Har ni några förslag på Dämpare + fjädrar för max 10000:-
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
Har ni några förslag på Dämpare + fjädrar för max 10000:-
Hmmm. Jag har satt min budgetgräns på 10000:- för dämpare + fjädrar, problemet är bara vad skall man välja?
Några förslag?
Några förslag?
Tråd från gamla forumet.
Dämp + fjädrar under 10.000kr ??
Dämp + fjädrar under 10.000kr ??
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
Har läst lite i gamla tråden men jag är lite pigg på GAZ Gold från dom härhttp://www.absolutelyshocks.com/mazda.html Vad vet ni om dom?
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Dom har jag missat helt och hållet... Låter ju intressant, men de gör d juh alltid när man läser "säljtext" iofs. Kolla om du kan hitta någon på nåt brittiskt forum som kör med dom. Bästa referensen är ju den oberoende som testat på. Eller köp dom och testa en säsong, ibland får man ju chansa lite...Leif Jönsson wrote:Har läst lite i gamla tråden men jag är lite pigg på GAZ Gold från dom härhttp://www.absolutelyshocks.com/mazda.html Vad vet ni om dom?
Last edited by Fredrik Henriksson on Sat 12 Apr 2008, 17:27, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
Jag mailade dom för 30 minuter sedan och fick det här svaret nu. Snabbt svarat.
Hi
You must have heard through the grapevine that the Ma5da race series guys have just tested these shocks and are very impressed with them on road and track.
They will be £599 including VAT and delivery in the UK and I would expect a surcharge of about £23.50 for delivery to Sweden but would need to confirm this on Monday.
By the way, the Gaz shocks are now TUV approved which is important for strict countries like Sweden.
Kind regards
Derek
Ab Shocks
Hi
You must have heard through the grapevine that the Ma5da race series guys have just tested these shocks and are very impressed with them on road and track.
They will be £599 including VAT and delivery in the UK and I would expect a surcharge of about £23.50 for delivery to Sweden but would need to confirm this on Monday.
By the way, the Gaz shocks are now TUV approved which is important for strict countries like Sweden.
Kind regards
Derek
Ab Shocks
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
D får man säga var kvickt svarat.Leif Jönsson wrote:Jag mailade dom för 30 minuter sedan och fick det här svaret nu. Snabbt svarat.
Hi
You must have heard through the grapevine that the Ma5da race series guys have just tested these shocks and are very impressed with them on road and track.
They will be £599 including VAT and delivery in the UK and I would expect a surcharge of about £23.50 for delivery to Sweden but would need to confirm this on Monday.
By the way, the Gaz shocks are now TUV approved which is important for strict countries like Sweden.
Kind regards
Derek
Ab Shocks
Hur ser d ut med service för dessa dämpare i Sverige? Priset e ju helt klart ok, svårt att veta kvalité dock. Per Hammarsjö känner nån som är duktig på dämpare, du kan kanske höra med honom om han vill höra med expertisen ang dessa...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Leif Jönsson
- Posts: 89
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47
Hmm. Har läst lite negativt om GAZ dämpare (läcker och rostar)
Vad vet ni om SpecMiata Suspension kittet som dom säljer i USA. http://heddev.com/miata/product_info.ph ... 6414ad2f16
Vad vet ni om SpecMiata Suspension kittet som dom säljer i USA. http://heddev.com/miata/product_info.ph ... 6414ad2f16
Det svenske MX-5 race forum må være det rigtige sted at spørge "Hvilken erfaring er der med Öhlins dæmpere til MX-5" ? http://www.khmotorsport.se/shop/page314.htm De er billigere end jeg havde forventet..!
Christian Lunding / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 Project Race Car!
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 Project Race Car!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Du får ta och lägga på en ombyggnad för tävlingsbruk om du vill börja med Road & Track. De är justerbara i höjd men inte i dämpning om jag minns rätt.Lunding wrote:Det svenske MX-5 race forum må være det rigtige sted at spørge "Hvilken erfaring er der med Öhlins dæmpere til MX-5" ? http://www.khmotorsport.se/shop/page314.htm De er billigere end jeg havde forventet..!
