande var det...men sen började det ju bli väldigt roligt! Kamp in på mållinjen.
Andra rejset ställde jag till det i starten - märks verkligen att jag saknar rutin, är hel-kass på starter. Kändes som jag var toksist ut på långa rakan. Men, bara bita ihop och fortsätta mata på, och det gav ju utdelning till slut.
I båda rejsen funkade "slagskeppet" bra tycker jag. Det är ju ingen raket direkt - inte så att man bryter nacken av accelerationen ut ur chikanen. Upplevde också banan som lite hal, men jag tror att jag överkörde däcken lite i race 1 - i race 2 gick jag ner i kalltryck och då kändes det stabilare igen.
Återigen, tack för ett himla bra race! Det var KAMP! Även om jag definitivt är en katt bland hermelinerna så har jag aldrig blivit annat än trevligt bemött av alla Miata killar och det känns väldigt bra!
...och jag körde förresten 1.35.642 i race 2...
Varvtider 2010: Falkenberg: 53.5 | Kinnekulle: 1.02.3 | Knutstorp: 1.10.7 | Mantorp: 1.35.1| Gotland: 1.36.3
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Själva starten var det väl inget fel på, du blev ju bara upphängd på väg in i Parisen så jag kunde knö mig förbi. Sen var det inget större ide att bråka in i Mjölby...HenkaE wrote:Andra rejset ställde jag till det i starten - märks verkligen att jag saknar rutin, är hel-kass på starter. Kändes som jag var toksist ut på långa rakan. Men, bara bita ihop och fortsätta mata på, och det gav ju utdelning till slut.
Jo, hur var det med halkan... Alla gnällde på den men det väldans fort i C, för alla utom enHenkaE wrote:...och jag körde förresten 1.35.642 i race 2...
Skoj att ni har lite jämn fajt i toppen , men jag har inte tillräcklig telezoom på kameran för att det ska synas på film.
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Ronnies depåpersonal:gokarting.nu wrote:........(..tror iof att Ronnie tänkte mest på sig själv med sällskapet...han kan inte tanka själv!...)))))..)......
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 52
- Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
- Location: Stockholm
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Spännande racerapport Andreas Bra kört och grattis
(Någongång ska ju alla ändringarna falla på plats och ge resultat. Du får väl hålla kurs i hur man justerar in en racebil på SSM.....)
(Någongång ska ju alla ändringarna falla på plats och ge resultat. Du får väl hålla kurs i hur man justerar in en racebil på SSM.....)
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
MX-5 NB 1999 Modifierad
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Bra kört Andreas! Det gick fort i helgen. Jag tyckte dock banan var riktigt riktigt hal och det kunde slutat på ett helt annat vis. Men min bil är fortfarande hel och svart men det var tajt mellan bilarna denna helg. Jag ska posta en racerapport i min tråd på Rejsa som jag kan klistra in här. + att det blev lite film.
Och välkommen till forumet Henka. Det dröjer nu inte länge förrän du åker japanskt.
Och välkommen till forumet Henka. Det dröjer nu inte länge förrän du åker japanskt.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Tack igen för alla positiva telefon samtal och text.
Inte utan att man blir lite ... ...ödmjuk.
Som jag sa på Mantorp Henrik E, tänk inte på det.
Kan man be om ursäkt, så är man stor i min värld.
Och jag tror dig när du säger att det inte var på flit.
Du visar på gentlemanna takter, och iom din attityd efter racet i depån finns inget annat än vänlighet till dig från mitt håll.
Jag uppskattade vår fight oerhört, hoppas få köra tillsammans med dig igen.
För vad vi än kallar det vi håller på med, så är detta en av de roligaste lekar som finns.
Som jag fattat det är detta din andra tävling...?
Jag är ingen att döma, men du kör snyggt tycker jag.
Undrar om du har varvrekord nu i c?...Niklas kan du hoppa in här?
Hans D.
Jag har fått order av ...du vet vem... att INTE skruva Mattafaran på ssm.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHA VILKEN DÅRE!!!HAHAHAHAHAAHA
...men inget om att skruva på din bil!!!
..vill du så gärna för mig.
Hade det inte varit för min abs så hade jag inte kommit om dej Henrik, du kör din bil med högre hastighet än mig.
Kolla tiderna.
Tyckte att mattafaran rullade med mina mått fort.
Det var därför jag skrev att du kör fort fort.
Ssm blir svårt för Robert.
