Page 1 of 2

Hjälp vid beställning av Tein Flex

Posted: Mon 17 Mar 2008, 21:56
by Fredrik Henriksson
Är i färd med att beställa Tein Flex men har lite svårt att svara på alla frågor inför preppningen. Skulle bli jättetacksam för hjälp här. :)

..........................................

Please provide these important details:
1.Total weight with driver and fuel
2. Aerodynamic downforce front and/or rear
3. wheel width
4. wheel offset
5. tire model, size and compound
6. full roll cage or 4 pt roll bar only
7. horsepower
8. any modern ultra smooth FIM motorcycle GP circuits or mostly only bumpy older car circuits
9. ride height target front and rear


Cheers,

Emilio
....................................................

1. Lite lurig. Bilen är vägd till 1045kg utan förare och nästan tom tank. Vet inte om det är med eller utan hardtop, vad tror ni?
Räknar jag fel här:
+ 1045kg Bil
+ 10kg Bensin som räcker ett heat
- 15kg Uppskattning av mattornas vikt
- 10kg Uppskattning av viktminskning vid byte till fasta ljusen
- 10kg Uppskattning av styrservovikt
- 15kg Uppskattning av cabbställningsvikt
+ 77kg Min vikt med hjälm och overall

Tot: 1082kg Är det rimligt samt tror ni jag skall addera till hardtop?

2. Vad menar han? Är ingen ingenjör så jag vill bara veta vad jag skall svara. ;) :)

3. Här menar han fälgens 7"?

4. Här menar han ET på mina Ultraleggera + bredd på spacers?

5. Toyo R888 205/50-15 men vilket tryck(compound) brukar ni köra med?

6. 4pt rollbar förmodar att han vill veta det p.g.a. karosstyvhet? Kanske
skall man lägga till att jag tänkt svetsa en del sömmar?

7. 131 hk

8. Fattar ingeting, vad menar han?

9. Hur mäter man höjden? Vad bör jag ange för ride height? Finns det någon idealhöjd? Vet bara att det vi skall kunna rulla över en 7cm kloss.


Tacksam för hjälp även om du inte kan svara på alla frågor. :)

/
Fredrik

Posted: Mon 17 Mar 2008, 22:20
by Niklas Falk
Härligt att se att Emilio är lika seriös med dämparna som som med allt annat. :)

På 8an vill han veta vilken typ av banor du ska köra på (främst hur släta de är). Det är inte modern GPklass på nån av våra banor, inte ens Anderstorp.
Mostly bumpy older car circuits passar utmärkt.

Downforce har du ju ingen (om du inte lägger till en R-läpp fram dvs).
Jag gissar att han menar nav-skärmkantsavstånd fram/bak. Detta påverkar ju vilken rake du har på bilen. Tex 12.25" fram och 12.5" bak (vilket ger lite mer än 75mm markfrigång om inget sticker ner).

Posted: Mon 17 Mar 2008, 23:11
by Fredrik Henriksson
Tackar! :)

circuits = Bana :oops: Läste bara"circuits" och tänkte på krets. Lite hjärnskada från MS-bygget. ;)

Posted: Mon 17 Mar 2008, 23:14
by Peter Sandström
Compound= gummiblandning/treadwear .. Här står lite vad dina toyo har...

http://www.toyo.com.au/Pit%20Lane.htm

Posted: Tue 18 Mar 2008, 01:04
by Fredrik Henriksson
Peter Sandström wrote:Compound= gummiblandning/treadwear .. Här står lite vad dina toyo har...

http://www.toyo.com.au/Pit%20Lane.htm
Tackar! :) Ett missförstånd till. :oops: Läste "pound" och kom att tänka på tryck av nån anledning. :wink:

Posted: Tue 18 Mar 2008, 13:21
by Josen
Du kommer att bli en killer med dessa dämparna :twisted:
Den svarta kommer att bli livsfarlig :)

/Joachim

Posted: Tue 18 Mar 2008, 13:29
by Niklas Falk
Josen wrote:Du kommer att bli en killer med dessa dämparna :twisted:
Den svarta kommer att bli livsfarlig :)
Vi vet ju vad den gjort på Kinnekulle med rätt förare och gamla setupen så det finns att jaga :)

Posted: Tue 18 Mar 2008, 13:45
by Josen
Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Du kommer att bli en killer med dessa dämparna :twisted:
Den svarta kommer att bli livsfarlig :)
Vi vet ju vad den gjort på Kinnekulle med rätt förare och gamla setupen så det finns att jaga :)
Jo Carl i den med rätt dämpare/fjädrar och lättad -> höga 1.02 tider :shock:

Posted: Tue 18 Mar 2008, 14:40
by Fredrik Henriksson
Jo jaga e nog rätta ordet, för d e va jag kommer få göra denna säsong. :lol: Ähh jag piskar er alla innan sommaren är över! :twisted: 8) :roll: :lol:

Posted: Tue 18 Mar 2008, 19:07
by Cyberoid
Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Du kommer att bli en killer med dessa dämparna :twisted:
Den svarta kommer att bli livsfarlig :)
Vi vet ju vad den gjort på Kinnekulle med rätt förare och gamla setupen så det finns att jaga :)
Vad gick den på för tider?