Det vettigaste är att pröva sig fram om du inte redan har erfarenhet av fjäderkonstanterna. 120/80 N/mm F/B kan ses som en startpunkt när det gäller fjäder. En del vill ha konstanterna närmare (dvs lite hårdare bak).
Dämparna fixar man till så de passar banor, däck, viktfördelningen på bilen samt cirka de fjäderkonstanter man tänkt sig. Efter detta kan man sen byta fjädrar lite som man vill för att justera balans. Fjädrar kostar en spottstyver jämfört med dämpararbete.
Ring Öhlins och kolla om de har nån avstämmning lagrad för Road&Track samt vad det skulle kosta att bygga om dem till racedämpare (de kanske har lämpligare modeller att utgå från).
Koni 2812 kan man köpa i USA för rätt vettiga priser...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Är ingen stötdämparexpert men det står; Fjädersäte "Fixed". Med det menas att höjden på fjädrarna inte är justerbara så känns det mer som ett kit för gata och banträffar än en lösning för en bil som ska nöta mycket på bana. Men Öhlins gör bra dämpare...Lunding wrote:Det svenske MX-5 race forum må være det rigtige sted at spørge "Hvilken erfaring er der med Öhlins dæmpere til MX-5" ? http://www.khmotorsport.se/shop/page314.htm De er billigere end jeg havde forventet..!
Edit: Niklas e snabb. Jag tolkar dem som icke höjdjusterbara iofs...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det kanske var därför de var olämpliga (och har justering av någon hårdhet; rebound eller mixed), jag minns inte varför hyllvärmarna hos Öhlins kändes ointressanta (när jag frågade Daniel Östlund på Bilsportmässn i höstas)Fredrik Henriksson wrote:Jag tolkar dem som icke höjdjusterbara iofs...
Att kunna byta racefjädrar hur som helst (och justera höjder därefter) skull iaf jag inte klara mig utan (ska snart handla uppsättning nr fyra).
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Får väl dyka in och kommentera Öhlinarna! (Dvs det lilla jag kan om dom...)
Dom är ställbara i höjd! 3 fasta lägen fram o bak med ca +/-15 mm på bilen. Är sk Mixed justering på dämparen i 20 lägen. KH ville ha ca 1000 kr/ dämpare för att bygga om dom till fullt justerbara i höjd med gänga och nersvarvad nedre fjädertallrik för racefjädrar.. Är iofs lätt att göra själv på dessa.
Dom levereras avsedda för original fjäderdiameter och övre fjädertallrik används från originaldämparna..
Dom är från hyllan avstämda för originalfjädrar och Eibach. Vet dock inte hur hårda fjädrar dom klarar, men det verkar som att FM är på gränsen vad dom klarar av just nu.. Nu är det dock dags att lämna mina på renovering då dom har suttit på bilen i 7 år...
Dom är ställbara i höjd! 3 fasta lägen fram o bak med ca +/-15 mm på bilen. Är sk Mixed justering på dämparen i 20 lägen. KH ville ha ca 1000 kr/ dämpare för att bygga om dom till fullt justerbara i höjd med gänga och nersvarvad nedre fjädertallrik för racefjädrar.. Är iofs lätt att göra själv på dessa.
Dom levereras avsedda för original fjäderdiameter och övre fjädertallrik används från originaldämparna..
Dom är från hyllan avstämda för originalfjädrar och Eibach. Vet dock inte hur hårda fjädrar dom klarar, men det verkar som att FM är på gränsen vad dom klarar av just nu.. Nu är det dock dags att lämna mina på renovering då dom har suttit på bilen i 7 år...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ja visst fasen! Du kör ju med dessa! Med 7års erfarenhet så är du nog hygligt lämpad att svara på frågan...Peter Sandström wrote:Får väl dyka in och kommentera Öhlinarna! (Dvs det lilla jag kan om dom...).....
..... Nu är det dock dags att lämna mina på renovering då dom har suttit på bilen i 7 år...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Jag fick just respons av Stötdämparexperten på min dämpfråga; han har följande att erbjuda:
"4 st Koni sport med utvändigt justerbar dämpkraft bade fram och bak kostar
5,938 kr klubbpris. Med dessa kan man sänka bilen 20mm fram och 15mm bak.