Och Henriksson har många varv i kroppen som inte kommit ut än.
Om Waern har sätt fast sina länkarmar kanske vi har en klass tvåa i ledningen!
Drangel kanske slänger ut stereon:)))))))
Kullmans motor kanske inte varit på topp under alla år han kört, hur går den nya?
osv, osv...
Inte utan att man blir lite ... ...ödmjuk.
Som jag sa på Mantorp Henrik E, tänk inte på det.
Kan man be om ursäkt, så är man stor i min värld.
Och jag tror dig när du säger att det inte var på flit.
Du visar på gentlemanna takter, och iom din attityd efter racet i depån finns inget annat än vänlighet till dig från mitt håll.
Jag uppskattade vår fight oerhört, hoppas få köra tillsammans med dig igen.
För vad vi än kallar det vi håller på med, så är detta en av de roligaste lekar som finns.
Som jag fattat det är detta din andra tävling...?
Jag är ingen att döma, men du kör snyggt tycker jag.
Undrar om du har varvrekord nu i c?...Niklas kan du hoppa in här?
Hans D.
Jag har fått order av ...du vet vem... att INTE skruva Mattafaran på ssm.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHA VILKEN DÅRE!!!HAHAHAHAHAAHA
...men inget om att skruva på din bil!!!
..vill du så gärna för mig.
Hade det inte varit för min abs så hade jag inte kommit om dej Henrik, du kör din bil med högre hastighet än mig.
Kolla tiderna.
Tyckte att mattafaran rullade med mina mått fort.
Det var därför jag skrev att du kör fort fort.
Ssm blir svårt för Robert.
Och Henriksson har många varv i kroppen som inte kommit ut än.
Om Waern har sätt fast sina länkarmar kanske vi har en klass tvåa i ledningen!
Drangel kanske slänger ut stereon:)))))))
Kullmans motor kanske inte varit på topp under alla år han kört, hur går den nya?
osv, osv...
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Jo det stämmer, det är andra tävlingen. Nästa gång blir Knutan - spaningen är väl att kvalet kommer bli avgörande. Galet många bilar och rutinerade förare - sätter man inte ett hyfsat kval så kommer man få jobba väldigt hårt att ta sig upp - om det ens går!gokarting.nu wrote: Som jag fattat det är detta din andra tävling...?
Det är ingen som sitter på några bilder från våra fighter? Hittar inget på nätet - men nog borde vi väl ha fastnat på bild?
Varvtider 2010: Falkenberg: 53.5 | Kinnekulle: 1.02.3 | Knutstorp: 1.10.7 | Mantorp: 1.35.1| Gotland: 1.36.3
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Här kommer en rejsrapport ifrån Mantorp. Det var inte min dag denna Söndag men det är bara att bita ihop och komma igen. Filmerna finns i filmarkivet.
2:a deltävlingen i SPVM gick på Mantorp i helgen och siktet var naturligtvis högt inställt då det gick så bra sist. Nästan alla i klass C var hyffsat nya på Mantorp vilket gjorde det hela lite mer intressant. Tyvärr åkte vi inte egna heat pga av få anmälda bilar utan fick dela bantid med både klass A & B.
Träningen visade på snabba tider trots såphal bana och motvind på rakan. Snabbast var Andreas Halbig med 1.36.777 vilket var närmare 1.5 sekunder snabbare än vad Miatorna åkt på Mantorp tidigare.
Till kvalet var det dags att ta i ordentligt då det var tajt mellan bilarna i toppen av klass C. Efter 20mins hårdsatsning lyckades jag på näst sista varvet säkra pole med 0.2sek marginal framför Andreas. Min andra bästa tid var 0.00.011sek efter Andreas. Snacka om tajt!!!
Race 1
Racet var blandade A, B och C bilar och jag hamnade därmed mitt i flocken bakom Max Lindbloms Triumph. Starten gick bra men jag var hårt uppvaktad av Malin Erikssons klass B sjua som puttade på lite mer på rakorna. Dock jämnade det ut sig vid högre hastigheter pga av hennes något sämre aerodynamik.
Till slut gick det inte hålla henne bakom längre efter en dålig utgång på rakan. Andreas dök också upp på utsidan i parisen men hamnade på den hala delen och åkte vänligen av på egen hand. Full attack för att ta mig om Malin igen men varvtiderna sjunker snabbt med en B-bil framför. Därmed kunde bakomvarande knappa in ordentligt och Rolf Dawidson (klass B) fullkommligt flyger förbi på rakan.
