Page 1 of 1

Hjulmuttrar

Posted: Tue 14 Oct 2008, 15:31
by Cyberoid
Vad är det för gänga och stigning på hjulmuttrarna på NA? Och mer intressant - vart köper man aluminium/titanium muttrar (i Gbg området)?

Posted: Tue 14 Oct 2008, 17:25
by Niklas Falk
M12x1.5 dvs inte vanlig M12x1.75

Muttern till styrleden/Pänden är M12x1.25 för att fylla ut posten lite. Stolskenorna och tie-down öglorna sitter med M10x1.25.

Man läs sig av misstagen :P

Posted: Tue 14 Oct 2008, 17:30
by Cyberoid
Niklas Falk wrote:M12x1.5 dvs inte vanlig M12x1.75

Muttern till styrleden/Pänden är M12x1.25 för att fylla ut posten lite. Stolskenorna och tie-down öglorna sitter med M10x1.25.

Man läs sig av misstagen :P
Men M12x1.5 är väl ganska standard till just hjulmuttrar?

Posted: Tue 14 Oct 2008, 17:35
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:Men M12x1.5 är väl ganska standard till just hjulmuttrar?
Jodå, tänkte bara kommentera att det inte är bonnM12.

Posted: Tue 14 Oct 2008, 17:53
by Cyberoid
Är det någon som åker med aluminium muttrar? Och är det någon som haft problem med att åka med dessa på banan eller är det ytterligare en myt?

Posted: Tue 14 Oct 2008, 18:06
by Josen
Cyberoid wrote:Är det någon som åker med aluminium muttrar? Och är det någon som haft problem med att åka med dessa på banan eller är det ytterligare en myt?
Myt - inga problem. Titan-prylar kör Per Eklund med. Vi kör standardbilsracing, marginaler är stora. Du är väl mek ingenjör, räkna på hållfastheten i CAD:en så ser du ;)

Posted: Thu 16 Oct 2008, 09:25
by P-O Håkansson
Cyberoid wrote:Är det någon som åker med aluminium muttrar? Och är det någon som haft problem med att åka med dessa på banan eller är det ytterligare en myt?
Jag hade en Porsche 924 turbo med alumuttrar. Enda problemet var att tidigare ägare (19 st :shock: ) hade inte varit så noggranna och de började bli runda, efter att ha haft problem att få av några av dem så fegade jag ur och bytte till öppna stålmuttrar.

Mvh,
P-O

Posted: Thu 16 Oct 2008, 09:47
by Cyberoid
P-O Håkansson wrote:
Cyberoid wrote:Är det någon som åker med aluminium muttrar? Och är det någon som haft problem med att åka med dessa på banan eller är det ytterligare en myt?
Jag hade en Porsche 924 turbo med alumuttrar. Enda problemet var att tidigare ägare (19 st :shock: ) hade inte varit så noggranna och de började bli runda, efter att ha haft problem att få av några av dem så fegade jag ur och bytte till öppna stålmuttrar.

Mvh,
P-O
Just Porsche har även titaniummuttrar som extra tillbehör men det är enligt uppgift någon udda dimension på dessa och de passar inte Mazdan.

Med aluminiummuttrar så kanske man ska ta det lite mer försiktigt och inte dra fälgarna på plats med maskinen utan alltid använda momentnyckel för att inte runda/skada gängor. Nästa fråga blir ju vilket moment man kan dra dessa med?

Posted: Thu 16 Oct 2008, 11:10
by Niklas Falk
Cyberoid wrote:Just Porsche har även titaniummuttrar som extra tillbehör men det är enligt uppgift någon udda dimension på dessa och de passar inte Mazdan.

Med aluminiummuttrar så kanske man ska ta det lite mer försiktigt och inte dra fälgarna på plats med maskinen utan alltid använda momentnyckel för att inte runda/skada gängor. Nästa fråga blir ju vilket moment man kan dra dessa med?
Porschens är väl M14 eller nåt också, lite mer gänga som håller, men så är det tunga bilar också :P

Moment lär väl vara samma som vanligt (ca 100Nm), det ska ju hålla fälgen på plats med samma klämkraft (med reservation för att alumuttern glider svårare/lättare i gängorna).
Däremot kan det vara dumt att snabbdra lite halvsnett och klämma åt med 400Nm (gubbe hoppande på halvmeters förlängningsskaft).
Momentbegränsande förlängare till mutterknacken kan ju vara en bra investering.

Image

Momentstav
Image

Posted: Thu 16 Oct 2008, 11:51
by Cyberoid
Ja, det stämmer att Porsche kör med M14.

I dagsläget drar jag (stål)muttrarna med 120-125Nm och förhoppningen är naturligtvis att kunna dra aluminiummuttrarna med samma moment för att uppnå någonlunda samma klämkraft. Den svaga punkten är ju om gängorna börjar att deformeras.

Vet inte hur mycket moment maskinen klarar av att leverera men det känns tryggare att dra hjulen för hand i vilket fall.

De där alu muttrarna från 949Racing har jag suktat efter tidigare. Ska se om jag inte kan fixa en sändning från USA denna vintern. :)

Posted: Thu 16 Oct 2008, 19:52
by Magnus Claesson
Är det 60 graders kona på muttrarna till miatan?

Posted: Fri 17 Oct 2008, 20:07
by Niklas Falk
Magnus Claesson wrote:Är det 60 graders kona på muttrarna till miatan?
Jupp