H&R fjädrar som sänker 40mm kostar 1,836 kr klubbpris.
Med dessa och koni dämparna kan man sänka 40-60mm fram och 40-55mm bak. H&R uppger inte fjäderkonstanater men du kan räkna med att de är ca 15-20 % hårdare än original."
Kommer detta kit att duga några år för en nybörjare? Är det ett bra pris?
Är dessa "bolt on" eller måste de anpassas något?
"4 st Koni sport med utvändigt justerbar dämpkraft bade fram och bak kostar
5,938 kr klubbpris. Med dessa kan man sänka bilen 20mm fram och 15mm bak.
H&R fjädrar som sänker 40mm kostar 1,836 kr klubbpris.
Med dessa och koni dämparna kan man sänka 40-60mm fram och 40-55mm bak. H&R uppger inte fjäderkonstanater men du kan räkna med att de är ca 15-20 % hårdare än original."
Kommer detta kit att duga några år för en nybörjare? Är det ett bra pris?
Är dessa "bolt on" eller måste de anpassas något?
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
En kommentar ang. sänkningen - 40 mm och mer, kan vara för mycket sänkning beroende på vilka vägar du tänker åka på......mickeh wrote:Jag fick just respons av Stötdämparexperten på min dämpfråga; han har följande att erbjuda:
"4 st Koni sport med utvändigt justerbar dämpkraft bade fram och bak kostar
5,938 kr klubbpris. Med dessa kan man sänka bilen 20mm fram och 15mm bak.
H&R fjädrar som sänker 40mm kostar 1,836 kr klubbpris.
Med dessa och koni dämparna kan man sänka 40-60mm fram och 40-55mm bak. H&R uppger inte fjäderkonstanater men du kan räkna med att de är ca 15-20 % hårdare än original."
Kommer detta kit att duga några år för en nybörjare? Är det ett bra pris?
Är dessa "bolt on" eller måste de anpassas något?
(Har haft 40 mm sänkt fram hela förra sommaren och man sitter och är rädd för iskrap allt som oftast. Inge kul - om man säger. Är nu tillbaka på ca 30 vilket jag upplever som klart bättre.)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Ang. fjäderkonstanten 15-20% extra mot orginal på miatan.mickeh wrote:Jag fick just respons av Stötdämparexperten på min dämpfråga; han har följande att erbjuda:
"4 st Koni sport med utvändigt justerbar dämpkraft bade fram och bak kostar
5,938 kr klubbpris. Med dessa kan man sänka bilen 20mm fram och 15mm bak.
H&R fjädrar som sänker 40mm kostar 1,836 kr klubbpris.
Med dessa och koni dämparna kan man sänka 40-60mm fram och 40-55mm bak. H&R uppger inte fjäderkonstanater men du kan räkna med att de är ca 15-20 % hårdare än original."
Kommer detta kit att duga några år för en nybörjare? Är det ett bra pris?
Är dessa "bolt on" eller måste de anpassas något?
så är det för mjukt för bana, duger kanske till inspererat på gatan.
De flesta som tävlar på bana ligger runt 250-350% mot orginal.
Org. f 156lbs / b 94lbs
Jag kör f 616lbs / b 392lbs (ca 300%)
Vanlig fjäderkonstant på sänkningssatser är f 180lbs / b 112lbs (15% fram / 20% bak)
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Ytterligare en enhet att räkna fjäderkonstanter på.. Uhhh.. Föredrar NM eller KG.. Orkar inte konvertera lbs nu så det är säkert bra det du har..
För bankörning 60NM fram och 40NM bak? Är väl en bra nivå..
Race dubbelt så hårt. 110-120 NM fram 90-100 NM bak.. Någonstans där.. (Ännu hårdare säger proffsen) Måste ju provas ut lite beroende på vad man som förare vill ha för feeling på bilen också.. Alla kör ju inte likadant..
Min är lite för mjuk.. 90/60.. Men vill inte pina konisarna mer...
Inte att glömma är ju hårdare krängare.. Kan vara idé att montera innan börjar labba med stötdämpare och fjädrar..
För bankörning 60NM fram och 40NM bak? Är väl en bra nivå..