Lyckligtvis kunde jag haka på honom vid omkörningen av Malin men nu har jag en bil med ännu större skillnad i hastighetsprofil framför mig! Henrik Eriksson i sin Porsche 944:a (Klass C) har därmed hunnit ifatt och ligger tätt bakom och stressar. Koncentrationen brister och jag får en fullkommlig stoppsladd i depåkurvan och både Henrik, Malin och Andreas smiter förbi.
Ut på rakan ligger jag tätt bakom Andreas för att få lite mindre motstånd men kommer inte längre än precis upp jämsides vid inbromsningen till Mjölbykurvan. Tyvärr tvingas jag bromsa i den sträng av saneringsmedel som ligger där sedan racet innan och jag låser hjulen och snurrar. Nu är jag hopplöst efter men kan koncentera mig på att åka fort utan bilar varken framför eller bakom. I ren frustration sätter jag snabbaste varvtid på sista varvet och därmed första startruta i race 2. Henrik vinner med knapp marginal före Andreas.
Race 2
Starten i race 2 var tämligen rörig och jag funderade länge på om det skulle bli ett varv till pga av dåligt samlat fält och ojämn hastighet. Men lamporna slocknade och jag testade insidan av Rolfs MG. Det såg bra ut tills 3:an skulle i och lådan fullkommligt vägrade. Andreas kunde därmed enkelt segla förbi på utsidan. På rakan kunde jag inte hänga med Andreas så för att inte tappa honom helt var jag tvungen att kasta mig om Rolf in i hårnålen. Ingen snygg omkörnign men Rolf hade huvudet på skaft. Nu var jag dock 100m efter och hade fått något konstigt ljud i bilen. Det lät som en stor sten som rullade runt i bagaget!? Jag vet fortfarande inte vad det är/var.
Rolf uppvaktar ständigt på insidan av inbromsningarna men bromsar betydligt tidigare. Men det gör det svårt att koncentrera sig på körningen då man inte vet om han finns kvar på insidan eller inte. Han flyger om på rakan och jag går på insidan i inbromsningen. Blir inte så bra varvtider på det viset...
Andreas försvinner medans jag bökar med klass B och både Rolf och Max passerar. Nu tar frustrationen över och körningen blir bara sämre och sämre. Henrik Eriksson är nu uppe i baken och nosar igen och jag tvingas ta defensiva spår nedför rakan. Rolf åker av efter rakan och Henrik passerar på innern. Han är betydligt snabbare nu och jag klarar inte hänga på. Istället går det brett, jag åker på kurbs och missar inbromsningarna totalt. Allt fallerar helt enkelt... Jag ger mig själv några väl valda motivationsord på rakan men som tur väl är så är ljudet för högt i kupen för att höras på film.
Jag tycker bilen känns trött och greppet saknas. Något som troligtvis inte stämde då jag satte nytt PB med 1.36.183 (Transpondertid, 1.36.15 enligt DL1:an) på varv #8. 3:a i mål igen efter Andreas och Henrik.
Sammanfattningsvis en riktig skithelg rent resultatmässigt men det var rolig racing bitvis. Mantorp funkar OK med Miatan och det är kul att komma upp i lite högre hastigheter. Resultaten matchade inte riktigt förväntningarna men som Niklas sa: "Bilen är ju fortfarande hel i alla fall" Så visst, det kunde varit värre kanske. Grattis till Andreas och Henrik till era vinster. Ni körde snabbt och bra denna helgen. Nu måste jag hitta mer speeeeed!
Så nu är det SSM på Knutan som gäller om ca 3 veckor och jag måste få ordning på bilen tills dess.
Filmer
2:a deltävlingen i SPVM gick på Mantorp i helgen och siktet var naturligtvis högt inställt då det gick så bra sist. Nästan alla i klass C var hyffsat nya på Mantorp vilket gjorde det hela lite mer intressant. Tyvärr åkte vi inte egna heat pga av få anmälda bilar utan fick dela bantid med både klass A & B.
Träningen visade på snabba tider trots såphal bana och motvind på rakan. Snabbast var Andreas Halbig med 1.36.777 vilket var närmare 1.5 sekunder snabbare än vad Miatorna åkt på Mantorp tidigare.
Till kvalet var det dags att ta i ordentligt då det var tajt mellan bilarna i toppen av klass C. Efter 20mins hårdsatsning lyckades jag på näst sista varvet säkra pole med 0.2sek marginal framför Andreas. Min andra bästa tid var 0.00.011sek efter Andreas. Snacka om tajt!!!