Posted: Tue 18 Mar 2008, 20:33
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:Vad gick den på för tider?
J-E låg på 1.08 hela dagen, sen lånade Carl den i fem varv och klämde ner den på 1.05 (dvs samma tider som jag gjorde som bäst förra våren).
Detta med Gula Konis och gamla FM (stänkskyddet fram gick i backen inför TVkrönet).

Men tider är lite relativa mot vad andra gjorde vid samma tillfälle. Jag tror inte Kinnekulle är som snabbast i maj (ursäkter iofs). Vi får väl se hur snabbt det går i April :)

Posted: Tue 18 Mar 2008, 20:45
by Josen
J-E låg på 1.08 hela dagen, sen lånade Carl den i fem varv och klämde ner den på 1.05 (dvs samma tider som jag gjorde som bäst förra våren).
Detta med Gula Konis och gamla FM (stänkskyddet fram gick i backen inför TVkrönet).
Dessutom med tung bil - säkert runt + 1200 kg :shock:

Men tider är lite relativa mot vad andra gjorde vid samma tillfälle. Jag tror inte Kinnekulle är som snabbast i maj (ursäkter iofs). Vi får väl se hur snabbt det går i April
Det verkar som om Kullen behöver mera motor än ex Knutan. Vi borde gå på låga 1.04 tider höga 1.03 om det stämmer vs tider Knutan/Falkenberg ? Sjua gjorde väl dessa tider i förra årets SPVM ?
Kanske är det rakan som tar ? Baksidan från Molin till TV är det ju fint med pulver också ?

Sorry för OT

Posted: Tue 18 Mar 2008, 20:57
by Niklas Falk
Josen wrote:Det verkar som om Kullen behöver mera motor än ex Knutan. Vi borde gå på låga 1.04 tider höga 1.03 om det stämmer vs tider Knutan/Falkenberg ? Sjua gjorde väl dessa tider i förra årets SPVM ?
Kanske är det rakan som tar ? Baksidan från Molin till TV är det ju fint med pulver också ?

Sorry för OT
Det är ju mera accelerationsbitar på Kinnekulle än på Falkenberg (där man kan koncentrera sig på att hålla farten igenom kurvorna) iaf :).
Knutan är svår att sia om men nog är det väl mera isolerade bitar där än på Kinnekulle (Kinnekulle varierar hela tiden medan Knutan har en högfartsdel och en lågfartsdel).
Hursomhelst ska det gå fortare iår än förra året (eller snabbare ner till "rätt tider"), om inte annat för den ökade körerfarenheten. Sen får vi se om chassiändringar tar kort eller lång tid att lära sig...

Posted: Tue 18 Mar 2008, 22:35
by Magnus Pettson
Tröttnade du på att vänta på besked om K-sport eller kom du bara på "bättre" tankar. Hur kom du fram till dom i så fall :?: lite nyfiken bara..

Posted: Tue 18 Mar 2008, 22:49
by Fredrik Henriksson
Magnus Pettson wrote:Tröttnade du på att vänta på besked om K-sport eller kom du bara på "bättre" tankar. Hur kom du fram till dom i så fall :?: lite nyfiken bara..
Mailade lite med Emilio på 949racing och det ena ledde till det tredje och vips så hade han sålt in Teins förträfflighet. :)

Posted: Tue 18 Mar 2008, 23:09
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:
Magnus Pettson wrote:Tröttnade du på att vänta på besked om K-sport eller kom du bara på "bättre" tankar. Hur kom du fram till dom i så fall :?: lite nyfiken bara..
Mailade lite med Emilio på 949racing och det ena ledde till det tredje och vips så hade han sålt in Teins förträfflighet. :)
Emilio och Shaikh är två farliga försäljare. Brian Goodwin är i samma liga.
Det kan ju ha att göra med att de säljer prylar som säljer sig själva iofs. Man är ju inte slug köpare direkt med tungan i knävecken och ögonen uppspärrande. :)

Posted: Tue 18 Mar 2008, 23:17
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Magnus Pettson wrote:Tröttnade du på att vänta på besked om K-sport eller kom du bara på "bättre" tankar. Hur kom du fram till dom i så fall :?: lite nyfiken bara..
Mailade lite med Emilio på 949racing och det ena ledde till det tredje och vips så hade han sålt in Teins förträfflighet. :)
Emilio och Shaikh är två farliga försäljare. Brian Goodwin är i samma liga.
Det kan ju ha att göra med att de säljer prylar som säljer sig själva iofs. Man är ju inte slug köpare direkt med tungan i knävecken och ögonen uppspärrande. :)
Ligger nåt i d... :lol:

Posted: Wed 19 Mar 2008, 09:43
by Per Hammarsjö
Du får extremt bra prylar iallafall!