Race dubbelt så hårt. 110-120 NM fram 90-100 NM bak.. Någonstans där.. (Ännu hårdare säger proffsen) Måste ju provas ut lite beroende på vad man som förare vill ha för feeling på bilen också.. Alla kör ju inte likadant..
Min är lite för mjuk.. 90/60.. Men vill inte pina konisarna mer...
Inte att glömma är ju hårdare krängare.. Kan vara idé att montera innan börjar labba med stötdämpare och fjädrar..
Org. f 156lbs / b 94lbs = 28Nm / 17Nm
Jag kör f 616lbs / b 392lbs (ca 300%) = 110Nm / 70Nm
Vanlig fjäderkonstant på sänkningssatser är f 180lbs / b 112lbs (15% fram / 20% bak) = 32Nm / 20 Nm
Jag kör f 616lbs / b 392lbs (ca 300%) = 110Nm / 70Nm
Vanlig fjäderkonstant på sänkningssatser är f 180lbs / b 112lbs (15% fram / 20% bak) = 32Nm / 20 Nm
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Har ni några förslag på Dämpare + fjädrar för max 10000:-
Lyfter en gammal tråd här.
Ser att RaidoPower har dessa till bra pris nu:
Ksport Track Racing Coilovers 10 995:-
http://www.raidopower.se/Shop/Index.php
Ser i diverse andra trådar att ni är några stycken som kört med Ksports grejer ett tag nu, hur funkar dessa?
Är ni nöjda? Har det varit bra, tillförlitliga grejer? Håller RaidoPower en bra servicenivå?
Ser att RaidoPower har dessa till bra pris nu:
Ksport Track Racing Coilovers 10 995:-
http://www.raidopower.se/Shop/Index.php
Ser i diverse andra trådar att ni är några stycken som kört med Ksports grejer ett tag nu, hur funkar dessa?
Är ni nöjda? Har det varit bra, tillförlitliga grejer? Håller RaidoPower en bra servicenivå?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Har ni några förslag på Dämpare + fjädrar för max 10000:-
Jag har kört med Ksport denna säsongen (dock med de billigare Racing PRO Street och halvmjuka fjädrar - 9.8 fram och 6.5 bak) och hittills är jag nöjd. Jämfört med lite slitna gula Koni och FM-fjädrar upplever jag bilen som lika "bekväm" som tidigare på vanlig väg. På bana har bilen känts lite hårdare och det har framför allt märkts att bilen går fortare med de nya dämparna.
När det gäller kvaliteten är det svårt att säga efter bara en säsong, men hittills ser de fräscha ut iallafall. RaidoPower var snabba att svara när jag hade frågor (tog lite längre tid att få de först meddelat men gjorde inget då jag beställde på hösten).
Skulle jag välja om idag är det troligt att jag skulle ta Ksport igen (men något hårdare fjädrar).
/Andreas K
När det gäller kvaliteten är det svårt att säga efter bara en säsong, men hittills ser de fräscha ut iallafall. RaidoPower var snabba att svara när jag hade frågor (tog lite längre tid att få de först meddelat men gjorde inget då jag beställde på hösten).
Skulle jag välja om idag är det troligt att jag skulle ta Ksport igen (men något hårdare fjädrar).
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Posts: 154
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24
Re: Har ni några förslag på Dämpare + fjädrar för max 10000:-
Tack för svaret. Låter som att det är en seriös firma då.
Väljer man fjäderhårdhet själv eller ingår det en "standardsättning" och vill man sen ha egna kostar de extra?
Väljer man fjäderhårdhet själv eller ingår det en "standardsättning" och vill man sen ha egna kostar de extra?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Har ni några förslag på Dämpare + fjädrar för max 10000:-
När det gäller PRO Street så hade de förslag på hårdhet som är för mjuk för racing. Men det gick bra att utan kostnad be om annan hårdhet så tog det och levererade de som låg närmast ens önskemål. Ett tips är att söka på forumet (kolla på medlemmarnas racebilar) vad som är normalt att köra på för hårdhet.Martin Wahlberg wrote:Tack för svaret. Låter som att det är en seriös firma då.
Väljer man fjäderhårdhet själv eller ingår det en "standardsättning" och vill man sen ha egna kostar de extra?
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.