Race 1
Racet var blandade A, B och C bilar och jag hamnade därmed mitt i flocken bakom Max Lindbloms Triumph. Starten gick bra men jag var hårt uppvaktad av Malin Erikssons klass B sjua som puttade på lite mer på rakorna. Dock jämnade det ut sig vid högre hastigheter pga av hennes något sämre aerodynamik.
Till slut gick det inte hålla henne bakom längre efter en dålig utgång på rakan. Andreas dök också upp på utsidan i parisen men hamnade på den hala delen och åkte vänligen av på egen hand. Full attack för att ta mig om Malin igen men varvtiderna sjunker snabbt med en B-bil framför. Därmed kunde bakomvarande knappa in ordentligt och Rolf Dawidson (klass B) fullkommligt flyger förbi på rakan.
Lyckligtvis kunde jag haka på honom vid omkörningen av Malin men nu har jag en bil med ännu större skillnad i hastighetsprofil framför mig! Henrik Eriksson i sin Porsche 944:a (Klass C) har därmed hunnit ifatt och ligger tätt bakom och stressar. Koncentrationen brister och jag får en fullkommlig stoppsladd i depåkurvan och både Henrik, Malin och Andreas smiter förbi.
Ut på rakan ligger jag tätt bakom Andreas för att få lite mindre motstånd men kommer inte längre än precis upp jämsides vid inbromsningen till Mjölbykurvan. Tyvärr tvingas jag bromsa i den sträng av saneringsmedel som ligger där sedan racet innan och jag låser hjulen och snurrar. Nu är jag hopplöst efter men kan koncentera mig på att åka fort utan bilar varken framför eller bakom. I ren frustration sätter jag snabbaste varvtid på sista varvet och därmed första startruta i race 2. Henrik vinner med knapp marginal före Andreas.
Race 2
Starten i race 2 var tämligen rörig och jag funderade länge på om det skulle bli ett varv till pga av dåligt samlat fält och ojämn hastighet. Men lamporna slocknade och jag testade insidan av Rolfs MG. Det såg bra ut tills 3:an skulle i och lådan fullkommligt vägrade. Andreas kunde därmed enkelt segla förbi på utsidan. På rakan kunde jag inte hänga med Andreas så för att inte tappa honom helt var jag tvungen att kasta mig om Rolf in i hårnålen. Ingen snygg omkörnign men Rolf hade huvudet på skaft. Nu var jag dock 100m efter och hade fått något konstigt ljud i bilen. Det lät som en stor sten som rullade runt i bagaget!? Jag vet fortfarande inte vad det är/var.
Rolf uppvaktar ständigt på insidan av inbromsningarna men bromsar betydligt tidigare. Men det gör det svårt att koncentrera sig på körningen då man inte vet om han finns kvar på insidan eller inte. Han flyger om på rakan och jag går på insidan i inbromsningen. Blir inte så bra varvtider på det viset...
Andreas försvinner medans jag bökar med klass B och både Rolf och Max passerar. Nu tar frustrationen över och körningen blir bara sämre och sämre. Henrik Eriksson är nu uppe i baken och nosar igen och jag tvingas ta defensiva spår nedför rakan. Rolf åker av efter rakan och Henrik passerar på innern. Han är betydligt snabbare nu och jag klarar inte hänga på. Istället går det brett, jag åker på kurbs och missar inbromsningarna totalt. Allt fallerar helt enkelt... Jag ger mig själv några väl valda motivationsord på rakan men som tur väl är så är ljudet för högt i kupen för att höras på film.
Jag tycker bilen känns trött och greppet saknas. Något som troligtvis inte stämde då jag satte nytt PB med 1.36.183 (Transpondertid, 1.36.15 enligt DL1:an) på varv #8. 3:a i mål igen efter Andreas och Henrik.
Sammanfattningsvis en riktig skithelg rent resultatmässigt men det var rolig racing bitvis. Mantorp funkar OK med Miatan och det är kul att komma upp i lite högre hastigheter. Resultaten matchade inte riktigt förväntningarna men som Niklas sa: "Bilen är ju fortfarande hel i alla fall" Så visst, det kunde varit värre kanske. Grattis till Andreas och Henrik till era vinster. Ni körde snabbt och bra denna helgen. Nu måste jag hitta mer speeeeed!
