Bra startdäck för att prova på banåkning?
Posted: Mon 13 Jul 2015, 21:25
Hej!
I dagsläget jobbpendlar jag med en NA i mer eller mindre originalutförande (förutom båge, som enligt tidigare ägare ska vara godkänd för Roadsport). Jag har planer på att ta en racinglicens senast i höst, och kanske börja så smått med någon banträff, prova-på-tillfällen under MSCC:s klubbtävlingar, osv. för att lära mig grunderna innan jag börjar köra "på riktigt". Jag är lite för fäst vid min bil för att börja modifiera den eller köra på bana för ofta, så tanken är att på sikt köpa en andra miata och bygga en mer tävlingsfokuserad bil. Registrerade mig precis här på forumet, det känns som rätt ställe att bolla idéer!
Nu är jag i läget att jag inför nästa sommar kommer att behöva köpa nya sommardäck, och då funderar jag på att byta ut originalfälgarna med 185/55/14 mot 15 eller 16-tummare (som sedan kan följa med till en framtida banbil) och lite bredare däck (205?). Om jag ska iväg på en banträff redan i höst så kanske det är vettigt att uppgradera redan innan dess? Är det rimligt att tro att jag kan köra en track day på ett set däck och sen använda dem till vardagspendlandet under följande säsong, om jag inte går för hårt ut på dem?
Sen är ju prestandafokuserade däck en hel djungel. Allas åsikter är färgade av deras respektive referensramar, och det däck som är spektakulärt bra för en förare döms ut som skräp av en annan. Jag vore därför jättetacksam för tankar och tips enligt följande kriterier!
- Behöver inte ha världens bästa grepp (ska ju oavsett vad inte tävla med dem), men ser gärna att det är något bättre än de standarddäck jag har idag.
- Om jag huvudsakligen ska köra dem till vardags är det trevligt om de inte är för temperaturberoende, eller helt värdelösa i regn. Kör jag ett prova-på-tillfälle till hösten (Knutstorp i september lockar) så finns det ju en överhängande risk att det är blött, och om jag ska använda dem till vardags så vill jag inte riskera livet på väg till jobbet när det regnar.
- Priset får gärna vara rimligt, det lär ändå ta ett bra tag innan det är däcken snarare än föraren som är begränsande...
Så i korthet, bra gatdäck som duger till ett par första stapplande steg ut på en racingbana?
Uppskattar all input!
-Simon
I dagsläget jobbpendlar jag med en NA i mer eller mindre originalutförande (förutom båge, som enligt tidigare ägare ska vara godkänd för Roadsport). Jag har planer på att ta en racinglicens senast i höst, och kanske börja så smått med någon banträff, prova-på-tillfällen under MSCC:s klubbtävlingar, osv. för att lära mig grunderna innan jag börjar köra "på riktigt". Jag är lite för fäst vid min bil för att börja modifiera den eller köra på bana för ofta, så tanken är att på sikt köpa en andra miata och bygga en mer tävlingsfokuserad bil. Registrerade mig precis här på forumet, det känns som rätt ställe att bolla idéer!
Nu är jag i läget att jag inför nästa sommar kommer att behöva köpa nya sommardäck, och då funderar jag på att byta ut originalfälgarna med 185/55/14 mot 15 eller 16-tummare (som sedan kan följa med till en framtida banbil) och lite bredare däck (205?). Om jag ska iväg på en banträff redan i höst så kanske det är vettigt att uppgradera redan innan dess? Är det rimligt att tro att jag kan köra en track day på ett set däck och sen använda dem till vardagspendlandet under följande säsong, om jag inte går för hårt ut på dem?
Sen är ju prestandafokuserade däck en hel djungel. Allas åsikter är färgade av deras respektive referensramar, och det däck som är spektakulärt bra för en förare döms ut som skräp av en annan. Jag vore därför jättetacksam för tankar och tips enligt följande kriterier!
- Behöver inte ha världens bästa grepp (ska ju oavsett vad inte tävla med dem), men ser gärna att det är något bättre än de standarddäck jag har idag.
- Om jag huvudsakligen ska köra dem till vardags är det trevligt om de inte är för temperaturberoende, eller helt värdelösa i regn. Kör jag ett prova-på-tillfälle till hösten (Knutstorp i september lockar) så finns det ju en överhängande risk att det är blött, och om jag ska använda dem till vardags så vill jag inte riskera livet på väg till jobbet när det regnar.
- Priset får gärna vara rimligt, det lär ändå ta ett bra tag innan det är däcken snarare än föraren som är begränsande...
Så i korthet, bra gatdäck som duger till ett par första stapplande steg ut på en racingbana?
Uppskattar all input!
-Simon