SWEET!

Så fort hålet i plånkan från husrenovering har läkt så blir det en order direkt!

Posted: Wed 19 Mar 2008, 12:21
by Hans Drangel
Josen wrote:
J-E låg på 1.08 hela dagen, sen lånade Carl den i fem varv och klämde ner den på 1.05 (dvs samma tider som jag gjorde som bäst förra våren).
Detta med Gula Konis och gamla FM (stänkskyddet fram gick i backen inför TVkrönet).
Dessutom med tung bil - säkert runt + 1200 kg :shock:
1200kg? Så mycket väger inte ens min bil med el-antenn och rubbet!

Posted: Wed 19 Mar 2008, 12:58
by Niklas Falk
Hans Drangel wrote:1200kg? Så mycket väger inte ens min bil med el-antenn och rubbet!
Jag har för mig J-E nämnde nåt om 1160+ som tävlingsvikt. Jag vet inte heller vart alla dessa kilon skulle varit placerade, för så tung är inte J-E.
Att min komfort 03a däremot väger 1200 som tävlingsvikt är inte så konstigt.

Posted: Wed 19 Mar 2008, 13:22
by Anders Ohlsson
Niklas Falk wrote:
Hans Drangel wrote:1200kg? Så mycket väger inte ens min bil med el-antenn och rubbet!
Jag har för mig J-E nämnde nåt om 1160+ som tävlingsvikt. Jag vet inte heller vart alla dessa kilon skulle varit placerade, för så tung är inte J-E.
Att min komfort 03a däremot väger 1200 som tävlingsvikt är inte så konstigt.
När vi hade vägning på MGCC höstrace 2006 (tror jag det var) har jag för mig att J-E och jag vägde in ganska identiskt runt 1 100 kg inkl förare då.

Posted: Wed 19 Mar 2008, 13:28
by Josen
Anders Ohlsson wrote:
Niklas Falk wrote:
Hans Drangel wrote:1200kg? Så mycket väger inte ens min bil med el-antenn och rubbet!
Jag har för mig J-E nämnde nåt om 1160+ som tävlingsvikt. Jag vet inte heller vart alla dessa kilon skulle varit placerade, för så tung är inte J-E.
Att min komfort 03a däremot väger 1200 som tävlingsvikt är inte så konstigt.
När vi hade vägning på MGCC höstrace 2006 (tror jag det var) har jag för mig att J-E och jag vägde in ganska identiskt runt 1 100 kg inkl förare då.
Oj det var ju bra ! Själv kommer jag till 1060 kg - och då har jag ju ändå lättat en del :shock: Är för tung för denna sporten ;)

Posted: Wed 19 Mar 2008, 18:50
by Dennis Kullman
Per Hammarsjö wrote: Så fort hålet i plånkan från husrenovering har läkt så blir det en order direkt!
I mitt fall skulle det bli ca år 2050... :roll: :?
...så jag handlar lite prylar i alla fall. 8)

Posted: Thu 10 Apr 2008, 16:31
by Fredrik Henriksson
Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta att få grejer från USA? Mina dämpare är skickade med: USPS Priority Mail

De skickades den 3/4 men jag har inte hört något än. Har mailat 949 ang "tracking order" order uppgift men bara fått standardkvitto tillbaka "your order has been shipped"...

Börjar ju bli brådis nu...

Edit: Har iofs beställt ifrån USA förut men då valde jag något långsamtgående för att få ner kostnaden...

Posted: Thu 10 Apr 2008, 18:08
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta att få grejer från USA? Mina dämpare är skickade med: USPS Priority Mail

De skickades den 3/4 men jag har inte hört något än. Har mailat 949 ang "tracking order" order uppgift men bara fått standardkvitto tillbaka "your order has been shipped"...

Börjar ju bli brådis nu...

Edit: Har iofs beställt ifrån USA förut men då valde jag något långsamtgående för att få ner kostnaden...
USPS har ingen bra tracking på sina saker (US Postal System är långt efter SvenskDanska Posten).
Nån dryg vecka (3-5 business days) är inte allt ovanligt.
Du ska se att avin ligger hemma på måndag, när du haft hela helgen frigjord för mekning :)