Så nu är det SSM på Knutan som gäller om ca 3 veckor och jag måste få ordning på bilen tills dess.
Filmer
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Härlig rapport!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Hej,
Kul med Racerapporter och grattis till en välförtjänt vinst Andreas.
Var på plats och skruvade Clubmanbilar men hade ingen möjlighet att kika på rejsen då vi hade fullt upp att skruva på bilarna. Har man inte råd att tävla så får man i alla fall vara närvarande på racen som mekaniker
Ska bli riktig skoj med Kullman på SSM, undrar hur snabba 28k miladelar kan vara.
Om han kör snabbare än mig kräver jag tillbaka prylarna Är inte han den enda med 1,6 kvar?
SSM ska bli riktigt skoj. Jag har hört att det ska regna (det kan vara önsketankar också)
Det kommer bli sjukt tight tror jag. Alla vet vi att Fredrik och Niklas bara ger oss nybörjare en sportslig chans så att vi ska bli laddade inför SSM.
Blir det regn så vet vi ju att "90gradersAndreas" plockar hem det hela, på ställ, även när han står stilla
Nä just det, skulle inte du börja köra klass 2? (jag kommer gnida in det några gånger)
Sjukt skoj att se en så snabb Ronnie, synd med växellådan och hoppas det löser sig till SSM.
Henrik, har den understyrning jag blev av med på Kullen hittat din bil nu? Du får trycker på "plusknappen" till SSM
Tack Niklas för Burkonstruktionstipsen
Undrar när Henrik E ska bli förståndig och köpa en Miata (bara för att du inte ska vara så snabb) Sjukt imponerande att han hänger med i toppen redan dina första race, oavsett spec på bilen. Du var ju två på Kullen och det var din första tävling, erkänn nu, du har säkert tävlat i typ Porshe Cup i Gambia eller nåt i 10 år, hehe.
Nåja, ha det gott alla och väl mötta på SSM
Kul med Racerapporter och grattis till en välförtjänt vinst Andreas.
Var på plats och skruvade Clubmanbilar men hade ingen möjlighet att kika på rejsen då vi hade fullt upp att skruva på bilarna. Har man inte råd att tävla så får man i alla fall vara närvarande på racen som mekaniker
Ska bli riktig skoj med Kullman på SSM, undrar hur snabba 28k miladelar kan vara.
Om han kör snabbare än mig kräver jag tillbaka prylarna Är inte han den enda med 1,6 kvar?
SSM ska bli riktigt skoj. Jag har hört att det ska regna (det kan vara önsketankar också)
Det kommer bli sjukt tight tror jag. Alla vet vi att Fredrik och Niklas bara ger oss nybörjare en sportslig chans så att vi ska bli laddade inför SSM.
Blir det regn så vet vi ju att "90gradersAndreas" plockar hem det hela, på ställ, även när han står stilla
Nä just det, skulle inte du börja köra klass 2? (jag kommer gnida in det några gånger)
Sjukt skoj att se en så snabb Ronnie, synd med växellådan och hoppas det löser sig till SSM.
Henrik, har den understyrning jag blev av med på Kullen hittat din bil nu? Du får trycker på "plusknappen" till SSM
Tack Niklas för Burkonstruktionstipsen
Undrar när Henrik E ska bli förståndig och köpa en Miata (bara för att du inte ska vara så snabb) Sjukt imponerande att han hänger med i toppen redan dina första race, oavsett spec på bilen. Du var ju två på Kullen och det var din första tävling, erkänn nu, du har säkert tävlat i typ Porshe Cup i Gambia eller nåt i 10 år, hehe.
Nåja, ha det gott alla och väl mötta på SSM
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Instämmer. Tack för rapporterna!
Re: Mantorp SPVM 6/7-2010
Även jag gillar rapporterna
Måste dock tillägga att i Team Hofberg är det jag som sköter tankningen....inte för att Ronnie inte kan tanka utan för att det är det enda jag kan tur dock att någon (läs Hans) fångade detta sällsynta moment på bild i händelse av att jag måste bevisa min "mekanikerroll" för någon!!!!
Måste dock tillägga att i Team Hofberg är det jag som sköter tankningen....inte för att Ronnie inte kan tanka utan för att det är det enda jag kan tur dock att någon (läs Hans) fångade detta sällsynta moment på bild i händelse av att jag måste bevisa min "mekanikerroll" för någon!!!!
I`m born to run, you are born to race....